Gå til innhold

Her er tre hindre som øker risikoen for nasjonal ladekrise


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men dette problemet er jo allerede løst.

 

Det koster 3,50kr pr. minutt å benytte en 150kw lader, 2,50kr pr. minutt å benytte en 50kw lader og 1 kr pr.minutt å bruke en 22kw lader. Prisen er uavhengig av om man trekker 100 kw eller 20 kw.. Derfor vil skateladere helst bruke en saktelader.

 

Det som bør innføres er en måte å få folk til å avslutte lading.

 

1) Dersom bilen er koblet til lader, uten å lade, bør det koste 5kr pr. minutt. Dette for å unngå at biler ikke flyttes når de er fulle.

2) Registrere seg i "kø" via appen og gps. Når noen står i kø, så må du avslutte ladingen iløpet av feks. 15 minutter.

Slike enkle ting som dette er jo løsningen. Det å i det hele tatt påstå at Tesla burde forbli stengt er håpløst. Da faller alle argumenter om miljø i grus, om løsningen er å måtte lage flere stasjoner der samtlige ikke blir utnyttet fult, kontra det å utnytte de man har og på sikt bygger. 

 

Dilemmaet er jo såre enkelt, hva er best?

 

Hver fabrikant har sitt lukkede system, eller at alle modeller kan lades ved alle stasjoner? Hvordan hadde det sett ut om Ford måtte fylle bensin på Ford bensinstasjoner osv? De som argumenterer mot dette må ta seg et dypt pust. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi regner 1 kr/kWh i driftsutgifter og 1 kr/kWh i avskrivninger, så må bil som lader med 1/3 av hastigheten betale de samme 1 kr/kWh i driftsutgifter og 3 kr/kWh i avskrivninger for at Tesla skal få samme avskrivning per minutt.

 

Enten det eller så måtte de rasktladende bilene blitt prioritert i ladekøa omtrent som en "fast lane" i butikken. Det er hull i hodet å gi 250 kW-ladere forstoppelse ved å tillate 40 kW-ladende biler på den på alle tidspunkter der det står raskt-ladende biler og venter.

 

Jeg vil gjerne at flere produsenter deler på bruken av og kostnadene ved Teslas superladere, bare de ikke raserer det gode tilbudet med saktelading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi regner 1 kr/kWh i driftsutgifter og 1 kr/kWh i avskrivninger, så må bil som lader med 1/3 av hastigheten betale de samme 1 kr/kWh i driftsutgifter og 3 kr/kWh i avskrivninger for at Tesla skal få samme avskrivning per minutt.

 

Enten det eller så måtte de rasktladende bilene blitt prioritert i ladekøa omtrent som en "fast lane" i butikken. Det er hull i hodet å gi 250 kW-ladere forstoppelse ved å tillate 40 kW-ladende biler på den på alle tidspunkter der det står raskt-ladende biler og venter.

 

Jeg vil gjerne at flere produsenter deler på bruken av og kostnadene ved Teslas superladere, bare de ikke raserer det gode tilbudet med saktelading.

Du glemmer det faktum at selv Teslaer går langt under 250kW lading når de står parkert og lader. 

Tesla-Model-3-Long-Range-on-SuperchargerHva foreslår du at man skal gjøre etter ca 25% "Battery state of charge"? Er man da sinker på en 250kW lader i en Tesla Model 3 Long Range siden man ikke lader med maks kapasitet? 

 

Som WiiBoy sier, så er det nok at de raske laderne koster mer i minuttet ved lading. Da ønsker de bilene med maks 40kW å helst ikke lade der, men muligheten til å lade der burde jo fremdeles være der, om det er krise? Prislister for hvilke typer biler man har og kommer med kan jo være en løsning det også, som minsker sjansen for at ei "sinke" står der og lager kø-dannelser. Isåfall så koster det, og stasjonen i seg selv gjør det bra finansielt sett. 

 

Uansett, så finnes det løsninger og forbedringer for dette. Om det koster mer per minutt, eller om det er kø-prioriteringer, eller om laderne fordeler strømmen bedre seg i mellom, eller hva det er, så burde uansett alle ladere være åpne for alle. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som bør innføres er en måte å få folk til å avslutte lading.

 

1) Dersom bilen er koblet til lader, uten å lade, bør det koste 5kr pr. minutt. Dette for å unngå at biler ikke flyttes når de er fulle.

2) Registrere seg i "kø" via appen og gps. Når noen står i kø, så må du avslutte ladingen iløpet av feks. 15 minutter.

Nr 1 finnes allerede på Tesla-laderne. Jeg tror det er 8 kr per minutt eller noe sånt for å okkupere en plass etter at ladeøkta er over.

Nr 2 tror jeg ikke er noen god løsning fordi mange trenger mer enn 15 minutter for å komme seg til destinasjonen eller neste lader. Man bør heller finne en måte å avslutte ladingen når folk har fått nok til å komme seg til destinasjonen eller neste lader. Jeg har selv erfart at jeg egentlig bare trengte å lade til 60%, men fortsatte med langt tregere lading helt til 90% bare for å få tid til å spise opp maten min og kikke meg litt rundt i nærområdet (konkret rotet jeg meg inn på museet i Storjord og ville ha ekstra tid der). Nå var det ikke kø der akkurat da så jeg fikk ikke dårlig samvittighet akkurat, men ser for meg at folk kan finne på å lade mer enn nødvendig selv om det er kø. Teslas Navigasjon sier i fra når man har ladet nok til neste etappe, men fortsetter å lade om så til 100%. Så vidt jeg vet har ikke Leaf samme funksjon i navigasjonen sin. Det burde også slå inn en "okkupasjonstakst" a la Tesla sin hvis man lader mer enn nødvendig. Joda, jeg er klar over at det er enkelt å omgå ved å endre destinasjon, men det bør i hvert fall redusere problemet.

 

En tredje ting som burde innføres er en nettbasert køordning på ladepunkter så man vet hvor mange man kan vente å få før seg i køa. Er det mange på en lader og færre på en annen nærliggende så kan man jo vurdere å kjøre til den andre. Det gir forutsigbarhet for de som nærmer seg ladestasjonen. Jeg vil anta at Tesla Semi også får mulighet til å reservere ladetid før ankomst for ytterligere forutsigbarhet, mot en liten avgift selvsagt og et tidsvindu for tilkobling.

Lenke til kommentar

...

Nr 2 tror jeg ikke er noen god løsning fordi mange trenger mer enn 15 minutter for å komme seg til destinasjonen eller neste lader. Man bør heller finne en måte å avslutte ladingen når folk har fått nok til å komme seg til destinasjonen eller neste lader..

Nå vet ikke jeg om 15 minutter er det riktige tallet, poenget er at jeg som kommer til en opptatt lader må få forutsigbarhet i forhold til når det blir min tur. I dag vet jeg ikke om den som lader skal stå i fem minutter, eller en time.

Får man sirkulasjon, så er det enklere å lade ofte. I dag lader man sjeldent og nok, når man først har en lader.

Lenke til kommentar

Du glemmer det faktum at selv Teslaer går langt under 250kW lading når de står parkert og lader.

Nei, det er ikke glemt. Les på nytt. I eksemplet skrev jeg om "1/3 av hastigheten" og 40 kW for tregingen. Ergo 120 kW for den raske. Hvis du ser på ladekurven er det mulig å få 120 kW over et stort spenn av SoC på superlader V2 og 120 kW i gjennomsnitt over et ennå større spenn av SoC på en superlader v3.

 

Hva foreslår du at man skal gjøre etter ca 25% "Battery state of charge"? Er man da sinker på en 250kW lader i en Tesla Model 3 Long Range siden man ikke lader med maks kapasitet?

Det kommer an på om man trenger mer SoC for neste etappe og om det er kø. Er det ikke kø kan man med god samvittighet stå lengre enn det som er nødvendig.

 

Som WiiBoy sier, så er det nok at de raske laderne koster mer i minuttet ved lading. Da ønsker de bilene med maks 40kW å helst ikke lade der, men muligheten til å lade der burde jo fremdeles være der, om det er krise? Prislister for hvilke typer biler man har og kommer med kan jo være en løsning det også, som minsker sjansen for at ei "sinke" står der og lager kø-dannelser. Isåfall så koster det, og stasjonen i seg selv gjør det bra finansielt sett. 

 

Uansett, så finnes det løsninger og forbedringer for dette. Om det koster mer per minutt, eller om det er kø-prioriteringer, eller om laderne fordeler strømmen bedre seg i mellom, eller hva det er, så burde uansett alle ladere være åpne for alle.

Nettopp. Det bør finnes ladere med ulike ladeeffekter. Det er bortkastet å bruke dyr maskinvare med 250 kW kapasitet på å lade biler som bare tar 50 kW når disse kunne vært forsynt av rimeligere 50 kW ladere i stedet for. Derfor bør Teslas 120-250 kW ladere være utelukkende forbeholdt biler som takler 100+ kW ladeeffekt. Skal de tilby 50 kW hurtigladere må det komme som tillegg til de eksisterende ladestolpene. Prismodellen må også gjøre det uaktuelt å bruke en raskere lader enn nødvendig.

 

Sakteladende biler opptar mye tid og plass. Som nevnt tidligere i tråden der jeg trakk fram to ytterpunkter av elbiler så vil en Leaf 2013 trenge ~10 ganger flere hurtigladre langs veiene enn Tesla model S LR når begge kjører en 100 mil. Forholdstallet blir ennå værre for den gamle Leafen ved kortere avstander (unntatt når avstanden kommer under ca 10 mil). Jeg vil nok en gang understreke viktigheten av å kunne lade raskt! Jeg tror ikke folk flest skjønner hvor viktig det er.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om 15 minutter er det riktige tallet, poenget er at jeg som kommer til en opptatt lader må få forutsigbarhet i forhold til når det blir min tur. I dag vet jeg ikke om den som lader skal stå i fem minutter, eller en time.

Får man sirkulasjon, så er det enklere å lade ofte. I dag lader man sjeldent og nok, når man først har en lader.

Det nettbaserte køsystemet jeg snakket om bør kunne gi deg dette. Altså oversikt over hvor lang ladetid hver av bilene har igjen. Alternativt kunne ladestolpene snakket med bilene og telt ned antall minutter på et stort skilt på laderen, synlig for de som står i kø.

Lenke til kommentar

Det nettbaserte køsystemet jeg snakket om bør kunne gi deg dette. Altså oversikt over hvor lang ladetid hver av bilene har igjen. Alternativt kunne ladestolpene snakket med bilene og telt ned antall minutter på et stort skilt på laderen, synlig for de som står i kø.

Men bilene vet jo sjeldent det. Når jeg drar på hytta, eller andre "faste" destinasjoner, så er det sjeldent jeg aktivere navigasjon. 

De gangen jeg gjør det, så er det sjeldent jeg angir nøyaktig rute.

Dersom jeg skal via noen, har sykkel på taket(og høyere forbruk)++ så vet ikke bilen noe om det.

 

Alternativt så kan jeg alltid endre destinasjon til Paris før hver ladestopp, slik at jeg kan lade akkurat hvor lenge jeg vil uavhengig av køen bak meg.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke glemt. Les på nytt. I eksemplet skrev jeg om "1/3 av hastigheten" og 40 kW for tregingen. Ergo 120 kW for den raske. Hvis du ser på ladekurven er det mulig å få 120 kW over et stort spenn av SoC på superlader V2 og 120 kW i gjennomsnitt over et ennå større spenn av SoC på en superlader v3.

Det vil fremdeles være Teslaer som lader ved 40kW. Hva gjør man med dem, om det er kø idag? 

 

Argumentasjonen er fiktiv, og lite reell, da det finnes løsninger for å forminske sjansen til at slikt skal oppstå. Minutt-pris burde være nok i seg selv for at trege biler helst ønsker å lade ved tregere stasjoner. I tillegg, om man bruker fantasien sin bittelitt, så kan man yttligere sørge for at lading kan foregå på best mulig måte.

 

Det kommer an på om man trenger mer SoC for neste etappe og om det er kø. Er det ikke kø kan man med god samvittighet stå lengre enn det som er nødvendig.

 

Ok, hvis det er kø, så blir det som før da. Kun Teslaer kan komme inn på stasjonen? Enda ei ekstremt simpel løsning. Er det ikke kø, så er det som sagt helt håpløst tullete at et ladesystem skal være lukket, samtidig som det står en Nissan på utsiden og blir hentet av NAF. 

 

Nettopp. Det bør finnes ladere med ulike ladeeffekter. Det er bortkastet å bruke dyr maskinvare med 250 kW kapasitet på å lade biler som bare tar 50 kW når disse kunne vært forsynt av rimeligere 50 kW ladere i stedet for. Derfor bør Teslas 120-250 kW ladere være utelukkende forbeholdt biler som takler 100+ kW ladeeffekt. 

 

Ikke til alle døgnes tider. Laderne er ikke 100% fylt opp hele tiden. I Vestfold så har jeg aldri sett en Tesla ladestasjon være full med kø. Dette foregår kun i storbyene, og kanskje ved de store utfartsdagene. Så igjen, jeg syns denne argumentasjonen er ekstremt tynn. Det finnes simple løsninger for at du skal få det som du vil, mens man samtidig plutselig dobler antall lade-punkter i landet ved å bare åpne det opp for alle. 

 

Skal de tilby 50 kW hurtigladere må det komme som tillegg til de eksisterende ladestolpene. Prismodellen må også gjøre det uaktuelt å bruke en raskere lader enn nødvendig.

 

Utbedringer og det å skalere oppover er uansett noe man må gjøre på sikt. Men jeg ser ikke helt poenget med å lage ladestolper for gammel batteriteknologi? 

 

Sakteladende biler opptar mye tid og plass. Som nevnt tidligere i tråden der jeg trakk fram to ytterpunkter av elbiler så vil en Leaf 2013 trenge ~10 ganger flere hurtigladre langs veiene enn Tesla model S LR når begge kjører en 100 mil. Forholdstallet blir ennå værre for den gamle Leafen ved kortere avstander (unntatt når avstanden kommer under ca 10 mil). Jeg vil nok en gang understreke viktigheten av å kunne lade raskt! Jeg tror ikke folk flest skjønner hvor viktig det er.

 

Som er en god grunn til å ikke ha ladeplasser kun for ett merke. 

Dessuten, hvor ofte ser du folk i en Nissan Leaf 2013 modell kjøre langturer? 

 

Jeg forstår argumentasjonen din ved utfardsdager og lignende, men ellers i året? Løsningen på dette ville vært så enklelt å lage at det er helt merkelig at det ikke har skjedd før nå.

 

  • Lade app.
  • Registrer deg i kø med registreringsnummer på bilen.
  • Du blir automatisk satt i kø, og får spesifisert når du kan komme inn på stasjonen det gjelder om det er kø der.
  • Systemet kan selv finne ut av den beste og mest effektive måten å gjøre dette på.

 

Er det 10 Teslaer i kø, som kun trenger 100 km rekkevidde, så er det en selvfølge at de kommer først i køen. I det minste så kan man om man virkelig vil og har god tid, i en 2013 Leaf ta langturene man ellers kanskje ikke har kunnet gjort, pga mangelen på stasjoner ellers i året. 

 

Det er vell på tide at man utnytter de stasjonene som allerede er oppe? Også utenfor arbeidstid, og utfartsdager? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men bilene vet jo sjeldent det. Når jeg drar på hytta, eller andre "faste" destinasjoner, så er det sjeldent jeg aktivere navigasjon. 

De gangen jeg gjør det, så er det sjeldent jeg angir nøyaktig rute.

Dersom jeg skal via noen, har sykkel på taket(og høyere forbruk)++ så vet ikke bilen noe om det.

 

Alternativt så kan jeg alltid endre destinasjon til Paris før hver ladestopp, slik at jeg kan lade akkurat hvor lenge jeg vil uavhengig av køen bak meg.

Jeg har null tiltro på at dagens ladesystem er den som blir den endelige på sikt. 

Regler og regulasjoner for slikt dukker nok opp når bilparken faktisk domineres av elbiler og hybrider på sikt. 

 

Statlig eid app, hvor man registrerer at man trenger å lade fra A til B for eksempel, der den gir deg fri plass når du er fremme, er jo mye bedre enn dagens situasjon når man bare "winger" at man kan få lade når man er fremme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innrømmer du at det er umulig å tjene penger på hurtig-lading? 

Hvilke andre grunner finnes det for å holde et slikt system lukket? 

 

Er det bra for elbiler totalt sett, at Teslas system er lukket? 

Betaler Tesla eiere mer for å lade ved Ionity ladere?

Wow, det var mye tull på en gang.. Kan du ikke bare innrømme med en gang at du hater Tesla og ønsker dem alt vondt?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wow, det var mye tull på en gang.. 

Snakk om å ikke ville svare på helt normale spørsmål. Det var for vanskelig det, så vi prøver å snu dette helt rundt og fokuserer på meg istedenfor? Hva var tull med disse spørsmålene? Jeg kan godt gjenta dem? 

Innrømmer du at det er umulig å tjene penger på hurtig-lading? 

Hvilke andre grunner finnes det for å holde et slikt system lukket? 

 

Er det bra for elbiler totalt sett, at Teslas system er lukket? 

Betaler Tesla eiere mer for å lade ved Ionity ladere?

Hvorfor kan du ikke bare svare på spørsmålene? Var de ubehagelige å svare på? 

 

Kan du ikke bare innrømme med en gang at du hater Tesla og ønsker dem alt vondt?

 

Jeg hater ikke Tesla, jeg har selv vært på venteliste for en Model 3, men jeg hoppet ut når diverse problemer ble kjent, og valgte heller å lease ei runde til før jeg kjøpte noe. Dette har jeg sagt en haug ganger her inne, og må tydeligvis repetere det minst én gang i uken. Jeg har også sagt at jeg fint etter denne perioden kan kjøpe ei Tesla, men det blir verken Model 3, eller Model Y slik de er idag. Da må Tesla ha kommet med noe nytt, men innen 2 år så kan det jo hende man ser Model 3 v.2 f.eks. Det kan jo bli interessant. Samt at kvaliteten er bedre, og at service-biten er rettet opp i. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe må det være siden du bruker så ekstremt mye tid på å snakke dem ned og trekke frem alle mulige og umulige problemer som kanskje berører dem på en eller annen måte.

Hvor lenge skal du ignorere det du originalt pratet om? Når du taper ei debatt, så kjører du det off-topic? Ok. Mottatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal vi akseptere at 90% av bensinstasjonene diskriminerer elbiler og nekter å fylle dem opp slik at de kan kjøre videre?

De har montert pumper for bensin, diesel, traktordiesel, AdBlue og spylevæske, men nesten alle nekter å fylle opp elbiler.

De har hatt 8 år på seg, uten å montere hurtigladere. Tenk å hatt 1500 stasjoner med hurtigladere...

Kan ikke myndighetene ta fra dem retten til å selge drivstoff hvis de ikke monterer hurtigladere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men bilene vet jo sjeldent det. Når jeg drar på hytta, eller andre "faste" destinasjoner, så er det sjeldent jeg aktivere navigasjon. 

De gangen jeg gjør det, så er det sjeldent jeg angir nøyaktig rute.

Dersom jeg skal via noen, har sykkel på taket(og høyere forbruk)++ så vet ikke bilen noe om det.

 

Alternativt så kan jeg alltid endre destinasjon til Paris før hver ladestopp, slik at jeg kan lade akkurat hvor lenge jeg vil uavhengig av køen bak meg.

Bedre ladeplanlegging vil nok bli et incentiv til å bruke navigasjonen også på kjente strekninger. Jeg vet det er enkelt å omgå så hensikten er ikke å fjerne all unødvendig lading, men å redusere antall tilfeller av det. Å navigere seg til Paris kan virke mot sin hensikt om det er kortere til neste superlader i retning Paris, enn til hytta (via alle stoppene dine). En bedre måte å omgå det på er å kansellere kjøreruta etter at bilen er koblet til.

Lenke til kommentar

Det vil fremdeles være Teslaer som lader ved 40kW. Hva gjør man med dem, om det er kø idag?

Tja, hva foreslår du? Det er jo litt lite praktisk å bytte lader under veis, så kanskje bare la de lade ferdig? Det viktigste må jo være å få bort de bilene som ikke kan lade mer en ~40kW uansett hvor på SoC-skalaen man er.

 

Argumentasjonen er fiktiv, og lite reell, da det finnes løsninger for å forminske sjansen til at slikt skal oppstå. Minutt-pris burde være nok i seg selv for at trege biler helst ønsker å lade ved tregere stasjoner. I tillegg, om man bruker fantasien sin bittelitt, så kan man yttligere sørge for at lading kan foregå på best mulig måte.

Minuttbasert prising kan være fornuftig ja. I så fall bør minuttprisen ved en 250 kW lader være høyere enn ved en 50kW lader.

 

Ok, hvis det er kø, så blir det som før da. Kun Teslaer kan komme inn på stasjonen? Enda ei ekstremt simpel løsning. Er det ikke kø, så er det som sagt helt håpløst tullete at et ladesystem skal være lukket, samtidig som det står en Nissan på utsiden og blir hentet av NAF.

Hva er verst? 1 Leaf blir hentet av NAF eller 3 Teslaer? Det er i praksis det dilemmaet du får i det scenariet.

 

Ikke til alle døgnes tider. Laderne er ikke 100% fylt opp hele tiden. I Vestfold så har jeg aldri sett en Tesla ladestasjon være full med kø. Dette foregår kun i storbyene, og kanskje ved de store utfartsdagene. Så igjen, jeg syns denne argumentasjonen er ekstremt tynn. Det finnes simple løsninger for at du skal få det som du vil, mens man samtidig plutselig dobler antall lade-punkter i landet ved å bare åpne det opp for alle.

Teslas hurtigladere er sjeldent fulle fordi Tesla bygger ut i forkant av behovet, ikke i etterkant som de offentlige. Joda, Tesla kunne sikkert åpnet for andre når overskuddskapasiteten er stor, men ramler det plutselig inn 10 Teslaer samtidig så må jo de stå og vente. Hvorfor skal ikke Nissan måtte betale for tilgjengeligheten og energien? Det er ikke gratis å stille disse til disposisjon for andre. Alle andre har fått tilbudet og takket nei.

 

Utbedringer og det å skalere oppover er uansett noe man må gjøre på sikt. Men jeg ser ikke helt poenget med å lage ladestolper for gammel batteriteknologi?

Ikke jeg heller. Jeg tror dagens antall 50 kW ladere er omtrent riktig også for framtida. Det som trengs nå er såkalte lynladere.

 

Som er en god grunn til å ikke ha ladeplasser kun for ett merke. 

Dessuten, hvor ofte ser du folk i en Nissan Leaf 2013 modell kjøre langturer?

Enig i at flere bør samarbeide om de samme ladestasjonene, gjerne offentlige, men de er ikke teknisk gode nok for en del biler.

Jeg kjenner flere Leaf-eiere (24-30 kWh) og samtlige har blitt relativt kurert for langturer etter første forsøk. Det er en langdryg pine man ikke gjentar med mindre man må. Det skal sies at en av disse Leaf-eierne har vært "jorda rundt" med fly de siste par årene. Ikke akkurat klimavennlig ferievalg, men nå sitter det jo som sagt langt inne å dra langt med Leafen.

 

Jeg forstår argumentasjonen din ved utfardsdager og lignende, men ellers i året? Løsningen på dette ville vært så enklelt å lage at det er helt merkelig at det ikke har skjedd før nå.

  • Lade app.
  • Registrer deg i kø med registreringsnummer på bilen.
  • Du blir automatisk satt i kø, og får spesifisert når du kan komme inn på stasjonen det gjelder om det er kø der.
  • Systemet kan selv finne ut av den beste og mest effektive måten å gjøre dette på.
Er det 10 Teslaer i kø, som kun trenger 100 km rekkevidde, så er det en selvfølge at de kommer først i køen. I det minste så kan man om man virkelig vil og har god tid, i en 2013 Leaf ta langturene man ellers kanskje ikke har kunnet gjort, pga mangelen på stasjoner ellers i året.

 

Så hvis man bare skal topplade litt på vei hjem så får man førsteprioritet, mens de som har planlagt å kjøre Norge på langs den dagen hele tiden rykker bak i køa og kanskje får plass utpå kvelden? Det høres ikke akkurat gjennomtenkt ut.

 

Forbikjøring av kø er jo ikke akkurat så sosialt akseptert heller.

 

Det er vell på tide at man utnytter de stasjonene som allerede er oppe? Også utenfor arbeidstid, og utfartsdager?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere Leaf-eiere (24-30 kWh) og samtlige har blitt relativt kurert for langturer etter første forsøk.

Da sier du jo deg enig med meg at disse bilene ikke kommer til å ta opp merkbar plass på hurtigladere på strekninger og tider nom man normalt finner de som reiser langt. M.a.o. ingen problemer med at de bruker samme infrastruktur.

Lenke til kommentar

Tja, hva foreslår du? Det er jo litt lite praktisk å bytte lader under veis, så kanskje bare la de lade ferdig? Det viktigste må jo være å få bort de bilene som ikke kan lade mer en ~40kW uansett hvor på SoC-skalaen man er.

Nei jeg bare lurer jeg. Ettersom jeg mener dette ikke er et argument imot det å åpne Tesla stasjonene for alle. Dette er jo gjeldende selv idag med kun Teslaer som lader der. Det er ingenting som stopper en familie i å lade over 80% mens de fremdeles spiser middagen sin - samtidig som det står 4-5 personer i kø. 

 

Minuttbasert prising kan være fornuftig ja. I så fall bør minuttprisen ved en 250 kW lader være høyere enn ved en 50kW lader.

 

Det kan være effekt-prising for min del også. Mulig det er enda lurere. 

 

 

Hva er verst? 1 Leaf blir hentet av NAF eller 3 Teslaer? Det er i praksis det dilemmaet du får i det scenariet.

 

Nei, det er ikke det samme scenarioet. Teslaer kan nå på sikt lade mer og mer på tvers av alle ladestasjonene (regner med S og X på sikt får CCS i europa), så de har mange flere muligheter til å få ladet kontra en Leaf. Dette var snakk om rekkevidde og hvor langt man kommer, samt fordelingen av ladenettverket i alle kriker og kroker i landet. 

 

 

 

Teslas hurtigladere er sjeldent fulle fordi Tesla bygger ut i forkant av behovet, ikke i etterkant som de offentlige. Joda, Tesla kunne sikkert åpnet for andre når overskuddskapasiteten er stor, men ramler det plutselig inn 10 Teslaer samtidig så må jo de stå og vente. Hvorfor skal ikke Nissan måtte betale for tilgjengeligheten og energien? Det er ikke gratis å stille disse til disposisjon for andre. Alle andre har fått tilbudet og takket nei.

 

Prioriteringer burde det jo være mulig å løse på en eller annen måte. Poenget er at det står ufattelig mange ubrukte Tesla-ladere rundt om kring i landet hver dag. Jeg ser ikke helt problemet med at andre biler kan lade der, så lenge det ikke er kø-dannelser. 

Det å prisgi lading med et fortrinn mot Teslaer ser jeg ikke noe galt med. Men det at det er stengt for andre forutenom Tesaler er helt tullerusk. 

 

 

Ikke jeg heller. Jeg tror dagens antall 50 kW ladere er omtrent riktig også for framtida. Det som trengs nå er såkalte lynladere.

 

Dagens ladere ble laget for gårsdagens elbilpark når man så på de første generasjonene av biler. Nå som fler og fler blir solgt med kjappere hurtiglading, så ville det vært rart om flere ladere ble satt opp som 50kW. Men det handler kanskje om nettkapasitet også på enkelte plasser. Noen steder er det vanskelig å tilby mer? 

 

Enig i at flere bør samarbeide om de samme ladestasjonene, gjerne offentlige, men de er ikke teknisk gode nok for en del biler.

 

Kan du spesifisere litt mer, jeg er litt usikker på om jeg forstod hva du mente på slutten her? 

 

Jeg kjenner flere Leaf-eiere (24-30 kWh) og samtlige har blitt relativt kurert for langturer etter første forsøk.

 

Det var jo litt av poenget det da, at folk flest med små batterier rett og slett ikke bruker denne bilen til slike langturer, og gjerne helst ikke på utfartsdager når det er kø fra før av. Da forsvinner jo litt av den "redselen" du har tatt opp her, angående problematikken jeg mener ikke er der, og er løsbar om man åpner opp Superchargers for alle. 

 

Så hvis man bare skal topplade litt på vei hjem så får man førsteprioritet, mens de som har planlagt å kjøre Norge på langs den dagen hele tiden rykker bak i køa og kanskje får plass utpå kvelden? Det høres ikke akkurat gjennomtenkt ut.

 

Ikke hvis prioriteringen ligger ved xxxkW. Altså de som har muligheten til å lade raskest mulig km per minutt får førsteprioritet, der laderen slutter å virke over 60% for eksempel. Det burde jo være et system som gjør laderne så effektive som over hodet mulig ved kø-dannelser. Blir det kø-dannelser så er det jo et problem sånn i utgangspunktet. Da er det faktisk greit at man kutter ladingen for å få køen til å bevege seg. 

 

Forbikjøring av kø er jo ikke akkurat så sosialt akseptert heller.

 

Ikke når det er tvunget. Det er ingen som klager over at køen blir forbigått på flyplasser av de som betaler ekstra. Handler jo bare om valgmuligheter det. 

 

Betal x kroner i minuttet der man plasserer seg i kø.

Betal x+x kroner i minuttet om man stiller seg i VIP køen. 

Så kommer rabatter basert på hvor kjapt man faktisk lader i tiden man lader på toppen i etterkant. Er du effektiv og kun lader fra 10% til 60%, så blir du rett og slett belønnet for å la noen andre komme til om det er folk i kø. 

 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge blir gjennomsnittsbilen 19 år før den skrotes. Det er klart det vil ha konsekvenser langt inn i framtida. Disse vil bruke like mange hurtigladere like lenge om 10 år som de gjør nå.

 

Det vil mange av de ikke gjøre. Vi kjøpte Leaf i 2011 og hurtigladet den svært mye de første par årene. Så byttet vi også den andre bilen i en elbil, kjøpte da en Tesla som er bedre egnet for de lange turene. Etter det har Leafen blitt hurtigladet kanskje et par ganger pr. år. Slik vil det nok være for mange andre også, de gamle 24kWh elbilene blir nr.2 elbiler ved siden av en hovedelbil med vesentlig lengre rekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...