AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Hei. Jeg har vært sammen med min kone i over 7 år. Vi har vært gift i 1 år. Den siste tiden har det dukket opp tanker som jeg ikke klarer å kvitte meg med. Siden vi ble sammen så har hun gradvis gått opp i vekt. Da vi ble sammen så var hun veldig sprek å slank, å trente mye. Nå er det kommet til et punkt at det er blitt et problem for meg. Etter vi giftet oss så har hun lagt på seg mye! Hun har en kontor jobb, å sitter mye i ro. Når hun er hjemme så er hun alltid trøtt å ligger veldig mye i sofa kroken å ser på TV. Hun prøver i perioder å spise sunt, men faller alltid tilbake til gamle vaner med chips og brus. Jeg selv er aktiv å trener mye. Har flere ganger foreslått at vi begynner å trene sammen, men det vil hun ikke. Hun snakker ofte om å ta slanke operasjon. Jeg er litt imot å ta en sånn operasjon før du har gjort et forsøk på å endre deg. Så til problemet. vi har et barn sammen på 3 år. Jeg har alltid sett for meg at vi skulle få flere barn sammen, å i det siste har hun nevnt jevnt at hun vil ha barn. Når hun i dagens situasjon ikke har overskudd eller tid nok til å være aktiv å bare legger mer og mer på seg, så blir ikke dette bedre med flere barn. Sexlivet vårt eksisterer nesten ikke lengre. Hun har tidligere sagt at hun klarer seg uten. Jeg for min del kunne hatt sex hver dag. Når vi har sex så er det omtrent bare plikt. Ingen lidenskap lengre. Om å gjøre å bli fortest mulig ferdig. Tidligere så klaget hun på at jeg brukte for lang tid menst vi hadde sex. Jeg merker at jeg ikke er like tiltrukket av henne lengre. Jeg vil snakke med henne om disse tingene, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp. Jeg har ikke snakket med noen om dette. Føler det er respektløst ovenfor henne. Er det noen som har gode råd til meg om hvordan jeg skal ta dette opp? Hvordan tar jeg opp dette med vekta? Bør jeg si at jeg er mindre tiltrukket av henne? Jeg vil at ekteskapet skal fungere, men i det siste så jobber tankene mine veldig i motsatt retning. Anonymous poster hash: 251f0...34b Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Når du tar det opp med henne så gjør det veldig veldig veeeeldig klart at du prater om det fordi du er glad i henne og barnet deres og livet dere har sammen, og at du bare ønsker at hun skal være så frisk som mulig og at du ønsker å utvide familien deres mer. Du må bare sette deg ned med henne en kveld etter dere har lagt ungen ellerno sånt og snakke rolig og pent om dette. Legg frem alternativene for henne. Vær helt ærlig, også med det at du føler deg mindre tiltrukket til henne. Dette er en samtale dere må ta nå før dere får flere barn og situasjonen bare blir vanskeligere. Du er en far, hun er en mor, dere er foreldre, minn henne på at hun har en plikt ovenfor sitt barn å holde seg så frisk og sunn så lenge som mulig. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Få henne til å forstå at slankeoperasjon ikke er magi men en "lesser of two evils" da det tross alt er bedre å leve med magetrøbbel enn å dø tidlig. Et familiemedlem av meg er slankeoperert og det har gitt flere plager og flere operasjoner pga komplikasjoner. Han ble også nylig hasteoperert pga dette. Når man skader vevet i tarmen får man områder hvor slimproduksjonen ikke lenger fungerer og man får ofte forstoppelser. Man må uansett gjøre kraftige livstilsendringer etter en slik operasjon - det blir bare lettere fordi man "må". Kan det være depresjon som ligger til grunn? Er det mye trøstespising? Jeg ser for meg at det bør være bedre å forsøke å jobbe med det mentale før man går til et så drastisk steg. Selv begynte jeg min "karriere" innen stillas og var i storform fysisk. Senere fikk jeg en lettere fysisk jobb og begynte å legge på meg. Siden jeg ikke er typen til hverken å trene eller gjøre betydelige endringer i diett sluttet jeg jobben og begynte med stillas igjen. Jeg gikk ned i lønn og fikk en tung jobb igjen. Dette gjorde jeg ene og alene for å komme i form igjen og det fungerte. Er det aktuelt for henne å finne en annen jobb hun kan trives med hvor hun må holde en høyere grad av fysisk aktivitet? Ellers er det nok ikke uvanlig at sexlivet stagnerer med småbarn. Vi har også småbarn og baby. Vi har heller ikke et aktivt sexliv lengre som jeg er tilfreds med lenger, men jeg regner med at det er noe som vil ta seg opp hvis vi bare klarer å holde sammen til stormen blåser over. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Samlivsbrudd skal visstnok være en av de vanligste bivirkningene av slankeoperasjon. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Forklar henne at slankeoperasjon kan hun bare glemme. De er for ekstremt overvektige, som har prøvd alt annet mange ganger. Å ikke gidde å endre livsstil, er bare latskap. Ja, det er tungt til å begynne med, men hun vil raskt kjenne på fordelene med å komme i form, og de første 10 kiloene forsvinner fort. Med bedre form og lettere kropp, kan plutselig ting som idag er et ork, som å leke med barnet, gå familieturer og sex, bli berikende igjen. Du skal ikke se bort ifra at alle problemene bunner i at hun sliter fysisk med det meste, og derfor også sliter psykisk med selvbildet og samvittigheten. Hun høres i din beskrivelse ikke veldig overvektig ut, så på få uker burde hun merke bedring, og et halvår stor forandring. Men det er bare henne selv som kan gjøre det, og det må gjennomføres; Halvveis gjør alltid ting verre: For da har man fiaskoen i tillegg i bagasjen når man igjen sitter i sofan med chipsen og brusen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Å kalle dette "latskap" er for konfronterende, og vil sannsynligvis ikke føre noe godt med seg. Den som blir sett på som lat har som regel et annet syn på det, og man kan ikke starte en prosess ved å frata den det gjelder definisjonsmakten. Det går fort i motsatt retning. Problemet med tilstanden hennes er at det er vanskelig å bruke fornuften til å komme seg ut av den. Alle forstår at man bør spise passe mye og være i aktivitet, men å få det inn i den kortsiktige delen av hjernen som tar alle avgjørelser, er noe helt annet. Uten indre motivasjon er det så godt som umulig. Indre motivasjon kan komme gjennom mestringsfølelse, men det forutsetter at dette er hennes eget prosjekt. Mange kommuner har noe som heter frisklivssentral, et lavterskeltilbud der det eneste kravet om deltakelse er BMI litt over normalen. De hjalp meg å komme tilbake i aktivitet etter noen slappe år. 4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 For å være ærlig er jeg lei ansvarsfraskrivelsen av overvekt. Det er kun du som står for den, ingen andre. Hadde hun kjørt motorsykkel og fått barn hadde det vært en naturlig ting å la sykkelen stå (høy sannsynlighet for at du havner i en ulykke og det er ikke verdt det når man får barn) men ikke holde seg frisk og sunn? Det å godsnakke med folk som trenger tøff kjærlighet er å tilrettelegge så de kan fortsette i samme spor. 1 Lenke til kommentar
scandalnavia Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 For å være ærlig er jeg lei ansvarsfraskrivelsen av overvekt. Det er kun du som står for den, ingen andre. Hadde hun kjørt motorsykkel og fått barn hadde det vært en naturlig ting å la sykkelen stå (høy sannsynlighet for at du havner i en ulykke og det er ikke verdt det når man får barn) men ikke holde seg frisk og sunn? Det å godsnakke med folk som trenger tøff kjærlighet er å tilrettelegge så de kan fortsette i samme spor. Dette er jeg 110% enig! Jeg er dritlei dette selv, og Norge blir bare feitere og feitere med fler og fler livsstilssykdommer. Også sitter det en stor gjeng her i landet som mener at det er helt naturlig å ha ''kraftig benbygging'' og samtidig støtter et kroppsideal som faktisk er en altfor høy fettprosent i forhold til hva som er sunt. Den femdmen som er her er LANGT fra naturlig og folk blir syke av dette. Det er et problem at folk sitter for mye stille å putter mer inn enn dem tar ut i kalorier iløpet av en dag. Jeg skjønner også at man på forskjellige stadier i livet kan gå opp og ned i vekt, og at ikke alle driver med bikinifitness som heller ikke er et sunt kroppsideal. Vanskelig å si til noen at dem er tjukke uten at dem blir skuffa, dem vet det nok selv, og vet innerst inne at dem burde ta i et tak. Men jeg tenker jo litt sånn at det å være foreldre burde innspirere nok til å holde seg i form, leve lengst mulig å kunne henge med på leken i mange år. På en annen side er jo det meste av leken idag å ligge i senga etter skolen med mobil, iPad og diverse tv spill, så da trenger hverken barn eller foreldre være så spreke, innaktive barn er jo allerede et stort problem. Hvis kona de har trent før burde det også være lettere å komme igang, dørstokkmila kan være ganske drøy når man ikke er i 20 årene lenger og ikke har trent på noen år, men det er vanvittig deilig når man først kommer igang! En inngang til mere aktivitet kan være å gå lengre turer i begynnelsen, bare det innspirerer også til å forandre på kosthold, være litt flink... 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Problemet er jo at samfunnet i dag er bygd opp slik at både mor og far må, eller blir fortalt at de må, jobbe seg halvt ihjel for å gi ungene sine de nyeste duppeditter, så det er fysisk umulig for dagens foreldre å gjøre begge deler. Det er rett og slett urimelig å legge det ansvaret på foreldrene når de kanskje bare har ett par-tre timer med ungen før sengetid. Skolen kan være redningen men da må vi gjøre om helt og kvitte oss med ting som vi bare repeterer fordi sånn var det det var da de gikk på skole - det er jo så klart at dagens utdanningssystem ikke tar for seg viktige ting lenger. Folk på min alder (rundt 30) måtte ofte lære ting på egenhånd fordi både foreldre og skole sviktet oss grovt, og det bare fortsetter. Foreldre klager på skolen og resten av samfunnet sitter å skylder på foreldrene - but it takes a village to raise a kid. Gjør du det riktig er ikke du som foreldre den eneste som har påvirket ungen din. Samfunnet og individer må ta ansvar, det er noe vi helst liker å dytte over på andre. Enklere å bare fornekte problemene enn å ta tak. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 Veldig godt å se at mangen er enig med meg. Jeg har vært usikker på om jeg er egoistisk som tenker som jeg gjør. Det gjør ihvertfall meg mer sikker på at jeg må ta samtalen med henne. At sexlivet er dårlig pga småbarn syntes jeg i vårt tilfelle er en dårlig unskyldning da vi har en veldig enkel unge. Jeg vil ikke ha flere unger nå, da jeg føler at dette vil ødelegge forholdet vårt helt. Hun vet veldig godt at hun er overvektig, å jeg vet at hun kommer til å bli veldig lei seg når jeg tar det opp med henne. Men jeg føler jeg må på dette tidspunkt. Jeg tar ikke like mye på henne lengre å vi koser ikke så mye sammen heller. Eneste "kjæreste tiden" vi har sammen, er hvis vi ser på TV sammen om kvelden. Hun har en veldig ansvarsfull jobb, som tar veldig mye av hennes tid. Ofte så tar hun med seg jobben hjem. Dette er greit for meg, siden hun jobber i en familie bedrift som betyr veldig mye for henne. Så hun er oftest tappet psykisk når hun kommer hjem. Jeg er veldig redd for at ting skal eskaleres i feil retning, å at vi til slutt sklir ifra hverandre. Jeg har aldri vært utro tidligere, men har tatt meg selv i å se på andre jenter i det siste å tenkt at de såg bra ut. Ting er tydeligvis ikke helt som det skal være. Bare for å skrive litt om det gode også. Vi har bygget et stort å flott hus sammen, krangler veldig lite å har veldig godt råd, da begge har en god jobb. En flott unge å en fin hund. Mange har sagt til oss tidligere at vi passer "perfekt" for hverandre. Anonymous poster hash: 251f0...34b Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) En ting er at hun er overvektig og at forholdet skranter. Men det som slår meg litt her er at du nevner ingenting om hva du bidrar med ift. barn og husarbeid (i første post, har ikke lest resten) som vil gjøre det enklere for henne å endre livsstil? Når det kommer til det å ta vare på seg selv så ser man ofte klare tendenser til skjevfordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet som gjør at den ene har vesentlig mer tid og energi til å trene og holde seg sunn. En annen ting er hvor belastende jobben en har er mentalt. Mange tenker feil og mener at en fysisk jobb er det som gjør en mest utslitt, men som vi alle vet gir fysisk aktivitet energi. Tvert i mot er det ofte mentalt slitsomme jobber som stjeler energi. Har du tenkt igjennom disse tingene? Endret 27. april 2019 av Theo343 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 En ting er at hun er overvektig og at forholdet skranter. Men det som slår meg litt her er at du nevner ingenting om hva du bidrar med ift. barn og husarbeid som vil gjøre det enklere for henne å endre livsstil? Det er sant det du sier. Jeg er nok ikke perfekt jeg heller. Men jeg føler jeg bidrar godt i hjemmet vårt. Når jeg er hjemme fra jobben så lager jeg middag å vasker klær. Rydder huset å henter barnet i fra barnehagen. Jeg faller nok litt i fellen med å lage litt "enkel" middag av og til, men spiser relativt sunt ellers. Jeg går turer med hunden å trener 3-6 ganger i uken. Jeg har mine skjelett i skapet jeg også. Det er derfor jeg er her nå. For å finne ut om tankegangen min er innafor eller egoistisk. Anonymous poster hash: 251f0...34b Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Da forstår jeg utfordringen din bedre Prøver du å få henne med på turene og går du i et tempo hun også kan håndtere? Noen ganger trenger man litt drahjelp og tilpasning fra sin partner. Selv brukte jeg tid på å få med sambo (nå ex) på turer, men lot da henne bestemme tempoet. Vi gikk også med staver i marka da hun hadde problemer med kne og ankel. Jeg pusset opp sykkelen hennes og tok henne med på rolige sykkelturer. Foreslo ferier med litt rolig aktivitet og friluftsliv (hun hatet telt så måtte tilrettelegge det på bedre måte) som alt gir energi og pågangsmot. Alle disse tingene hjalp betraktelig. Endret 27. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 En ting er at hun er overvektig og at forholdet skranter. Men det som slår meg litt her er at du nevner ingenting om hva du bidrar med ift. barn og husarbeid (i første post, har ikke lest resten) som vil gjøre det enklere for henne å endre livsstil? Når det kommer til det å ta vare på seg selv så ser man ofte klare tendenser til skjevfordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet som gjør at den ene har vesentlig mer tid og energi til å trene og holde seg sunn. En annen ting er hvor belastende jobben en har er mentalt. Mange tenker feil og mener at en fysisk jobb er det som gjør en mest utslitt, men som vi alle vet gir fysisk aktivitet energi. Tvert i mot er det ofte mentalt slitsomme jobber som stjeler energi. Har du tenkt igjennom disse tingene? Skeiv fordeling i husarbeidet er det ihvertfall ikke. Om noe, så gjør jeg mye mer i huset en henne. Men så har jeg mye mer fritid en henne når jeg først er hjemme. Jeg vet at jobben hennes er stressende å tar på, men så henger vell mangel på overskudd å energi sammen med usunn mat å lite mosjon, tror du ikke? Når helgen kommer å vi har mulighet til å være mye sammen, så vil hun helst sove til langt på dag. Anonymous poster hash: 251f0...34b Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Jeg vet at jobben hennes er stressende å tar på, men så henger vell mangel på overskudd å energi sammen med usunn mat å lite mosjon, tror du ikke? Det er en litt høna og egget situasjon og derfor jeg utfordrer deg på de vanlige tingene som kan bidra til situasjonen. Men se på det forrige innlegget mitt. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Jeg vil snakke med henne om disse tingene, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp. Jeg har ikke snakket med noen om dette. Føler det er respektløst ovenfor henne. Er det noen som har gode råd til meg om hvordan jeg skal ta dette opp? Hvordan tar jeg opp dette med vekta? Bør jeg si at jeg er mindre tiltrukket av henne? Jeg vil at ekteskapet skal fungere, men i det siste så jobber tankene mine veldig i motsatt retning. Her er det vel egentlig bare å være ærlig og si det du har sagt til oss, på finest mulig måte, uten å være konfronterende eller slem. Motivet ditt er vel egentlig å redde ekteskapet og alt som tilhører det. Et rent og æreverdig motiv. Men hvis du tar det opp og forklarer osv og hun sier nei, og det gjør henne lykkelig å være feit og ikke ha sex, da må du vel nesten akseptere det. Dere har jo gitt hverandre et livslangt løfte, og det er ikke bare hun som skal ofre for det løftet. Så kan du vel gå over til pisk og kake etter det da, om det ikke fungerer. Det er begges plikt i et ekteskap å gjøre hverandre lykkelige, ikke bare seg selv. Når man gifter seg går man fra å være to individer til å bli "en person". Det virker som hun feiler i den oppgaven i forhold til deg. Jeg hadde tenkt å foreslå at hun slutter i jobben, før jeg leste at hun jobber i en familiebedrift som betyr mye for henne. En mulighet til å oppnå det samme, er at du slutter i din jobb og blir hjemmeværende, lager mat, order ting og legger til rette for henne. Litt motsatt av hva det egentlig bør være. Men hvis det er mulig at kun hun jobber, så kan du gjøre mye som hjemmeværende for å gjøre livet hennes mye bedre, og ikke bare direkte forbedre hennes lykke, men indirekte din egen. Endret 27. april 2019 av zeebra Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Det er begges plikt i et ekteskap å gjøre hverandre lykkelige, ikke bare seg selv. Når man gifter seg går man fra å være to individer til å bli "en person". Det virker som hun feiler i den oppgaven i forhold til deg. Det kan også være en klassisk felle å tenke slik samt alt for lettvint. Et forhold handler også om å hjelpe hverandre når man trenger det, som når man har havnet i et feil spor. Alt for mange i dag går fra hverandre fordi man står og kjefter på hverandre fremfor å hjelpe hverandre. Endret 27. april 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2019 Forfatter Del Skrevet 27. april 2019 Her er det vel egentlig bare å være ærlig og si det du har sagt til oss, på finest mulig måte, uten å være konfronterende eller slem. Motivet ditt er vel egentlig å redde ekteskapet og alt som tilhører det. Et rent og æreverdig motiv. Men hvis du tar det opp og forklarer osv og hun sier nei, og det gjør henne lykkelig å være feit og ikke ha sex, da må du vel nesten akseptere det. Dere har jo gitt hverandre et livslangt løfte, og det er ikke bare hun som skal ofre for det løftet. Så kan du vel gå over til pisk og kake etter det da, om det ikke fungerer. I korte trekk så stemmer det helt det du sier :-) Jeg ønsker å ta tak i problemene før det går ut over ekteskapet å fører til at vi sklir fra hverandre. At jeg bare skal finne meg i alt bare fordi vi er gift er jeg uenig i. Anonymous poster hash: 251f0...34b 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Jepp, en diett full av sukker og drittmat pleier ikke å være den beste kilden til god næring og energi. Mange overvektige er faktisk feilernærte også, få det sjekket hos legen TS. Om hun mangler vitamin d eller noe sånt og trenger tilskudd over lengre tid. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Diett er jo det første man må sjekke, derav nevnte jeg matlaging og hvem som står for den. Spesielt er middagen viktig. Endret 27. april 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå