Gå til innhold

Raja mener nordmenn blir lurt av elbil-tallene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

 

Du får nå pent brukte Nissan Leafer i god stand til godt under 100 000 kr. Disse vil fungere greit for de fleste, til både hverdagsbruk og lengre turer en gang i blant, men man må jo beregne litt ekstra tid til lading. En slik bil betaler seg selv på 3-4 år i spart drivstoff og årsavgift. Så vil påstå at man ikke kan bruke dårlig økonomi som grunn til å ikke kjøpe elbil, da elbil er det klart billigste alternativet.

Sparer 100 000 på 3-4 år med bensin? Prøver du å være morsom eller?

 

En gjennomsnittlig billist bruker omlag 13 000 i året på drivstoff. Bytter den samme personen ut bensinbilen med en elbil vil vedkommende spare ca 10 000 i året. Det er 10 år med kjøring for å spare 100 000 kroner i drivstoff.

Du gløymer at bilen framleis har ein verdi etter 3-4 år.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Elbilar køyrer gjennomsnittleg lenger per år enn eksosbilar. Det har sjølvsagt delvis samanheng med at elbilparken er gjennomsnittleg nyare og nyare bilar køyrer lengre enn eldre bilar, men òg at folk som køyrer mykje sparer meir på å kjøpe elbil.

Eller at man ender opp med å kjøre mer bil og ta mindre kollektivt.

38% av eksosbilkjøparar og 41% av elbilkjøparar tek mindre kollektivtransport etter at dei kjøpte bilen enn før. Det er nesten ingen skilnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når bensinsalget i mars er 12,5% lavere i 2019 enn i 2018 så er det tydelig at bensinbilene kjører mindre enn før

Det er en forklaring, men ikke nødvendigvis den eneste. Fossilbiler har med tiden også blitt mer energieffektive, og det kan hende at folk har langsomt gått over til mer drivstoffgjerrige biler.

Nei, det kan faktisk ikkje hende, for det vert selde veldig få nye personbilar med eksosbilar. Gjennomsnittsalderen på bilparken er 10,5 år, og det var ikkje noko radikalt skifte i verknadsgrad for 10,5 år sidan. I den grad nye eksosbilar har lågare forbruk (det er tvilsamt, for folk kjøper stadig større bilar og gjennomsnittleg CO2-utslepp for nye dieselbilar går faktisk opp), får det liten innverknad fordi so få kjøper dei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

38% av eksosbilkjøparar og 41% av elbilkjøparar tek mindre kollektivtransport etter at dei kjøpte bilen enn før. Det er nesten ingen skilnad.

Forteller disse tallene noe som helst?

 

I Trondheim gikk bilbruken opp pga gratis parkering for elbiler. Det gikk utover kollektivbruken. I Oslo har biltrafikken gjennom bomringen gått opp.

 

Hvis Staten gir deg masse penger for å droppe buss og heller kjøre elbil så er det ikke rart at det blir konsekvensen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

38% av eksosbilkjøparar og 41% av elbilkjøparar tek mindre kollektivtransport etter at dei kjøpte bilen enn før. Det er nesten ingen skilnad.

Forteller disse tallene noe som helst?
Ja, dei fortel om korleis folk endrar reisevanane sine etter å ha kjøpt bil.

 

I Trondheim gikk bilbruken opp pga gratis parkering for elbiler. Det gikk utover kollektivbruken. I Oslo har biltrafikken gjennom bomringen gått opp.

Jadå, tilhengarar av dyr parkering og høge bompengar vil alltid skulde på at elbilane betaler for lite. Eg trur folk køyrer fordi dei treng det. I Oslo er det bortimot umogeleg å komme rundt i sentrum i bil uansett drivstoff, so det må vere gjennomgangstrafikken som gjer at bompengepasseringane går opp. Evt at folk køyrer ut og inn att ein annan stad, i eit nytt forsøk på å komme seg der dei skal. Eg veit ikkje. Det er i alle fall ikkje fordi Oslo har vorte meir bil-vennleg. Det er eit par år sidan sist eg var i Trondheim. Då kunne eg rettnok stå gratis, men eg måtte flytte bilen annankvar time. Ikkje veldig praktisk.

 

Hvis Staten gir deg masse penger for å droppe buss og heller kjøre elbil så er det ikke rart at det blir konsekvensen.

Ehm, no tenkjer eg fantasien din har gått litt amok. Ingen får ei krone for å droppe buss og køyre elbil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehm, no tenkjer eg fantasien din har gått litt amok. Ingen får ei krone for å droppe buss og køyre elbil.

Gjør du deg dum bare for å tyne mest mulig ut av denne diskusjonen? Det er myndighetene som setter betingelsene og når de gjør ett alternativ mye billigere, så blir det brukt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne elbil. Førklare gjerne før meg hvordan jeg skall ladde den. Jeg har ikke mulighet at ledde den hjemme eller på jobb. Jeg kjører ca 10 mil per dag i pendling, så den må laddes ganske ofte.

Dette ordner seg sikkert over tid. Det vil tvinge seg gjennom løsninger for lading for omtrent alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes viktigere tall må være hvor mange som bruker elbilen som hovedbil, hvor mange som kun bruker elbil, og hvor mange kilometer (i urbane strøk) som blir tilbakelagt med elbil og fossilbil per år. Det er tross alt sistnevnte som er det virkelig interessante tallet. Om folk har en elbil i garasjen og fossilbilen på veien hjelper det lite. (det som selvsagt hjelper mest er å dropppe begge deler og gå for sykkel :) )

Kan ikke se for meg at folk velger å betale mer for drivstoff, vedlikehold og bompenger ved å kjøre fossilbil når de har elbil. Det naturlige vil være å bruke elbilen så mye som mulig der hvor det er relevant for å spare mest penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ehm, no tenkjer eg fantasien din har gått litt amok. Ingen får ei krone for å droppe buss og køyre elbil.

Gjør du deg dum bare for å tyne mest mulig ut av denne diskusjonen? Det er myndighetene som setter betingelsene og når de gjør ett alternativ mye billigere, så blir det brukt.
Det er du som gjer deg dum. Staten har ikkje gjeve nokon ei krone med det føremål å droppe buss og køyre elbil i staden. Dersom det har skjedd, har det ikkje hatt målbar effekt på elbilkjøparane. Reduksjonen i bruk av offentleg transport er nesten identisk lik for eksosbilkjøparar og elbilkjøparar. Får dei som kjøper eksosbil statsstøtte til same føremål?

 

Elles ser eg at dei om kjøper elbil samkøyrer meir enn dei som kjøper eksosbil. Kanskje for å kunne køyre i kollektivfeltet i rushtrafikken. Det veg kanskje opp for den bittesmå skilnaden i reduksjon av kollektivbruk.

 

Har du bilete av ei kvittering eller noko, som syner at nokon har fått pengar frå staten for å droppe buss og køyre bil i staden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du får nå pent brukte Nissan Leafer i god stand til godt under 100 000 kr. Disse vil fungere greit for de fleste, til både hverdagsbruk og lengre turer en gang i blant, men man må jo beregne litt ekstra tid til lading. En slik bil betaler seg selv på 3-4 år i spart drivstoff og årsavgift. Så vil påstå at man ikke kan bruke dårlig økonomi som grunn til å ikke kjøpe elbil, da elbil er det klart billigste alternativet.

Sparer 100 000 på 3-4 år med bensin? Prøver du å være morsom eller?

 

En gjennomsnittlig billist bruker omlag 13 000 i året på drivstoff. Bytter den samme personen ut bensinbilen med en elbil vil vedkommende spare ca 10 000 i året. Det er 10 år med kjøring for å spare 100 000 kroner i drivstoff.

Ja du har rett at hvis man kjører gjennomsnittlig langt og har en nyere dieselbil så ble dette vel optimistisk. Brukte egen erfaring og kjøremønster på ca 20 000km per år som utgangspunkt. Jeg sparer ca 20 000kr på drivstoff sammenlignet med min gamle bensinbil som brukte godt over 10kr per mil i bensin (0,8l/mil*16kr/l=13kr per mil). Legg til spart 2500kr på redusert årsavgift så vil den for meg betale seg selv på ca 4år. Kjører nesten aldri gjennom bom men gratis bompasseringer blir en fin bonus. Og redusert vedlikehold er helt klart også med å bidra i elbilens favør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er du som gjer deg dum. Staten har ikkje gjeve nokon ei krone med det føremål å droppe buss og køyre elbil i staden. Dersom det har skjedd, har det ikkje hatt målbar effekt på elbilkjøparane. Reduksjonen i bruk av offentleg transport er nesten identisk lik for eksosbilkjøparar og elbilkjøparar. Får dei som kjøper eksosbil statsstøtte til same føremål?

Hvor vanskelig er det her å skjønne? Hvis myndighetene innfører et regime som gjør at marginalkosten ved å kjøre bil er nær null, så vil bilbruken gå opp. Så istedetfor å lette på ræva og forflytte seg til en bussholdeplass på egen maskin så tar man elbilen, spesielt når det er billigere for den spesifikke reisen.

 

Elles ser eg at dei om kjøper elbil samkøyrer meir enn dei som kjøper eksosbil. Kanskje for å kunne køyre i kollektivfeltet i rushtrafikken. Det veg kanskje opp for den bittesmå skilnaden i reduksjon av kollektivbruk.

Men var ikke alle disse bompasseringene dine "gjennomgangstrafikk"?

 

Har du bilete av ei kvittering eller noko, som syner at nokon har fått pengar frå staten for å droppe buss og køyre bil i staden?

Får man kvittering hver gang man har betalt 0 kroner for noe? Nytt for meg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg byttet ut en Ford Mondeo med en Tesla Model S og har spart godt over 50'000 kr det første året. Kjører ca 50'000 km i året.

Mondeon betalte ned 50% av Model S, så månedlige utgifter TOTALT ink strøm(drivstoff) er i overkant av 3600 kr.

 

Med tanke på dette mener jeg at ALLE kan kjøpe seg en elbil av en passende type. Man må bare sette seg ned å regne på det.

Det er veldig få som kjører så mye. Gjennomsnittlig kjørelengde pr. år er vel rundt 15000 og medianen blir da enda lavere. Hvis vi går ut i fra et forbruk på 0.7l/mil og 15kr/l for konvensjonellt drivstoff, samt 2kWh/mil og 1kr/kWh for elektrisk (Som er tall som er temmelig biasert i favør av den elektriske drivlinjen) får vi at energikostbesparelsen for 15000km er på ca 13000 pr. år. Hvis vi antar 8% avskriving pr. år kan du da forsvare en ca 160000 kr dyrere bil enn en konvensjonell bil eller ca 80000 kr dyrere enn en PHEV (Hvis vi antar at den kjører 50% elektrisk).

 

Hvis budsjettet ditt ligger på 3-400000 for en konvensjonell bil er du da begrenset til ca 460-560' for en elbil. Da er ikke utvalget allverden, og man kan ikke ta for gitt at man finner en bil som passer sitt bruk. Ikke alle vil ha lave sedaner, mange vil ha hengerfeste, minimumsrekkevidder kan for mange ligge langt over hva mange elbiler kan levere. For tesla spesifikt er det mange som ikke vil ta i de før de får et bedre rykte på service.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda flere som ikke har elbil

Abid Raja har rett i at folk flest ikke har elbil, men andelen elbileier blir enda lavere hvis alle over 18 år tas med i regnestykket. Skal en regne i forhold til befolkningen, kan en ikke bare regne i forhold til bileierne. Norge har ca. 4,2 mill. personer over 18 år. 216 311 elbiler utgjør 5,2 %, ikke 7,9 %. Hvis en regner i forhold til alle – personer under 18 år er jo mennesker de også – så blir andelen elbileier ca. 4 %.

Pål Jensen

Godt poeng Pål, ett prakt eksempel på hvordan en kan bruke tall til å lage sensasjon overskrifter..

 

 

"Han og Venstre har hentet tall fra Vegdirektoratet og Nobil som viser at hele 92 prosent av befolkningen ikke har elbil."

 

Når det egentlig burde stått:

 

"Han og Venstre har hentet tall fra Vegdirektoratet og Nobil som viser at hele 47 prosent av befolkningen ikke har elbil."

 

 

men det ser jo ikke så gale ut med 47%..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er du som gjer deg dum. Staten har ikkje gjeve nokon ei krone med det føremål å droppe buss og køyre elbil i staden. Dersom det har skjedd, har det ikkje hatt målbar effekt på elbilkjøparane. Reduksjonen i bruk av offentleg transport er nesten identisk lik for eksosbilkjøparar og elbilkjøparar. Får dei som kjøper eksosbil statsstøtte til same føremål?

Hvor vanskelig er det her å skjønne? Hvis myndighetene innfører et regime som gjør at marginalkosten ved å kjøre bil er nær null, så vil bilbruken gå opp. Så istedetfor å lette på ræva og forflytte seg til en bussholdeplass på egen maskin så tar man elbilen, spesielt når det er billigere for den spesifikke reisen.
Din påstand var at staten gjev folk pengar med det føremål at dei skal la vere å ta buss og køyre bil i staden. Det skulle vere veldig lett å dokumentere. Anten med konkrete utbetalingar som syner at folk får pengar til det føremålet, eller i det minste eit politisk vedtak om å gje folk pengar for at dei skal slutte å ta buss.

 

No ror du deg vekk med at bilbruken går opp. Bilbruken har gått marginalt opp, men det same har bruken av buss og annan kollektivtrafikk. Folk reiser meir. Dersom det er sant at folk har fått pengar av staten for å slutte å ta buss, har det hatt svært dårleg effekt.

 

Ei anna interessant effekt av bilkjøp er at 32% av eksosbilkjøparane og 24% av elbilkjøparane går og syklar mindre etter bilkjøpet. Den kraftige avgiftsreduksjonen på eksosbilar dei siste åra, er det for at folk skal gå og sykle mindre? Det ser ut til å ha den effekta på eksosbilkjøparar, men i mindre grad på elbilkjøparar.

 

 

Elles ser eg at dei om kjøper elbil samkøyrer meir enn dei som kjøper eksosbil. Kanskje for å kunne køyre i kollektivfeltet i rushtrafikken. Det veg kanskje opp for den bittesmå skilnaden i reduksjon av kollektivbruk.

Men var ikke alle disse bompasseringene dine "gjennomgangstrafikk"?
Eg snakkar ikkje om bompaseringar, men om endringar i reisemønster. Kor sterk har nedgangen i busstrafikk vore i Oslo og Trondheim? Eg reknar med det har vore ein kraftig nedgang, sidan staten, i fylgje deg, betaler folk pengar for å la vere å ta bussen?

 

 

Har du bilete av ei kvittering eller noko, som syner at nokon har fått pengar frå staten for å droppe buss og køyre bil i staden?

Får man kvittering hver gang man har betalt 0 kroner for noe? Nytt for meg.
Det er du som påstår at staten gjev folk mykje pengar for å droppe buss. Er 0 kroner mykje pengar?
Lenke til kommentar

Enda flere som ikke har elbil

Abid Raja har rett i at folk flest ikke har elbil, men andelen elbileier blir enda lavere hvis alle over 18 år tas med i regnestykket. Skal en regne i forhold til befolkningen, kan en ikke bare regne i forhold til bileierne. Norge har ca. 4,2 mill. personer over 18 år. 216 311 elbiler utgjør 5,2 %, ikke 7,9 %. Hvis en regner i forhold til alle – personer under 18 år er jo mennesker de også – så blir andelen elbileier ca. 4 %.

Pål Jensen

Vet ikke om du tuller, men elbilandel er altså andelen av personbilene som er rent batteridrevne. Ikke andelen av befolkningen som eier en av de.

 

Jeg byttet ut en Ford Mondeo med en Tesla Model S og har spart godt over 50'000 kr det første året. Kjører ca 50'000 km i året.

Mondeon betalte ned 50% av Model S, så månedlige utgifter TOTALT ink strøm(drivstoff) er i overkant av 3600 kr.

 

Med tanke på dette mener jeg at ALLE kan kjøpe seg en elbil av en passende type. Man må bare sette seg ned å regne på det.

Med 50 000 km/år blir regnestykket lett for mange, men gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i 2018 var 12140 km. Noen drar altså ned snittet. Regnestykket blir ganske annerledes for de som kjører godt under snittet.

 

Det er jo bare positivt for miljøet at de som kjører mest (og forurenser dertil) får størst incentiver til å elektrifisere.

 

Jeg kjøper gjerne elbil. Førklare gjerne før meg hvordan jeg skall ladde den. Jeg har ikke mulighet at ledde den hjemme eller på jobb. Jeg kjører ca 10 mil per dag i pendling, så den må laddes ganske ofte.

Umulig å forklare når jeg ikke kjenner situasjonen din. Jeg er jo ikke synsk. Men du er i hvert fall på rett spor når du skjønner at ladesituasjonen må løses før du kjøper elbil. Jeg foreslår at du starter en egen tråd, forklare situasjonen detaljert og ber om forslag, dersom du er oppriktig interessert i å løse det problemet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg byttet ut en Ford Mondeo med en Tesla Model S og har spart godt over 50'000 kr det første året. Kjører ca 50'000 km i året.

Mondeon betalte ned 50% av Model S, så månedlige utgifter TOTALT ink strøm(drivstoff) er i overkant av 3600 kr.

 

Med tanke på dette mener jeg at ALLE kan kjøpe seg en elbil av en passende type. Man må bare sette seg ned å regne på det.

 

Jeg kjøper gjerne elbil. Førklare gjerne før meg hvordan jeg skall ladde den. Jeg har ikke mulighet at ledde den hjemme eller på jobb. Jeg kjører ca 10 mil per dag i pendling, så den må laddes ganske ofte.

Regner med du bor i leilighet, og det du bør begynne med er jo å foreslå for sameiet å installere elbilladere i parkeringskjelleren. Hvis ikke det får gjennomslag er det nok mer fornuftig å fortsette med fossilbil en stund til dessverre. Skal du flytte, så bur du sette lademulighet på listen over ting du ønsker i ny leilighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei, det kan faktisk ikkje hende, for det vert selde veldig få nye personbilar med eksosbilar. Gjennomsnittsalderen på bilparken er 10,5 år, og det var ikkje noko radikalt skifte i verknadsgrad for 10,5 år sidan. I den grad nye eksosbilar har lågare forbruk (det er tvilsamt, for folk kjøper stadig større bilar og gjennomsnittleg CO2-utslepp for nye dieselbilar går faktisk opp), får det liten innverknad fordi so få kjøper dei.

 

Men de aller eldste bilene blir lagt på dynga og satt bort fra bilparken, det er gjerne de bilene som forbruker mest bensin.

 

Det er ikke hele forklaringen, for all del, men så langt har jeg ikke sett noen som kan vise at 12% nedgang kommer fra elbiler alene.

Lenke til kommentar

Din påstand var at staten gjev folk pengar med det føremål at dei skal la vere å ta buss og køyre bil i staden. Det skulle vere veldig lett å dokumentere. Anten med konkrete utbetalingar som syner at folk får pengar til det føremålet, eller i det minste eit politisk vedtak om å gje folk pengar for at dei skal slutte å ta buss.

Det er effekten vi snakker om. Konsekvens av politiske beslutninger. Du vet hva ordet incentiv betyr, ikke sant? Trenger ikke å starte med å forklare det?

 

Når man gir incentiver som favoriserer en bestemt transportmåte(batteribiler) så vil bruken øke på bekostning av andre transportformer. Ikke bare biler med forbrenningsmotor, men også gange, kollektivt og sykkel.

 

Hvis du fremdeles står på det håpløse male-deg-selv-i-hjørnet standpunktet at batteribilincentivene ikke har effekt, så argumenterer du egentlig for å avskaffe dem.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...