DirekteDemokrati Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Jeg bare ventet på at artikkelforfatteren skulle komme med noe nytt og interessant. Men så var artikkelen slutt! Og det uten at det var noe nytt eller særlig gode argumenter for forfatterens synspunkter. I store byer kan ikke biler oppta så stor plass som det hittil er lagt opp til. Alle andre steder er det også en god ide å redusere bilbruken av en rekke grunner. De som har behov for det, handikappede og andre med dårlig mobilitet kan gjøre seg bruk av autonome biler når det en dag måtte komme. Artikkelforfatteren kan ha rett i at forholdet til bil i framtida blir mer mangesidig, med eie, leie, abonnement og autonome biler og autonome småbusser i forstedene og i ikke tettbygde strøk. At biler blir billigere i faste kroner tror jeg knapt, men en får nok stadig mer for pengene. Altså omsetningen for bilfabrikkene øker mer enn prisstigningen, men en får mer funksjonalitet og kvalitet per krone. Mange mennesker i Oslo ser fram til en by med langt færre biler i sentrum og et pulserende byliv. Jeg håper Oslo lykkes med denne utviklingen og at sentrum blir enda mer attraktivt. Slike storbyer finnes ikke i Norge da. Når man ser plass mangel så snakker vi London (pga den er laget til hest og kjerre. Smale veier etc. Beijing, Shenzhen, Tokyo og andre MEGA byer. Byer i USA klarer seg som regel godt fordi de er laget med motorvogn i tankene. Vet LA sliter noe da og NY etc. I slike store byer er undergrund tog en god og viktig infrastruktur. Tror dessverre tilogmed Oslo aldri kommer dit. Oslo er som en liten by i andre land.. Jeg vet i min by som er Norges 6 eller 7 største kommer ikke til og ha plassmangel. Endret 3. mai 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Oslos innbyggere synes å slutte opp om dagens politiske ledelse (Ap, Sv, MDG og støtte fra Rødt) Ehm , nei . Oslos innbyggere synes ikke å slutte seg 100% opp om dagens politiske ledelse slik den har utartet seg etter siste kommunevalg. Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Oslos innbyggere synes å slutte opp om dagens politiske ledelse (Ap, Sv, MDG og støtte fra Rødt), så det virker som folk er fornøyd med en politikk som går ut på mindre biler i sentrum, vitalisering av sentrum, mer sykkelveier og utbygging av kollektiv transport for å redusere biltrafikk og klima og miljøutslipp. Det er en sannhet med modifikasjoner. "Stor Oslo" har en befolkning på ca 1,5 mill mennesker, men de som er stemmeberettigete til styret i Oslo er kunn de 650000 som faktisk bor i Oslo kommune, og det er røfflig de som bor innenfor ring 3. Oslo er helt avhengig av befolkningen fra kommunene rundt for å få næringsliv osv til å gå rundt. Det vi ser med dagens styre er at disse uteblir fra områder som er utilgjengelige for bil, og i de områdene forsvinner også butikker, serveringsteder og den positive siden av bylivet. Kort sagt så rammer de negative sidene av dagens politikk i liten grad de som har stemmerett på Oslo bystyre før endringsprosessene har gått svært langt. Når det har gått så langt, vil det være svært kostbart å snu trenden. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Det er en sannhet med modifikasjoner. "Stor Oslo" har en befolkning på ca 1,5 mill mennesker, men de som er stemmeberettigete til styret i Oslo er kunn de 650000 som faktisk bor i Oslo kommune, og det er røfflig de som bor innenfor ring 3. Oslo er helt avhengig av befolkningen fra kommunene rundt for å få næringsliv osv til å gå rundt. Det vi ser med dagens styre er at disse uteblir fra områder som er utilgjengelige for bil, og i de områdene forsvinner også butikker, serveringsteder og den positive siden av bylivet. Kort sagt så rammer de negative sidene av dagens politikk i liten grad de som har stemmerett på Oslo bystyre før endringsprosessene har gått svært langt. Når det har gått så langt, vil det være svært kostbart å snu trenden. Snart er alle kafeer, restauranter, forretninger etc nedlagt i Oslo (i følge KLAB19). 655.000 innbyggere innenfor Ring 3! Ha, ha! Du skriver som du har vett (og kunnskap) til! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 (endret) Snart er alle kafeer, restauranter, forretninger etc nedlagt i Oslo (i følge KLAB19). 655.000 innbyggere innenfor Ring 3! Ha, ha! Du skriver som du har vett (og kunnskap) til!Mange forretninger har lagt ned eller gått konkurs.Og man kan meget godt bo innenfor ring 3 og samtidig holde seg unna Oslo sentrum (innen for ring 1) Endret 3. mai 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Snart er alle kafeer, restauranter, forretninger etc nedlagt i Oslo (i følge KLAB19). 655.000 innbyggere innenfor Ring 3! Ha, ha! Du skriver som du har vett (og kunnskap) til! For oss som ikke bor i nærheten av Oslo, hva er galt med påstandene (ikke stråmennene)? Har noen av dere noen kilder som dere basere dere på? Skulle gjerne sett mer enn en flau latter. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Så langt har ikke denne ønskedrømmen gått i oppfyllelse. Snarere tvert i mot. Oslo sentrum har vel knapt hatt så få besøkende som nå.Det framstår ikke som fornuftig for meg at et stort antall mennesker skal sette seg i bilen på Lillestrøm, Ski eller Drammen på lørdag formiddag, kjøre til P-huset ved Oslo S, kjøpe seg kaffe (eller vaskemaskin) og så kjøre tilbake igjen. Det burde finnes andre kompromisser, med oppbygging av "desentraliserte sentra", utfartsparkering, m.m. som bedre ivaretar livsglede og helse til de som bor i og rundt Oslo. At folk "må" bruke bil for å greie å ha full jobb mens de har barn i barnehage, eller for å greie å følge opp barn som skal på fotballcup har jeg respekt for. Nå er jeg en landsens mann som synes at det å stå i kø sammen med en drøss av andre personer som titter rundt seg og tenker på livet og kjærligheten heller enn effektiv kø-avvikling er utrolig frustrerende enten nevnte kø er en kø av biler eller en kø av mennesker til fots. -k Endret 7. mai 2019 av knutinh Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Snart er alle kafeer, restauranter, forretninger etc nedlagt i Oslo (i følge KLAB19). 655.000 innbyggere innenfor Ring 3! Ha, ha! Du skriver som du har vett (og kunnskap) til! Det med vett og kunnskap synes å være gjensidig. Men du har rett i en ting. Jeg var litt unøyaktig angående antall innbyggere i Oslo. Det var pr 4 kvartal 2018, 681067 innbyggere i Oslo kommune. Det vil si innenfor Oslo kommunes grenser. Det som regnes som bystrøk i Oslo utgjør ca 1/3 av det totale arealet. Resten finner du blant annet i Nordmarka. Noen av de bor nok utenfor ring 3, men jeg har ikke talt dem selv så kan ikke gå god for hvor mange det bor på hver side av ringveien. Antall stemmeberettigede til Oslo bystyre for 2019 er forresten 544600 totalt i følge Statistisk sentralbyrå. Det er forresten det samme for meg om samtlige serveringsteder i Oslo går dukken. Jeg besøker byen veldig skjelden uansett. Jeg kan ta med matpakke de få gangene jeg er innom. Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 7. mai 2019 Del Skrevet 7. mai 2019 Det framstår ikke som fornuftig for meg at et stort antall mennesker skal sette seg i bilen på Lillestrøm, Ski eller Drammen på lørdag formiddag, kjøre til P-huset ved Oslo S, kjøpe seg kaffe (eller vaskemaskin) og så kjøre tilbake igjen. Det burde finnes andre kompromisser, med oppbygging av "desentraliserte sentra", utfartsparkering, m.m. som bedre ivaretar livsglede og helse til de som bor i og rundt Oslo. At folk "må" bruke bil for å greie å ha full jobb mens de har barn i barnehage, eller for å greie å følge opp barn som skal på fotballcup har jeg respekt for. Nå er jeg en landsens mann som synes at det å stå i kø sammen med en drøss av andre personer som titter rundt seg og tenker på livet og kjærligheten heller enn effektiv kø-avvikling er utrolig frustrerende enten nevnte kø er en kø av biler eller en kø av mennesker til fots. -k Denne artikkelen her er ganske beskrivende for hva som egentlig er utfordringen for svært mange. https://www.tv2.no/broom/10582625/ Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Det med vett og kunnskap synes å være gjensidig. Men du har rett i en ting. Jeg var litt unøyaktig angående antall innbyggere i Oslo. Det var pr 4 kvartal 2018, 681067 innbyggere i Oslo kommune. Det vil si innenfor Oslo kommunes grenser. Det som regnes som bystrøk i Oslo utgjør ca 1/3 av det totale arealet. Resten finner du blant annet i Nordmarka. Noen av de bor nok utenfor ring 3, men jeg har ikke talt dem selv så kan ikke gå god for hvor mange det bor på hver side av ringveien. Antall stemmeberettigede til Oslo bystyre for 2019 er forresten 544600 totalt i følge Statistisk sentralbyrå. Det er forresten det samme for meg om samtlige serveringsteder i Oslo går dukken. Jeg besøker byen veldig skjelden uansett. Jeg kan ta med matpakke de få gangene jeg er innom. Jeg satte ikke spørsmålstegn ved størrelsen på Oslos befolkning. Det jeg påpekte var din påstand om at de aller fleste av 650.000 innbyggere bor innenfor Ring 3. Dette er helt feil, mindre enn halvparten bor innenfor Ring 3 (går fra Lysaker til Ryen). I følge oversikt over bydelene (Wikipedia) bor ca 348.000 (av totalt 673.500 i 2018) utenfor Ring 3. Tre bydeler krysser Ring 3 og jeg har regnet at halvparten av innbyggerne bor utenfor Ring 3 (Nordre Aker, Ullern og Vestre Aker). En skulle tro at når du nå kom med et nytt innlegg, så hadde du sjekket data, men nei da, det har du ikke giddet. I stedet kommer du med utflukter som at jeg har påpekt feil på total befolkning i Oslo (hvilket jeg ikke har) og begynner å trekke inn Nordmarka (1637 mennesker). Helt avslørende er det når du kommer med følgende utsagn "Det er forresten det samme for meg om samtlige serveringsteder i Oslo går dukken". Det eneste som du bryr deg om synes å være deg selv, ikke hva som er best for Oslos befolkning og besøkende til Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå