Gå til innhold

Oppsigelse - Oppgi grunn? Andre tips?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hei!

Tror endelig jeg har besluttet å levere oppsigelsen min. Har et stående jobbtilbud en annen plass, men planen er å satse for meg selv for en periode. 

Ønsker i utgangspunktet ikke å dele hva jeg skal gjøre, så vurderer en hvit løgn som at jeg tenker å flytte eller noe lignende. Dette for å unngå 1000 spørsmål om mine nye planer. Men mulig det beste er å bare være ærlig.

Noen erfaringer?

Ellers noen tips i forhold til hvordan man sier opp? 

Tenker jeg må gå inn til sjefen på tomannshånd og levere skriftlig oppsigelse. Det blir enten i dag eller i morgen.

Det er ellers fellesferie i juli som da sammenfaller med min siste arbeidsmåned. Er det da slik å forstå at dette blir en del av oppsigelsesperioden? 

Kommer uansett til å tilby meg å jobbe da hvis ønskelig.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver bare et brev som sier at "jeg sier herved opp min stilling hos [firma] for å følge nye utfordringer.

Oppsigelsestiden vil løpe fra [dato] med siste arbeidsdag [dato].

Jeg vil takke for et godt samarbeid og ønsker bedriften lykke til.

Hvorfor du sier opp trenger du ikke begrunne ytterligere.

Så lenge ferien er allerede avklart med bedriften så skal ikke den påvirkes.

Avhengig av hvordan bedriften er så kan det være greit å ha med to eksemplarer slik at du får en underskrevet tilbake eller sender oppsigelsen også på mail.

Selv var jeg på reiseoppdrag sist jeg sa opp og det var nær månedsskiftet så jeg sa opp over tlf og sendte oppsigelse på mail for å unngå at arb.giver skulle kunne presse meg til å jobbe en ekstra måned da mail i disse dager er å anse som god dokumentasjon på levert og lest - i mitt tilfelle da den samme mail som jeg jevnlig kommuniserte med arb.giver på.

Noen ganger blir sjefen sur og prøver å lage en diskusjon. Isåfall er det best å unngå å bite på, smile og avslutte samtalen på hyggelig vis.

Lenke til kommentar

Alt er alltid 50/50. Du kan godt være en åpen og snill person (dine 50%), men sjefen kan være en ondskapsfull kødd (livets 50%), og gjøre det han/hun kan for å stikke kjepper i hjula for deg. Med tanke på juss, må noen andre svare, om man lovlig kan hale ut tiden for deg, dette står vel oftest i en arbeidskontrakt du har. Dét er så klart verste tenkte situasjon. Det kan like gjerne gå andre veien, at han/hun ønsker deg lykke til med et smil og gir deg en glimrende referanse. Men du vet ikke. Da må du ta høyde for det verst tenkelige, og føle deg ut derfra.

Hvis du ikke har daglig omgang med lederen, så blir det vanskelig å føle personen ut særlig mye. Du kan jo vite litt om ordremengden i bedriften, om det er høyt press og mye å gjøre, eller om det er litt stille, så det passer å ta praten. Men du vet jo ikke om fremtidsplanene, det kan hende du var en nøkkelbrikke i planene og at du sier opp passer dårlig. Kanskje de har 50 søknader liggende, eller 0.

Uansett. Har du vurdert hvor mye penger du skulle hatt for å bli? Er det utenkelig å bli? Hvordan vil du reagere hvis du blir møtt med forslag om lønnsøkning?

Jeg vet ikke hvilken bransje det er, om ledelse kjenner hverandre heller. Du kan jo være åpen med ledelsen på den nye arbeidsplassen, si at du ikke har sagt fra hos den tidligere arbeidsplassen enda, og ikke vet hvordan reaksjonen blir. Dét bør du bare gjøre hvis du har bestemt deg 100% for å takke ja uansett om du blir møtt med lønnsforhøyelse og bedre betingelser.

Så, hvis og når du tar praten, så kan du bli enig med arbeidsgiver om grunnen. Hvis begge er fornøyde med arbeidsforholdet og situasjonen, så kan man vel skrive "Overgang til ny arbeidsplass" eller noe i den duren. Som du skriver: Være ærlig. Jeg ser ikke noen grunn til å skrive noe annet, uansett hvordan utfallet skulle bli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hei!

Takk for svar! :) 

Jeg har et godt forhold til min overordnede, så tenker at selve oppsigelsen skulle bli uproblematisk, selv om man selvsagt gruer seg litt til  å faktisk gjøre det. Vi har ganske mye å gjøre, ja, og skal ansette flere ny fremover. Det har vist seg å være vanskelig å rekruttere nye folk. Vet ikke hvor vanlig det er å få mottilbud i en slik situasjon, men jeg hadde sikkert vurdert å fortsette litt lenger om jeg fikk en solid lønnsøkning. Personlig tenker jeg at jeg skulle fått det tilbudet ved forrige lønnsforhandling når jeg etter et år med solid innsats kun fikk en marginal økning etter tariff. Men det får bli en annen sak.

Vi er en liten bedrift, men jeg har ikke noe spesielt nært forhold til mine kolleger. 

Vet faktisk ikke 100% hva jeg kommer til å gjøre til høsten, men vet at jeg ønsker å prøve noe nytt og sannsynligvis satse på ett av mine egne prosjekter uten at jeg egentlig ønsker å utdype dette til noen andre. Så vurderer derfor en hvit løgn om at grunnen er flytting. Dette er jo også noe jeg vurderer, så kanskje det til og med er sant. 

Poenget er uansett at jeg ønsker å gjøre noe annet til høsten. Men jeg har vel lyst å slutte på mest mulig skånsom måte i tilfelle jeg skulle ombestemme meg senere og i forhold til å ha en grei oppsigelsesperiode. :)

Lenke til kommentar

Støtter meg til Mato her, du treng ikkje å informere om anna enn at du seier opp stillinga, legg på dato og det du anser som siste arbeidsdag.

Sidan det er satt opp fellesferie så blir delar av oppsigelsestida di i fellesferien ja.

Reint strategisk så kan det være lurt å gi litt informasjon om kvifor du seier opp, om ikkje anna berre for å understreke at det ikkje er fordi du er missfornøgd med jobben og arbeidsplassen. På den måten slepp du at sluttattesten kan bli farga av at sjefen trur at du går frå jobben i protest.

I tillegg så kan du vurdere å være litt strategisk med å skrive fleire versjonar av oppsigelsen, slik at du fyrst snakkar litt med sjefen og så leverer du den oppsigelsen som passar best.

Du har f.eks. ingenting å tape på å informerer om at du vurderer å seie opp, men at du er villig til å fortsette litt til dersom du får meir lønn. Det verste som skjer er at du får nei før du leverer oppsigelsen. Sjølv tenker eg at det kan være lurt å vurdere sjefens reaksjon fyrst, dersom sjefen uttrykker bekymring for at du forteller at du vurderer å seie opp så passar det seg betre med å følge opp med eit lønnskrav. Dersom sjefen berre trekker på skuldrane så ville eg berre levert oppsigelsen utan meir spørsmål.

Ein anna ting som du kan vurdere er å rett og slett søke om permisjon fyrst, og deretter levere oppsigelsen.

Eg vil gjette på at du ikkje får permisjon. Etter arbeidsmijølova så er det organisert utdanning som gir deg rett til permisjon, men mange arbeidsplassar har eit permisjonsregelemang som gir rett til ulønna permisjon for å bygge kompetanse som bedrifta treng. Og sjølv om din arbeidsplass ikkje har slike permisjonsreglar så ligg det innanfor sjefens myndigheit å likevel gi deg ulønna permisjon.

Med litt flaks og kanskje litt overbevisning så kanskje du i staden for å levere oppsigelse kan levere og få innvilga eit års ulønna permisjon. For deg blir resultatet omtrent likt, forskjellen er berre at etter eit år så har du ein jobb å falle tilbake på dersom planen din ikkje gikk heilt slik som du ville. Og dersom alt gjekk bra så er det berre å sende ein oppsigelse i løpet av året.

Det arbeidsgiver får igjen for dette er at det ei muligheit for at du kjem tilbake om eit år med erfaring og kompetanseutvikling som bedrifta kan dra nytte av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Takk for veldig bra svar, The Avatar! :)

Sjefen var borte på heldagskurs i dag, så må få gjort det i morgen. Om han ikke er på jobb da heller må jeg faktisk ringe, men rimelig sikker på han skal være der i morgen.

Vi har veldig mye å gjøre om dagen. Og jeg har god kompetanse på mye av det som kreves å få gjort. Jeg har ikke ekstremt hastverk med å forsvinne selv om planen egentlig var å ikke komme tilbake etter sommeren, så for å være hyggelig og siden oppsigelsestiden treffer i en ferie, tenker jeg å tilby meg å jobbe en måned eller noe mer ekstra hvis ønskelig. Eventuelt vente å si om de spør først. 

Jeg mistenker også at jeg kan komme til å bli spurt om hva som skal til for at jeg blir værende. 

For å si det slik - jeg blir ikke værende for 30-50K ekstra i året. Hadde de gitt meg 200K ekstra for å bli værende skulle jeg seriøst vurdert det. Men regner med det er helt urealistisk.

Kan man eventuelt hinte om eller spørre om de vil betale litt ekstra per måned hvis jeg jobber litt utover oppsigelsesperioden for å hjelpe firmaet? Eventuelt hvor mye kan man da tørre å spørre om?

Takk igjen. :)

Endret av Slettet-Mnmu8bXnRB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Det kunne nok ikke gått bedre! :) Full forståelse for min avgjørelse og ingen sure miner, men også spørsmål om det var noe de kunne gjøre for at jeg skulle bli og at jeg var velkommen tilbake om jeg ombestemte meg nå eller senere. Svarte i utgangspunktet nei ettersom jeg jo vurderer å flytte, men lot det stå litt åpent.

Har ikke avtalt noe enda, men jeg tilbydde meg å jobbe en måned eller to ekstra for å avslutte et prosjekt jeg jobber med og det ble tatt godt i mot. Skal diskutere det nærmere neste uke når sjefen er tilbake fra ferie, så får vi se hva som skjer. 

For min del kunne jeg kanskje vurdert å fortsette om jeg fikk mulighet til 100% hjemmekontor og kanskje jobbe mer på oppdragsbasis i stedet for å ha fast arbeidstid. Kan være jeg kommer til å foreslå det. Eller om de skrudde opp lønnen kraftig. Men virker ikke som det er kultur for spesielt høye lønninger i bedriften uansett, foruten helt på topp kanskje. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...