zeebra Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 I korte trekk så stemmer det helt det du sier :-) Jeg ønsker å ta tak i problemene før det går ut over ekteskapet å fører til at vi sklir fra hverandre. At jeg bare skal finne meg i alt bare fordi vi er gift er jeg uenig i. Anonymous poster hash: 251f0...34b Nei, jeg sa ikke det. Jeg sa dere har gitt et livslangt løfte til hverandre. Du må ikke innfinne deg med en ulykkelig situasjon, det er mange ting du/dere kan gjøre for å forbedre den. Du må finnfinne deg med ekteskapet, ikke situasjonen. Jeg redigerte forresten posten min, la til noe på slutten der. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Jepp, en diett full av sukker og drittmat pleier ikke å være den beste kilden til god næring og energi. Mange overvektige er faktisk feilernærte også, få det sjekket hos legen TS. Om hun mangler vitamin d eller noe sånt og trenger tilskudd over lengre tid. Mannen kan slutte å arbeide og være hjemmeværende om mulig. Da kan han bidra til å forbedre denne situasjonen betraktelig og gjøre sin kone både sunnere (lage maten osv) og gladere og bidra til at hun slipper å gjøre ting i tillegg til jobben. Det er bare en mulighet verdt å nevne. Endret 27. april 2019 av zeebra Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Mannen kan slutte å arbeide og være hjemmeværende om mulig. Da kan han bidra til å forbedre denne situasjonen betraktelig og gjøre sin kone både sunnere (lage maten osv) og gladere og bidra til at hun slipper å gjøre ting i tillegg til jobben. Det er bare en mulighet verdt å nevne. Syns ikke at løsningen er at TS skal legge seg langflat. Hun er en voksen kvinne og burde klare å sette sin helse og sitt barn over sitt søtsug. Hvorfor skal TS behandle henne som ett barn? Det er bare å tilrettelegge for at hun kan være enda mer shitty mot han fremover. Det er viktig at hun skjønner hvor viktig dette er, og da er det godt at ærlighet i dette tilfellet vil svi. Kanskje det faktisk da når inn til henne. Det er når vi har det vanskelig vi vokser. Endret 27. april 2019 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Pappahjerte Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Jeg hadde tenkt å foreslå at hun slutter i jobben, før jeg leste at hun jobber i en familiebedrift som betyr mye for henne. En mulighet til å oppnå det samme, er at du slutter i din jobb og blir hjemmeværende, lager mat, order ting og legger til rette for henne. Litt motsatt av hva det egentlig bør være. Men hvis det er mulig at kun hun jobber, så kan du gjøre mye som hjemmeværende for å gjøre livet hennes mye bedre, og ikke bare direkte forbedre hennes lykke, men indirekte din egen. Med et nybygget hus, å mye fersk gjeld så kan vi desverre ikke slutte å jobbe begge 2 for øyeblikket. Jeg kommer nok til å fåreslå for henne at hun kanskje går ned til å jobbe 4 dager istedefor 5 dager i uken om det er mulig. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Syns ikke at løsningen er at TS skal legge seg langflat. Hun er en voksen kvinne og burde klare å sette sin helse og sitt barn over sitt søtsug. Hvorfor skal TS behandle henne som ett barn? Det er bare å tilrettelegge for at hun kan være enda mer shitty mot han fremover. Det er viktig at hun skjønner hvor viktig dette er, og da er det godt at ærlighet i dette tilfellet vil svi. Kanskje det faktisk da når inn til henne. Det er når vi har det vanskelig vi vokser. Vel, det fremkommer klart at de har problemer. Hva er løsningen? Vanskelig å si, men noen av problemene er rimelig klare og har rimelig tydelige løsninger, problemet er bare hvordan man løser disse. Men å sette seg ned sammen og innrømme at man har et problem er nok det første steget. Deretter kan man analysere problemene og foreslå forskjellige løsninger, for deretter å komme frem til de beste. Jeg sier ikke han skal legge seg langflat. Men i et ekteskap er problemene begge parter sitt problem, og begge parter sitt ansvar. Hvilke løsninger man kan velge et veldig variabelt, men en av de mulige løsningen er at en av partene gjør noen skikkelige ofre for at situasjonen skal forbedre seg. En ting som er klart i den moderne verden, med all jobb, tidspress og alt mulig slik, er at det ofte er vanskelig å finne nok tid i hveragen til viktige oppgaver som å lage sunn mat og leve en sunn livsstil. For meg virker dette sentralt i problemstillingen til konen som virker å måtte ofre dette for jobben. Det finnes flere løsninger på et slikt problem, men man må se på hva som er mest realistisk. Så må man også huske på oppi alt dette at ekteskapet er et livslangt løfte, at de er "en person" og at det er begge sitt ansvar at begge og ekteskapet er så lykkelig som mulig. Det er begge sin jobb. Så må man finne en slags balanse på en eller annen måte. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Han må støtte henne i det ja, men det er kun hun som kan slutte å spise seg feit. TS kan ikke låse vekk all mat og ta fra henne penger så hun ikke kan kjøpe noe når hun ikke er hjemme, dette er snakk om en voksen kvinne som rett og slett må slutte å stappe i seg ting. Det koster ingen tid å ikke spise noe. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Han må støtte henne i det ja, men det er kun hun som kan slutte å spise seg feit. TS kan ikke låse vekk all mat og ta fra henne penger så hun ikke kan kjøpe noe når hun ikke er hjemme, dette er snakk om en voksen kvinne som rett og slett må slutte å stappe i seg ting. Det koster ingen tid å ikke spise noe. Vel, som sagt er det viktig at de først har en åpenhjertig prat. Det er ikke sikkert hun vet de fulle konsekvensene av hva hun driver med eller hvor mye de påvirker mannen. Men selvsagt er diett mest av alt hennes problem, men det er mannen som klager her. En teoretisk løsning på noe slik er at mannen hjelper til med dietten, kutter ned på jobben eller slutter den og hjelper til med innkjøp, matlaging, matpakker osv. Det var bare en mulig løsning av mange, men kosthold er hovedsaklig individets eget ansvar. En annen person kan tross alt ikke spise for henne. Men, som sagt, det er ikke sikkert hun vet konsekvensene, og/eller det kan være svært vanskelig for henne å gjøre noe med det. Jeg mener jo generelt det er uheldig for familienheten at begge parter i et ekteskap nå "må" jobbe for at en familie skal klare seg økonomisk. Et fattigere samfunn enn ett hvor man kan klare seg økonomisk om kun 1 av partene i et ekteskap må jobbe. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Nå har vi hørt din versjon av saken. Har fruen samme versjon som deg? Jeg vil vel uansett anbefale parterapi. Hvis fruen sier nei til parterapi, etter du har gjort henne kjent med ditt syn på saken, kom gjerne tilbake til tråden. Da kan du fortelle hva hun sa. Først etter dette åpner seg muligheten for meg å si at du må slutte å piske en hest som er død. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Moderatormelding Ny tråd som omhandler problematikken over et bredt spekter er blitt opprettet, og innlegg er blitt flyttet dit. Hvordan kan man best hjelpe en partner som er blitt overvektig? Vennligst fokuser på TS sin spesifikke situasjon. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (...)eg kommer nok til å fåreslå for henne at hun kanskje går ned til å jobbe 4 dager istedefor 5 dager i uken om det er mulig. Nå kjenner jeg ikke firmaet, men når man reduserer antall arbeidsdager er det ikke nødvendigvis tilfellet at arbeidsmengden reduseres. Og mange har gått i denne fellen og ting har bare blitt enda verre da man må gjøre like mye jobb på kortere tid(mer stress), det at hun allerede tar med jobben hjem kan tyde på at det ikke er noen som kommer til å avlaste henne hvis hun går ned i arbeidsdager. 1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 For å være ærlig er jeg lei ansvarsfraskrivelsen av overvekt. Det er kun du som står for den, ingen andre. Hadde hun kjørt motorsykkel og fått barn hadde det vært en naturlig ting å la sykkelen stå (høy sannsynlighet for at du havner i en ulykke og det er ikke verdt det når man får barn) men ikke holde seg frisk og sunn? Det å godsnakke med folk som trenger tøff kjærlighet er å tilrettelegge så de kan fortsette i samme spor. Sant. Hvis kvinner med barn har et ønske om å dø tidlig, hvorfor ikke spise sunt og begynne med basehopping i stedet? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Spesielt er det som spises utenom frokost, lunsj, middag og kvelds viktig. Trådstarter skriver at hun stadig fallet tilbake til brus og chips. Å kutte ut dette er et åpenbart først steg. Jeg gikk ned fra 100 til 85 kg på 3 mnd et år, ved å kutte ut all chips, sjokolade, brus og lignende, og begynne å jogge rolig en gang i uka. Spiste brødmat til lunsj og middager med poteter og saus som før. Dropper man (som jeg gjorde) 3 halvlitere og en potetgullpose på onsdags kveld fordi man føler man trenger å kose seg til Champions League på TV så er dette en veldig, veldig god start. Suget etter Snickersen som ligger ved kassa når man et sulten på butikken etter jobb BLIR mindre etter en uke eller tre. Dette handler utelukkende om viljestyrke. Jeg våkna da mitt ekteskap tok slutt og jeg befant meg på singelmarkedet igjen. Og det hjalp veldig på både fysisk form og selvtillit. Mitt tips er å være to om dette. Ikke handle inn skrap, ingen av dere. Det er lov å skryte av at man gikk fordi godishylla, og det er deilig å bli skryti av når man klarer det. Hjelp henne på denne måten. Finn andre belønninger. Sett mål som er oppnåelige, det føles motiverende å nå dem. Gå turer sammen, og ta med 3-åringen. Man trenger ikke grisesvette og få åndenød og bli støl i dagevis for å få en merkbar forbedring i starten. De første kiloene går raskest av, og gjør trening mye lettere senere. Forskjellen på å jogge med og uten de øverste 15 kiloene er sinnsykt merkbar! Endret 29. april 2019 av 1Dr.E 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Folk fokuserer ofte for mye på trening, but you can't outrun a bad diet. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2019 Forfatter Del Skrevet 30. april 2019 var / er redd for dette selv med min samboer, hun var slankere når vi møttes, jeg også helt klart Begge har vokst litt ^^ Men vi har alltid vært klare på at vi må fokusere sammen, jeg er kanskje veldig åpen av meg og har sagt rett ut at siden tidlig i forholdet at det er veldig forståelig fra begge kanter hvis den ene parten mister følelser for den andre hvis man endrer seg drastisk på vektfronten.. Nå er vi ikke på det stadiet der "overvekt" er et problem.. Vi er hva vi selv sier små-chubby, altså en liten bilring som popper frem når vi sitter Men som jeg sa til dama når vi fikk barn, " eser du ut må vi bare se å få trent sammen, spise sunt og få oss på et godt nivå" Nå skjedde ikke det, men vi fikk litt fokus på å spise sunt og være forbilder for barnet, vi er ikke helt der enda da vi som de fleste småbarnsfamilier alltid har ting på gang.. Oppussing i hjemmet, oppussing på hytta, "bekymring" ditt og bekymring datt. Altså lite motivasjon til å begynne læren om spise sunt hver dag, MEN slik du beskriver fruen din.. Så kommer hun hjem og slenger seg på sofaen og hiver i seg chips og brus. Du trener selv aktivt.. Kan du gjøre dette på kveldstid? Altså feks etter 20:00? Da har du jo et godt utgangspunkt fra dere kommer hjem.. Til å be fruen ta med ungen ut å leke mens du fikser sammen en sunn middag? Prøv det i noen mnd,, Gir det ikke resultat eller motivasjon på hennes side når du prøver hardt så er du like langt uansett.. En ting er sikkert. Det vil ikke bli bedre med tiden. Notorisk late mennesker som ikke klarer å endre seg med hjelp fra andre trenger en reality check på det å leve alene. Først da ser du hvor godt de klarer å ta vare på seg selv.. Kanskje deretter kan man finne samme igjen En vanskelig situasjon..du skulle tatt tak tidligere, men gjort er gjort. Alt du kan nå er fokusere på fremtiden Anonymous poster hash: ffe7c...9dd Lenke til kommentar
scandalnavia Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Når det gjelder kosthold i forhold til å holde seg slank er det et triks å droppe frokost, jeg har ikke spist frokost på 20 år. Å kutte ut frokost er undervurdert, og ikke minst veldig vanskelig for mange, men det gir mye gratis forbrenning. Men dette er kanskje et innlegg for en annen dag. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) et triks å droppe frokost Mange har ikke lyst på frokost når de nettopp har stått opp, men tvinger ned noen skiver fordi "frokost er dagens viktigste måltid"... Så for dem er iallefall dette et godt råd! Jeg er en av dem, og spiser sjeldent noe før i 11-tiden. (Myndighetene har faktisk sluttet å anbefale frokost som noe uunværlig) Så kan de som ikke klarer å starte dagen uten, heller droppe lunsjen. Jeg selv funker best på tom mage, blir tregere og får lett sting hvis jeg skal holde høyt tempo med mat i magen. "Tom mage" betyr jo at alt man spiste igår kveld er fordøyd og klar til innsats i leveren, så tom for energi er man ikke om morgenen uten frokost! Endret 30. april 2019 av ozone Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Basically intermittent fasting. Det funker som bare faen og er naturlig for kroppen vår hvis du tenker på at før i tiden hadde vi ikke konstant tilgang på mat. All denne småspisingen og at man må ha 3 måltider om dagen er bare tull og tøys. 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Nå har ikke jeg lest hva folk har svart her, men ser at de siste postene omhandler kosthold? Føler TS må gå dypere til verks enn en kostholds-plan. Anbefaler sterkt om du virkelig ønsker å løse situasjonen å gå til en profesjonell fagperson. Søk om hjelp fra kommunen og be om å få snakke med en familieterapeut. Normalt vil dere bli prioritert når dere har et lite barn sammen. Gresset er sjelden grønnere på den andre siden, og jeg vil tro at om dere kommer over denne vanskelige tiden sammen så vil dere stå veldig sterkt sammen senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå