Gamle ørn Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Hoppla. Har en 2011 BMW X5 som er moden for EU-kontroll nå i slutten av April. Saken er den at jeg har en fryktelig ulyd i forstillingen på begge sider. Har hatt bilen på løftebukk, og funnet 3 løse stag på hver side av forstillingen som lager ulyden. Hjullager og drivaksel er ok, virker som dette bare er sånne "støtte stag" eller hva man kaller det, kan egentlig ikke ordet på disse, men tenkte bare å kjøpe en sånn full forstillingspakke fra bildeler.no til 10-11 lapper og bytte alt som følger med i pakken. Problemet er at jeg jobber endel, og får aldri hentet motivasjonen til å faktisk bytte delene. Blir vel til at den havner hos et verksted nå som tiden renner ut for kontroll. Spørsmålet lyder som følger: Er ulyd i forstilling nok til at bilen ikke går igjennom EU? Sett at det ikke finnes andre feil på bilen naturligvis. Bilen står mye stille, og det hadde derfor vært godt å feie unna EU kontroll, og fikse bilen så fort tiden strekker til. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Ulyd er i utgangspunktet uvesentlig. Men slakk i kuler og ledd er veldig vesentlig, og om det er dette som forårsaker ulydene kan det være grunn til feil. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor alvorlig slakken er. Du skriver "løse stag". Det får meg til å tenke at slakken er så stor at det er grunn til å anmerke dette. Kort fortalt må du regne med at det blir anmerket. OBS! Merk også at du ikke lenger har de to "reserve-månedene" som du hadde tidligere. Nå blir bilen begjært avregistrert dagen etter kontrollfristen. Er den 30. april, er bilen din ulovlig å kjøre fra og med 1. mai. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Virker litt overkill å bytte alt sammen når støttestag stort sett bare koster noen få hundrelapper. Etter det jeg har hørt gir støttestag kun 1-er-feil. Alt annet opphengsgreier gir 2-er. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 26. april 2019 Forfatter Del Skrevet 26. april 2019 Ulyd er i utgangspunktet uvesentlig. Men slakk i kuler og ledd er veldig vesentlig, og om det er dette som forårsaker ulydene kan det være grunn til feil. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor alvorlig slakken er. Du skriver "løse stag". Det får meg til å tenke at slakken er så stor at det er grunn til å anmerke dette. Kort fortalt må du regne med at det blir anmerket. OBS! Merk også at du ikke lenger har de to "reserve-månedene" som du hadde tidligere. Nå blir bilen begjært avregistrert dagen etter kontrollfristen. Er den 30. april, er bilen din ulovlig å kjøre fra og med 1. mai. Virker litt overkill å bytte alt sammen når støttestag stort sett bare koster noen få hundrelapper. Etter det jeg har hørt gir støttestag kun 1-er-feil. Alt annet opphengsgreier gir 2-er. Takk for begge svar. Det er 3 stag på hver side som er ganske løse. Det merkes ikke under kjøring på noe annet vis enn ulyd ved å "hive" rattet raskt frem og tilbake, og ved å kjøre over dumper i veien. Tusen takk for den notisen om at det ikke lenger er 2 reservemåneder forresten, dette trodde jeg fremdeles gjaldt... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Virker litt overkill å bytte alt sammen når støttestag stort sett bare koster noen få hundrelapper. Ts mener nok bærearmer. Bildeler.no tar seg svært godt betalt for det settet. 2 Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Når du har såpass mange løse stag, så blir det nok noen 2`er feil, så må nok beregne en liten utgift på bytte av disse! Har selv hatt flere BMW`er, å når det går såpass langt at du kan kjenne at stagene er løse med hånda, så er de veldig utslitte 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Utifra det jeg finner om hjulopphenget på en BMW X5 (E70), ser det ut som den har to nedre bærearmer og en øvre bærearm. I tillegg til selvfølgelig både styrekule og stabilisatorstag. Slakk i alt unntatt stabilisatorstag er automatisk 2er-feil så vidt jeg husker. I og med at det her er tre løse stag på hver side, kan jeg egentlig garantere 2er-feil. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Slakk i alt unntatt stabilisatorstag er automatisk 2er-feil så vidt jeg husker. Korrekt. Vi får lov til å godkjenne litt slakke i stabilisatorstagsledd og stabilisatorstagsforinger. Slakke i bærekuler (være seg bærearm eller støttestag) skal dømmes ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå