Gå til innhold

Spørsmål angående betegnelser og ytelse batteri elsparkesykkel


Taurean

Anbefalte innlegg

Tenkte egentlig å sende denne til kundeservice, og kan hende jeg gjør det etter hvert, men vil spørre her først.

 

 

Har noen spørsmål rundt forskjeller hos E2S og X7.

 

Batteriegenskaper hos E2S: 36V Li-Ion batteri med 7,8 Ah strøm (280wh)

 

Motoreffekt: 350 watt nominell motor, 700watt max

 

 

Batterieffekt X7: Panasonic 230WH (36V/6,4AH) / 460WH (2x230wh)

 

Motoreffekt: 350 watt nominell motor, 700watt max

 

 

Det jeg lurer på er:

 

1) X7: Når det står 460WH (2x230wh), betyr dette at denne ytelsen gjelder konstant som en egenskap batteriet har i seg selv, eller gjelder det hvis man kjøper ekstra batteri?

 

2) Begge oppgis å ha 36 volt effekt. Ah hos E2S er litt høyere enn hos X7. Men hvilket batteri av de to yter best?

 

3)Hvilken betegnelse gjengir ytelse og drakraft opp bakker best? Siden motorkraften er lik, vil dette være den eneste faktoren som betyr noe i henhold til drakraft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wh er energien batteriet har i seg. Det bestemmer hvor langt du kan kjøre.

W betegner effekten. Dette bestemmer hvor fort den går og hvor bra den trekker opp bakker.

V er spenningen og du vil ha denne så høy som mulig for best mulig virkningsgrad. Dvs. hvor mye av Wh du faktisk får brukt til å kjøre med.

 

Dette er generelt. En dårlig sparkesykkel med høy spenning trenger ikke nødvendigvis være bedre enn en bra en med lavere spenning. Produsentene står også fritt til å regelrett lyve om produktene sine. Dette gjelder spesielt billige kinesiske produkter.

 

 

 

1) X7: Når det står 460WH (2x230wh), betyr dette at denne ytelsen gjelder konstant som en egenskap batteriet har i seg selv, eller gjelder det hvis man kjøper ekstra batteri?

Wh er ikke ytelse. Se over.

 

 

 

2) Begge oppgis å ha 36 volt effekt. Ah hos E2S er litt høyere enn hos X7. Men hvilket batteri av de to yter best?

Volt er ikke effekt. Se over. Høyere Ah kan gi høyere effekt men det kommer an på resten av elektronikken og kvaliteten på batteriet.

 

 

3)Hvilken betegnelse gjengir ytelse og drakraft opp bakker best? Siden motorkraften er lik, vil dette være den eneste faktoren som betyr noe i henhold til drakraft?

Watt (W). Men det er litt mer komplisert. Det forutsetter at resten av elektronikken samt batteriene klarer å levere denne effekten. Hjelper ikke med motor på 350 watt hvis fartsregulatoren ikke klarer å levere med enn 200 watt f.eks.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innlegget over dekker det meste, bortsatt fra spørsmålet ang 460Wh for x7. Jeg tolker det som at det gjelder med ekstra batteri.

230Wh betyr forøvrig at batteriet skal kunne levere 230W i en time,(ev 460W i 30 minutter, eller 115W i to timer), så det er som nevnt i forrige innlegg et mål på energimengde, ikke effekt.

350/700W effekt ved 36V betyr for øvrig at batteriene må kunne levere snaut 10/20A. Det er et forholdsvis normalt tall for batteriene som vanligvis brukes (18650-celler med 2600mAh lspasitet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange tusen takk!

 

Så da kan jeg tolke det dithen at de vil yte temmelig likt?

 

X7 har litt bedre rekkevidde og har lettere utskiftning av batteri. Står ingenting om vektgrense, så det må jeg spørre dem om. Den har også batteriet på styret, som må være en temmelig stor fordel med tanke på skader.

 

Så er det litt rart, i denne Finn-artikkelen står det helt andre egenskaper. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=140426600 Ganske urovekkende. Skal oppdatere når og hvis jeg får svar.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Tenkte bare å kopiere inn et svar jeg leste fra samletest-tråden av Simen1, som handler litt om ytelse og kraft:

 

  • av-3851.gif?_r=0
  • Medlemmer
  • 74 521 innlegg
  •   20. september 2001

Skrevet 14. august 2018 - 22:00

De takler jo akselerasjon så da må de takle oppoverbakker også selv om det er en del fysiske begrensninger inne i bildet. Jeg er glad i fysikk så jeg utbroderer gjerne:

 

Batterikapasiteten (Wh) og vekta begrenser hvor mange høydemeter man kan stige etter formelen E=mgz, der E er energien i wattsekunder, m er massen i kg, g er tyngdekraften 9,81 m/s2 og z er antall høydemeter. Vi kan ta utgangspunkt i et batteri på 5Ah*36V = 180 Wh = 648 000 Ws og en totalvekt på 100 kg. Da vil man i teorien, uten noen tap, klare z=E/gm=660 høydemeter.

 

Det andre er hvor raskt man kan stige. Det er det motoreffekten som bestemmer. La oss anta 250 watt. Det vil si at vi må dele de 648 000 Ws på 250 W og da får vi 2592 sekunder for 660 høydemeter, eller ca 4 sekunder per høydemeter. Hvis dette skjer ved makshastigheten på 20 km/t (5,56 m/s) så skal den altså klare en stigning på 1/(4*5,56) = ca 4,5% stigning, ved maks hastighet og 100 kg totalvekt. 4,5% er en middels bratt bakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...