Gå til innhold

Win XP Rebooter uten forvarsel

Baudchaser

Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt ny maskin, originalt :

Intel P4 2.4Ghz

256MB PC133 SDRam

MSI Geforce4 128MB AGP 8x

Joda, jeg veit, er dumt med såpass rask prosessor og fremdeles PC133 SDRam, men men, maskinen var billig i forhold til alternativene, og jeg trengte maskin raskt.

Dog, fikk plutselig problemer.. :

Jeg kjøpte mer Ram til denne, en 512MByte PC133 SDRam -brikke. Denne satte jeg inn, noe som umiddelbart resulterte i at maskinen fikk oppstartsproblemer. Win XP fortalte at "registeret er korrupt, og backup -kopi har blitt lagt inn." (Noe sånt), og deretter restartet maskinen.

Nå, jeg er ikke dummere enn at jeg forstod at minnebrikken enten var kaputt, eller ikke passet til maskinen min av en eller annen årsak. Jeg dro sporenstreks tilbake til butikk, og byttet i en annen brikke av samme merke. Bare for å være sikker.

Denne brikken fungerte, maskinen startet opp som et skudd... og funket fint... ihvertfall for en stund...

... helt til den plutselig restartet helt av seg selv, uten forvarsel. Jeg tenkte da mitt, at noe var gæernt med minnebrikken - dog bare en litt mer subtil feil enn den foregående brikken hadde...

Jeg anskaffer meg "#1TuffTest Pro" samt "MemTest86", og kjører dem på "extensive" test mhp. minne, grafikkort/minne og CPU etc.etc... Jeg sjekker temperatur på Prosessor, hovedkort og hele rukla, sjekker at vifter går rundt og at ingenting overoppheter... altså, jeg sjekker hele maskina fra topp til tå...

... Tufftest og MemTest sier at alt er i orden under alle mulige minnetestmønster, og hovedkort/cpu holder seg stabilt på mellom 45 og 60 grader alt etter som...

Maskinen er virusfri. Sjekket etter alle kunstens regler... Har også Norton Firewall etc.

Jeg fant også plutselig en fellesnevner for når maskinen kræsjer... hvis jeg eksempelvis starter RegEdt32.exe og forsøker å enten søke eller lagre registeret, så kommer blåskjermen opp ... følgende melding : (ja jeg har slått av auto-reboot, for å få frem feilmeldingen istedetfor)

Page_Fault_In_None_Paged_Area

STOP : 0x00000050 (0xFFFFFFF0, 0x00000000, 0x8053434E, 0x00000000)

Meldingen er noe avkortet kan man si, men dette er vel det som er viktig å få med seg...

Nå lurer jeg på om noen kanskje kan ha et lite tips til hva dette kan være... jeg mener, jeg kunne jo forestille meg at den nyanskaffede minnebrikken min har en periodisk feil, f.eks. avhengig av temperatur og slikt... siden det tidligere virket til at feilen oppstod hipp som happ... men siden jeg nå kan gjenskape feilen konsekvent ved å rett og slett starte opp RegEdt32.exe og forsøke søke gjennom registeret, da virker jo det ikke så logisk lengre..?

Hvis feilen er permanent (f.eks. defekt minnebrikke), da burde jo strengt tatt enten MemTest86 eller #1-TuffTest Pro fange opp dette... jeg mener, Minnebrikker er jo ikke noe magisk, det er jo en teknisk innretning som i grove trekk inneholder 0 og 1... som ganske enkelt kan sjekkes ved å skrive til, og lese fra, veldig systematisk og sekvensielt... lett å fange opp feil, med andre ord?

Jeg startet maskinen fra profilen til min bedre halvdel, og kjørte RegEdit der... det funket problemfritt...

Vanligvis pleier jeg finne det meste av problemer, og feilrette i samme slengen... men nå må jeg si jeg føler meg litt på villspor...

Korrupt register høres jo ut som en potensiell og overhengende fare, men åssen får man fikset noe slikt? Jeg har en portugisiskspråklig versjon av Win XP, så jeg klarer ikke helt finne frem til hvordan jeg får kjørt "rollback" et par uker tilbake.. bedre å miste 2 ukers greier installert på maskinen, enn å måtte legge inn hele fjæla på nytt igjen.. (sukk, har MYE programmer installert pga. arbeid...)

Noen ideer?

Cheers

Rob.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet mitt er at maskinen min ikke støtter mer enn PC133 Ram...

Hovedkortet har et litt gammelt chipset... derfor kjøper jeg PC133, ikkeno vits å sløse bort penger på dyr ram til gammelt maskineri, Ram som likevel ikke ville blitt utnyttet...

Jeg tenkte som deg også, at dette var muligens RAMen, men jeg klarer ikke helt se den logiske sammenhengen når jeg ikke finner fnugg av spor på at noe er feil, fysisk sett.

Derfor tenkte jeg kanskje noen luringer her inne hadde bedre og mer treffsikre metoder (evnt. alternative metoder generelt) til å avdekke trøbbel med hardware... minnebrikker...etc.)

Cheers

Rob.

Lenke til kommentar

Noen tips. Rekkefølgen er ikke nødvendigvis den beste:

1. Gå til systemkontrollpanelet (F.eks. ved å høyreklikke på My Computer->Properties), gå til Avanced-kortet, trykk på Settings under "Startup And Recovery". Under System failure har du noen opsjoner. Skru av "Automatically Restart" så skal maskina blåskjerme i stedet for å spontanboote. Her kan du kanskje se hva det er som faktisk krasjer. Er du heldig er det en driver eller noe og du kan prøve å oppdatere den for å se om det hjelper.

2. Det finnes masse registry fixer programmer der ute. Reg Cleaner er en av dem. Vet ikke hva som er best, men let litt rundt, last ned noen og se om du kan kjøre en cleanup av registry som løser tullet. Google er din venn.

3. Reinstaller: OK, dette er kjipt, men registry er en av de tingene som når det først er føkka er liten vits i å prøve å redde.

4. Last ned Amidiag og kjør dette. AmiDiag for Dos har ofte gjort susen for meg når det gjelder å teste minne. Det fine med den er at den driter i Windows så det blir mye ferre feilkilder og den kan gjøre som den vil.

5. Oppdater Bios på maskina di. Ikke sikkert den originale tok fullt høyde for 512 SDRAM brikker.

6. Sjekk boka på hovedkortet ditt. Mange maskiner liker ikke at den minste minnebrikken står i minneslot 1 og den største i 2. Det pleier dog å være en grei forklaring et sted på hva den liker.

AmiDiag Download: http://www.amidiag.com/support/dl.cfm

Lenke til kommentar
5. Oppdater Bios på maskina di. Ikke sikkert den originale tok fullt høyde for 512 SDRAM brikker.

zeph: Ja, mangen ganger. Hehe

Er ikke bios som bestemmer det, men om brikkesttet støtter så store brikker.

Mitt gammle hovedkort (Msi 815ep-pro) støtter max 2x256 doubled sided rambrikker, eller 4 128MB singel sided

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...