Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utenlandskregistrert bil i Norge

PheIix

Anbefalte innlegg

Svigermor har flyttet tilbake fra Polen sammen med sin polske kjæreste, og de tok med seg bilen. 

Bilen er registret i Polen, og jeg begynte dermed å bekymre meg for at dette kunne føre til problemer. Svigermor har ikke lappen så hun kjører ikke bilen. Hva er reglene for å kjøre utenlandskregistrert bil i Norge, må de registrere seg eller går det greit så lenge det bare er polakken som kjører? Hvor lenge kan de evt. kjøre rundt på utenlandske skilter? Jeg har funnet litt meninger og lover, men ikke klart å bli helt klok på det jeg leser. Funnet alt fra 3 måneder til 1 år. Det eneste jeg har funnet definitive svar på er at ingen som bor fast i Norge kan kjøre bilen siden man da kan få seg en klekkelig bot...

Tok en kjapp runde på skatteetatens sider for å regne ut import avgift, og det ble raskt klart at det kostet mer enn det ville smake. Dermed er det uaktuelt å registrere bilen i Norge.

Setter pris på alle svar, men hadde også vært fint om dere kan peke til noen lover om dere vet av de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge § 5, så er det ikkje lov å bruke utenlandskregistrert bil når ein er busett i Norge. Men ein kan søke om å få bruke køyretøyet i intill 14 dagar i forbindelse med flyttinga.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1991-06-20-381

Wow, det var kjapt. Hadde ikke forventet svar allerede i natt ;)

Tusen takk, skal informere de om at de skal parkere bilen tvert (de har vært hjemme i en liten måned nå).... Regner med at det skal gå bra å få tillatelse til å kjøre bilen ut av Norge for å selge den i Polen?

Lenke til kommentar

Etter forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge § 5, så er det ikkje lov å bruke utenlandskregistrert bil når ein er busett i Norge. Men ein kan søke om å få bruke køyretøyet i intill 14 dagar i forbindelse med flyttinga.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1991-06-20-381

Samme forskrift pgf 5 bokstav g har en bestemmelse om at:

§ 5 Innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn for personer med fast oppholdssted i Norge. Vilkår.

(snip)

g) Kortvarig bruk

Skattekontoret kan etter søknad gi tillatelse til at person som har fast oppholdssted i Norge, kan føre utenlandsregistrert motorvogn her i landet for kortvarig bruk i enkeltstående tilfeller. Tillatelse gis for et fastsatt tidsrom, og skal gjelde klart angitt person og motorvogn.

Jeg vet ingenting om vilkår for dette. Vet du?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk de til å parkere bilen i dag, også skal vi få sjekket opp om det lar seg gjøre å søke om utvidet brukstid slik som du spør om det mobile999. Også greit å vite om at førerkortet bare er gyldig i ett år, det tror jeg heller ikke de var klar over. Takker for info joka.

Tusen takk for at dere tok tid til å hjelpe meg med dette, sparer meg for masse leting og telefoner til diverse etater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...