Espen Hugaas Andersen Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Hvor er det det står at første fase skal fly i 550 km? Så vidt jeg veit har de fått godkjent av FCC å flytte drøyt 1600 satellitter til den banen fra 1150 km.De 1600 satellittene er første fase. Jeg tør ikke spekulere på akkurat hvordan andre fase blir seende ut. Kan godt hende alle satellittene havner på 550 km eller lavere. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 De 1600 satellittene er første fase. Jeg tør ikke spekulere på akkurat hvordan andre fase blir seende ut. Kan godt hende alle satellittene havner på 550 km eller lavere. ... men hvor står det at dette er første fase? Utgangspunktet var 4425 satellitter i 1110 - 1325 km. Ca 1600 av de har nå blitt endret til 550km. Da gjenstår det fortsatt drøyt 2800 satellitter i 1110 - 1325 km. Halvparten av alt samme må såvidt jeg veit være i bane i løpet av 2025 for å tilfredsstille lisensen de har fra FCC. 1 Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Den elbilen blir ikke noen risiko for framtidige kollisjoner. Alt som går i bane er en potensiell risiko. Elbilen som går i bane er riktignok i en heliosentrisk bane rundt solen, slik at den er ikke noe reellt problem for jorden før neste gang i 2091, men dersom den skulle kollidere med romskrot på det tidspunktet, vil den bli til mer romskrot, som kan kollidere med andre objekter i bane, å bli til mer romskrot osv, også kjent som Kesslers syndrom. Blir spennende å se hvordan billakken ser ut etter 70 år med UV stråling, når Teslaen kommer tilbake. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) ...og nå begynner galskapen. ESAs første unnamanøvrering for Starlink, og bare en brøkdel av satellittene er skutt opp. Det lover bra for fremtiden... https://twitter.com/esaoperations/status/1168534065118679042?s=12 Endret 3. september 2019 av Ernie Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 ...og nå begynner galskapen. ESAs første unnamanøvrering for Starlink, og bare en brøkdel av satellittene er skutt opp. Det lover bra for fremtiden... https://twitter.com/esaoperations/status/1168534065118679042?s=12 Som Iridium-sjefen sier: Dette er en helt vanlig hendelse som skjer ofte, og vil skje oftere. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Som Iridium-sjefen sier: Dette er en helt vanlig hendelse som skjer ofte, og vil skje oftere. Nei, dette er ikke en helt vanlig hendelse. Her snakker vi om at SpaceX, direkte eller indirekte, nekter å flytte på satellitten sin på tross av at ESAs satellitt var der først. Dessuten, de aller flest manøvrene gjøres på grunn av romsøppel, ikke andre aktive satellitter. Dette er høyst bekymringsverdig for fremtiden hvis dette gjentar seg, spesielt hvis den ene parten nekter å gjøre noe eller ikke gir lyd fra seg. https://spacenews.com/esa-spacecraft-dodges-potential-collision-with-starlink-satellite/ Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Nei, dette er ikke en helt vanlig hendelse. Her snakker vi om at SpaceX, direkte eller indirekte, nekter å flytte på satellitten sin på tross av at ESAs satellitt var der først. Dessuten, de aller flest manøvrene gjøres på grunn av romsøppel, ikke andre aktive satellitter. Dette er høyst bekymringsverdig for fremtiden hvis dette gjentar seg, spesielt hvis den ene parten nekter å gjøre noe eller ikke gir lyd fra seg. https://spacenews.com/esa-spacecraft-dodges-potential-collision-with-starlink-satellite/ Linken din støtter ikke påstanden om at de nektet å flytte satellitten. ESA informerte SpaceX om sine planer for å unngå satellitten til SpaceX, og SpaceX svarte ikke. Dagen var Labour Day, så man kan kanskje tro det hadde noe med saken å gjøre. Og det er åpenbart at dette vil skje igjen. Kanskje tusenvis av ganger. Men det er sikkert lurt å få på plass trafikkregler. Kan f.eks ha en regel som at satellitten i høyest bane skal øke sin bane, e.l. Endret 3. september 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Linken din støtter ikke påstanden om at de nektet å flytte satellitten. ESA informerte SpaceX om sine planer for å unngå satellitten til SpaceX, og SpaceX svarte ikke. Dagen var Labour Day, så man kan kanskje tro det hadde noe med saken å gjøre. Og det er åpenbart at dette vil skje igjen. Kanskje tusenvis av ganger. Men det er sikkert lurt å få på plass trafikkregler. Kan f.eks ha en regel som at satellitten i høyest bane skal øke sin bane, e.l. Helligdager og ferier er ingen unnskylding her. Hvis de planlegger å ha så mange satellitter i bane må man forvente at de har noen ansvarlige på jobb kontinuerlig. Nå har dog SpaceX sendt ut en melding på at de hadde en feil i sine systemer som forhindret de fra å plukke opp situasjonen. Det er vel ikke akkurat betryggende, men vi kan jo håpe de unngår tilsvarende problemer i fremtiden. Uansett, i dette tilfellet ville altså ikke trafikkregler hjulpet, selv om jeg tror de aller fleste kan være enig i at det definitivt bør innføres. https://www.forbes.com/sites/jonathanocallaghan/2019/09/02/spacex-refused-to-move-a-starlink-satellite-at-risk-of-collision-with-a-european-satellite/#5208eca81f62 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå