Gå til innhold

MER POWER!!!!

PIIIpower

Anbefalte innlegg

Men nå er AMD tiden over. P4 1900 koster 300 kroner mer enn AMD XP1900 og de 300 pluss litt til må du bruke på vifte til AMDen så da er vel diskusjonen utdebatert en gang for alle....

Ps PIIIpower rules!

Dual PIII 866

Abit VP6

512mb ram

Asus GeForce 2 GTS 32MB DDR

Adaptec 2940UA scsi

3Com 905b-tx nettv.

Vibra 128 PCI lydkort

Cd | Dvd | Jaz | Zip

50GB HD

300W PSU

[ Denne Melding var redigert av: PIIIpower på 2001-12-03 13:15 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amd og P4, flotte greier, diskusjonen raser. Jeg har nå alltid ment at hva som står inne i maskinen er revnende likegyldig, bare det funker for den som skal bruke den.

Takk og lov at det finnes to seriøse leverandører av cpu (forresten: jeg utvider til alle komponentene). Uten konkurranse vil leverandørene flå konsumentene. Klassisk her er Telenor og ADSL.

Jeg har alltid kjørt P4 og kompisen kjører AMD. Vi har begge hatt stabile maskiner i alle år. (min første var en 8088 : gubbevaremegvel, hertingen hadde ikke hd)

Intel leverer en P4 på socket 423 med ram så er så svine dyr at man kan få angst. Derfor gikk jeg på ei 478 løsning på sdram(måtte han tykjen ta båndbredden). Denne kjøres på et ASUS P4B + ASUS V8200 + 1GB ram + w2k. Etter å ha fått korrigert drivere på bios + skjermkort er maskinen som et fjell.

Ser i ettertid at ei AMD løsning ville ha blitt billigere og muligens raskere(AMD-klanen kan her trekke pusten).

Hele saken er den at det meste blir stabilt bare de rette komponentene blir satt sammen.

Yoda

Lenke til kommentar

PIIIPower

P4 1.9 3399

xp 1.9 (1.6) 2895

Ser mer ut som 500,- en 200 for meg :smile:

men som sagt så er det de dyre hovedkortene og ram'n som driver systemprisene til Intel opp. Og Intel hadde ikke satt ned prisene sine hvis de ikke følte konkuransen fra AMD. Så la oss ikke krangle om hva som er best, la heller intel og amd krangle det gir bedre priser for oss!

Lenke til kommentar

PIII power:

Jmf. Komplett

Intel P4 1,9Ghz = 3418

Amd xp1900+ = 3233

Tror du misforstår fremdeles, dette kan ikke sammenlignes slik, AMD 1900+ er en prosessor som gjør 1.6Ghz... og yter mer enn p4 2000. Dette er AMDs nåværende flaggskip som sammenlignet med Intels' er langt bedre, og det til tross for en langt lavere klokkefrekvens. Nå har jo tiden vist oss at klokkefrekvens ikke er alt, men det er en verdi å basere seg på iallfall... men når en 1600Mhz prosessor yter mer enn en 2Ghz prosessor sier det mer om intel enn om AMD... Og prisforskjellen er litt i overkant av 2000 kroner mellom Intels og AMDs flaggskip.

Lenke til kommentar

Vi snakker her om ytelse i forhold til mengden spenn du bruke for å få den; altså er AMD det beste alternativet, spesiellt siden deres "top'o the line" 1600Mhz prosessor er kjappere enn P4 2000, som jo er den cpu'en med høyest oppgitt klokkefrekvens for salg i dag... At P4 1900 koster 2 eller 500 kroner mer enn XP 1900+ spiller ingen rolle (fpor meg iallfall), særlig ikke når man vet at med XP 1900+ får man en prosessor som er meget raskere enn P4 2000, da kan man sammenligne prisene på prosessorene som er nærmest hverandre i ytelse, altså P4 2000 fra Intel og XP 1900+ fra AMD, og AMD kommer seirende fra denne duellen; med en prisforskjell på nærmere 2000 spenn!

Lenke til kommentar

jaja jaja...jaja

P4 trenger nødvendighvis ikke dyre Intel kort og RDram da. Men over til en annen sak som er viktigere:

_-== Hvordan fungerer maskinen for deg? ==-_

Jeg har et kontor hjemme med 3 PC-er, scanner, printer, SCSI tower, huber, forsterker og endel annet stæsj. Det betyr at all "unødig" støy er bannlyst. Derfor har jeg det bedre med to støysvake intel cpuer enn F16 turbiner til å kjøle AMD cpuer. dessuten får jeg klokka cpuene høyt nok hehe, men jeg må til med mer kjøling for å nå max, som er (133+28)*6,5= 1046x2 gir ytelse som 1570 og da er jeg fornøyd...:smile:

Lenke til kommentar

Helt greit det :smile:

Det er klart man må velge det som man selv føler er det riktige for ens eget bruk, alt er jo som sagt en smakssak. For enkelte igjen er jo ikke prisene et problem, men for meg personlig er det AMD som gjelder... men, selvsagt medfører dette visse problemer (støy...) når det gjelder å overkomme temperaturproblemene, dette har forsåvidt jeg løst med en peltier/vann kombinasjon - da er det stille da :cool:

Men, dette er jo igjen enda ett av de diskusjonstemaene man aldri blir enige om...

Lenke til kommentar

Etter å ha sett mange prøve å forklare forskjellen på P4 og AMD XP tillater jeg meg å komme med følgende enkle sammenligning som funker i min bilpåvirkede verden:

P4 = Toyota Starlet 1,3 på 9700 o/min

AMD XP = Toyota Supra 3,2 på 5600 o/min

Det er vel ingen tvil om hvilken som er raskest eller hvorfor? Dette er de harde fakta som er totalt udiskutable.

Sitter på en i440bx maskin som jeg tenkte å oppgradere. Vet dere hva de forlanger for et PIII 1Ghz cpu til den? 2500,- Det er helt sykt! Man får jo AMD XP 1700-1800 til samme prisen. Legger man dette inn i sammenligningen ovenfor er jo ikke valget veldig vanskelig å ta selv om man må ha nytt hk...Og hva er egentlig grunnen til at PIII 1ghz koster like mye som P4 1,7? At den (P4) ikke er værdt mer? Eller ønsker bare Intel å føkke opp for alle de som kanskje ikke hadde råd til en komplett ny maskin. Å joda, jeg registrerer at Intel tross alt har en cpu som er ganske billig, like billig som Amd duron på 800 Mhz...Men hva er det Intel har å by på rundt 600,-? Jo en PII300MhzMMX! Å tusentakk for denne ytterste gavmildhet til alle Som kunne tenke seg å oppgradere for litt penger! Jeg blei så forbanne for dette at jeg jobba 62,5 timer overtid sist måndte for å få råd til en rulerAMD maskin isteden.Det aller viktigste momentet her uansett fabrikant er at uten AMD hadde vi sikkert sittet her med PIII 700 MHZ enda, til en langt høyere pris også. Dette betyr jo at Amd's succe tross alt er til alle Intel fan's fordel også. Egentlig synes jeg ikke vi har noe å klage på noen av sidene, man kan bare velge det som passen en best.

Støtt en "underdog"

[ Denne Melding var redigert av: tilstad på 2001-12-10 12:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Tosk... trudde du viste at dual yter bare 150% mer en enkel altz 1,5Ghz....

Det er likt enten AMD aller INTEL

Jobber man med 3d grafikk kan ytelsen være opp 80%, finner seff ikke linken til siten med denne testen.

MEn foresten, hvis den yter 150% mer, så er den vel 2,5 ganger så rask da? :wink:

PMA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...