Gå til innhold

Denne elbilen koster 100.000 kroner – kan bli for enkel for Norge


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett hvor enkelt og billig man skal gjøre det, er det latterlig å lage en elbil som ikke kan regenerere til batteriet. De burde heller spart på å gjøre de mekaniske bremsene så enkle og små som mulig, da de nesten ikke brukes uansett, på elbiler MED regenerering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke penger på å lage en elbil som kun er en elbil, med lang rekkevidde (>300km e. Norske forhold), som har ratt, ett par seter, klimaanl. en radio og kanskje ett ryggekamera og om man skal virkelig slå seg løs, tilby en himla enkel nav-pakke og thats it, eller jo, helst mulighet for hengerfeste da som for min del godt kan måtte ettermonteres, men iallefall mulighet for det.

 

Hvorfor i pokker skal vi betale for fancy tullebiler med tullete software pakker og måkevinger, og anna stylish som ikke utgjør noen funksjon. Har overhode ikke behov for å betale for LIDAR og radar og innebygd avatar med evig oppkobling mellom mobil, ratt og fabrikant, eller penisforlengere som "Se jeg kan kjøre uten ratt" eller "Sjekk denne a' den parkerer sjæl"..

 

Muligens elbil-fabrikantene ikke var så opptatt av miljø sånn egentlig allikevel.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke penger på å lage en elbil som kun er en elbil, med lang rekkevidde (>300km e. Norske forhold), som har ratt, ett par seter, klimaanl. en radio og kanskje ett ryggekamera og om man skal virkelig slå seg løs, tilby en himla enkel nav-pakke og thats it, eller jo, helst mulighet for hengerfeste da som for min del godt kan måtte ettermonteres, men iallefall mulighet for det.

 

Hvorfor i pokker skal vi betale for fancy tullebiler med tullete software pakker og måkevinger, og anna stylish som ikke utgjør noen funksjon. Har overhode ikke behov for å betale for LIDAR og radar og innebygd avatar med evig oppkobling mellom mobil, ratt og fabrikant, eller penisforlengere som "Se jeg kan kjøre uten ratt" eller "Sjekk denne a' den parkerer sjæl"..

 

Muligens elbil-fabrikantene ikke var så opptatt av miljø sånn egentlig allikevel.

 

Fordi mesteparten av det utstyret du nevner knapt koster noe, så mangelen på dette ville ikke gjort bilen særlig billigere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Man kan ikke lage bremsene svakere fselv om man har regenerering. Bremsekapasiteten til et kjøretøy er fastsatt i et av nesten 60 direktiv som omhandler europeisk typegodkjenning. .

 

Ja, men direktivene ble utarbeidet for fossilbilalderen, og tar ikke innover seg at mesteparten av bremseenergien kan føres tilbake til batteriet, eller til en luftkjølt coil om batteriet skulle være fullt. Man trenger likefult mekaniske bremser, men de må dimensjoneres utifra et reelt behov. Sålangt ser jeg bare at serviceorganisasjonene har behov for disse bremsene, da de kan bytte deler som står ute og ruster opp til "ingen nytte" på de fleste elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man trenger likefult mekaniske bremser, men de må dimensjoneres utifra et reelt behov.

Husk at det "reelle behovet" melder seg når du må gjøre en nødbremsing. Cola-cork-bremser og regenerering fungerer dårlig da.

Cola cork? Små bremser med god diameter på skivene og høyt bremsetrykk stopper også bilen. Man trenger såklart vanlige bremser, men grunnen til størrelsen og mengde gods i skivene, er at de skal klare å ta opp og kvitte seg varme. Varme som aldri kommer på en elbil. Dermed er de fulle av rust den dagen du trenger å gjøre en nødbremsing!

Med mindre du har drevet "aktivt vedlikehold" altså kastet vekk energi og tid på å vedlikeholde et tildels unødvendig system.

Regen for å spare noen kWh strøm er økonomisk sett totalt bortkastet, om man må "belønnes" med nye bremser på hver service fordi de har stått seg i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke penger på å lage en elbil som kun er en elbil, med lang rekkevidde (>300km e. Norske forhold), som har ratt, ett par seter, klimaanl. en radio og kanskje ett ryggekamera og om man skal virkelig slå seg løs, tilby en himla enkel nav-pakke og thats it, eller jo, helst mulighet for hengerfeste da som for min del godt kan måtte ettermonteres, men iallefall mulighet for det.

 

Hvorfor i pokker skal vi betale for fancy tullebiler med tullete software pakker og måkevinger, og anna stylish som ikke utgjør noen funksjon. Har overhode ikke behov for å betale for LIDAR og radar og innebygd avatar med evig oppkobling mellom mobil, ratt og fabrikant, eller penisforlengere som "Se jeg kan kjøre uten ratt" eller "Sjekk denne a' den parkerer sjæl"..

 

Muligens elbil-fabrikantene ikke var så opptatt av miljø sånn egentlig allikevel.

For et flåsete innlegg.

 

Med denne mentaliteten kan du like gjerne si "Hva i alle dager er poenget med å pusse opp huset eller har flere rom i det? Hvorfor ikke bare ha en dass, et enkelt kjøkken og en seng i ett og samme rom på 20 kvadratmeter?".

 

Det er da helt naturlig å ha lyst på fine ting. Det ligger i menneskets natur. Har et menneske det bra rundt seg og økonomisk frihet kommer man til å kjøpe seg fine ting.

 

Herregud så glad jeg er for at jeg ikke bruker en Nokia 3310 i 2019. Hadde ikke trengt noe mer enn en slik mobil for å ringe eller sende SMS, men du verden så greit det er å kunne streame Netflix når man sitter på et fly, eller lese dagsavisen mens man sitter på en buss.

 

Samme gjelder med bil. Det er da vesentlig hyggeligere å legge ut på langtur i en moderne bil enn i en Lada Niva (eller hvilken som helst europeisk bil fra 90-tallet). Når jeg kjøpte en Volvo V90 T8 begynte jeg å elske å kjøre bil. Kjørte 17000km de første 6 månedene, og jeg kjører ikke mer enn 13000km i året til og fra jobb. Det ble mye ekstra kjøring fordi det gav meg en fantastisk opplevelse. Å kjøre en tur til Tyskland over en langhelg kunne jeg plutselig gjøre over en lav sko pga komfort, autopilot, sikkerhet osv.

 

Tror du ville endret mening om du hadde hatt et barn som skadet seg i en ulykke bare fordi du aldri så poenget i en LIDAR eller radar som kunne bråbremset før du hadde rukket det selv.

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bruke penger på å lage en elbil som kun er en elbil, med lang rekkevidde (>300km e. Norske forhold), som har ratt, ett par seter, klimaanl. en radio og kanskje ett ryggekamera og om man skal virkelig slå seg løs, tilby en himla enkel nav-pakke og thats it, eller jo, helst mulighet for hengerfeste da som for min del godt kan måtte ettermonteres, men iallefall mulighet for det.

 

Hvorfor i pokker skal vi betale for fancy tullebiler med tullete software pakker og måkevinger, og anna stylish som ikke utgjør noen funksjon. Har overhode ikke behov for å betale for LIDAR og radar og innebygd avatar med evig oppkobling mellom mobil, ratt og fabrikant, eller penisforlengere som "Se jeg kan kjøre uten ratt" eller "Sjekk denne a' den parkerer sjæl"..

 

Muligens elbil-fabrikantene ikke var så opptatt av miljø sånn egentlig allikevel.

For et flåsete innlegg.

 

Med denne mentaliteten kan du like gjerne si "Hva i alle dager er poenget med å pusse opp huset eller har flere rom i det? Hvorfor ikke bare ha en dass, et enkelt kjøkken og en seng i ett og samme rom på 20 kvadratmeter?".

 

Det er da helt naturlig å ha lyst på fine ting. Det ligger i menneskets natur. Har et menneske det bra rundt seg og økonomisk frihet kommer man til å kjøpe seg fine ting.

 

Herregud så glad jeg er for at jeg ikke bruker en Nokia 3310 i 2019. Hadde ikke trengt noe mer enn en slik mobil for å ringe eller sende SMS, men du verden så greit det er å kunne streame Netflix når man sitter på et fly, eller lese dagsavisen mens man sitter på en buss.

 

Samme gjelder med bil. Det er da vesentlig hyggeligere å legge ut på langtur i en moderne bil enn i en Lada Niva (eller hvilken som helst europeisk bil fra 90-tallet). Når jeg kjøpte en Volvo V90 T8 begynte jeg å elske å kjøre bil. Kjørte 17000km de første 6 månedene, og jeg kjører ikke mer enn 13000km i året til og fra jobb. Det ble mye ekstra kjøring fordi det gav meg en fantastisk opplevelse. Å kjøre en tur til Tyskland over en langhelg kunne jeg plutselig gjøre over en lav sko pga komfort, autopilot, sikkerhet osv.

 

Tror du ville endret mening om du hadde hatt et barn som skadet seg i en ulykke bare fordi du aldri så poenget i en LIDAR eller radar som kunne bråbremset før du hadde rukket det selv.

Kall det hva du vil. Men din livshistorie i forhold til når du elsket å kjøre bil og når du ikke gjorde det er litt uinteresang. Hva som er en god kjøreopplevelse er høyst individuelt.

 

Og jeg kunne like gjerne spurt deg hva du hadde sagt om din lidar ikke gjorde jobben og kjørte inn i en folkemengde mens du koste deg med ett trendy magasin mens du drakk din trendy kaffelatte. Men men. Du kan nå skylde på produsenten av lidaren iallfall og be om erstatning for latten du sølte.

 

Men du bommer grovt når du sammenligner mitt behov for elbil med gammel teknologi eller dass på kjøkkenet. Ett typisk banalt innlegg hvor man argumenterer imot med noe som ikke er relevant i bare ren opphisselse. Ta det med ro du. Du må bare kjøpe Tesla super X, Volvo eller hva pokker du vil. Og det er helt greit at du liker det og at produsentene tilbyr biler i det segmentet. Gjør meg ikke no.

 

Men. For noen år siden kom Skoda på banen med en billig enkel familiebil som ikke var spekket på nivå me flotte audier,bmw eller volvo stasjonsvogner. Bilig og enkelt , men alikavelt komfortabelt og langt mer moderne og sikkrere enn de gamle brukte bilene folk hadde råd til før. Folk hev seg over bilen og Skoda ble med ett veldig populær. Hvorfor, fordi den traff med folks egentlige behov og pris.

 

Du beskriver en verden som skal skrues sammen utifra din egoistiske opplevelse av hva komfort og sikkerhet skal være. Jeg ønsker bare ett bedre tilbud hvor jeg ikke betaler for tant og fjas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...