Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva gjøre med søvnvansker?

Anbefalte innlegg

Hei. Ble operert for snart 4 uker siden, men sliter fortsatt veldig mye med søvnen; gjør vondt å ligge, bruker lang tid på innsovningen, våkner gjerne ila. natta, tar da lang tid å sovne igjen, våkner i 5-7-tida. Blir litt stresset av dette, da jeg hørte at å sove mye er særlig viktig for etter operasjonen. Samt at det jo ikke gjør det hverdagslige livet noe enklere, er utrolig sliten gjennom hele dagen (trolig også fra at jeg har vondt hele tiden og medfølgende hodepine, hadde ikke disse før operasjonen). 

Vet egentlig ikke helt hva jeg burde gjøre. Sende reseptforespørsel til fastlege på ett eller annet? Føler det er litt frekt?... Får ikke dratt på noen time/konsultasjon da jeg er i hjembyen min for å få hjelp, og hadde jo selvfølgelig ENDELIG fått byttet fastlege, så nå kan jeg ikke benytte den her...

Hørte at det skulle bli bedre kanskje en ukes tid etter operasjonen, så føler jeg har sett det lenge an nå? Vanskelig å vite hvem jeg skal henvende meg til.. eller er dette slik man kanskje bare må regne med å ha det?

Anonymous poster hash: 66dd5...e7c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hei. Ble operert for snart 4 uker siden, men sliter fortsatt veldig mye med søvnen; gjør vondt å ligge, bruker lang tid på innsovningen, våkner gjerne ila. natta, tar da lang tid å sovne igjen, våkner i 5-7-tida. Blir litt stresset av dette, da jeg hørte at å sove mye er særlig viktig for etter operasjonen. Samt at det jo ikke gjør det hverdagslige livet noe enklere, er utrolig sliten gjennom hele dagen (trolig også fra at jeg har vondt hele tiden og medfølgende hodepine, hadde ikke disse før operasjonen). 

Vet egentlig ikke helt hva jeg burde gjøre. Sende reseptforespørsel til fastlege på ett eller annet? Føler det er litt frekt?... Får ikke dratt på noen time/konsultasjon da jeg er i hjembyen min for å få hjelp, og hadde jo selvfølgelig ENDELIG fått byttet fastlege, så nå kan jeg ikke benytte den her...

Hørte at det skulle bli bedre kanskje en ukes tid etter operasjonen, så føler jeg har sett det lenge an nå? Vanskelig å vite hvem jeg skal henvende meg til.. eller er dette slik man kanskje bare må regne med å ha det?

Anonymous poster hash: 66dd5...e7c

Du trenger innsovningstabletter og kanskje noe sterkere, og for å begynne et sted tar du en telefon til din fastlege. Om du ikke får svar eller hjelp tar du kontakt med sykehuset. Om dette heller ikke nytter må du på legevakta.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat her dreier det seg vel ikke om generelle ting, som dårlig luftkvalitet, lys, støy og slike ting, men smerter. Da mener jeg du burde vurdere medikamenter, dét hadde jeg gjort.

Èn kontroversiell løsning er å bare være våken, ta et våkedøgn (tenk på gutta Deadliest Catch som jobber 30-50 timer i strekk). Da vil du være så trøtt at du sovner 5 minutter etter du legger deg på senga. Det er nok ikke det sunneste, og særlig ikke når du trenger søvn etter operasjon. Men det er en mulighet. Å tvinge seg til å sovne er slitsomt og vanskelig. Så igjen, hvis du har så vondt at selv dette blir vanskelig, med smertene, så kan det heller være negativt og øke psykologisk stress. Ville sterkt vurdert medikamenter.

Tror du kan få telefonsamtale med fastlege, tror det er mulig at du ikke -må- møte opp personlig. Ring fastlegekontoret ditt og spør. Det er ingenting "frekt" med det ^^ Å søke hjelp er helt normalt.

Lenke til kommentar

Du skriver du har vondt når du ligger - er det pga operasjonen er det smertestillende du trenger, ikke sovetabletter.  Kontakt fastlegen din på telefon, han/hun bør ha fått epikrise fra sykehuset vedrørende din behandling/operasjon. Du har vel sikkert også fått et utskrivningsnotat når du ble skrevet du ? Dette kan du ta med til legevakt om det skulle bli nødvendig.  4 uker med plagsomme smerter etter operasjon bør vel kanskje også vurderes årsak til - hva med å ringe sykehusavdelingen du ble operert på ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...