Thunderhead Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Jeg har nettopp kjøpt nye bremseskiver og for første gang er de coated over hele, også anleggsflatene til klossene. Monteringsveiledningen som fulgte med var mest opptatt av at det ble brukt verktøy (godkjent) fra dem ved montering enn noe annet. Går egentlig utifra at coatingen ikke skal fjernes, men er likevel såpass usikker at jeg må sjekke først. Er det bare å montere som det er for så å finne den bratteste bakken og la det stå til? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Ja, coatingen er trygg for bremseklosser. Kjør på. Så sant du ikke har grist med fett på de. Dog er ikke den bratteste bakken nødvendigvis en optimal innkjøring... Kjør opp til 80-100, brems hardt ned til nesten null, fortsett å kjøre i noen minutter så skivene kjøles litt, så gjenta. Det rekker. Endret 27. april 2019 av Habla Møberg 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 Ok, takk, da er det bare å peise på skjønner jeg. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Jepp. Den coatingen bremser rusten på resten av skiven en del. Ikke noe evigvarende, men langt bedre enn ingenting. Begynner heldigvis å bli mer og mer standard på biler, noe som virkelig er kjærkomment i det salthelvete vi bor i. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 Ja, de bremseskivene jeg har på nå kom helt ubehandlet og de begynte å ruste fra dag én. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Får man bremseskiver til bil i rustfritt? Vet det er vanlig på MC. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Får man bremseskiver til bil i rustfritt? Vet det er vanlig på MC. Tror det er veldig uvanlig. Rustfritt stål har gjerne lite varmeledningsevne og en bil gir en vesentlig større belastning på bremsene (=mer varme) enn en motorsykkel. En rotor i rustfritt vil vel fort trenge en spider for å unngå å slå seg så det kan også bli en ekstra komplikasjon. Det er også fort begrenset hvor rustfritt rusfritt stål er i varme applikasjoner. Rustfritt stål er motstandsdyktig fordi det inneholder krom som danner et lag hardt kromoksyd på overflaten. Høye temperaturer kan danne kromkarbider i stålet som kan redusere tilgjengelig fritt krom som kan gi opphav til rust, men da skal gjerne bremsene bli ganske varme (>400C) Klor kan også korrodere rustfritt stål. Det er grunnen til at man gjerne går over på SS316 (marint rustfritt) som også inneholder molybdenum når man har mye kontakt med klor (salt). 300 serie rustfritt er imidlertid ikke spesiellt slitesterkt, da det ikke er videre hardt (og er ikke herdbart via varmebehandling) så sannsynligvis vil en rotor av SS316 ikke ha veldig lang levetid. Endret 29. april 2019 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå