Guttabc123 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) (Flytt gjerne posten hvis den er feilpostet) Noen gansker så skjer det at jeg kommer i slåsskamp. Slik skjer. Ikke på grunn av at jeg dum eller at jeg er veldig irriterende, bare at ja, noe kan bygge seg opp. Du skjønner. Kanskje jeg og en annen har pranket hverandre f.eks. Uansett er jeg en rolig gutt, 20 år gammel, 185 høy, bra trent og er student (bor sammen med mange andre). Posten kommer av at jeg har den siste måneden kommet oppi 2 slosskamper/bryteslosskamper med bekjente, nesten venner. Siste var igår og jeg ble virkelig opphisset. History: Han har pranket meg over en lang tid. Så gjorde han det enda engang i går så jeg tok derfor igjen (selvfølgelig mer enn det han hadde gjort mot meg sist). Han oppdaget pranken og krevde at jeg skulle fikse det. Så HAN BEGYNTE da å sloss mot meg Tingen er at jeg ikke er noe glad i å sloss. SLosskampen gangen før vant jeg etter å ha vart i ish 30 min før jeg ble opphisset nok og headlocka fyren (ikke samme person). Denne ganga så gjorde jeg mye av det samme. Jeg hadde ikke lyst å sloss, så la ikke mye energi inn i slossinga. Det endte selvfølgelig med at han får en ganske solid headlock på meg. Den er hard, såppas hard at man lager lyder. Denne kom jeg meg ut av, og vi brøt videre. Jeg fikk han etterhvert lagt i bakken. Jeg sto da oppreist med han kravlende på ryggen. Jeg gjorde ingenting annet enn å bare holde han kravlende på bakken. Fortsatt brukte jeg ikke mye krefter, fordi jeg ikke liker å sloss. Sånn går det fram og tilbake. Han begynner etterhvert å slå og klaske litt svakt. Og gå etter hodet mitt samtidig som å rykke til når han har lyst å slenge meg. Kampen er over etter 15 min da jeg blir sinna og jeg bruker betydelig mer krefter. Så mye at man merker at det begynner å bli veldig vilt. Derfor godtar han da endelig å slutte å sloss mot meg. Mitt spørsmål er da: hva er for mye? Jeg sloss som sagt i selvforsvar og nevner hele tiden "slutt å sloss mot meg". Når jeg sloss så er det f.eks. i ganga med andre venner som ser på (De er ikke spesielt interesserte i å hjelpe til fordi det er sånn det er i 20 åra og mye spenning og "kuuuuult", "fett", "spennende" å se på). Jeg blir veldig opphisset etterhvert av at motstanderen alltid går etter hodet, slår kanskje litt (ikke veldig hardt) og bruker mye mer energi på å sloss enn meg. Jeg bruker ikke så mye energi fordi det kan bygge opp til en ordentlig slosskamp. Men sånn etterhvert i slosskampen så må jeg bruke mer energi, for å så stoppe. Men hva er riktig å gjøre da (ikke løpe fordi du skjønner).Han headlocker meg så burde jeg gjøre det mot han? Burde jeg rykke til ham for å dra han rundt for å avslutte greia med en gang? Burde jeg legge en knoke i nesa/pleksus når han klapsett meg etter jeg har sakt ifra at det er for mye? Jeg gidder ihvertfall ikke å bli ordentlig headlocket 3-4 ganger før ja.. jeg vinner. Det er verken bra for nakken eller hodet mitt når han jeg sloss mot ikke har kontroll. Lang og rotete tekst, men med viktige spørsmål/grenser. (Ingen av disse slosskampene har vært farlige. Spørsmålene mine går ikke på "hjelp meg, jeg vet ikke hvordan jeg sloss. "Men når går grensa", "hva er for mye/for lite når han..") Takk for svar Endret 27. april 2019 av Guttabc123 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Jeg tenker at å sloss for å løse konflikt (selv om så og si alle har gjort det) er en dårlig måte å gjøre det på. Invitere heller til andre måter å "duellere" på. Da med tanke på at dette er et bekjentskap og ikke et fiendeskap. Noen tenker at ta en sparre runde i ringen er en greit måte å gjøre det på. Dette er sant bare hvis begge har god erfaringen i ringen, og man klarer å holde hodet kaldt. Meld dere på marathon, grenserittet eller noe slikt, konkurer og hevd dere over hverandre på den måten i stedet, eller sett dere ned og prat. Men som sagt slossing for å løse ting er særdeles umodent. Ikke er det spesielt "tøft" heller. Om dere er veldig glad i kroppskontakt og "battle it out" kan dere heller melde dere på BJJ sammen. Endret 27. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Guttabc123 Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Som sagt så er jeg ikke glad i å sloss fordi jeg også syns det er en teit greie å gjøre. Umodent osv osv. Det er som sagt ikke jeg som inviterer til sloss. Jeg rygger, sier kutt ut i en god stund. Bruker bare krefter for å komme meg ut av en situasjon. Begge oss som sloss sist konkurrerer i masse sport og konkurranser. Slosskampene kommer av at man bor tett på hverandre. Som i forsvaret (har vært der) Endret 27. april 2019 av Guttabc123 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) You either fighting do yes, or fighting do no. Do fighting "guess so", squish like grape. ^^ Det første som slår meg (^^) er at dere må slutte med disse skøyestrekene som bygger opp til slåsskampen. Ergo, begynne å oppføre dere som voksne folk. Dere er studenter. Hva studérer dere til? Er fremtiden tilrettelagt? Dere kaster bort verdifulle ressurser på dette tullet. Og det bygger ingen lagmoral. Tenk hva dere kunne fått til om dere samarbeidet, om jobb, økonomi, alt. Alle kunne vært gjeldfrie med eget hus om 10 år. Endret 27. april 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Guttabc123 Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Ja kanskje det. Men noe må man gjøre (ikke sloss mener jeg). Oppføre seg voksent er en lur ide. Men til og med min far gjør skøyerstreker... Det er et vanskelig tema med mye teit. Har ikke noe svar eller noen lette løsninger. Sist gang jeg sloss (jeg sloss ikke ofte altså, 4 ganger i mitt liv kanskje) så angrep en venn meg fordi jeg aldri bli sint og får ting til så lett. Ihvertfall det han sa til meg da vi satt oss ned i etterkant. Men jeg blir uansett irritert av at folk bruker så mye energi i slosskamper Endret 27. april 2019 av Guttabc123 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Men hva er riktig å gjøre da (ikke løpe fordi du skjønner).Han headlocker meg så burde jeg gjøre det mot han? Burde jeg rykke til ham for å dra han rundt for å avslutte greia med en gang? Burde jeg legge en knoke i nesa/pleksus når han klapsett meg etter jeg har sakt ifra at det er for mye? Lik gjengjeldelse vil alltid være lov. Men du har også lov til å bruke litt meir makt som sjølvforsvar, du skal ikkje være nødt til å stå å være begrensa av det angriparen gjer mot deg. Samtidig så skal hovudforsvaret være å komme seg unna den farlige situasjonen. Du skal også være forsiktig med å slå for å avslutte kampen med eim gong, slag mot nese/pleksus kan få fatale konsekvensar, enten direkte eller indirekte ved at vedkommande faller om og treff bakken hardt. Det å drepe ein person som sjølvforsvar mot små klapps vil være over grensa for lovleg sjølvforsvar, sjølv om det ikkje var meininga at slaget mot ansiktet skulle føre til at personen falt og slo hovudet mot ein kantstein. Lenke til kommentar
Guttabc123 Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Yepp, drepe en person. Nei nei, får bare vondt i magen av at noe slikt kunne skje. Interessant tema uansett. Tenker å ta det så rolig som mulig. Takk for svar da. Finner ut av det Løsninga blir vell å reise seg opp mens den andre ligger på bakken. Så vende ryggen til og gå rolig bort. At noen gidder å gjøre noe mot meg bakenfra må være for feigt til at noen gjør det. Endret 27. april 2019 av Guttabc123 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Mitt råd, voks opp, oppfør deg, ikke skriv som en fjortis. Du er ikke barn lenger. 1 Lenke til kommentar
Guttabc123 Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 Ja, takk for svar. Tråd løst og ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg