Gå til innhold

Raja mener nordmenn blir lurt av elbil-tallene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Hva med og gi alle som har en årsinntekt under et gitt beløp av staten til kjøp av elbil på foreksempel 300.000.- da ville nok andelen økt relativt fort.

 

Er nok fortsatt mange i arbeiderklassen som betaler dyre billån i tillegg til huslån og andre forbrukslån og de må nedbetale ihvertfall billånet før de får råd til å bytte bil.

 

Du kan selge bilen, kjøpe elbil og spare penger samtidig. Elbilen er billigere i drift. Regnestykket er enkelt. Hilsen en elektriker med leilighete i Oslo, elbil, kone (uten jobb) og 2 barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt poeng Pål, ett prakt eksempel på hvordan en kan bruke tall til å lage sensasjon overskrifter..

 

 

"Han og Venstre har hentet tall fra Vegdirektoratet og Nobil som viser at hele 92 prosent av befolkningen ikke har elbil."[/size]

 

Når det egentlig burde stått:

 

"Han og Venstre har hentet tall fra Vegdirektoratet og Nobil som viser at hele 47 prosent av befolkningen ikke har elbil."[/size]

 

 

men det ser jo ikke så gale ut med 47%..

 

Tror du virkelig på din egen påstand, eller bare prøver du å trolle litt?

Det er selvfølgelig ikke sånn at annenhver bil er elektrisk. Langt derifra! Eller at annenhver familie har tilgang på elbil -- enda mer feil!

 

Nei, tallene som ble brukt her, er sammenligning av elbil opp mot tradisjonell drivlinje (bensin/diesel). Av alle biler som ruller rundt på norske veier, er altså 92% ikke elektriske!

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan selge bilen, kjøpe elbil og spare penger samtidig. Elbilen er billigere i drift. Regnestykket er enkelt. Hilsen en elektriker med leilighete i Oslo, elbil, kone (uten jobb) og 2 barn.

Tøfft! Bilen min er verdt... tja.. 30.000? Og har kanskje 5000,- til på konto. Hva slags elbil får jeg for det? Tesla Model X kanskje? Får man de brukt til 35000? Eller kanskje jeg må helt ned på en Leaf? Er det mange av de på finn til 35000?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men eg trur det er incitament du snakkar om her.

Så det heter elbil-incitamenter på grautmål? Man lærer noe nytt hver dag. Ikke spesielt relevant da.

 

Du hevdar at folk har fått masse pengar av staten med eit klårt føremål, som er at dei skal slutte å ta buss. Det skulle ikkje vere veldig vanskeleg å dokumentere, dersom det er sant.

For en utrolig stråmann du setter opp. Endrer man avgiftssystemet slik at noe blir favorisert så er det staten som bruker mild tvang for å få deg over. Virker som om ordkløyveri er det eneste du har igjen av argumenter.

 

 

Dei har absolutt tiltenkt effekt, som er å få folk til å kjøpe og køyre elbil framfor eksosbil. Det er den effekta dei har.

Og det er her du tar feil og viser hvor lite du forstår av enkle mekanismer. Flere har prøvd å forklare deg dette.

 

Du har en eller annen fiks idé om at det er en konstant mengde biler som må brukes og at det eneste avgiftssystemet bidrar med er å flytte folk fra bil med forbrenningsmotor til batteribil. Men det er en hel mengde muligheter for transport til jobb og de må tas med i helhetsbildet. Å proppe veiene fulle med biler, elektriske eller ei, og planlegge for helt idiotiske kostnadsbomber for å få plass til flere, er ikke fremtiden for noen byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når første eller andre generasjon elbusser er utrangert. Da er det ingen som ser noe poeng lengre i å kjøpe inn nye 40-setere.

Vil du prøve å gi et estimat for når det kommer da?

 

For hvis man ikke i det minste vet om det er mulig, langt mindre når det kommer, er det litt dumt å planlegge transporten rundt det.

Lenke til kommentar

Tøfft! Bilen min er verdt... tja.. 30.000? Og har kanskje 5000,- til på konto. Hva slags elbil får jeg for det? Tesla Model X kanskje? Får man de brukt til 35000? Eller kanskje jeg må helt ned på en Leaf? Er det mange av de på finn til 35000?

Har du så mange betalingsanmerkninger at du ikke får kastet et lån etter deg så har du egentlig bare deg selv å takke. "Alle" får lån.

 

Fortell om behov (biltype), årlig kjørelengde og hva du har nå så skal du få hjelp til å velge, men ta det gjerne i en egen tråd så vi ikke kaprer denne med dine problemer og løsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror du virkelig på din egen påstand, eller bare prøver du å trolle litt?

Det er selvfølgelig ikke sånn at annenhver bil er elektrisk. Langt derifra! Eller at annenhver familie har tilgang på elbil -- enda mer feil!

 

Nei, tallene som ble brukt her, er sammenligning av elbil opp mot tradisjonell drivlinje (bensin/diesel). Av alle biler som ruller rundt på norske veier, er altså 92% ikke elektriske!

Forstår hva de mener, så sånt sett micro trolling.

 

Prøvde bare å få frem at det er litt tullete å måte å måle på då den ikke vektlegger kollektiv transporten.

 

For å si det på en annen måte.

Hvis det var 2.000.000 biler og 20% var elektrisk, høres det, med en slik presentasjon, bedre ut enn om det var 1.000.000 biler og kun 1% var elektrisk.

Lenke til kommentar

Har du så mange betalingsanmerkninger at du ikke får kastet et lån etter deg så har du egentlig bare deg selv å takke. "Alle" får lån.

 

Fortell om behov (biltype), årlig kjørelengde og hva du har nå så skal du få hjelp til å velge, men ta det gjerne i en egen tråd så vi ikke kaprer denne med dine problemer og løsninger.

Høres sikkert utrolig ut men ikke alle kan bare flytte til Oslo og ta seg en bedre betalt jobb. Ikke alle har noen å dele utgifter med en gang. Med blodhard sparing for å i det hele tatt klare å få lån til bolig så er det rett og slett ikke mer igjen til ny bil. Jeg prioriterer et sted å bo framfor bil, utrolig nok.

 

Og uansett om jeg på et merkeligvis skulle fått råd til elbil så har jeg ikke noe sted å lade den. Og ja, jeg VET jeg bare kan lade mens jeg går på kino, teater eller bruker et par timer eller tre på handlesenter. Men da beholder jeg heller prompebilen som dere kaller det og sparer masse tid.

 

Og jeg er ingen spesiell eller unik fyr så det er garantert mange i samme situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, men eg trur det er incitament du snakkar om her.

Så det heter elbil-incitamenter på grautmål? Man lærer noe nytt hver dag. Ikke spesielt relevant da.
Incitament og incentiv er ikkje det same. Incentiv er initiativ til å gjere noko, ein kveik. Incitament er stimuli til å gjere noko. Sidan du meiner at folk får mykje pengar av staten fordi dei ikkje skal ta bussen, er det heilt klårt eit stimuli, dvs eit incitament.

 

 

Du hevdar at folk har fått masse pengar av staten med eit klårt føremål, som er at dei skal slutte å ta buss. Det skulle ikkje vere veldig vanskeleg å dokumentere, dersom det er sant.

For en utrolig stråmann du setter opp. Endrer man avgiftssystemet slik at noe blir favorisert så er det staten som bruker mild tvang for å få deg over. Virker som om ordkløyveri er det eneste du har igjen av argumenter.
Kva var det då du meinte med dette?:

Hvis Staten gir deg masse penger for å droppe buss og heller kjøre elbil så er det ikke rart at det blir konsekvensen.

 

Her skriv du jo veldig tydeleg at dersom du ikkje droppar buss, får du ikkje pengar. Då har du brote vilkåret for å få masse pengar av staten. Sovidt eg veit har ingen av incitamenta, eller incentiva, knytt til elbilar som vilkår at kjøparen skal slutte å køyre buss. Statistikken syner dessutan at incitamenta heller ikkje har den effekten at folk tek mindre buss. Tvert imot aukar kollektivtransporten fortare enn bilkøyring: https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/bade-kollektivtrafikk-og-personbilbruk-oker

 

At folk køyrer mindre buss etter å ha kjøpt bil, anten det er eksosbil eller elbil, tykkjer eg er veldig naturleg. At det skal vere so stor skilnad på gåing og sykling, dvs at dei som kjøper eksosbil i større grad sluttar å gå eller sykle enn dei som kjøper elbil, er kanskje litt meir rart. Men det kan ha noko å gjere med at dei som kjøper eksosbil hovudsakleg er pensjonistar, medan dei som kjøper elbil stort sett er unge som nyleg har stifta familie.

 

 

Dei har absolutt tiltenkt effekt, som er å få folk til å kjøpe og køyre elbil framfor eksosbil. Det er den effekta dei har.

Og det er her du tar feil og viser hvor lite du forstår av enkle mekanismer. Flere har prøvd å forklare deg dette.

 

Du har en eller annen fiks idé om at det er en konstant mengde biler som må brukes og at det eneste avgiftssystemet bidrar med er å flytte folk fra bil med forbrenningsmotor til batteribil. Men det er en hel mengde muligheter for transport til jobb og de må tas med i helhetsbildet. Å proppe veiene fulle med biler, elektriske eller ei, og planlegge for helt idiotiske kostnadsbomber for å få plass til flere, er ikke fremtiden for noen byer.

Er det slik og forstå at du er motstandar av bilar, og meiner at vi heller skulle forby bilar generelt?

 

Det hadde nok ikkje fungert veldig bra. Bil er veldig dyrt. Det er berre funksjonshemma som kjøper bil fordi dei får pengar av staten. For alle andre kostar bil pengar, og ganske mykje pengar. Elbil kostar stort sett meir pengar enn eksosbil, trass i avgiftsfritak. Eg er familiefar sjølv, med kone og ungar ein stad på Vestlandet. Dersom vi hadde klart oss utan bil, hadde vi ikkje hatt bil, men det går ikkje. Vi er avhengige av bil, og vårt bidrag er at vi klarer oss so godt vi kan med berre ein bil. Til den bilen har vi ikkje fått ei krone av staten, og ingen har sett som vilkår at vi skal slutte å ta bussen.

Lenke til kommentar

Incitament og incentiv er ikkje det same. Incentiv er initiativ til å gjere noko, ein kveik. Incitament er stimuli til å gjere noko.

"kveik", hehe.

 

Har du ikke nok jern i ilden til at du slipper å dra i gang denne absurde kveruleringen på toppen av alt det andre?

 

Hvis det er første gang du har hørt begrepet elbil-insentiver så foreslår jeg at du undersøker hva det betyr.

 

Ellers så tror jeg bare at jeg gir opp å forklare at økonomiske insentiver gir endret atferd. Alle andre, inkludert 10-åringer, skjønner det.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

38% av eksosbilkjøparar og 41% av elbilkjøparar tek mindre kollektivtransport etter at dei kjøpte bilen enn før. Det er nesten ingen skilnad.

Dette er vel tallene elbilforeningen tryllet frem ved å spørre elbileiere? En lenke er vel på sin plass for å dokumentere hvor du henter tallene dine:

https://elbil.no/86-prosent-ville-fortsatt-kjort-eksosbil/

 

Samtidig er du fullt klar over at jeg har motbevist disse tallene for deg før. Med et minimum av bakgrunn i statistikk kunne man like gjerne konkludert med : "90% av elbileiere ønsker å opprettholde elbilfordelene". Det er forsåvidt ikke noe galt i det, men man kan vel være ryddig nok til å kalle en spade for en spade.

 

La meg stille deg et par retoriske spørsmål:

Hva mener du vi skal leve av i landet her?

Bryr du deg overhodet om klima, eller er det eneste du bryr deg om billig Tesla?

 

Edit: liten typografisk glipp

Endret av Del
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sparer 100 000 på 3-4 år med bensin? Prøver du å være morsom eller?

 

En gjennomsnittlig billist bruker omlag 13 000 i året på drivstoff. Bytter den samme personen ut bensinbilen med en elbil vil vedkommende spare ca 10 000 i året. Det er 10 år med kjøring for å spare 100 000 kroner i drivstoff.

Du gløymer at bilen framleis har ein verdi etter 3-4 år.

 

Og hvilken verdi har en 14/15 år gammel Leaf ?

Lenke til kommentar

 

38% av eksosbilkjøparar og 41% av elbilkjøparar tek mindre kollektivtransport etter at dei kjøpte bilen enn før. Det er nesten ingen skilnad.

Dette er vel tallene elbilforeningen tryllet frem ved å spørre elbileiere? En lenke er vel på sin plass for å dokumentere hvor du henter tallene dine:

https://elbil.no/86-prosent-ville-fortsatt-kjort-eksosbil/

 

Nei, dei er henta frå undersøkinga til Transportøkonomisk institutt. Dei har sendt si eiga undersøking til kjøparar av både elbilar, eksosbilar og ladbare hybridar. Undersøkinga vart gjort i 2016 og resultata publisert i juni 2016.

 

Samtidig er du fullt klar over at jeg har motbevist disse tallene for deg før. Med et minimum av bakgrunn i statistikk kunne man like gjerne konkludert med : "90% av elbileiere ønsker å opprettholde elbilfordelene". Det er forsåvidt ikke noe galt i det, men man kan vel være ryddig nok til å kalle en spade for en spade.

Gjeld det same kjøparar av eksosbilar? Dei har jo fått avgifstkutt, og somme har fått redusert avgiftene meir enn elbilar (medrekna mva), so det er kanskje ikkje so unaturleg?

 

La meg stille deg et par retoriske spørsmål:

Hva mener du vi skal leve av i landet her?

Bryr du deg overhodet om klima, eller er det eneste du bryr deg om billig Tesla?

Vi skal sjølvsagt leve av eit breitt næringsliv i landet her. No er vi alt for avhengige av olje.

 

Eg er veldig oppteken av klima. Energi og klima er mine hovudinteresser, noko som er veldig lett å sjå ut ved å gå gjennom historikken min her. Eg har meir eller mindre arva min kunnskap om bil, og bil er ikkje blant mine hovudinteresser, men drivstoff til bilar er svært interessant utifrå både eit energi og klimaperspektiv. Nedgang i utslepp frå transportsektoren er heilt essensielt om vi skal nå klimamåla. Eg ser ingen annan måte å nå måla om energieffektivisering og utsleppskutt på, enn gjennom full elektrifisering av transportsektoren.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers så tror jeg bare at jeg gir opp å forklare at økonomiske insentiver gir endret atferd. Alle andre, inkludert 10-åringer, skjønner det.

Det er vi samde om. Vi diskuterer korvidt din påstand om at staten har gjeve mykje pengar til folk for at dei skal slutte å ta bussen stemmer eller ikkje, og korvidt tiltaket har vore effektivt når kollektivtrafikken aukar meir enn bilbruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vi samde om. Vi diskuterer korvidt din påstand om at staten har gjeve mykje pengar til folk for at dei skal slutte å ta bussen stemmer eller ikkje, og korvidt tiltaket har vore effektivt når kollektivtrafikken aukar meir enn bilbruken.

Det er en konsekvens.

Lenke til kommentar

Dette er det jeg skrev i en tidligere tråd med ca samme tema:

 

 

Satte opp et lite regnestykke, dette er en billigbil (under 20k, med null verditap) og forutsatt at man skrur selv.

 

- Drivstoff: 1200x0.6=720l 720x15= 10800 avrundet til 12k = 1000,- mnd

 

- Årsavgift: 3500:12= 291 avrundet til 300,- mnd

 

- Deler/service : 200,- mnd

 

- Forsikring: 300,- mnd

 

Totalt ca 1800,- Mnd

 

 

 

Elbil:

 

- Innkjøp/lån: 1000-2000,- mnd

 

- Strøm: 2kr/mil = 2-3000 per år = 200-250,- mnd

 

- Årsavgift: Rundet av 50,- mnd

 

- Service: 2400,- hver 24 måned = 100,- mnd

 

- Forsikring: 450,- mnd

 

Totalt 1850-2850,- mnd avhengig av bil,egenkapital og lånetid

 

 

 

Så for min del lønner det seg ikke med elbil per nå, men vi kommer nok til å bytte ut en av fossilbilene innen et par år HVIS man fortsatt har dagens fordeler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...