Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped og effekt anlegg


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig en brukt TZR50 (2012) som er orginal. Fungerer greit nok for meg, og for en som er "lettere enn meg" så holder den sikkert fartsgrensa bedre uten problemer.

 

Vurderer derfor å kjøpe et effekt anlegg å sette det på. Vil det kunne hjelpe meg selv om jeg ikke fjerner plombering (står jo oppført at det er lovlig å bruke på vei med plombering), til å kunne holde farten bedre i oppoverbakkene samt at jeg lettere kommer meg opp i den lovlig hastigheten? Eller er det bare bortkastede penger?

 

Er en voksen mann, og har ikke lyst til å kjøre rundt og være nervøs for å bli stoppet i en kontroll, så jeg ønsker å beholde mopeden mest mulig innenfor lovens grenser for å slippe å risikere bøter og prikker.

 

Og ja, selvfølgelig burde jeg tatt A eller A1-lappen for 30 år siden da det var mye billigere. Nå blir det for dyrt for meg og er derfor ikke noe reelt alternativ selv om jeg gjerne skulle hatt en "litt større sykkel".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med plombering vil det ikke hjelpe noen verdens ting. Så fort du gjør noe som helst for å øke ytelse eller hastighet så vil du risikere bøter og evt. avskiltning. Det er slik det er med moped.

 

Et lovlig alternativ er å få tak i en pre-EU-moped. De kan gå 5km/t fortere (50kmt mot 45kmt på nye) lovlig. Men de er skikkelig gamle nå og vil nok kreve en del skruing.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Eksosanlegget mitt er i orden ja.

 

Samtidig har jeg også vært inne på tanken om å trimme den litt. Som "godt voksen" så er jeg vel kanskje ikke den første som blir vinket inn til kontroll så lenge jeg holder meg til maks ca 50.....

Har da vurdert et effekt annlegg og fjerne plomberingen på den. Da må jeg vel også bytte dyse,
Men det er kanskje ikke så alt for store hjelpen hvis jeg ikke også fjerner turtalls sperren?

 

Hvor kan jeg eventuelt få tak i en rimelig CDI uten turtalls sperre eller en som jeg kan "borre opp"? Jeg ønsker å beholde de orginale delene med tanke på salg med tiden, eller i verste fall en visning.

Lenke til kommentar

Speedoptions har litt utvalg. Og ved fjerning av plombe og bytte av eksos så må du bytte dyse ja. Du vil få effektøkning ved å fjerne plomberingen selv om du ikke fjerner turtallsperra.

 

Husk også at om du havner opp i noe så kjører du da i prinsippet uten forsikring og det kan potensielt bli veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da får jeg bruke litt tid på å tenke på hva jeg skal gjøre.

Ser for meg at det kanskje kan bli et effekt annlegg der jeg fjerner plombering og endrer dyser, men dropper å gjøre noe med turtallsperra.

 

I tillegg til bot og prikker, er det som du sier også lurt å tenke på at det eventuelt kan bli dyrt hvis det skulle skje noe og forsikringen ikke dekker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er effektanlegget satt på. Kjøpte det brukt og vet at det er Yasuni, men ikke nøyaktig modell....

Mopeden er også dyset om og går nå mye bedre. Hadde en liten prøvetur og nå kom jeg opp i ca 65-70 (på speedometeret, mulig den reelle hastigheten er lavere), og med meg som veier 100++ på.

Klarte også å holde rett over 50 i oppoverbakker. Med bare en slakk oppoverbakke, var det ikke noen problemer å holde ca 60 og der hadde jeg tidligere nesten problemer med å holde 35-40.

Klarte nå også å stå stille nede i bakken opp til huset vårt og kjøre opp hele bakken. Tidligere måtte jeg ta god fart og gire helt ned til første for å i det hele tatt komme meg opp.

Eneste nå, er at den etter prøveturen min (15-20 min) så begynte det å lyse i temp-lampa ca i det jeg kom hjem. Det er mer enn nok kjølevæske på mopeden. Noen som har noen ide om hva annet som kan være feil og som kan fikses med noen justering?

Lenke til kommentar

Takk da skal jeg få sønnen min til å prøve større dyse.

Er usikker på om han brukte den største i det settet som jeg bestilte, eller om jeg kanskje må kjøpe noen flere. Tror det var opptil 122 i det settet jeg kjøpte.

Vil det eventuelt være nok å "ikke kjøre på for fullt" mens jeg venter på nye dyser jeg kan prøve med? Må være ærlig og si at jeg prøvde jo å dra på litt ekstra da jeg testet den i kveld.

Lenke til kommentar

Er ikke ute etter alt for mye fart på mopeden. Har ikke lyst til å være nervøs for kontroll når jeg er ute og kjører.

Som nevnt tidligere, så veier jeg en del mer enn en gjennomsnittlig mopedfører, og der kom effektanlegget godt til nytte. Kom meg fortere opp i hastighet og nå går det faktisk an å følge fartsgrensen i byen når jeg kjører i oppoverbakke.

Jeg har ikke noe imot å "puttre rundt" i ca 50 når jeg kjører rundt så lenge jeg har muligheten til å komme meg opp bakker uten problemer og komme meg greit opp i den hastigheten.

Regner med at mopeden ikke blir så varm når jeg holder meg på et lavere turtall også over en strekning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da tror jeg at jeg kan friskemelde TZR'en min.

Viste seg at toppakningen var gåen og at det var grunnen til at den gikk varm for meg. Så nå er den også skiftet.

Har funnet ut at effektanlegget mest sansynlig er R2-utgaven og at plomben mest sansynlig er fjenet.
Mopeden er dyset opp til 125 og den "grise-snuta" i luftfilteret er også fjernet.

Kjørte meg en prøvetur i dag og speedometeret viste 73 mens GPS på mobilen viste 65 på sletta. I en litt slakk oppoverbakke klarte jeg å holde meg på litt over 50 (ifølge mobilen). I en slakk nedoverbakke var jeg oppe i 70 :)

Bruker ikke så alt for mange metrene før jeg er oppe i 50, og bakkestart går nå også helt greit.

Dermed er jeg som (sikkert) veier noe mer enn gjennomsnittet fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...