Dubious Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Jeg har ofte tett vask på badet Har allerede åpnet og skrudd fra hverandre alt og finner ingenting og dette fikser problemet i noen dager/uker Så er vasken tett igjen Noen dager siden tømte jeg klor i vasken og det ble noe bedre Har også brukt sånn røråpner middel og da renner vannet fint, i noen dager Svært lite hår som går i vasken da jeg legger et brett over når jeg trimmer skjegget/håret Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Anbefaler prøve MUDIN avløpsåpner (fås iallfall hos Obs!) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Jeg har også brukt Mudin med veldig bra resultat. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Problemet ligger kanskje lenger ned i avløpet?Viss det ikke fikser seg med Mudin,kontakt rørlegger som staker opp hele skiten,var nødt til det for mange år siden da det hadde tetta seg rett før kummen til kommunen,dvs. utenfor husets fire vegger. ^^ Endret 29. april 2019 av Malmern 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Jeg ville brukt en stakefjær + flaskekost for å rense opp litt lengre nedover i systemet. Sjekk også luftinga. (Den "pipa" på taket som forbinder lufta på innsiden av vannlåsen med uteluft for trykkutjevning). Bor du i blokk er det antagelig felles lufting per oppgang eller kolonne med leiligheter. Hvis den er tett kan det bli overtrykk som gjør at vannet renner dårlig gjennom vannlåsen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Kan godt være det er noe som de andre her skriver, beste måten jeg har funnet ut er å bruke plumbopulver. Varmt vann først, pulver, litt varmt vann i flere omganger over tid, pulver, samme behandling omtrent 3-4 ganger. Da holder det seg åpent en stund. Jeg skjønner ikke hvorfor de bygger rørene så små og tette. Akkurat som at de er designet for å tettes. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) Plumbo pulverer på generelt grunnlag ikke anbefalt, da det kan virkelig tette rørsystemet. Flytende middel er å foretrekke. Rørleggere ser ut til å foretrekke Mudin Endret 30. april 2019 av newman221 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor de bygger rørene så små og tette. Akkurat som at de er designet for å tettes. Det er fordi de som bygger husene ikke ser nytten i å spandere noen kroner ekstra på større rørdimensjon, poenget med å gjøre veggen tykkere der røret skal gå, osv. Dvs. de ser jo ofte nytten i det etter at de har flyttet inn, men da koster det for mye å gjøre om på ting. Ofte er det profesjonelle byggherrer som bare bestiller minimumsløsninger og etterlader utfordringene med det til de som kjøper byggene. Andre ganger er det noen som bygger sitt første hus og naturlig nok lærer en hel del gjennom den prosessen som de gjerne skulle forbedret hvis de bygger hus på nytt. Få bygger to hus til eget bruk i løpet av et liv og har muligheten til å forbedre ting fra hus 1 til hus 2. Erfaringene man gjorde seg første gang går stort sett tapt for etterslekten. Det er derfor man bør høre på håndtverkere som har bygget ørten hus og hva de anbefaler av ting som koster litt ekstra. Særlig på de områdene man selv ikke har erfaring eller kunnskap. Sagt på en annen måte: En rørlegger som skal bygge hus (enten han bestiller rørleggertjenester fra andre eller gjør den biten selv) investerer gjerne i et premium røropplegg, mens andre ting blir ofte minimumsløsninger. En ventilasjonsmann i samme situasjon ender vel opp med premium ventilasjon men minimums røropplegg . Snekkeren med kvalitets byggematerialer men minimum tekniske installasjoner. osv. Endret 30. april 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) Plumbo pulverer på generelt grunnlag ikke anbefalt, da det kan virkelig tette rørsystemet. Flytende middel er å foretrekke. Rørleggere ser ut til å foretrekke Mudin Greit nok, har brukt den flytende plumbo, den virker -ok-.. men jeg er alltid generøs med vannbruken. Skyller med maaasse varmt vann, bruker alltid mye vann for å skylle rørene skikkelig. Oppfordrer andre til å gjøre det også. En annen teori jeg har hatt hele livet rundt dette er at myndighetene gnåler alltid om at folk skal være moderat med vannbruken. Hørte om det i skolen også. Men så kommer det av og til meldinger om at drikkevann/ferskvann er ikke fornybar ressurs osv. Da mener jeg at vi må fremprovosere nye løsninger -før- det er tomt og blir en katastrofe. Så hvis alle bruker dobbelt så mye vann, så tvinger vi frem nye løsninger med avsaltningsanlegg osv. Bedre å være føre var. Men kanskje de gjør det sånn fordi de gambler på at vi blir utryddet av en dommedagshendelse først, så de sparer seg bryet og kostnaden. Hvem vet hva som skjer i "høyere" politikk. Simen1: Har alltid tenkt på det der, takk for god info. Éneste ulempe jeg kan tenke meg med større dimensjoner på rør er at mus og annet utyske får lettere adgang, men dét er vel en heller urealistisk antagelse? Endret 30. april 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Simen1: Har alltid tenkt på det der, takk for god info. Éneste ulempe jeg kan tenke meg med større dimensjoner på rør er at mus og annet utyske får lettere adgang, men dét er vel en heller urealistisk antagelse? Mus overlever ikke kloakken så vidt jeg vet, men rotter gjør det. Museskader kommer som regel av at de har kommet seg inn under kledningen på et eller annet vis og lager ganger i isolasjonen. Rotter kan komme via kloakken men angående rørdimmensjon vil jeg tippe det er lettere for en rotte å klatre opp et rør der den kan støtte ryggen mot andre siden, enn et større rør der den bare har en glatt "vegg" å klatre opp uten støtte. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. april 2019 Forfatter Del Skrevet 30. april 2019 Mudin fungerte, men det har andre middel også gjort, så jeg får se hvor lenge det tar før vasken blir tett igjen Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Er det enebolig eller leilighet det er snakk om? Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Kan godt være det er noe som de andre her skriver, beste måten jeg har funnet ut er å bruke plumbopulver. Av egen erfaring kan jeg si det motsatte, jeg anbefaler ikke plumbopulver, og bruker det selv aldri igjen. Det kan legge seg som en masse i vannlåsen og i vinklene, samt at det er etsende og giftig. Bruk gel eller mudin i stedet om man vil prøve det. Hvis tetningen er i den synlige delen av rørsystemet, er det bare å skru fra hverandre og rense manuelt, er det lengre nede kan man bruke pumpe eller stakebånd bla.a. Er man i tvil, eller har liten erfaring fra før, så er det bare å bruke fagfolk. Gjør man noe feil, så kan kostnadene bli store. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Veldig lett å få mer problemer med Plumbo pulver. Mudin er førstevalget, deretter mekanisk utbedring. Det pleier også å være lurt å helle en vannkoker men varmtvann for å løsne såpe og fett slik at en skyller det nedover. Er vasken gammel kan det være årevis med avleiringer som må hakkes bort, men om du har skrudd opp og sjekket grundig er vel den avsjekket. Ikke ha papir eller annet som ikke løser seg helt opp i vann i toalett da slikt kan feste seg og demme opp så ting ikke renner ordentlig og i verste fall bygger seg opp over tid til en full propp. Det finnes selskaper du kan leie inn som kan gå inn med kamera og sjekke. Hvis det egner seg kan de høytrykksspyle det åpent igjen. Endret 5. mai 2019 av vidor Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2019 Bruker ikke vasken så mye, så forhåpentligvis vil det ta lenge til den blir tett igjen Brukte omtrent 0,5 liter Mudin, etter bruksanvisningen på flasken, og lot den stå i noen timer, deretter skrudde jeg armaturen til varmest og skrudde på vannet, først så trodde jeg at det fungerte dårlig siden vasket begynte å fylle seg, men plutselig så rant alt ut og så tok avløpet unna alt vannet, lot vannet renne i noen minutter. Muligens prøve Mudin på kjøkkenet også, ikke tett der, men ikke helt bra eller, men heller ikke gjort noe spesielt på 16 år Kanskje rense rørene først (ta fra hverandre rørene..) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Tar litt tid noen ganger, og derfor jeg tar det i 3-4 omganger. Det virker som pulver/middelet flyter litt lenger ned i rørene hver gang man skyller, får virkning, skyller, virker osv. Måker man alt nedi på én gang og skyller i én stor omgang, risikerer man å ikke skylle -hele- røret. Men det er bare min erfaring. Bra du fikk åpnet dritten da ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå