Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin restarter ved avsluttning

Anbefalte innlegg

Har nå 2 maskiner som starter igjen etter at man trykker avslutt i Windows.

Den ene bruker jeg sjelden, og har ikke lett noe særlig etter feil.

Den andre PCen har jeg hatt i daglig bruk i 5 år uten problemer med dette. Byttet den ut i fjor, og satt inn hovedkort, CPU og minne i nytt kabinett og med ny SSD, og "nytt" skjermkort for å oppgradere hos min mor.

Dette gjør nå det samme.

Noen som vet hvordan man løser dette?

Jeg har googlet litt, og begge de tingene jeg finner der funker ikke.

Den ene løsningen er at man huker vekk fast boot.

Og den andre viser til at PCen starter på nytt for at det kan være en feil som kommer under avsluttning av PCen. Dette har jeg slått av at den skal starte på nytt der.

Det er helt ny og ren installasjon av Windows 10 på den, via Windows 7 lisens)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe løsning i bøtta akkurat her og nå, men noen ting kunne vært greit å få avklart:

Siden du nevner W7 lisens: Er det sånn at begge maskinene har hatt W7 før? Og i så fall, var dette et problem under W7?

Hvilken HW er det på maskinene?

Den maskinen du bytta ut i fjor - installerte du W10 fra scratch samtidig ?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Har ikke noe løsning i bøtta akkurat her og nå, men noen ting kunne vært greit å få avklart:

Siden du nevner W7 lisens: Er det sånn at begge maskinene har hatt W7 før? Og i så fall, var dette et problem under W7?

Hvilken HW er det på maskinene?

Den maskinen du bytta ut i fjor - installerte du W10 fra scratch samtidig ?

Den ene maskinen har vært slik fra den var ny, W7 og senere oppdatert når W10 ble sluppet (gratis oppdatering)

Den andre maskinen som er problemet nå, hadde aldri problemet før nå. hadde W7, gratis oppdatert med W10. Samme lisens benyttet nå, med ren W10 installasjon 

Først må årsaken identifiseres.

Kan høres ut som du får bluescreen under shutdown og har automatisk restart enabled.

Slå av aut.restart slik at kan lese av stop koden.

Du finner også nyttig informasjon under «windows reability history»

Det vises ingenting utenom det normale ved avsluttning.

Har slått av auto restart.

Kan sjekke den siste linjen i løpet av helgen.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg fikk fikset det.

Testet 4-5 forskjellige ting software messig, og ingenting hjalp.

Byttet Ram og nappet ut reset bryteren, og da funket det.

Byttet ut 2 maskiner i fjor, hvor jeg da byttet ram på den ene jeg beholdt, siden rammen i den gjorde at jeg ikke fikk overklokket maskinen i det hele tatt, men aldri hatt problemer med den maskinen heller. Så jeg byttet for å se om det hjalp med annet minne, siden maskinen ikke tålte XMP hastigheter en gang, men det hjalp ikke, så det er nok hovedkortet på den som ikke er spesielt overklokkingsvennelig.

Men byttet tilbake til minnet som alltid har vært brukt på hovedkortet jeg hadde problemer med restart nå.

Men mulig det er reset bryteren, mener å huske at jeg har lest noe om det vedrørende den andre maskinen jeg har samme problem på. Får teste det i den, den dagen jeg får den frem. Må fjerne en veldig tung bokhylle for å få den ut av racket, eller demontere racket. og det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...