Gå til innhold

Denne uken får Tesla-bilene raskere lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Akkurat. Mye forskjellige rykter som er ute og går. Er veldig spent på hva som faktisk blir tilfelle. De skriver globally, men det er veldig få detaljer. Tenker at det er stort sett Model 3 som vil få økt hastighet på V2. Men, vi får se :-) Er jo bare positivt om S/X kan få raskere ladehastighet også.

Niks,ikke bra for batteriet. Å øke ladehastigheten er selvfølgelig noe som har vært mulig tidligere,men som Tesla frem til nå ikke har valgt å gjøre. Bak den tidligere beslutningen om å begrense ladehastighet lå tekniske vurderinger. Disse vurderingene gjelder trolig ennå,men nå har man valgt å strekke strikken lengre. Hvorfor vet jeg ikke,men det kan være for å møte konkurransen,eller for å få større omløpshastighet på bilparken ved at batteriene nå tunes til å holde akkurat innenfor garantitiden. Egne erfaringer tilsier i alle fall at hurtigladning sliter på batteriet. Jo oftere og høyere ladehastighet jo kortere levetid gitt ingen tekniske,fysiske endringer på batteriet. Selvfølgelig må en anta at uansett vil batteriene holde garantitiden,men hva som skjer etterpå mener jeg blir mer usikkert med denne software oppgraderingen.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-battery-million-miles-elon-musk/

 

Her ser du hva som er målsetningen til Elon Musk med Tesla bilene.

 

“The cars currently built are all designed for a million miles of operation. The drive unit is design, tested, and validated for 1 million miles of operation.”

 

“The new battery pack that is probably going to production next year is designed explicitly for 1 million miles of operation.”

 

Og er det noe Elon Musk er kjent for så er det:

1) Han holder det han lover

2) Ikke nødvendigvis akkurat på det tidspunktet han har sagt, men alt han har sagt skal gjøres fram til nå, er blitt gjort. Både i Tesla, SpaceX og de andre selskapene.

 

Tror det var på "Tesla Autonomy Day" at Elon Musk sa at de nå skulle legge listen for levetid på Tesla biler til det samme som lastebiler har, altså 1 million miles.

https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

 

Så hvordan i all verden klarer du å begrunne (skikkelig) dine påstander inne i ditt eget hode? For når jeg leser dem her så ser de på grensen til latterlig ut.

Det er jo dine kommenrtarer som er latterlige. Fordi du kommenterer ut fra bilene som produseres nå og fremover.

Kom heller med noe konkret mhp. eksisterende tidligere batterier,f

eks 2013,2014 modeller osv. Min kommentar går nemlig på eksisterende,altså i betydningen gamle, batterier som folk kjører med i dag,2013-2108 og hva ekstra ytelse på hurtiglading har å si for levetiden på disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korreksjon:

"Toppfarten fordrer imidlertid at det ikke står en annen bil og lader på samme stolpepar, og 150 kilowatt er også kun tilgjengelig for biler med 100 kWh batteripakke."

 

I artikkelen hos Electrek står det:

"With a new software update coming out this week, Model 3 Long Range vehicles, as well as Model S and Model X vehicles with 100 kWh battery packs, are going to be able to take advantage of the new 150 kW charge rate."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat. Mye forskjellige rykter som er ute og går. Er veldig spent på hva som faktisk blir tilfelle. De skriver globally, men det er veldig få detaljer. Tenker at det er stort sett Model 3 som vil få økt hastighet på V2. Men, vi får se :-) Er jo bare positivt om S/X kan få raskere ladehastighet også.

Niks,ikke bra for batteriet. Å øke ladehastigheten er selvfølgelig noe som har vært mulig tidligere,men som Tesla frem til nå ikke har valgt å gjøre. Bak den tidligere beslutningen om å begrense ladehastighet lå tekniske vurderinger. Disse vurderingene gjelder trolig ennå,men nå har man valgt å strekke strikken lengre. Hvorfor vet jeg ikke,men det kan være for å møte konkurransen,eller for å få større omløpshastighet på bilparken ved at batteriene nå tunes til å holde akkurat innenfor garantitiden. Egne erfaringer tilsier i alle fall at hurtigladning sliter på batteriet. Jo oftere og høyere ladehastighet jo kortere levetid gitt ingen tekniske,fysiske endringer på batteriet. Selvfølgelig må en anta at uansett vil batteriene holde garantitiden,men hva som skjer etterpå mener jeg blir mer usikkert med denne software oppgraderingen.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-battery-million-miles-elon-musk/

 

Her ser du hva som er målsetningen til Elon Musk med Tesla bilene.

 

“The cars currently built are all designed for a million miles of operation. The drive unit is design, tested, and validated for 1 million miles of operation.”

 

“The new battery pack that is probably going to production next year is designed explicitly for 1 million miles of operation.”

 

Og er det noe Elon Musk er kjent for så er det:

1) Han holder det han lover

2) Ikke nødvendigvis akkurat på det tidspunktet han har sagt, men alt han har sagt skal gjøres fram til nå, er blitt gjort. Både i Tesla, SpaceX og de andre selskapene.

 

Tror det var på "Tesla Autonomy Day" at Elon Musk sa at de nå skulle legge listen for levetid på Tesla biler til det samme som lastebiler har, altså 1 million miles.

https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

 

Så hvordan i all verden klarer du å begrunne (skikkelig) dine påstander inne i ditt eget hode? For når jeg leser dem her så ser de på grensen til latterlig ut.

Det er latterlig. Men du veit, uvitenhet!!

Lenke til kommentar

Er det mulig å skru ned ladehastigheten?

 

Ser for meg at 150kW sliter mer på batteriet enn 120kW. Er det mulig å sette kW ved hurtiglading?

Nei, men du kan (på SuperCharger V2) velge en ladestolpe fra et par der den andre alt er er i bruk. Da vil du kunne få helt ned i 30kW. Hender jeg gjør det om vi skal bli en stund (f.eks spise middag) slik at jeg slipper å gå ut halvveis for å flytte bilen pga. at den er ferdigladet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

deilig å kjøre en bil som stadig blir bedre!

 

Ja, det må være deilig! Gleder meg til jeg også får meg en Tesla, men det blir nok ikke før de er helt selvkjørende. Kanskje om 5 år?

Desverre 100% autonome biler vill aldri komme å vår levetid, men en veldig god kjøre assistent kommer nokk, men uansett, hvis autonome biler hadde kommet, så hadde du ikke kjøpt det en trang liten tesla veitdu vell, da hadde du heller kjøpt deg en "konteiener" på hjul, eller en diger MB Sprinter, med sofa,tv,kaffemaskin, massasje stressless, osv.. hvorfor dkal du da sitre i en trang liten bil!!!!

Lenke til kommentar

Hastighet har økt til 110 kW på 75-pakken. Det er dokumentert i div tråder

Det er veldig rart at de øker farten så mye. Model 3 påstås opptil 250 kW på suc v3.

Model S 90 blir begrenset til 90 kW etter 300 DC ladinger.

Hvor lenge tåler model 3 lading på 250 kW?

Lenke til kommentar

Indirekte. Kan du lese? Det betyr at du må forsøke å se for deg hva jeg mente med indirekte. Du kom visst tydeligvis ikke fram.

 

Gjerne best å lese artikkelen der. Så får man vurdere selv hva man tror var årsaken til nestenulykken:

 

https://itavisen.no/2019/04/25/se-hvordan-model-3-avverget-krasj-i-siste-sekund/

Jeg har lest artikkelen. Jeg ber deg derfor om å forklare hvor og hvordan du mener han "indirekte" innrømmer det.

Lenke til kommentar

Jeg har lest artikkelen. Jeg ber deg derfor om å forklare hvor og hvordan du mener han "indirekte" innrømmer det.

Flott. Da er det bare å lese første bildetekst. Jeg tolket det som ble skrevet der til å bety at han nesten sov bak rattet på den delvis autonome bilen.

 

 

Det går nesten veldig galt her. Føreren Model 3 hadde autopilot aktivert og mener han ikke hadde berget seg selv og familien unna krasj uten.

Han indirekte innrømmer at han var en tosk som kjørte med autopilot. Jeg vet at han tillegger det en livreddende betydning. Men det kommer jo an på øyet som ser / øret som hører.

 

Man må rett og slett bryte det ned i deler for å tolke det:

 

1. autopilot er i bruk. Mannen bak rattet følger muligens ikke med (kan ihvertfall anta det)

2. han følger ikke med, som bekreftes av det han sier, at han ikke hadde klart å reagere selv. Det kan bety at han "sov i kjøretimen".

 

3. det er en annen trafikkant som plutselig foretar seg noe uventet, en våken sjåfør som kjører selv er mye mer våken på plutselige hendelser enn en som har gitt jobben til en datamaskin.

 

Det kan tenkes at det er en riktig påstand: "at mannen indirekte innrømmet feilen i det å nytte autopilot". Det er sikkert knyttet noe skam til det. Så derfor forsterkes nestenulykke hendelsen, at det kun var autopiloten som kunne redde familien og ikke menneskesjåføren. Slik ble det altså oppfattet av mannen bak rattet, og det er mer naturlig å "skylde på" i form av ros til autopilot, altså overdramatisere hendelsen, enn å innrømme at man selv skulle være den sløve parten i situasjonen.

 

Slik så jeg altså dette!

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er veldig rart at de øker farten så mye. Model 3 påstås opptil 250 kW på suc v3.

Model S 90 blir begrenset til 90 kW etter 300 DC ladinger.

Hvor lenge tåler model 3 lading på 250 kW?

 

Den faller fort ned:

 

n5c78Hz.png

 

Tidlige tester etter oppgraderingen(model 3) viser til at bilene nå lader tregere etter 50% enn før, sannsynligvis pga den ikke klarer å kvitte seg med varmen fra 150ish effekten. Så å lade fra 0-100% fra før/etter oppdatering er så og si likt. 0-50% er drastisk forbedret dog. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...