Sturle S Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Månadsstatistikken til SSB er litt upåliteleg. Eg har funne opplagte feil der før, meldt dei til SSB og fått dei retta. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Fint at forbruket synker, kan vel snart jekke ned avgiftene litt sånn at det faktisk går an å fylle tanken uten å bli fly forbanna. Skift til elbil. Då kan du smile breitt kvar gong du køyrer forbi ein bensinstasjon og ser bensinprisane. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Også kan man smile bredt når man sitter på bussen fordet man ikke hadde noen mulighet for å lade den fine elbilen som nå står hjemme uten strøm. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Skift til elbil. Då kan du smile breitt kvar gong du køyrer forbi ein bensinstasjon og ser bensinprisane. Skal vi ta den diskusjonen igjen, det at alle ikke har råd til elbil eller at elbilen ikke passer til alle spesifikke bruksmønstret ? Endret 27. april 2019 av Nautica 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Statisk sett så bruker en bil ca. 1200 liter i året og en flytur til New York er det ca. 300 liter tur/retur pr. skalle sålenge det er et moderne fly hvor alle setene er okkupert. Så du kan faktisk fly 4 ganger i året til New York hvis du ikke bruker annet motorisert fremkomstmiddel det året .. forutsatt at flyet er fullsatt av passasjerer og bilen har null passasjerer. Litt ubalansert sammenligning eller hva? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) .. forutsatt at flyet er fullsatt av passasjerer og bilen har null passasjerer. Litt ubalansert sammenligning eller hva? Fordeler man drivstoffutgiftene i en bil med 4+sjåfør blir regnestykket mer i bilens favør. Endret 27. april 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Simen1: Har du reist mye rundt i Finnmark? Det er ganske store avstander og fly er rett og slett ekstremt mye raskere enn bil i svært mange tilfeller. En svipptur fra Honningsvåg til Vardø tar rundt regnet 7 og en halv time og er hele 514km å kjøre. Fra Alta til Vardø er det 518km men turen går ca en halvtime raskere. Skal man fra Alta til Kirkenes er det ca tre kvarter å spare på å kjøre gjennom Finland. Bil er ikke et godt alternativ med så store avstander mellom småbyer, kortbanenettet er slik jeg ser det en nødvendighet. Hva gjelder drivstofføkningen til fly er den nok mindre enn økningen i passasjerkilometere skulle tilsi siden flyene stadig bruker mindre drivstoff. Reduksjonen i bruk av fyringsolje er vel ganske enkelt å tenke seg at skyldes forbudet mot oljefyr som trer i kraft fra nyttår. Snylter: Jeg har ikke kjørt mye i Finnmark, men jeg er fullt klar over avstandene. Finnmark trenger både kortbanenett og veinett. Begge deler blir brukt. Men balansen mellom disse kan endres om forutsetninger som komfort, priser, avganger og lettvinthet endres. Elektrifiseringen av bilparken i Finnmark er selvsagt utfordrende med tanke på priser på biler med god rekkevidde, marginer for uforutsette ting og ikke minst ladenettverk. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Også kan man smile bredt når man sitter på bussen fordet man ikke hadde noen mulighet for å lade den fine elbilen som nå står hjemme uten strøm. Då skulle du nok teke ein lang handletur på Kiwi, eller ein annan eigna butikk med ladestasjon, på veg heim dagen før. (Kiwi byggjer ut ved stadig fleire butikkar, og det kjem nok fleire til å gjere for å tiltrekkje seg kundar.) Vi pleier å lade på butikkar og kjøpesenter når vi er på hytta. Det fungerer veldig bra. Der får vi som regel 5 eller 10 mil pr time heilt gratis. Handle må vi uansett. Eg veit ikkje kor godt det hadde fungert til kvardags med fem mil dagelg t/r jobb. Om vi ikkje kunne lade heime eller på jobb då, hadde det nok vorte hurtiglading ein gong i veka. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Skift til elbil. Då kan du smile breitt kvar gong du køyrer forbi ein bensinstasjon og ser bensinprisane. Skal vi ta den diskusjonen igjen, det at alle ikke har råd til elbil eller at elbilen ikke passer til alle spesifikke bruksmønstret ?Mitt inntrykk er at dei aller fleste som klagar på bensinprisane køyrer rundt i bilar som det finst mange gode og rimelege elektriske alternativ til. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Då skulle du nok teke ein lang handletur på Kiwi, eller ein annan eigna butikk med ladestasjon, på veg heim dagen før. (Kiwi byggjer ut ved stadig fleire butikkar, og det kjem nok fleire til å gjere for å tiltrekkje seg kundar.) Eller jeg kan bruke 5 minutter i måneden på å fylle bensin og slippe og kaste bort evigheter med å sitte på Kiwi og vente på lading etter å ha handlet ferdig på 5 minutter. Elbilfantaster er tydeligvis veldig glade i å kaste bort tid på handlesenter, kino, restaurant og lignende. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Då skulle du nok teke ein lang handletur på Kiwi, eller ein annan eigna butikk med ladestasjon, på veg heim dagen før. (Kiwi byggjer ut ved stadig fleire butikkar, og det kjem nok fleire til å gjere for å tiltrekkje seg kundar.) Vi pleier å lade på butikkar og kjøpesenter når vi er på hytta. Det fungerer veldig bra. Der får vi som regel 5 eller 10 mil pr time heilt gratis. Handle må vi uansett. Eg veit ikkje kor godt det hadde fungert til kvardags med fem mil dagelg t/r jobb. Om vi ikkje kunne lade heime eller på jobb då, hadde det nok vorte hurtiglading ein gong i veka. Det er jo enda en sak, for oss som faktisk liker å ta vare på bilen og unngå kjøpesenterbulker er slike ladere fullstendig ubrukelige. For meg er det fullstendig uaktuelt å parkere rett ved siden av en annen bil på et kjøpesenter. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 (endret) Fint at forbruket synker, kan vel snart jekke ned avgiftene litt sånn at det faktisk går an å fylle tanken uten å bli fly forbanna. Enig. Her bør det da være rom for å selge den rimeligere til forbruker i Norge. Når etterspørselen synker så bør produktet bli rimeligere. Det sier ihvertfall økonomene som kan litt om pris/etterspørsel. Endret 27. april 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Så bra, da virker politikken Ellers for å få mer kunder i butikken på bensinstasjonen, sørg for gode lademuligheter. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Skift til elbil. Då kan du smile breitt kvar gong du køyrer forbi ein bensinstasjon og ser bensinprisane. Jeg gjorde det den første måneden med elbil fordi jeg var vant til å følge med på de prisene, men det er en OCD man venner seg av med. Nå er det omtrent som prisen på bind - jeg har ikke behov for å vite det og da faller det utenfor oppmerksomhetsfeltet mitt. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Mitt inntrykk er at dei aller fleste som klagar på bensinprisane køyrer rundt i bilar som det finst mange gode og rimelege elektriske alternativ til. Tar du da hensyn til tilgjengelighet på elbiler med den påstanden ? Hvor mange av drøye 2millioner biler i Norge 2018 som bruker fossilt drivstoff er " de aller fleste" ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Ellers for å få mer kunder i butikken på bensinstasjonen, sørg for gode lademuligheter. Enig i det. Vi må begynne å kalle det energistasjoner. Ser allerede for meg lysskiltet: Bensin fra 18 kr/l Diesel fra 17 kr/l Strøm fra 2 kr/kWh 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Bensin 9,05 Diesel 9,25 Det er prisnivået her og det er ca det prisen bør være. Hittil i år har jeg fylt drøyt 1000 liter drivstoff, ca 60 av de på bilen. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Enig i det. Vi må begynne å kalle det energistasjoner. Ser allerede for meg lysskiltet: Bensin fra 18 kr/l Diesel fra 17 kr/l Strøm fra 2 kr/kWh Hurtiglading. Kr 900 pr lading. Klippekort, hver 15'nde lading gratis Noen skal jo nedbetale for den stygge investeringskostnaden det blir med å få energiverket til å legge ekstra kabler inn til stasjonen og til elektriker samt ladeutstyret. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Hurtiglading. Kr 900 pr lading. Klippekort, hver 15'nde lading gratis Noen skal jo nedbetale for den stygge investeringskostnaden det blir med å få energiverket til å legge ekstra kabler inn til stasjonen og til elektriker samt ladeutstyret. Det morsomme er at dette forventer elbilfolket at alle andre enn de selv skal betale og at de selv skal fritas alle mulige avgifter i evig fremtid.. 4 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Forventer ingenting og er villig til å betale for strømmen om jeg har behov for hurtiglading. Vil ikke ha problemer om jeg må betale bom eller ikke får kjøre i kollektivfeltene heller. At jeg derimot kun betaler 2,50 pr. mil når jeg lader hjemme veier ganske godt opp for resten. Tesla eierne har allerede betalt for både ladenettverk og lading da de kjøpte bilen så det var ikke gratis for dem heller. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå