Gå til innhold

Forsker: – En samfunnsmessig og økologisk krise i verden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Jeg synes ikke det er noen overdrivelse. Masseutryddelsen er allerede i gang, og den er forårsaket av mennesker,"

Selfølgelig er det en overdrivelse. Avisene lever av overdrivelser.

Men når jeg benytter insektsmidler ( biologiske men effektive ) som fjerner maur ( i kjøkkenskapet og under hellene ) - som dreper bier og fluer i tillegg, så er jeg nok ikke alene om dette.   Vi er nesten like mange som maur & bier.

Samtidig setter jeg opp humlebo'er. Og  lager kompost. så jeg gjør mitt. ( Som også lager bo for de plante-importerte brunsneglene. )

Men naturen er sterk. Et par år nå har det vært færre bier og småfugler ihvertfall i dette området.  (?)

Så, - etter en fin   "klimakrise"- sommer og god neste-vår,  er de tilbake i fullt monn, registrerer jeg.

Det vi kan gjøre er å ikke utrydde troen på at det går godt, - og at naturen er mangfoldig og sterk.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tap av natur _skaper_ ørken og klimaendring...

Når naturlig beiting av gress sletter av gnu bøfler elefanter etc. opphører endres mikrobiologisk i jorden og sopp og mugg ødelegger gresset og blir borte. Evnen til å binde opp vannet fra nedbør forsvinner og ørkenforvqndling starter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"– Jeg synes ikke det er noen overdrivelse. Masseutryddelsen er allerede i gang, og den er forårsaket av mennesker,"

Selfølgelig er det en overdrivelse. Avisene lever av overdrivelser.

Men når jeg benytter insektsmidler ( biologiske men effektive ) som fjerner maur ( i kjøkkenskapet og under hellene ) - som dreper bier og fluer i tillegg, så er jeg nok ikke alene om dette.   Vi er nesten like mange som maur & bier.

Samtidig setter jeg opp humlebo'er. Og  lager kompost. så jeg gjør mitt. ( Som også lager bo for de plante-importerte brunsneglene. )

Men naturen er sterk. Et par år nå har det vært færre bier og småfugler ihvertfall i dette området.  (?)

Så, - etter en fin   "klimakrise"- sommer og god neste-vår,  er de tilbake i fullt monn, registrerer jeg.

Det vi kan gjøre er å ikke utrydde troen på at det går godt, - og at naturen er mangfoldig og sterk.

Stephen Colbert var i det minste sarkastisk da han sa «Verdens sult er over, for jeg har akkurat spist.»

• Liker 6
Lenke til kommentar

Man hører ofte om utryddete arter. Men hvilke arter er det egentlig som er utryddet? Jeg har rimelig god kunnskap om natur og biologi. Men jeg kjenner ikke til mange arter som er utryddet i nyere tid.

Det er for mange til å liste opp i ein Wikipedia-artikkel, so dei har delt opp i fleire kategoriar: htps://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_extinct_species
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er for mange til å liste opp i ein Wikipedia-artikkel, so dei har delt opp i fleire kategoriar: htps://en.wikipedia.org/wiki/Lists_of_extinct_species

I Europa har de ført opp hulebjørn og mammut. Finnes det egentlig noen dyr som er utryddet i nyere tid?

Lenke til kommentar

I Europa har de ført opp hulebjørn og mammut. Finnes det egentlig noen dyr som er utryddet i nyere tid?

Om du hadde lest gjennom lista hadde du kanskje fått med deg at den har 8 kategorier over "recent extinctions". Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...