Gå til innhold

Raja mener nordmenn blir lurt av elbil-tallene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å kjøpe en bruktbil til 100 000kr?

Jeg har inntrykk av at i mange år er biler som Leaf og trillinger i stor grad blitt kjørt av bilister med god økonomi. Det er biler som nå ligger på 70 000kr i bruktbilmarkedet.

Bilene har sine begrensninger, og man må innrette seg deretter, og det fungerer hvis man tar det med godt humør. Bilene kan gi mye kjøreglede og mye transport, og hvis man veier det opp mot ulemepene, så kan man være innstillt på å være fonøyd med det sånn det er. Men det passer ikke for alle.

Jada, de kan gi mye transport. Hva er din definisjon av kjøreglede? Jeg har kjørt Leaf (både gamle og nye) og kan ikke si at det er det første ordet som slår meg..

 

Derfor er det viktig som Raja antyder, at det fortsatt bør legges til rette for lading.

Men dette er ikke en oppgave for staten eller kommuner, å levere drivstoff er en tjeneste som bør overlates til private aktører og et fritt, konkurransedrevet marked.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dagens prising av bensin og diesel, mener du er et godt argument for at private interesser gir gode løsninger for nordmenn flest?

 

Prisene justeres opp og ned hvert omtrent hvert minutt, og det er klin umulig å følge med for folk flest. Konkurranse mellom stasjonene fungerer ikke; i praksis har de blitt enig om et prisnivå, og ligger rundt der i stedet for å konkurrere.

 

Å levere vann, hente inn søppel og kloakk, sørge for at huset er koblet til strømnettet, etc., er oppgaver staten tar. Jeg slipper å bestille montør fra X ulike selskaper for å være koblet opp. Vann i springen og strøm i ledningen fungerer av seg selv (selv om jeg betaler strømregning til private selskap). Dette fungerer greit nok. Infrastruktur bør være helhetlig og statlig. (Så kan heller private aktører eventuelt kjempe om å tilby best mulig tjenester over infrastrukturen.)

 

Utbygging av fiber er et område jeg synes fungerer dårlig. Staten tar ikke ansvar, dette har blitt underlagt private aktører. Dermed får noen områder dekning, mens andre ikke. Utbygging har ingen overordnet plan, og det oppleves ganske tilfeldig om det kommer en aktør eller ei. I tillegg er det ingen konkurranse over fiber-linja; du er nødt til å akseptere vilkårene som foreligger ... ?

 

Strøm til biler kan gjøres bedre. Statlig innblanding for hurtiglading er lurt. Spesielt så lenge det er politisk vilje for et grønt skifte. Oppbygging av infrastruktur er særdeles viktig for å følge opp denne politiske retningen/bestemmelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng. Men en brukt Nissan Leaf er for mange kun aktuell som bil nummer to. Dessuten er det grunn til bekymring rundt batteripakkens levetid når den begynner å bli noen år:

https://electrek.co/2018/03/26/nissan-leaf-battery-pack-replacement-program/

Ja, særlig 30 kWh-pakken er en bekymring. Men nå er også Nissan det eneste selskapet jeg vet om som har offisielle priser på nye batterier. Batteripakkene er også mye lettere å drive hjemmemekk på enn Teslas. Å skifte noen defekte celler burde være overkommelig for en passe garasjevant hobbyist.

Lenke til kommentar

Ja, dagens prising av bensin og diesel, mener du er et godt argument for at private interesser gir gode løsninger for nordmenn flest?

 

Prisene justeres opp og ned hvert omtrent hvert minutt, og det er klin umulig å følge med for folk flest. Konkurranse mellom stasjonene fungerer ikke; i praksis har de blitt enig om et prisnivå, og ligger rundt der i stedet for å konkurrere.

Klart prisene varierer, det gjør også oljeprisen.

Hvis de har blitt enige om et prisnivå kalles det prissamarbeid og det er ulovlig.

Her jeg bor har vi kun CirkleK, de har hatt samme pris på bensin i flere år.

 

Å levere vann, hente inn søppel og kloakk, sørge for at huset er koblet til strømnettet, etc., er oppgaver staten tar. Jeg slipper å bestille montør fra X ulike selskaper for å være koblet opp. Vann i springen og strøm i ledningen fungerer av seg selv (selv om jeg betaler strømregning til private selskap). Dette fungerer greit nok. Infrastruktur bør være helhetlig og statlig. (Så kan heller private aktører eventuelt kjempe om å tilby best mulig tjenester over infrastrukturen.)

Jeg er enig i at veinettet (infrastrukturen) skal være offentlig eid, drivstoffet er nettopp en tjeneste over infrastrukturen i dette tilfellet.

Selv om det er nettleverandøren som har ansvar for at du er koblet til strømnettet er det ikke de som legger opp det elektriske hjemme hos deg. Det er heller ikke vannverket som kobler opp dusjen din.

 

Utbygging av fiber er et område jeg synes fungerer dårlig. Staten tar ikke ansvar, dette har blitt underlagt private aktører. Dermed får noen områder dekning, mens andre ikke. Utbygging har ingen overordnet plan, og det oppleves ganske tilfeldig om det kommer en aktør eller ei. I tillegg er det ingen konkurranse over fiber-linja; du er nødt til å akseptere vilkårene som foreligger ...

Du er inne på et felt som ikke fungerer optimalt men det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

 

Strøm til biler kan gjøres bedre. Statlig innblanding for hurtiglading er lurt. Spesielt så lenge det er politisk vilje for et grønt skifte. Oppbygging av infrastruktur er særdeles viktig for å følge opp denne politiske retningen/bestemmelsen.

Hvorfor skal staten begynne med dette? Staten bør regulere men ikke levere tjenester, akkurat som kommunen ikke bør levere tjenester.

Lenke til kommentar

Fordi det er nødvendig infrastruktur for bilparken. Eller, altså; jeg regner jo med at private selskaper gjør det faktiske installasjonsarbeide, og man vil sikkert fortsette å betale til Fortum, GrønnKontakt, etc., men staten kan - og bør - bidra med sponsing eller lignende pådriver, for å sørge for at vi får nok ladepunkt. (Samtidig er det viktig at vi ikke sløser, og bygger overdrevet mange punkt på samme plass)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor finner du at el biler kjører lenger enn fossilbiler? SSB?

 

SSB har følgende tall fra 2018 for gjennomsnittlig årlig kjørelengde for personbiler :

 

Bensin -  9034 km

Elbil    - 12171 km

Diesel - 14527 km

SSB baserer får sine tall fra EU-kontrollene. Det er jo først de senere årene det har kommet elbiler med bra rekkevidde som for mange kan brukes som nr 1 bil. Flesteparten av disse har ikke vært inne på EU-kontroll enda, og er derfor ikke med i statistikken.

 

Jeg regnet ut snittet på årlig kjørelengde på alle Teslaene som lå ute på Finn for en stund tilbake, og kom frem til 23 500 km i snitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi det er nødvendig infrastruktur for bilparken. Eller, altså; jeg regner jo med at private selskaper gjør det faktiske installasjonsarbeide, og man vil sikkert fortsette å betale til Fortum, GrønnKontakt, etc., men staten kan - og bør - bidra med sponsing eller lignende pådriver, for å sørge for at vi får nok ladepunkt. (Samtidig er det viktig at vi ikke sløser, og bygger overdrevet mange punkt på samme plass)

Altså, markedet vil selv regulere hvor mange ladere man trenger og hvor de skal være. Dette er akkurat som med bensinstasjoner, markedet har regulert dette selv i mange år og vi har hatt stasjoner der vi trenger det og i det omfanget vi trenger.

 

Det finnes ingen som helst grunn til at staten skal betale dette.

Lenke til kommentar

Altså, markedet vil selv regulere hvor mange ladere man trenger og hvor de skal være. Dette er akkurat som med bensinstasjoner, markedet har regulert dette selv i mange år og vi har hatt stasjoner der vi trenger det og i det omfanget vi trenger.

 

Det finnes ingen som helst grunn til at staten skal betale dette.

Bortsett fra det faktum at lading henger naturlig sammen med parkering, og staten/kommunene er allerede sterkt involvert i parkeringsbransjen ved å eie og drifte store deler av parkeringsplassene i mange byer og tettsteder. Sånn sett er det å tilby lading på parkeringsplassene de allerede har bare en naturlig del av servicetilbudet til innbyggerne.

Eller kanskje de burde trekke seg helt ut her og overlate all parkering til private selskaper og det frie marked...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bortsett fra det faktum at lading henger naturlig sammen med parkering, og staten/kommunene er allerede sterkt involvert i parkeringsbransjen ved å eie og drifte store deler av parkeringsplassene i mange byer og tettsteder. Sånn sett er det å tilby lading på parkeringsplassene de allerede har bare en naturlig del av servicetilbudet til innbyggerne.

Eller kanskje de burde trekke seg helt ut her og overlate all parkering til private selskaper og det frie marked...?

Det kan ikke være hensiktsmessig å bygge ut ladestasjoner overalt det er mulighet å parkere.

At hver enkelt bygger lademulighet på sin private plass får så være en ting men å skulle bygge ut på nærmest alt av parkeringsplasser som en del åpenbart vil kan ikke være hensiktsmessig eller samfunnsøkonomisk lønnsomt.

 

Det bør uansett ikke være kommunen som tilbyr ladingen, det bør settes ut til andre aktører og da gjerne etter en anbudskonkurranse som gir rett til å levere tjenesten en periode begrenset til noen år.

At kommunen tilbyr lading er svært uheldig da de som offentlig etat da vil etablere seg som en aktør som konkurrerer med markedet og markedsmekanismene vil da ikke lenger fungere som de skal.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det kan ikke være hensiktsmessig å bygge ut ladestasjoner overalt det er mulighet å parkere.

Det er dit vi må i 2035 eller deromrking når bilparken begynner å nærme seg fullt elektrifisert. Men man tar selvsagt de lavthengende fruktene først og lar ikke ting koste hva det koste vil. Får vi en dekningsgrad på 90% av parkeringsplasser som er naturlig å parkere lenge, innenfor rimelighetens grenser, i 2035 så skal vi være stolte.

 

Utbyggingsstrategien bør være å montere ladere på alle nye parkeringsplasser, som en del av etableringen. Samtidig bør det monteres ladere på de plassene der behovet er størst. Utenfor arbeidsplasser, borettslag, hoteller, campingplasser osv. Altså der man oppholder seg i mange timer av gangen. Jeg ser ikke poenget ved å ha noe særlig med ladere på korttidsparkeringer som utenfor butikker osv. Det burde holde med noen få sakteladere til ansatte og noen få hurtigladere for å trekke kunder som trenger en pause i langturen sin.

 

Angående etableringskostnad så er kostnadsnivået per plass kraftig på vei ned. Både på grunn av skalafordeler og lastdeling.

 

Dette er ikke noe skattebetalerne skal belastes eller gå på bekostning av andre offentlig tjenester. Det bør hverken bli offentlig melkeku eller privat profittmaksimerende med noen kakser som skummer fløten. Det bør være en selvfinansierende tjeneste til kostpris, altså null utbytte, enten i offentlig regi eller idelle organisasjoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Godt å høre at Sturle S mener at en diesel bil ikke er en fossilbil da!

 

Fossilbil er samlebetegnelse for biler som bruker bensin og diesel. Disse kjører da i snitt (9034+14527)/2=11781km pr. år. Elbilen kjører 12171km. Altså har han sine ord i behold. 

 

Korrigerer vi for at det er flere dieselbiler enn bensinbiler i Norge (1290k diesel mot 1075k bensin) så er snittet for alle fossilbilene 12030km pr. år. Altså fortsatt mindre enn for elbilene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fossilbil er samlebetegnelse for biler som bruker bensin og diesel. Disse kjører da i snitt (9034+14527)/2=11781km pr. år. Elbilen kjører 12171km. Altså har han sine ord i behold. 

 

Korrigerer vi for at det er flere dieselbiler enn bensinbiler i Norge (1290k diesel mot 1075k bensin) så er snittet for alle fossilbilene 12030km pr. år. Altså fortsatt mindre enn for elbilene.

Nye biler kjøres lengre enn eldre biler. Dette biaserer kjøredistansen til elbilene opp siden de tenderer til å være nyere.
Lenke til kommentar

Fossilbil er samlebetegnelse for biler som bruker bensin og diesel. Disse kjører da i snitt (9034+14527)/2=11781km pr. år. Elbilen kjører 12171km. Altså har han sine ord i behold.

Ikke når man vekter det opp mot antall biler. Det er ca dobbelt så mange dieselbiler som bensinbiler om jeg husker rett.

 

Men hva var egentlig poenget i utgangspunktet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nye biler kjøres lengre enn eldre biler. Dette biaserer kjøredistansen til elbilene opp siden de tenderer til å være nyere.

Og tallene for elbiler er fra den tiden det ble levert mye kortrekkevidde-elbiler. Tallene for kjørelengde for elbilene er altså med aller høyeste sannsynlighet alt for lave. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dit vi må i 2035 eller deromrking når bilparken begynner å nærme seg fullt elektrifisert. Men man tar selvsagt de lavthengende fruktene først og lar ikke ting koste hva det koste vil. Får vi en dekningsgrad på 90% av parkeringsplasser som er naturlig å parkere lenge, innenfor rimelighetens grenser, i 2035 så skal vi være stolte.

Nei, vi kommer ikke dit. Vi har aldri behov for lading ethvert sted folk setter fra seg bilene.

Vi må heller satse på at bilene har god nok kapasitet til å kjøre noen titalls mil mellom ladinger og da ha ladere som leverer god kapasitet til å lade opp kjapt.

Det kan umulig bli samfunnsøkonomisk lønnsomt å skulle ha ladere "overalt".

 

Utbyggingsstrategien bør være å montere ladere på alle nye parkeringsplasser, som en del av etableringen.

På ingen måte, dette vil aldri lønne seg.

 

 

Angående etableringskostnad så er kostnadsnivået per plass kraftig på vei ned. Både på grunn av skalafordeler og lastdeling.

At etableringskostnaden er på vei ned er ikke i seg selv argument for å gjøre så enorme investeringer som du mener man bør gjøre.

 

Dette er ikke noe skattebetalerne skal belastes eller gå på bekostning av andre offentlig tjenester. Det bør hverken bli offentlig melkeku eller privat profittmaksimerende med noen kakser som skummer fløten. Det bør være en selvfinansierende tjeneste til kostpris, altså null utbytte, enten i offentlig regi eller idelle organisasjoner.

Stem Rødt så kan det jo være du får det som du vil.

Lenke til kommentar

Nei, vi kommer ikke dit. Vi har aldri behov for lading ethvert sted folk setter fra seg bilene.

Nå tror jeg du leser fanden inn i innlegget mitt. Det var ikke det jeg skrev og heller ikke det jeg mente.

 

Typiske korttidsparkeringer er ingen vits å bygge ut og det skulle ikke forundre meg om det er rundt 50% av parkeringsplassene i Norge. Det er altså 90% av de resterende vi bør ha som mål. Der folk setter fra seg bilen over natta eller hele arbeidsdagen. Vi kan kanskje droppe lading hos arbeidsgiveren også fordi bilene bør ha rekkevidde nok (med god margin) til å komme seg fra boligen til jobb og tilbake.

 

Kort og greit: Folk bør kunne lade bilene sine hjemme over natta.

 

(Hurtiglading er en annen historie)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...