Redaksjonen. Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 «Privatbilismen parkerer ikke» Lenke til kommentar
missi Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Endelig noen i den offentlige debatten som har forstått det. I tillegg kommer den ekstreme fleksibiliteten og friheten som privatbilen gir. En frihet og fleksibilitet som kommer hele samfunnet til gode. Det er viktig å legge til rette for bil som løsning så ofte som mulig. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kajac Skrevet 28. april 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. april 2019 Privatbilismen er en av hovedårsakene til at verden er kommet så langt frem som den er i dag med velstand og levekår. Det er nok av utopiske personer som tror at alt kan løses med buss og sykkel, men det er ikke tilfelle. Nå som flere og flere biler blir nullutslipps-biler er miljøargumentet utbrukt. Det finnes bokstavelig talt ingen grunn til å ikke legge tilrette for mer privatbilisme i Norge. De som mener at plass er et argument glemmer at Norge er et landene i verden med mest plass pr. innbygger. Plass-argumentet brukes bare for å spare penger på å slippe å bygge vei. 10 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Privatbilismen er en av hovedårsakene til at verden er kommet så langt frem som den er i dag med velstand og levekår. Det er nok av utopiske personer som tror at alt kan løses med buss og sykkel, men det er ikke tilfelle. Nå som flere og flere biler blir nullutslipps-biler er miljøargumentet utbrukt. Det finnes bokstavelig talt ingen grunn til å ikke legge tilrette for mer privatbilisme i Norge. De som mener at plass er et argument glemmer at Norge er et landene i verden med mest plass pr. innbygger. Plass-argumentet brukes bare for å spare penger på å slippe å bygge vei. Kan godt hende at vi kan slutte med all kollektivtrafikk. De som ikke kan kjøre bil må kjøpe seg selvkjørende biler som ikke krever førerkort. Må da være bedre enn mange tomme busser og tog. 3 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Jeg bare ventet på at artikkelforfatteren skulle komme med noe nytt og interessant. Men så var artikkelen slutt! Og det uten at det var noe nytt eller særlig gode argumenter for forfatterens synspunkter. I store byer kan ikke biler oppta så stor plass som det hittil er lagt opp til. Alle andre steder er det også en god ide å redusere bilbruken av en rekke grunner. De som har behov for det, handikappede og andre med dårlig mobilitet kan gjøre seg bruk av autonome biler når det en dag måtte komme. Artikkelforfatteren kan ha rett i at forholdet til bil i framtida blir mer mangesidig, med eie, leie, abonnement og autonome biler og autonome småbusser i forstedene og i ikke tettbygde strøk. At biler blir billigere i faste kroner tror jeg knapt, men en får nok stadig mer for pengene. Altså omsetningen for bilfabrikkene øker mer enn prisstigningen, men en får mer funksjonalitet og kvalitet per krone. Mange mennesker i Oslo ser fram til en by med langt færre biler i sentrum og et pulserende byliv. Jeg håper Oslo lykkes med denne utviklingen og at sentrum blir enda mer attraktivt. 3 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Jeg er enig i at privatbilen gir topp fleksibilitet, men det har sin pris. Og særlig om man bor i en større by der garasjeplass er dyrt og kollektivtransporten er så god at man ikke kjører så mange mil i året med bilen. Dersom man kan spare mye penger ved å dele bilen med andre, og bilen kommer kjørende og venter på deg utenfor døren, så tror jeg mange vil gå over til leiebil. Og flere og flere i verden bor i by. På landet er ikke incentivene like store, men det vil nok ryke med mange nummer-to-biler som brukes for lite til å forsvare verditapet og faste utgifter. 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Alle andre steder er det også en god ide å redusere bilbruken av en rekke grunner. Ikke her langt ut på vestlandet, nei. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Alle andre steder er det også en god ide å redusere bilbruken av en rekke grunner.Ikke her langt ut på vestlandet, nei. Kan du utdype dette litt? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Hører du til på landet helt ved kysten, så er det mange steder der du bare kan glemme å leve et liv uten bil. Med mindre du har tenkt til å gå to timer til nærmeste butikk, eller ha valget mellom å dukke opp en time for sent eller tre timer for tidlig til jobb. 5 Lenke til kommentar
missi Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Kan du utdype dette litt?Sett deg i en bil og kjør hele Vestlandet. Gjerne Nord-Norge også. Så får du litt perspektiv. 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Sett deg i en bil og kjør hele Vestlandet. Gjerne Nord-Norge også. Så får du litt perspektiv. Eller enda bedre, sett deg i en buss og se hvor mye av vestlandet du faktisk får med deg. 4 Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Kan godt hende at vi kan slutte med all kollektivtrafikk. De som ikke kan kjøre bil må kjøpe seg selvkjørende biler som ikke krever førerkort. Må da være bedre enn mange tomme busser og tog. Før jeg sier at dette svaret er helt på bærtur for deler av landet, vil jeg utdype at det sikkert kan være en av de beste løsningene på områder hvor det er få som bor. Derimot om du dropper kollektivtrafikken helt i storbyene og andre folketette områder så får du stillestående kø store deler av dagen. For ikke å snakke om at steder hvor kollektivtrafikken er av en høy standard foretrekker flertallet å reise kollektivt framfor med privat bil. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Jeg dropper gjerne bilen i seg selv, men jeg er lite villig til å droppe fordelene som bilen gir meg: familie-liv, fritid, jobb, bosted med grønt-areal... Så lenge mye av trafikken skjer med 5-seters personbiler med bare ett menneske så er det opplagt _potensiale_ for en nær 5-dobling av antall personer i bil, eller 1/5 så mange biler på veien. Jeg sier potensiale for det er langt fra sikkert at det er mulig å gjennomføre uten å kompromisse for mye på det som er bilens fordel i utgangsapuktet. Selvkjørende biler er morsom teknologisk, og det fører kanskje med seg radikale endringer i bilhold. Mens vi venter på det så skulle jeg ønske at entreprenører og offentlig sektor fant måter å utnytte eksisterende bilpark og veiareal mer effektivt på. F.eks. en app som jeg kunne fiske fram kl 06.48 om morgenen, som spurte "vil du på jobb nå?", jeg klikket "ja", og nærmeste relevante bruker av samme app fikk tilbud om å kjøre bortom meg og plukke meg opp. For å motivere bil-eiere til å bruke tid på dette så kunne jeg betale for meg, men samfunnet burde også stille opp med "fast-lane" eller redusert bompenger som insentiver. Litt ala facebook så funker en slik løsning best når "alle" har den, men alle vil ikke ha den før den funker veldig bra. Altså høna-og-egget-problematikk. For mange så vil det ikke være aktuelt å "haike" på denne måten. De som har barn i barnehage, betydelige avstander mellom hjem, barnehage og jobbsted og hvor mor og far jobber er ofte avhengige av fleksibiliteten som en privatbil gir. Etter at disse har levert barna så kunne (mange av dem) ha plukket opp en voksen eller to langs veien til jobb, og spart veien for 2-3 biler. Hvis systemet hadde hatt god nok "flyt" så kunne mange basere seg på å ikke ha bil, evt å ha en bil heller enn to i garasjen. -k Endret 29. april 2019 av knutinh 2 Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Mange mennesker i Oslo ser fram til en by med langt færre biler i sentrum og et pulserende byliv. Jeg håper Oslo lykkes med denne utviklingen og at sentrum blir enda mer attraktivt. Så langt har ikke denne ønskedrømmen gått i oppfyllelse. Snarere tvert i mot. Oslo sentrum har vel knapt hatt så få besøkende som nå. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Selvkjørende biler er morsom teknologisk, og det fører kanskje med seg radikale endringer i bilhold. Mens vi venter på det så skulle jeg ønske at entreprenører og offentlig sektor fant måter å utnytte eksisterende bilpark og veiareal mer effektivt på. F.eks. en app som jeg kunne fiske fram kl 06.48 om morgenen, som spurte "vil du på jobb nå?", jeg klikket "ja", og nærmeste relevante bruker av samme app fikk tilbud om å kjøre bortom meg og plukke meg opp. https://www.sammevei.no/ ? For å motivere bil-eiere til å bruke tid på dette så kunne jeg betale for meg, men samfunnet burde også stille opp med "fast-lane" eller redusert bompenger som insentiver. https://www.dagbladet.no/nyheter/endrer-el-bilvedtaket-na-er-det-bare-elbiler-med-passasjerer-som-far-bruke-kollektivfeltet-pa-e18-i-rushtida/60687563 ? Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Privatbilismen er en av hovedårsakene til at verden er kommet så langt frem som den er i dag med velstand og levekår. Det er nok av utopiske personer som tror at alt kan løses med buss og sykkel, men det er ikke tilfelle. Nå som flere og flere biler blir nullutslipps-biler er miljøargumentet utbrukt. Det finnes bokstavelig talt ingen grunn til å ikke legge tilrette for mer privatbilisme i Norge. De som mener at plass er et argument glemmer at Norge er et landene i verden med mest plass pr. innbygger. Plass-argumentet brukes bare for å spare penger på å slippe å bygge vei. Oslo kommune får flere skattebetalere, sparer penger på å bygge veier, boligbygger entreprenørene slipper samfunnsansvaret å bygge veier fortau og bidra infrastruktur. Trengselen øker betydelig, innbyggerne sviktes. Uhensiktsmessig for barnefamilier som da flytter ut og pendler inn til byen og skaper enda mer trafikk. Miljøpartiet de grønne er alles nyttige idioter. Oslo blir mer og mer en gjennomtrekksby på bekostning av innbyggerne som har til hensikt å bo her lenger enn studietiden pluss 3-5 år i to roms, for deretter stifte familie utenfor byen. 1 Lenke til kommentar
Harald Myrhaug Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Vil lever i et demokrati der flertallet skal bestemme. De fleste ønsker bilen velkommen, men den "moralske minoritet" gjør sitt beste for å ignorere vårt demokrati. Noen få ønsker oss tilbake til stenalderen og synes det er forferdelig at biler finnes - På tross av at de forurenser langt under 0,2 promille av skipene... 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 De færreste av os tenker på hvor effektive biler er. Et menneske yter typisk 100watt når det arbeider og slipper ut 1500gram CO2 i døgnet. Om du skulle ha utført samme transport jobb som en bil som bruker 15kwh på 100 km må du ha 150 personer som med muskelkraft hadde flyttet bilen. Nå ville kun lastebiler kunne rommet så mange mennesker men det kan regnes på. Om du hadde brukt 150 personer og dradd bilen disse 100 km så hadde menneskene pustet ut 9375gram CO2 eller 93 gram PR kilometer. Mens motoren i en bil kan stoppes vil 150 mennesker fortsette å slippe ut 9,3 kilo PR time. I litt større skala. En stor bonde har et jorde han må pløye opp. Han kan velge å bruke noe av kornet til å lage etanol han kan bruke på traktoren eller han kan erstatte traktoren som yter 30 kw med 300 mennesker. Spørsmål: hvilken løsning vil være mest bærekraftig? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 I Trøndelag er det for mange som tar bussen, så nå skal de kutte ned på antall avganger, så da blir det enda flere som kjører selv Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. mai 2019 Del Skrevet 3. mai 2019 Så langt har ikke denne ønskedrømmen gått i oppfyllelse. Snarere tvert i mot. Oslo sentrum har vel knapt hatt så få besøkende som nå. Det ser som at det ikke er gjort noen grundige undersøkelser av folks bruk av Oslo sentrum. Karl Johan har opplevd færre mennesker og Aker Brygge flere. En forutsetning for enhver utvikling må være at sentrum må være attraktivt både for folk flest og næringsvirksomhetene der, da de er gjensidig avhengige. Aker Brygge har en innkjøring til parkering under grunn fra utkanten, ellers uten biltrafikk og alle synes og være svært fornøyde. Oslos innbyggere synes å slutte opp om dagens politiske ledelse (Ap, Sv, MDG og støtte fra Rødt), så det virker som folk er fornøyd med en politikk som går ut på mindre biler i sentrum, vitalisering av sentrum, mer sykkelveier og utbygging av kollektiv transport for å redusere biltrafikk og klima og miljøutslipp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå