herzeleid Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Da bør du kunne forklare hva som er "norsk", når du ønsker at man skal dyrke det som er "norsk". I denne sammenhengen norsk statsborger. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Litt uenig der. Norge er og kommer nok i en god stund fremover å være et ganske homogent samfunn, med eller uten innvadring. USA er et land av imigranter Norge er ikke. 17. Mai er Norges dag og er like ekskluderende som alle andre nasjonaldager. Deler av Norge er i veldig stor grad preget av innvandring. Vi må regne med at hovedstaden etterhvert vil ha flertall av innbygere som ikke er etnisk norske, slik det er i deler av byen, så jeg tror det er begrenset hvor homogent samfunnet vil være fremover. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Om man ønsker å ta risikoen ved å marsjere i tog på nasjonaldagen må vel være en individuell vurdering? Eller skal vi være så nasjonalistiske at vi lar også den avgjørelsen være statlig? Jeg er enig at fremmedfrykten er størst der man ikke deltar i den multikulturelle hverdagen. Men likevel ser jeg hva som skjer i sverige og tendenser til det her. Dersom du deltar i den "multikulturelle hverdagen" er det kanskje ikke fremmedfrykt i det hele tatt. Kanskje det heller er du som er en fremmed. Skal man være redd for fremmede må de nødvendigvis være fremmede. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Deler av Norge er i veldig stor grad preget av innvandring. Vi må regne med at hovedstaden etterhvert vil ha flertall av innbygere som ikke er etnisk norske, slik det er i deler av byen, så jeg tror det er begrenset hvor homogent samfunnet vil være fremover.Innvandringsmønster forandrer seg hele tiden. At områder øst i Oslo har stor innvandringsbefolkning nå betyr ikke nødvendigvis den vil ha det senere. De fleste som kommer til Norge er arbeidsinnvandrer uansett så mange av disse vil dra tilbake til sine hjemland når det blir dårlige tider i det norske jobbmarkedet. Er allerede flere syrere som nå drar tilbake til Syria, og mye mulig at andre etnisiteter drar hjem igjen når forholdene i landene deres blir bedre akuratt som flere norsk-amerikanere gjorde på 70 og 80-tallet. Edit:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Oslo Legger med denne oversikten over de største innvandrergruppene i Oslo, som vi ser her så er to av topp 3 av de største fra europeiske land som er typiske arbeidsinnvandrer land. Det er nå også påfallende mange fra Pakistan som emigrerte tilbake til Pakistan. Endret 27. april 2019 av Mr.Duklain 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 17. mai er kanskje en lettere dato å huske enn 22. juli. Du har forstått det. Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Om vi sluttet å gå i tog på grunn av terrorfrykt burde vi kanskje flyttet dagen til 22. juli... 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 I denne sammenhengen norsk statsborger.Hvorfor er egentlig det en gitt nødvendighet å "dyrke"? Hva er det med det norske statsborgerskapet som tilsier at det bør dyrkes? Hvorfor dyrke et forestilt fellesskap? Det skaper bare splittelse, og det er smått utrolig at man mener at nasjonalisme er løsningen på visse problem. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Hvorfor er egentlig det en gitt nødvendighet å "dyrke"? Hva er det med det norske statsborgerskapet som tilsier at det bør dyrkes? Hvorfor dyrke et forestilt fellesskap? Det skaper bare splittelse, og det er smått utrolig at man mener at nasjonalisme er løsningen på visse problem. Ok, så la oss ikke dyrke det norske fellesskapet. La oss heller være en stadig mer ulik gruppe som med varierende grad av frivillighet bor sammen og må forsørge hverandre, uten et slikt fellesskap. Eller hva foreslår du? Endret 27. april 2019 av herzeleid Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Innvandringsmønster forandrer seg hele tiden. At områder øst i Oslo har stor innvandringsbefolkning nå betyr ikke nødvendigvis den vil ha det senere. De fleste som kommer til Norge er arbeidsinnvandrer uansett så mange av disse vil dra tilbake til sine hjemland når det blir dårlige tider i det norske jobbmarkedet. Er allerede flere syrere som nå drar tilbake til Syria, og mye mulig at andre etnisiteter drar hjem igjen når forholdene i landene deres blir bedre akuratt som flere norsk-amerikanere gjorde på 70 og 80-tallet. Edit:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Oslo Legger med denne oversikten over de største innvandrergruppene i Oslo, som vi ser her så er to av topp 3 av de største fra europeiske land som er typiske arbeidsinnvandrer land. Det er nå også påfallende mange fra Pakistan som emigrerte tilbake til Pakistan. Jeg tror ikke noen har påstått at innvandringsmønstre ikke endrer seg eller at andelen ikke kan endre seg. Men Oslo særlig har en stadig mindre andel etnisk norske og lite tyder på at dette vil snu særlig snart. Dette er et ganske klart område der vi er, og trolig blir, mindre homogene. Enig? Endret 27. april 2019 av herzeleid Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) 17. mai er kanskje en lettere dato å huske enn 22. juli. haha beklager, det var faktisk en typo Endret 27. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Jeg tror ikke noen har påstått at innvandringsmønstre ikke endrer seg eller at andelen ikke kan endre seg. Men Oslo særlig har en stadig mindre andel etnisk norske og lite tyder på at dette vil snu særlig snart. Dette er et ganske klart område der vi er, og trolig blir, mindre homogene. Enig? Ser vi på befolkningsmønster så ja er jeg jo enig at Oslo-øst er klart mindre homogent sammenlignet med resten av landet. Om det blir mindre homogent tør jeg ikke svare på fordi når det kommer til utvandring og innvandring har vi push og pull faktorer som spiller inn. Polen kan bli en økonomisk supermakt om en 20-års tid som da vil føre til en dragning for innvandring der. Japan pga at de holder på å dø ut kan føre til at det blir mer innvandring der. Det jeg prøver å si er at vi ikke kan spå det norske innvandringsmønsteret over tid. Det er for mange faktorer som spiller inn både nasjonalt og internasjonalt. Edit: føler dette er litt off-topic så legger diskusjonen død for min del. Lada1 send ungene dine i 17.mai tog. Politiet kommer forhåpentligvis ikke til å vifte med pistolene som gale cowboyer og/eller skjeggaper som kommer å starter pyroshow med eksplosivt innhold. Endret 27. april 2019 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Ok, så la oss ikke dyrke det norske fellesskapet. La oss heller være en stadig mer ulik gruppe som med varierende grad av frivillighet bor sammen og må forsørge hverandre, uten et slikt fellesskap. Eller hva foreslår du?Hvem sier at "det norske fellesskapet" ikke er slik du beskriver her allerede den dag i dag? (En ulik gruppe av varierende grad av frivillighet som bor sammen) Man har allerede levd uten nasjonalfølelse og "et slikt fellesskap" i godt over 9850 år her i det geografiske området Norge. Jeg foreslår å "dyrke" medmenneskelighet, forståelse og opplysning fremfor et papirark, som passet representerer i dag. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Hvem sier at "det norske fellesskapet" ikke er slik du beskriver her allerede den dag i dag? (En ulik gruppe av varierende grad av frivillighet som bor sammen) Man har allerede levd uten nasjonalfølelse og "et slikt fellesskap" i godt over 9850 år her i det geografiske området Norge. Jeg foreslår å "dyrke" medmenneskelighet, forståelse og opplysning fremfor et papirark, som passet representerer i dag. Stikkordet, som du utelot, er stadig mer. Ja man ha levd her lenge uten nasjonalfølelse og fellesskap, slik man også gjør i andre deler av verden som mangler fungerende statsapparat og velferdsstat. Jeg kan ikke se hvordan det er noe argument for noe som helst. For all del, dyrk ‘medmenneskelighet, forståelse og opplysning’ alt du orker. Jeg tror bare du er fullstendig avhengig av å ha velfungerende og noenlunde harmoniske stater å gjøre det i, i overskuelig fremtid. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 28. april 2019 Forfatter Del Skrevet 28. april 2019 (endret) Lada1 send ungene dine i 17.mai tog. Politiet kommer forhåpentligvis ikke til å vifte med pistolene som gale cowboyer og/eller skjeggaper som kommer å starter pyroshow med eksplosivt innhold. Tips: prøv harryhandel på 17 mai. Da slipper man kø :-) Og så kan man treffe på svensker som lurer på hvorfor det er så dårlig handel den dagen. Endret 28. april 2019 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå