Per Magus Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 > Men hvis ikke Norge, verdens beste land å bo i gå foran som et godt eksempel, hvem skal gjøre det da? Du overvurderer (dessverre) Norges betydning i verden. Det er ingen andre land som bryr seg døyten om hva vi gjør her oppe i nord. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 > Men hvis ikke Norge, verdens beste land å bo i gå foran som et godt eksempel, hvem skal gjøre det da? Du overvurderer (dessverre) Norges betydning i verden. Det er ingen andre land som bryr seg døyten om hva vi gjør her oppe i nord. På samme måte som de fleste Nordmenn ikke tenker på samme måte som deg og er villig til å gjøre grep for å gjøre vårt for å bedre situasjonen, selv om det er ett lite bidrag. Og godt er det. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Moraliserende budskap kommer man ingen veg med. Skal det bli noe greie på det her må man internasjonalt gå i bresjen for å bare tillate omsetning av (mest mulig grønne) produkter som beviselig kommer fra (mest mulig) grønne verdikjeder. Da gis man et økonomisk insentiv til å slutte å forurense. (Veldig mye enklere sagt enn gjort selvsagt ..) Endret 29. april 2019 av nightowl 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Du overvurderer (dessverre) Norges betydning i verden. Det er ingen andre land som bryr seg døyten om hva vi gjør her oppe i nord. Det er veldig lett å prove at du tek feil på det punktet. Mange land ser til Noreg og kopierer mange av elbilfordelane våre, til dømes. I ein periode vart nesten halvparten av elbilane som vart produsert i verda selde i Noreg, og det kan du heller ikkje underslå at har hatt stor positiv verknad på dei selskapa som produserer bilane. Dei har fått prøve bilane ut i stor skala før etterspurnaden eksploderte på verdsmarknaden. 2 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Det er veldig lett å prove at du tek feil på det punktet. Mange land ser til Noreg og kopierer mange av elbilfordelane våre, til dømes. Noen helt konkrete eksempler der de så til Norge og innførte dette? Jeg leser endel utenlandske aviser, har igrunnen ikke merket at man ser til Norge av andre grunner enn å hente støtte og midler. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) I ein periode vart nesten halvparten av elbilane som vart produsert i verda selde i Noreg, og det kan du heller ikkje underslå at har hatt stor positiv verknad på dei selskapa som produserer bilane. Positiv effekt for selskapene som produserer bilene stemmer nok, men dette er nok et feilspor, elbiler er i beste fall marginalt bedre enn fossilbiler, og avgiftsfritak fører til mer personbilisme. Det ville vært mye bedre med andre tiltak som reduserte bilbruken, i stedet for å øke den, og det er derfor andre land absolutt ikke bør følge Norges elbil-politikk, noe de heldigvis heller ikke gjør. At man slipper moms og avgifter på splitter nye Jaguar og Porche som ellers ville kostet millioner, mens man må betale for tråsykler og sko, tyder på at politikken er fullstendig feilslått. På den andre siden, at elever "streiker" fra egen utdannelse, en utdannelse de får helt og holdent betalt av samfunnet, er omtrent like tåpelig som Norges "klimapolitikk", så i pottitlandet går alt an. Endret 29. april 2019 av 0laf 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Det er veldig lett å prove at du tek feil på det punktet. Mange land ser til Noreg og kopierer mange av elbilfordelane våre, til dømes.Noen helt konkrete eksempler der de så til Norge og innførte dette? Jeg leser endel utenlandske aviser, har igrunnen ikke merket at man ser til Norge av andre grunner enn å hente støtte og midler.Noreg var fyrst til å innføre avgiftsfritak på nye elbilar. Nesten alle europeiske land har etter kvart innført det same. Dei fleste har òg fritak eller delvis fritak for årsavgifter. Det har vore haugevis av delegasjonar frå andre land i Noreg for å studere den norske elbilsuksessen, og eg trur vi trygt kan anta at dei høyrde etter det som vart sagt. Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Indoktrinerte og hjernevaskede barn og ungdom får politisk innflytelse. Hva blir det neste? Folk som har kunnskap om klima, vet at en økning på 0,8-1 grad på 150 år er innenfor normalen. Det finnes ingenting dramatisk ved det og naturen vil tilpasse seg. Det er heller ikke mye med 0,04% CO2 i atmosfæren. Dessuten er det landheving etter siste istid, så havet stiger ikke. Men det er som fornuften har blitt kastet over bord. Klimareligionen vokser og kommer til å medføre galskap. Slik som de store politiske ideologiene gjorde på 1900-tallet. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Noreg var fyrst til å innføre avgiftsfritak på nye elbilar. Nesten alle europeiske land har etter kvart innført det same. Hvilke land er dette, om jeg får spørre ? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Indoktrinerte og hjernevaskede barn og ungdom får politisk innflytelse. Hva blir det neste? Folk som har kunnskap om klima, vet at en økning på 0,8-1 grad på 150 år er innenfor normalen. Det finnes ingenting dramatisk ved det og naturen vil tilpasse seg. Det er heller ikke mye med 0,04% CO2 i atmosfæren. Dessuten er det landheving etter siste istid, så havet stiger ikke. Men det er som fornuften har blitt kastet over bord. Klimareligionen vokser og kommer til å medføre galskap. Slik som de store politiske ideologiene gjorde på 1900-tallet. Du trenger ikke skrive det samme i alle tråder, vi har hørt deg før. Å kalle barn slike ord bør du holde deg for god for. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 ... Du overvurderer (dessverre) Norges betydning i verden. Det er ingen andre land som bryr seg døyten om hva vi gjør her oppe i nord. For elbilens del handler det om mer enn å gå foran med et godt eksempel. Det handler om at når vi har gitt elbilen et tidlig marked så kan teknologien modnes her før den innføres andre steder. Siden vi har tatt på oss jobben med å kjøre rundt i noe som strengt tatt er prototyper så kan andre land slenge seg på når produktene er blitt bedre. Leder i elbilforeningen Christina Bu anslår at de norske støtteordningene for elbil har akselerert utviklingen med så mye som 5 år i forhold til om Norge ikke hadde gjort en innsats. Et kanskje enda bedre eksempel er tyske energiewende. Hvor mye har ikke det akselerert utviklingen av solceller? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Du regner med at 'Grønn fattigdom' blir en skikkelig stemmesanker til neste valg? Prøv 'Grønn vekst' i stedet. Opplegget er at vi stort sett gjør det samme som før men på en mer bærekraftig måte. Det betyr at vi for eksempel skattlegger bruk av fossil energi litt hardere, også bruker vi penger på å utvikle bærekraftig energi i stedet. Etter hvert som bærekraftig energi modnes, kan vi bytte ut ikke-bærekraftig energi med bærekraftig energi. Så kjører vi samme opplegget på andre sektorer, hvor staten kan gå inn tidlig i nye, mer bærekraftige teknologier og hjelpe dem til å modnes så de på sikt kan fortrenge ikke-bærekraftige teknologier. Så du mener at hvis vi alle går over til el-bil og slutter å utvinne olje kan vi gjøre akkurat som før med samme storforbruk av produkter, og da vi kan vel også avlyse den globale klimakrisen i samme slengen ? Det at vi foreksempel har et privatforbruk globalt med en årlig vekst på 2% har ingen betydning ? 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Leder i elbilforeningen Christina Bu anslår at de norske støtteordningene for elbil har akselerert utviklingen med så mye som 5 år i forhold til om Norge ikke hadde gjort en innsats. Leder i elbilforeningen Christina Bu, har ingen forutsetninger for å anslå noe som helst, dette er tall hun trekker rett ut fra rattata. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Leder i elbilforeningen Christina Bu anslår at de norske støtteordningene for elbil har akselerert utviklingen med så mye som 5 år i forhold til om Norge ikke hadde gjort en innsats. Ja stemmer helt sikkert, for hun er så veldig nøytral når det kommer til el-biler Endret 29. april 2019 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 ... > Det har vore haugevis av delegasjonar frå andre land i Noreg for å studere den norske elbilsuksessen Ja naturligvis, politikere og byråkrater i andre land er like reisekåte som norske. De reiser jo for skattebetalernes penger. Jeg minner om hvordan Jens Stoltenberg reiste verden rundt i privatfly på miljøkonferanser – den ene etter den andre; det ble ikke noe bedre miljø her på jordkloden av den grunn. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Så du mener at hvis vi alle går over til el-bil og slutter å utvinne olje kan vi gjøre akkurat som før med samme storforbruk av produkter, og da vi kan vel også avlyse den globale klimakrisen i samme slengen ? Det at vi foreksempel har et privatforbruk globalt med en årlig vekst på 2% har ingen betydning ? Jeg tror ikke helt du forsto innlegget mitt. Å endre energibruken vår fra ikke-fornybar til fornybar er et *veldig* stort prosjekt, overgang til elbil er i den sammenhengen kun et delprosjekt. Det er viktig nok til at vi ikke kan unnlate å gjøre det men for fullt utbytte må overgangen gjennomføres for *alle* sektorer som bruker fossil energi. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Leder i elbilforeningen Christina Bu, har ingen forutsetninger for å anslå noe som helst, dette er tall hun trekker rett ut fra rattata.Vil du påstå at Norges innsats *ikke* har akselerert elbilens utvikling? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Jeg tror ikke helt du forsto innlegget mitt. Å endre energibruken vår fra ikke-fornybar til fornybar er et *veldig* stort prosjekt, overgang til elbil er i den sammenhengen kun et delprosjekt. Det er viktig nok til at vi ikke kan unnlate å gjøre det men for fullt utbytte må overgangen gjennomføres for *alle* sektorer som bruker fossil energi. Skal man nå de globale klimamålene har vi ikke tid til og ta dette over langen. 1 Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Noreg var fyrst til å innføre avgiftsfritak på nye elbilar. Nesten alle europeiske land har etter kvart innført det same. Dei fleste har òg fritak eller delvis fritak for årsavgifter. Det har vore haugevis av delegasjonar frå andre land i Noreg for å studere den norske elbilsuksessen, og eg trur vi trygt kan anta at dei høyrde etter det som vart sagt. Godt mulig, men det er fortsatt første gang jeg hører dette. Jeg etterspurte imidlertid konkrete eksempler. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Skal man nå de globale klimamålene har vi ikke tid til og ta dette over langen.Har vi noe valg? Uten å ty til globalt grønt diktatur? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå