Gå til innhold

Bensinsalget stuper - elbiler og hybrider får mye av skylda [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Elbil har 100% av skylda for at de økte prisen på bommene i Trondheim, mindre inntekt og mer trafikk, ja fossilbilene har gått ned, men elbilene har økt tilsvarende + litt til

Luften i Trondheim er på rødt nivå, med flere elbiler enn før

Luften i Oslo har blitt vesentlig bedre med veldig stor elbiltetthet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luften i Oslo har blitt vesentlig bedre med veldig stor elbiltetthet :)

Har du noen kilde på dette? Jeg finner kun tall til og med 2017 og klarer ikke helt se det du beskriver der.

Ikke tror jeg du klarer å vise til dette heller all den tid en del av de problematiske utslippene stammer fra andre kilder som eksempelvis oljefyring som det også blir mindre og mindre av.

 

http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx

Lenke til kommentar

Det er 13 målestasjoner som brukes av Oslo kommune og statens vegvesen.

Om man har jo denne artikkelen som forteller at det er blitt bedre iløpet av 2018 takket være de og de tiltakene: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-luften-har-blitt-renere-1.14408616

 

Samtidig finner man slike:

Akkurat nå utsetter Oslo-lufta deg for «betydelig helserisiko»

Aller verst er det i Kirkeveien, men også tre andre målestasjoner i byen viser høy luftforurensning.

https://www.dagsavisen.no/oslo/akkurat-na-utsetter-oslo-lufta-deg-for-betydelig-helserisiko-1.1132265

 

 

Personlig tror jeg det er en blanding av ulike ting inkludert oppsving av elbiler og mindre bilbruk. Men også med tanke på NO2 at det flere euro6 biler i 2018 (introdusert 2014) og naturlig bortfall av eldre diesel/bensin drevne biler

En annen ting er at det er veldig mye lokale forskjeller som disse få målestasjonene ikke er i stand til å plukke opp. Og i dag er jo i tillegg deler av byen stengt for biltrafikk.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er 13 målestasjoner som brukes av Oslo kommune og statens vegvesen.

Om man har jo denne artikkelen som forteller at det er blitt bedre iløpet av 2018 takket være de og de tiltakene: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-luften-har-blitt-renere-1.14408616

Ang. hvor mange som har for dårlig luft: "Estimatene er usikre, og verdiene for 2018 er basert på beregninger gjort i 2016."

Videre kan man også lese blant annetdette:

"Folks kjøreadferd har bidratt til at utslipp av helsefarlig No2 lå under grenseverdiene i fjor, viser den foreløpige oppsummeringen av luftmålingene i 2018.

 

Og ikke minst, mer gunstige værforhold i 2018."

 

Altså er det ingenting konkret som forsvarer påstanden til Theo343.

Lenke til kommentar

Det blir også en nesten helt feil konklusjon av deg. Det er bildekk som bråker mest, og EL-biler har som kjent også bildekk. Motordur er en forsvinnende liten støykilde i moderne tid når motorene er så godt støyisolerte i panseret og rundt motorrom.

 

Jeg vil også påstå at Teslaer gjerne har bredere bildekk enn mange Toyoto-eiere bare for å ta en fossil biltype for seg. Bredere dekk vil naturligvis lage mer dekkstøy mot asfalten.

 

Dekkstøy dominerer i høye hastigheter, på motorveier mellom byer osv.

 

Motorstøy dominerer i lave hastigheter, i boligfelter der folk nyter helgene og kveldene i hagene sine og mange sover med vinduet åpent. I elbilismens barndom var det jo stor debatt om mangelen på motorstøy i områder med mange myke trafikkanter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
 Avgiftssatsene har forsåvidt vært nesten uendret det siste tiåret. Det er oljeprisen som presser totalprisen opp og det må den gjerne fortsette med.

 

Dokumentasjon? Oljeprisen er lavere enn for 10 år siden, likevel er bensinprisen 40 prosent høyere.

Lenke til kommentar

Dokumentasjon? Oljeprisen er lavere enn for 10 år siden, likevel er bensinprisen 40 prosent høyere.

 

Det er mange ting som slår inn her. Inflasjon feks, over 20% på denne tiden. Skatter og avgifter, har disse økt på 10år? Sannsynligvis uten at jeg har sjekket det.. 

Lenke til kommentar

Dekkstøy dominerer i høye hastigheter, på motorveier mellom byer osv.

 

Motorstøy dominerer i lave hastigheter, i boligfelter der folk nyter helgene og kveldene i hagene sine og mange sover med vinduet åpent. I elbilismens barndom var det jo stor debatt om mangelen på motorstøy i områder med mange myke trafikkanter.

Allerede i 30-40km/t dominerer gjerne dekkstøyen. Se f.eks: http://www.ukna.org.uk/uploads/4/1/4/5/41458009/speed_and_road_traffic_noise.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dekkstøy dominerer i høye hastigheter, på motorveier mellom byer osv.

 

Motorstøy dominerer i lave hastigheter, i boligfelter der folk nyter helgene og kveldene i hagene sine og mange sover med vinduet åpent. I elbilismens barndom var det jo stor debatt om mangelen på motorstøy i områder med mange myke trafikkanter.

Allerede i 30-40km/t dominerer gjerne dekkstøyen. Se f.eks: http://www.ukna.org.uk/uploads/4/1/4/5/41458009/speed_and_road_traffic_noise.pdf

Under føresetnad av at trafikken går i konstant fart. Eg tvilar på at tung gassfot har like stor effekt på lyden frå ein elbil som frå ein eksosbil:

 

Accelerating and braking influence overall traffic noise and noise peaks. Noise events caused by aggressive or heavy-footed driving stand out from the anonymous background, and can have a disproportionate effect on the perception of noisiness. Acceleration is more significant than braking and its importance is greater at lower speeds. Acceleration can account for 10% of traffic noise.

 

Sjølv om dekkstøyen dominerer, kjem motorlyden i tillegg. Tillegget er merkbart opp i relativt høg fart. For eksosbilar har køyrestil mykje å seie, som òg er nemnt i rapporten, sidan høgt turtal gjev ekstra mykje støy. Det står òg at støyen vert oppfatta som verre når han varierer mykje, og det gjer han til dømes ved girskift på ein eksosbil. Alt dette går i disfavør av eksosbilar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allerede i 30-40km/t dominerer gjerne dekkstøyen. Se f.eks: http://www.ukna.org.uk/uploads/4/1/4/5/41458009/speed_and_road_traffic_noise.pdf

Jepp, jeg er klar over at krysningspunktet er veldig lavt, men det er likevel de laveste hastighetene som er mest relevant for støyen som plager folk der de vil ha ro og fred.

 

Veldig interessant link forresten. Jeg ble sittende å skumlese litt og legger blant annet merke til at i 30 km/t støyer busser ca 10 dB mer enn personbiler. Man kan også sammenligne støyen fra buss i 30 km/t med støyen fra personbiler i 70 km/t. Videre kan vi godt regne litt på tabell 1 og se at støyen fra 1 buss tilsvarer støyen fra 10 biler i samme hastighet.

 

En annen observasjon er at fartshumper som har som intensjon å redusere hastighet, øker støynivået tilsvarende en hastighetsendring fra 30 til 50 km/t.

 

En annen observasjon er at mopeder støyer en god del mer en motorsykler. Ikke veldig overraskende, men interessant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Allerede i 30-40km/t dominerer gjerne dekkstøyen. Se f.eks: http://www.ukna.org.uk/uploads/4/1/4/5/41458009/speed_and_road_traffic_noise.pdf

Vi har 30kmt i boligfeltet her men de fleste kjører i 40-50. Har ingen issues med dekkstøy på elbiler og de smyger seg nesten lydløst oppover 3-4km vei. Man ser de bare over hekken ved veien fra verandaen oppe eller hører såvidt pipelyden under 20kmt.

 

Når arbeidsdagen er over og det kommer rekke på rad med fossilbiler så er det et ståk uten like med motor, giring, turtall opp, giring, turtall opp, giring. Sluring på clutchen, litt rusing i kryss osv. Påspedd litt rånebank og pottekremt. Det er ikke selve motorlyden i jevn fart som er mest "synlig" og støyende men hvordan folk kjører en bil med 2500 bevegelige deler ift. fremdrift. Det samme med de utallige mopedene som går på fult turtall.

 

Tatt noen dager fri nå og syklet en kort landeveistur. Det var en fryd å bli passert av elbiler som i3, zoe, leaf, soul osv. Jeg holder automatisk og på refleks litt pusten i det biler passerer pga. dieseleksos osv. Men luften var like god, nesten litt rart. Men så fort det kom en SUV ol. så var det dieselsvie i nesa og småkvalme tendenser med en gang.

 

Men dette blir jo litt som å diskutere noe helt opplagt. Eller hur?

 

 

EDIT:

Akkurat når jeg skrev dette nøt jeg stillheten i boligfeltet, Hører såvidt fly i det fjerne, fuglekvitter og barnelatter langt vekk i en barnehage.

 

Så ble stillheten brutt av verdensmester i giring fra 1 til 3. gir med dertill "vrooom-tjik-vroooom-tjik-vrooom". Den kjørte helt normalt uten særlig gasspådrag og maks 30-40. Elbilen jeg så taket på  var ikke hørbar. Hører bussen brumme 3-400m unna.

 

Deretter en moped med fult turtall på hvert gir. Savna bare at noen starta motorsaga og at det var søndag :D

Og moped nr 2.

 

Er dette et stort problem? nei det er ganske stille her i dag, men at elbiler ikke demper dette betraktelig er bare tøv.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har 30kmt i boligfeltet her men de fleste kjører i 40-50. Har ingen issues med dekkstøy på elbiler og de smyger seg nesten lydløst oppover 3-4km vei. Man ser de bare over hekken ved veien fra verandaen oppe eller hører såvidt pipelyden under 20kmt.

 

Når arbeidsdagen er over og det kommer rekke på rad med fossilbiler så er det et ståk uten like med motor, giring, turtall opp, giring, turtall opp, giring. Sluring på clutchen, litt rusing i kryss osv. Påspedd litt rånebank og pottekremt. Det er ikke selve motorlyden i jevn fart som er mest "synlig" og støyende men hvordan folk kjører en bil med 2500 bevegelige deler ift. fremdrift. Det samme med de utallige mopedene som går på fult turtall.

Hvis man bor i et kryss er det sikkert en del mas ja.

 

Jeg hører ingenting av trafikken i gata rett utenfor døra mi (boliggate 30 sone, men i praksis går det i 15-20 p.g.a. gatens utforming), men jeg hører trafikken på hovedveien med 40/50 sone 100m, og to husrekker nedenfor. Det er kun dekkstøy som er hørbart.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvis man bor i et kryss er det sikkert en del mas ja.

 

Jeg hører ingenting av trafikken i gata rett utenfor døra mi (boliggate 30 sone, men i praksis går det i 15-20 p.g.a. gatens utforming), men jeg hører trafikken på hovedveien med 40/50 sone 100m, og to husrekker nedenfor. Det er kun dekkstøy som er hørbart.

Bor ikke i et kryss og det er ingen fartsdump i retningen jeg hører bilene fra. Jeg sitter på verandaen ca. 300m unna "hovedveien" (på 3-4km opp) i boligfeltet med 30kmt fartsgrense. Mange tomter og hekker, samt litt trær mellom meg og veien. Jeg hører stor forskjell og motorduren kommer langt nedi veien i mange tilfeller. Store elbiler som tesla som ligger i rundt 50 kan jeg høre tendens til et sus fra dekk men vanskelig å høre her.

 

En bekjent bor 300m lenger ned i denne veien og bare 7m fra selve veien uten hekk. Det samme ift. lydbildet gjelder der :) Når vi sitter på terassen på baksiden av det lille huset så hører vi lett alle bensin/diesel biler men ikke elbilene med mindre de ligger under 20kmt og har "trikkelyden" som han kaller det.

 

Fra mitt "hørested" nå er det T-kryss litt lenger opp og litt lenger ned i veien. Samt fartsdumper 200 meter lenger ned i veien.

 

 

EDIT:

Akkurat nå passerer en gjennomsnittlig bensin/diesebil i 30-40 300m unna og motorduren brummer lavfrekvent og  godt synlig i landskapet. Hører ingen dekkstøy fra den bilen.

 

EDIT2:

Tipper den meget tydlige og klare lavfrekvente motor/eksosduren som høres fra personbilene som flyter forbi i 30-40 ligger rundt 25-40Hz området. Noen ligger litt høyere.

 

 

EDIT3:

Det hadde vært veldig interessant å hatt noen fra norsk folkehelseinstitutt med lytteutstyr stående her hos meg og samtidig en borte ved veien samtidig som man noterte hva slags biler som passerte. Men rimelig sikker på hva resultatet hadde blitt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mopeder og mange motorsykler er mye verre enn den verste lovlige bilen (F.eks Amerikanere)

Mopeder er 100% bråk, mens mange Amerikanere faktisk låter "bra"

 

En hører elbilene som passere fartshumpene, da de var så "lure" at de la ned brostein før og etter humpen

Lenke til kommentar

Tenkte på dette med støy når jeg kjørte hjemover. Det var kø i mot meg som kjørte ca 50km PR time. Helt umulig å skille el biler fra bensin og diesel. Variasjon mellom karroseriform var større. Noen biler lager mere hjul og dekkstøy enn andre.

 

Først når køen stod stille kunne man skille diesel motorer fra bensin. Da var el biler registrerbart stillere.

 

Min konklusjon er at om farten er over 40-50 km PR time spiller det liten rolle hvilken motor du har.

 

Det jeg registrerte var at noen motorsykler laget mye lyd selv med konstant pådrag og moderat turtall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min konklusjon er at om farten er over 40-50 km PR time spiller det liten rolle hvilken motor du har.

Slår du ikke inn åpne dører nå? Den konklusjonen har vi vel vært rørende enige om alle mann her, inkludert rapporten fra UK Noise Association.

 

Større veier er ofte lagt utenom bebyggelse eller på "øde" strekninger mellom byer eller har støyskjermer i byer. En del bor støyutsatt til, men i grove trekk er det 30 km/t fartsgrense nærmest boligene der folk bor. I moderne tid har byplanleggere og veiplanleggere tatt hensyn til slike ting, men det står selvsagt en del 50 år og eldre boliger ved gamle veier, der ingen hensyn til støy er tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slår du ikke inn åpne dører nå? Den konklusjonen har vi vel vært rørende enige om alle mann her, inkludert rapporten fra UK Noise Association.

 

Større veier er ofte lagt utenom bebyggelse eller på "øde" strekninger mellom byer eller har støyskjermer i byer. En del bor støyutsatt til, men i grove trekk er det 30 km/t fartsgrense nærmest boligene der folk bor. I moderne tid har byplanleggere og veiplanleggere tatt hensyn til slike ting, men det står selvsagt en del 50 år og eldre boliger ved gamle veier, der ingen hensyn til støy er tatt.

Det var ikke meininga å slå inn noen dører. Bare en bekreftelse på at antagelse om 40-50km PR time stemmer godt med min subjektive vurdering på vei hjem i dag.

 

Har forøvrig ikke noe i mot el biler men blir litt opptrekk når de fremstilles som løsning på klimatrusselen. Norge er et lite land med unik tilgang på fornybar kraft. Slik er det ikke mangen steder. Da er ikke el bil så miljøvennlig lenger.

 

Store deler av befolkningen har god tid til å stå å vente på at bilen skal lades opp. Med de må også respektere at andre har barn som skal hentes i barnehage, forretninger som skal åpnes, folk som venter på neste skift innen helse og industri. Da blir det plutselig en stor ulempe at du må stoppe for å lade bilen i 15 minutter når du akkurat rekker å hente før barnehagen stenger uten ladestopp. Årsaken kan være så enkel at din ektefelle måtte bruke bilen når du trodde den sto på lading. Da er det enklere å kunne fylle bensin på 2 min og kjøre videre. Ikke er det mye verre med hensyn på miljø heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...