NorMusician04 Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Hei, alle sammen!Neste uke (uke 19) skal jeg ha norsktentamen tirsdag og onsdag. I den forbindelse har vi fått utdelt et forberedelseshefte med tema "Menneske i krig". Her er det mange ulike tekster, men hvordan bruker man et forberedelseshefte på best mulig måte? Foreløpig har jeg streket under plasser i tekstene og skrevet ulike spørsmål på sidene. Spørsmål som f. eks "Hitler ble sett på som idol av barna. Hvorfor så ikke barna det gale Hitler gjorde?". Men, ja: Hva gjør dere med forberedelsesheftene til tentamen/eksamen? Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Leser, sjekker opp ting jeg kommer på og finner fakta. Altså jobber med ideer og ting og skrive om, samt det å knytte mot egne erfaringer. Og det er egentlig alt jeg gjør, ikke så mye egentlig.. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Bruk det som står til å utvikle noen egne teorier. Hva er kunnskap verdt om man ikke har egne meninger rundt det? 2 Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Jeg vil også anbefale å se tekstene i sammenheng, å sammenlikne dem. Hvilke ulikheter finner du, er det noen likheter? Det kan fort komme noen oppgaver seg ber deg om å sammenlikne tekstene. Som det allerede er nevnt, er det viktig å være sikker på at du forstår alle tekstene. Søk opp ord/andre ting du ikke forstår i teksten. Vil også anbefale å skrive noen korte notater ved hver tekst som oppsummerer den - det gjør det lettere å finne fram på tentamensdagen. Gjør det også opp en mening om tekstene - er du enig/uenig? I tillegg vil jeg anbefale å i hvert fall til en viss grad analysere tekstene. Retorisk analyse, diktanalyse, novelleanalyse - alt etter hvilken type tekst det er. Det kan også være lurt å se på forfatter/årstall i sammenheng med innhold/skrivemåte, og finne ut av hvilken litteraturhistorisk periode teksten var skrevet i. Lykke til på tentamen! 1 Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Ellers er det jo det da, passe på god struktur og ellers de vanlige feilene du pleier og gjøre. Hvis du sliter med hastighet - ignorer når du skriver feil. Ta heller og gå i gjennom senere, for å holde flyten mens du skriver så du får alle tankene ned på papiret skjermen. Det viktigste med teksten er uansett om du viser at du har forståelse for ulike sider av temaet, og at du klarer og argumentere godt nok for påstandene dine eller din egen erfaring. 2 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 1. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2019 Tusen takk for alle gode svar! Ble mer klokere av dette Skal se nærmere i forberedelsesheftet i dag og litt i morgen. Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 18. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2019 Hei igjen, folkens! Nå er tentamen i norsk gjennomført, både hovedmål og sidemål. Har fått tilbake tentamen i hovedmål, og jeg fikk 6! Men hvordan blir karakteren på karakterkortet da, tror dere? I hovedmål har vi bare hatt en innlevering tidligere før tentamen, og det var i januar. Da fikk jeg 5. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Hei igjen, folkens! Nå er tentamen i norsk gjennomført, både hovedmål og sidemål. Har fått tilbake tentamen i hovedmål, og jeg fikk 6! Men hvordan blir karakteren på karakterkortet da, tror dere? I hovedmål har vi bare hatt en innlevering tidligere før tentamen, og det var i januar. Da fikk jeg 5. Gratulerer!Altså, karakterer på kortet spørs helt på læreren. Etter min erfaring så har de objektive resultatene ikke så mye å si siden du ikke får lavere enn fem, men heller hvordan du er som elev. Smisk og sjarm funker alltid ved at du har vist interesse for faget. 1 Lenke til kommentar
Osp Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 (endret) Hvis du fikk 6 på tentamen og 5 på en innlevering, så er det høyst sannsynlig at du får 6 på karakterkortet. Karakteren på karakterkortet skal reflektere kompetansen du viser på slutten av skoleåret. Endret 18. mai 2019 av Pesta 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 (endret) Endret 18. mai 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
NorMusician04 Skrevet 19. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2019 Okei. Dette hørtes lovende ut! Takk for svar 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå