Gå til innhold

Norge er et kjedelig molboland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Enig med alt trådstarter sier. Alt sånt irriterer vettet av meg hver gang jeg er på besøk i Norge. Irriterende små hindringer i hverdagen. Ting som helt seriøst ødelegger hele landet for meg, og gjør at jeg gleder meg til jeg forlater det igjen. Det er ikke holdbart å leve sånn! Jeg føler meg helt umyndiggjort. Som et lite barn som ikke får lov av mamma og pappa å være oppe sent. Det er synd, for Norge har så mange andre gode kvaliteter.

I tillegg til alt TS nevner kan jeg også legge til:

1.) Alt av kollektivtransport slutter å gå på kvelden. Skal du ut på byen må du enter være ute hele natten, eller ta en taxitur som er så dyr at hele byturen ødelegges.

Er det helligdag slutter all kollektivtransport gjerne 5-6 på ettermiddagen, og starter ikke igjen før godt ut på formiddagen dagen etter. Selv i hovedstaden (!!!) vår. Hvordan i huleste har dem tenkt til at folk skal komme seg til og fra julefeiringer/nyttårsfeiringer/osv?

2.) Butikker er ikke døgnåpne. Offentlige kontorer er ofte kun åpne i normal arbeidstid.

Norge er bygd for ÉN spesiell livsstil, og har du ikke den livsstilen, så kan du dra til helvete. Nåde deg om du prøver å ha det litt morsomt på veien til graven!

Ja, la oss ha alt døgnåpent! Veldig hyggelig for alle stakkarene som må jobbe nattskift bare fordi du bestemte deg for å kjøpe melk kl. 2 på natten... 

Såvidt jeg vet er det ingen lov mot lange åpningstider på butikker? Hvorfor tror du det fortsatt ikke er døgnåpne butikker? 

Av min erfaring er åpningstider til offentlige tjenester MYE dårligere i mellom-europa. 

Norge er bygd for at alle skal kunne ha et ordentlig liv med en ordentlig lønn og ordentlige betingelser i jobb-hverdagen. Det er såvidt meg bekjent enkelt å få til døgnåpne tjenester, men folk skal ha skikkelig betalt og ha nok fri. Da blir det dyrt og det lønner seg ikke. Bra spør du meg.

Lenke til kommentar

Det går mye på innstilling. Er man trassig som en 3-åring (i mangel på bedre beskrivelse) kan det meste gjøres til et problem.

Siden røyk, alkohol og godteri har dokumenterte dårlige effekter ved høyt forbruk er det greit at prisene skrus opp for å avskrekke forbruker. Folk flest som ønsker å være mer usunne har helt glemt hvem som må plukke opp regningen hvis de får helseproblemer.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det går mye på innstilling. Er man trassig som en 3-åring (i mangel på bedre beskrivelse) kan det meste gjøres til et problem.

Siden røyk, alkohol og godteri har dokumenterte dårlige effekter ved høyt forbruk er det greit at prisene skrus opp for å avskrekke forbruker. Folk flest som ønsker å være mer usunne har helt glemt hvem som må plukke opp regningen hvis de får helseproblemer.

Ikke uenig i dette.

Men driver du med sport? Har du hatt sportsskader noen gang? hvem betaler regningen da? Jeg driver med sport og har hatt skader og vet at den betaler dere alle. Sykler du til jobb og øker skaderisiko betraktelig? Går mye tur i skauen?

Drikker du vin og øl? Spiser du mat eller bruker hygieneprodukter som inneholder kartlagte karsinogen? hva med solkrem? Bruker du det alltid og hvilken? Har du tatt eller tar solarium? Har du en jobb som høyner risiko for ryggskade?

Dratt til utlandet og pådratt deg sykdom i mer enn 14 dager? Spiser du prosessert mat? Glad i grillmat? Rødt kjøtt?

Saken er at "Vi må betale regninga for din livsttil" argumentet kan gjelde så veldig mye mer enn det du først tenker over.

Skal man først kjefte på de som spiser godteri eller røyker med "Vi betaler regninga om du ikke kan jobbe eller blir sjuk" så får man kjefte på alle som utsetter seg for en risiko vi må betale regninga for.

EDIT:

Det jeg er mest opptatt av er om min livsstil kan skade din helse. Eks. passiv røyking. Dieselbil på tomgang uttafor soverommet ditt om morran hele vinteren osv.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Liker fleksibiliteten. Det gjør nok mange. Synes det er veldig sært at folk kan bli provosert over at folk handler på søndager.

At folk handler på søndager eller ikke er det vel svært få som bryr seg om. Debatten om dette handler mer om arbeidsforhold og betingelser for ansatte.

Lenke til kommentar

Men driver du med sport? Har du hatt sportsskader noen gang? ... Sykler du til jobb og øker skaderisiko betraktelig? Går mye tur i skauen? ... Spiser du mat eller bruker hygieneprodukter som inneholder kartlagte karsinogen? hva med solkrem? Bruker du det alltid og hvilken? Har du tatt eller tar solarium? Har du en jobb som høyner risiko for ryggskade? Dratt til utlandet og pådratt deg sykdom i mer enn 14 dager? Spiser du prosessert mat? Glad i grillmat? Rødt kjøtt?

Å herre, for noen eksempler. Tur i skauen også faktisk .. Dette blir jo helt absurd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, la oss ha alt døgnåpent! Veldig hyggelig for alle stakkarene som må jobbe nattskift bare fordi du bestemte deg for å kjøpe melk kl. 2 på natten... 

Såvidt jeg vet er det ingen lov mot lange åpningstider på butikker? Hvorfor tror du det fortsatt ikke er døgnåpne butikker? 

Av min erfaring er åpningstider til offentlige tjenester MYE dårligere i mellom-europa. 

Norge er bygd for at alle skal kunne ha et ordentlig liv med en ordentlig lønn og ordentlige betingelser i jobb-hverdagen. Det er såvidt meg bekjent enkelt å få til døgnåpne tjenester, men folk skal ha skikkelig betalt og ha nok fri. Da blir det dyrt og det lønner seg ikke. Bra spør du meg.

Jeg er enig i dette. Jeg forstår hvorfor ting ikke er døgnåpent. Vi er ikke nok folk til å få ting til å gå rundt. At det ikke er noens "skyld" forandrer ikke det at jeg irriterer meg over at ting ikke er døgnåpent. Det er bare et av mange negative ting med å være et lite land. Oslo hadde vært en mye bedre by å bo i om innbyggertallet ble ganget med 10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Oslo hadde vært en mye bedre by å bo i om innbyggertallet ble ganget med 10.

Å huffameg. Der er vi totalt uenige. Selv vil jeg at innbyggertallet skal bli delt på 10 :p Oslo er tett nok befolka som det er. Døgnåpne butikker kommer nok langsomt til å komme i form av selvbetjente butikker uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg er enig i dette. Jeg forstår hvorfor ting ikke er døgnåpent. Vi er ikke nok folk til å få ting til å gå rundt. At det ikke er noens "skyld" forandrer ikke det at jeg irriterer meg over at ting ikke er døgnåpent. Det er bare et av mange negative ting med å være et lite land. Oslo hadde vært en mye bedre by å bo i om innbyggertallet ble ganget med 10.

Jeg har mine tvil. Verken the tube eller metroen i Paris har nattåpent.

Lenke til kommentar

1. Oi noen har alkoholproblemer!

Tiltak: Vi må stenge ølsalget tidlig og ha sinnsyke avgifter

Resultat: Folk har fortsatt alkoholproblemer og drikker smuglevarer, heimbrent eller havner i økonomisk harniss pga dyr øl. Alkoholikere drikker da ikke mer selv om ølen var billig...

De som faktisk kan nyte alkohol i ny ne må betale prisen og straffes fordi noen er alkoholikere.

Er det aliens som har funnet på dette? Ingen som vet hvordan mennesker er? Nei? Ok.

2. Folk er fulle på byen og det begås jævlig mye kriminalitet.

Tiltak: Vi må stenge utestedene klokka 02:00!

Resultat: Folk styrter sprit på vorspiel og løper på byen for å drikke så mye som mulig.

Dette blir bare DRITT av.

I Danmark er denne dynamikken en helt annen, man slapper faktisk av med billig drikke til alle døgnets tider.

En tur på byen er derfor mer casual, og mye bedre.

3. Sukker ekke bra

Tiltak: Vi gjør det dyrt

Resultat: Folk kjøper samme mengde godteri men betaler mer. Samme mengde tomhet i livet som må fylles, mindre på konto... 

Bra jobba.

4. Folk RØYKER!

Tiltak: Vi må forby 10-pakning

Resultat: Festrøykere har nok røyk til dagen derpå. Mer røyk å gi bort til andre.

Generelt mer røyk. Det fungerte jo...

5. Folk drikker vin fra kartong

Tiltak: Vi vurderer å gjøre vinkartong forbudt

Resultat: Folk styrter flaska. Riktignok har de ikke gjort dette enda, men det er et forslag fra det samme instituttet som sa at røykpakker må komme i stort volum... men ikke vin, da.

6. SNUSBOKS MED LOGO ER FARLIG

Tiltak: Vi TVINGER alle til å bruke et uniformt design. STALIN er best

Resultat: Ikke en jævla DRITT. 

De må slutte å trekk lodd om avgjørelser som angår oss borgere. Jeg markerer ikke 17. mai før galskapen tar slutt.

Se på det som et forhold. Har man ikke "egentlige" problemer finner man andre mindre ting å plukke på bare for å få det til å se ut som at noe skjer eller føle at man har en misjon.
Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil. Verken the tube eller metroen i Paris har nattåpent.

Jeg bor i Metro Manila, ca 24.650.000 innbyggere. Her er det ingenting som stenger bare fordi jorda viser ryggen til sola. (Satt litt på spissen.)

Men, ja, jeg ser poenget ditt. Paris må også være en kjip by. Men like kjip som Oslo er den neppe. I Oslo stenger ALT, bortsett fra taxi. Uten å undersøke videre, så går jeg ut i fra at det finnes andre alternativer i Paris.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Stenger alt i Oslo...?

Noen av bussene kjører vel heile døgnet. Det at det ikke går en buss hvert 5. min betyr ikke at den er stengt.

Det er ikke alle bussene som går heile tiden, men ikke alt som er stengt heller. 

31 kjører heile døgnet Tonsenhagen - Fornebu Vest f. eks.

"bare" 30 min mellom hver buss på natten dog

https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/buss-oslo/buss-30-37-rutetabell-03032019.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar

I Oslo stenger ALT, bortsett fra taxi. Uten å undersøke videre, så går jeg ut i fra at det finnes andre alternativer i Paris.

Der jeg bor i Oslo er det femti meter å gå til en stor kiosk som har åpent 24/7 hele året. Den er aldri stengt. Hundre meter unna er det en dagligvarebutikk som er åpen hver eneste dag hele året, fra 07:00 til 00:00. EDIT: Bortsett fra 1. mai, eneste dagen den er stengt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke uenig i dette.

Men driver du med sport? Har du hatt sportsskader noen gang? hvem betaler regningen da? Jeg driver med sport og har hatt skader og vet at den betaler dere alle. Sykler du til jobb og øker skaderisiko betraktelig? Går mye tur i skauen?

Drikker du vin og øl? Spiser du mat eller bruker hygieneprodukter som inneholder kartlagte karsinogen? hva med solkrem? Bruker du det alltid og hvilken? Har du tatt eller tar solarium? Har du en jobb som høyner risiko for ryggskade?

Dratt til utlandet og pådratt deg sykdom i mer enn 14 dager? Spiser du prosessert mat? Glad i grillmat? Rødt kjøtt?

Saken er at "Vi må betale regninga for din livsttil" argumentet kan gjelde så veldig mye mer enn det du først tenker over.

Skal man først kjefte på de som spiser godteri eller røyker med "Vi betaler regninga om du ikke kan jobbe eller blir sjuk" så får man kjefte på alle som utsetter seg for en risiko vi må betale regninga for.

EDIT:

Det jeg er mest opptatt av er om min livsstil kan skade din helse. Eks. passiv røyking. Dieselbil på tomgang uttafor soverommet ditt om morran hele vinteren osv.

Nå mangler eksemplene dine helt størrelsesforhold. En bruddskade fra idrett koster samfunnet mye mindre enn en langvarig lungesykdom fra røyking, eller leverskader fra alkohol, og så videre. Og så har det noe med den relative risikoen en utsetter seg for. Det er ikke snakk om å fjerne all risiko, men om å redusere forbruk av varer som gir betydelig økning av kreftfare eller andre negative momenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...