sverreb Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Du har mer enn antydet at det var Tesla som ikke ville slippe de andre til, så det er vanskelig å tolke det annerledes.Jeg foreslår du forholder deg til det jeg skriver mer og tolker mindre. Ingen av oss som vet hva som eventuelt ble tilbudt eller hvilken respons som kom. Jeg ga en ganske så plausibel forklaring på hva jeg tror er årsaken. Og nei, jeg tror Teslas planer var, og fremdeles er, langt mer «aggressive» enn Ionity sine planer. Tviler på at det ville blitt billigere, og de andre hadde liten vilje til å lage biler som kunne nyttiggjøre seg dette. Regner med du skjønner tegningen om du vil… Når infrastrukturen alt er der og du bare trenger å legge til CCS kapabilitet, noe tesla nå gjør uansett, så er prisen for tesla å tilby lading til andre nær null, så nei jeg kjøper ikke at tesla ikke kunne ha tilbydt noe som hadde vært billigere. Den eneste plausible forklaringen er at noen av aktørene ikke vil, og jeg ser bare rasjonelle grunner til at det er tesla som ikke vil. Ionity alliansen ville ikke hatt noe å tape. Ingen av standardene som var på den tiden, la opp til den styrken Tesla ville ha. De la seg på en iterasjon som baserte seg på ChaDeMo, men som støttet my raskere lading. Tesla la mange av sine patenter til fri benyttelse, så blir ikke overrasket over om ladepluggen var inkludert der. Dog orker jeg ikke sjekke om det var med eller ikke. Les det jeg skrev en gang til: Tesla kunne deltatt i standardorganisasjoner og etablert den standarden de trengte. Det er ikke spesiellt vanskelig. De kunne t.o.m. bare droppet sin egen spec i standardkomiteens fang og sagt take-it or leave-it. (Det var slik bluetooth ble standardisert i sin tid) Nå vrir du på det jeg skrev. Jeg argumenterte med fordelene med pluggen og iterasjonen, og la vel rimelig klart opp til at jeg ønsket den som en defacto standard som alle skulle kunne benytte. Ingen vil forholde seg til en defacto standard. Disse tenderer til å være bevegelige mål. Fordelen med å en de-jure standard er at man kan etablere prosedyrer og tester for interoperabilitett, og man kan stole på at man fungerer også med utstyr man ikke har testet. Endret 1. mai 2019 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Jeg refererer til eksemplet i innlegg #57. Den heter Tesla model S LR og er mulig å få kjøpt i år og mulig å lade med opp til 200 kW på en 250 kW lader. (Hittil er det bare model 3 som klarer 250 kW på disse laderne). Du viser til en fantasiladekruve du har funnet på selv? Hvis det er noe mer enn det vis meg referanser av reelle tester av denne bilen. Som jeg sa, vi må forholde oss til det som finnes. Hva en fremtidig modell klarer må vi vente på faktisk testing før vi sier sikkert hva den vil klare. Endret 1. mai 2019 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 De bruker da hurtigladerne i dag, hvorfor skal de slutte å bruke dem fremover?De bruker de mye mye mindre enn biler som brukes til å kjøre langt, og de bruker i all hovedsak ladere plassert bynært for å dekke mangel på rekkevidde for småkjøring, eller manglende hjemmelading. Siden biler kjøres mindre når de blir eldre vil de bare gjøre en mindre og mindre andel av hurtigladere plassert langs hovedrutene for langturer. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) ... Bileiere betaler for å bruke veiene. Ikke-bileiere også. Det aller meste finansieres gjennom skatten. Dette vet du er bare tull. Den største delen av utgifter dekkes av direkte og indirekte avgifter. Har ikke de siste tallen akkurat her, men i grove trekk: Særavgifter ca 50 mrd (Engangsavgift, veibruksavgifter osv..) Bompenger ca 10 mrd MVA fra salg på ca 10 mrd Ingenting av dette kommer fra elbiler... En liten stund siden jeg regnet på dette,men da var det godt over 80% av alle utgifter inkl miljøkostnader som ble dekket av avgifter og bilrelaterte skatter. Edit: Litt gamle tall, så mulig gapet er litt større, men andelen elbiler vokser jo også... Https://www.tu.no/artikler/utgiftene-til-veier-gar-opp-mens-bilavgiftene-gar-ned/415139 Men uansett feil at "det aller meste finansieres gjennom skatten". Endret 1. mai 2019 av KalleKanin Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Når infrastrukturen alt er der og du bare trenger å legge til CCS kapabilitet, noe tesla nå gjør uansett, så er prisen for tesla å tilby lading til andre nær null, så nei jeg kjøper ikke at tesla ikke kunne ha tilbydt noe som hadde vært billigere. Hva tror du skjer hvis Tesla inngår avtale med en et annet merke som har akkurat like mange elbiler i Norge og bare lader med stusselige 40 kW i snitt? En supercharger v3 kan i teorien levere rundt 2000 km rekkevidde per time (model 3 LR ved 5-10% SoC og 125 Wh/km). Med en reell miks av eksisterende og nye Teslaer snakker vi nok om ca 750 km rekkevidde per time. Hvis biler med 40 kW ladehastighet og 167 Wh/km stiller seg her så vil laderne bare levere ut 250 km rekkevidde per time. Det betyr at Tesla må firedoble antall ladere for å ha kapasitet til det andre merket. Du sier de allerede har et etablert ladenettverk og det er gratis å bare åpne opp for flere. Det er fullstendig virkelighetsfjernt. Det er IKKE gratis å firedoble ladenettverket for å slippe til en slik aktør. Nå finner jeg ikke oppdaterte bestandstall per merke, men det skulle ikke forundre meg om Nissan har dobbelt så mange elbiler på Norske veier enn Tesla. Skulle de inngått avtale med Nissan måtte de nok syvdoblet ladenettverket. Kanskje mer for å dekke opp for manglende hjemmelading og ladebehov på middelslange turer mellom 10 og 40 mil. Du viser til en fantasiladekruve du har funnet på selv? Hvis det er noe mer enn det vis meg referanser av reelle tester av denne bilen. Som jeg sa, vi må forholde oss til det som finnes. Hva en fremtidig modell klarer må vi vente på faktisk testing før vi sier sikkert hva den vil klare. Som du ser er det et ganske godt fundamentert estimat. Fasiten får vi til høsten når leveransene av denne bilen starter. Hvis du har noen bedre estimater inntil da så er det velkomment. De bruker de mye mye mindre enn biler som brukes til å kjøre langt, og de bruker i all hovedsak ladere plassert bynært for å dekke mangel på rekkevidde for småkjøring, eller manglende hjemmelading. Siden biler kjøres mindre når de blir eldre vil de bare gjøre en mindre og mindre andel av hurtigladere plassert langs hovedrutene for langturer. Brukes ikke Leaf-generasjon type biler til å kjøre langt? Hvordan dokumenterer du den påstanden? Joda, de er en pest og pine å kjøre langt så mange kvier seg nok og bruker de mindre til langkjøring, men det må jo være noen tusen ladestasjoner i landet nå og det er disse stasjonene det mases om ladekø på. At det blir kø når det tar 40 minutter å lade stusselige 10 mil rekkevidde bør ikke overraske noen. Teslas ladere har sjeldent ladekø fordi 10 mil rekkevidde lades på under 10 minutter. Skal man kortere enn ca 40 mil trenger man ikke bruke superladeren en gang. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Hva tror du skjer hvis Tesla inngår avtale med en et annet merke som har akkurat like mange elbiler i Norge og bare lader med stusselige 40 kW i snitt? Svært lite. Slike biler vil neppe bli brukt mye til langkjøring så i den grad de overhode ville benyttet benytter teslas hurtigladere så er samtidighetsfaktoren veldig lav siden det er mer for å dekke inn litt for mye småturer enn for å gjøre lengre reiser. I den grad noe slikt er et problem overhode, kan tesla gjøre slik de alt gjør på sine nåværende hurtigladere og ha lastdeling mellom tilkoplingene, slik at om en kontakt ikke benyttes fullt ut er det mer tilgjengelig for de andre. Du sier de allerede har et etablert ladenettverk og det er gratis å bare åpne opp for flere. Det er fullstendig virkelighetsfjernt. Det er IKKE gratis å firedoble ladenettverket for å slippe til en slik aktør. at kapasiteten må firedobles er din påstand, jeg er ikke enig. Og ingen sier at de ikke skal få betalt, så at det ikke er gratis er ikke noe motargument. Poenget er at de ville kunne levere ladetjeneste tilsvarende til hva ionity koster for lang langt mindre, så om de hadde villet kunne de hentet gode inntekter på å levere dette istedet for at Audio et.al bygger det selv. Nå finner jeg ikke oppdaterte bestandstall per merke, men det skulle ikke forundre meg om Nissan har dobbelt så mange elbiler på Norske veier enn Tesla.Nissan har meg bekjent ikke CCS, men ChaDeMo. De faller uansett utenfor. Ionity later ikke til å ha noen problemer med at andre produsenters biler inklusive teslas lader på deres ladere. Som du ser er det et ganske godt fundamentert estimat. Fasiten får vi til høsten når leveransene av denne bilen starter. Hvis du har noen bedre estimater inntil da så er det velkomment.Nei, jeg ser ikke det, fordi du har ikke produsert et fnugg av dokumentasjon. Estimatene dine later til å være fri fantasi. men det må jo være noen tusen ladestasjoner i landet nå og det er disse stasjonene det mases om ladekø på. Med 2-4 kontakter pr. så uflaks gjør at man oftere havner i kø, det betyr ikke at disse bilene er mye ute på langturer. Endret 1. mai 2019 av sverreb Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Regner med Tesla har gitt et pristilbud som er variabelt med bruk og faktiske kostnader. For eksempel at en samarbeidspartner må betale for den strømmen og effekten de bruker, samt for bruken i antall timer* * Antall timer bruk vil være direkte utslagsgivende for hvor mange flere ladestasjoner og ladestolper de tenger for å kunne tilby samarbeid uten at det går ut over egne kunder. Jeg regner videre med at ingen har vært interesserte hittil fordi Teslas pris for tidsbruken har vært for høy. Eller sagt på en annen måte: At bilene til de andre merkene okkuperer Tesla-laderne for mye. Å bygge ut nok til å få akseptabelt lite kø koster mye penger. Penger Tesla vil/må viderefakturere. At du ikke skjønner estimatet er ikke mitt problem. Jeg har forklart det så enkelt det går an. Du får bare smøre deg med tålmodighet og se fasiten om noen måneder. Jeg synes det luker fornektelse lang vei at du ikke en gang gidder å estimere. Skjønner godt at andre elbilbrukere er misunnelig på Teslas ladenettverk. Det er helt klart et stort argument for å velge en Tesla framfor andre elbiler. Endret 1. mai 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 At du ikke skjønner estimatet er ikke mitt problem. Jeg har forklart det så enkelt det går an. Du kan forklare så mye du vil. Du har ingen data. 'Estimatet' ditt har ingen rot i noe som eksisterer i virkeligheten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) Røttene i virkeligheten har jeg linket til allerede og forklart både sammenhengen og hvilke verdier som oppgis. Det eneste som gjenstår er å måle ladekurven i praksis. Skjønner ikke hvorfor du er så kritisk til det. Hva konkret mener du er feil? Eller kritiserer du bare fordi du ikke har noe mer konstruktivt å gjøre? Endret 1. mai 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Det eneste som gjenstår er å måle ladekurven i praksis. Ja nettopp. Å drive å anta noe om hva en kommende bil vil gjøre uten såpass blir for dumt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2019 Del Skrevet 1. mai 2019 Man trenger ikke anga når man har målt. Har jeg ikke hele veien sagt at det er et estimat? Har du noen plasser forsøkt med saklige argumenter å endre estimatet til noe annet? Har du så lite å gjøre at du bare kverulerer for å kverulere uten å ha noen grunn til det? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Man trenger ikke anga når man har målt. Har jeg ikke hele veien sagt at det er et estimat?Du estimerer tidsbruk på ladepunkter ut i fra data om ladetid du ikke har. Å gjøre et estimat i vaakuum er ikke et estimat men spekulasjon. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Hva tror du skjer hvis Tesla inngår avtale med en et annet merke som har akkurat like mange elbiler i Norge og bare lader med stusselige 40 kW i snitt? Man tar seg uansett betalt per minutt. Hvis ikke, så er det en løsning. En supercharger v3 kan i teorien levere rundt 2000 km rekkevidde per time (model 3 LR ved 5-10% SoC og 125 Wh/km). Du bruker tall i ytterste kant mot dårligste kant for å lage et oppspinn av et argument. Hvis så er tilfelle, så må du omtrent bøtelegge folk når de lader over 30%, for det er da ytelsen ofte starter å falle. Samtidig så må man vell sikte seg inn på å utnytte alle stasjonene man har? Hvor ofte står du i kø ved en Supercharger? Uansett hva du svarer her, så taler du imot deg selv. Hvis biler med 40 kW ladehastighet og 167 Wh/km stiller seg her så vil laderne bare levere ut 250 km rekkevidde per time. Det betyr at Tesla må firedoble antall ladere for å ha kapasitet til det andre merket. Du sier de allerede har et etablert ladenettverk og det er gratis å bare åpne opp for flere. Det er fullstendig virkelighetsfjernt. Det er IKKE gratis å firedoble ladenettverket for å slippe til en slik aktør. Hvorfor ikke bare spre fordelingen av strøm på tvers av alt? Man minster jo hastighet nå så fort to stykker deler på ei stasjon, hva hvis ei tredje stasjon kunne hjelpe til om den ikke var utnyttet? Da spiller det jo liten trille om ei av bilene kun lader ved 40kW, noe som jo er realiteten hele tiden uansett - selv på Teslaer når man overstiger 80%. Det er det mange som gjør. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Man tar seg uansett betalt per minutt. Hvis ikke, så er det en løsning. ... Så, Tesla skal inngå en avtale med Nissan om tilgang til superladere for så å innføre en prisstruktur som skremmer leaf-eiere fra å lade der? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Så, Tesla skal inngå en avtale med Nissan om tilgang til superladere for så å innføre en prisstruktur som skremmer leaf-eiere fra å lade der? "Skremmer"? Hvis du eier elbil, så vet du at hvis du må lade, så må du lade. Spiller liten rolle om du må betale ei lita premium for å komme deg videre, det gjør du uansett. Det hadde ikke gjort meg noe om Tesla var dyrest der ute når det gjaldt andre biler enn Tesla, men det hjelper å vite at muligheten til å bruke dem er der. Det at Norge i det hele tatt tillot Tesla å gjøre som de gjorde er latterlig, og lite fremtidsrettet om formålet er miljø. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 ... Det at Norge i det hele tatt tillot Tesla å gjøre som de gjorde er latterlig, og lite fremtidsrettet om formålet er miljø. Tillot hva da? Å selge *bra* elbiler? Fryktelig stygg sak det der gitt.. Bygge ut infrastruktur som kunne støtte bilene? Igjen, et fryktelig overtramp å sørge for at bilene kunne brukes som de var tenkt.. /s 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Tillot hva da? Å selge *bra* elbiler? Fryktelig stygg sak det der gitt.. Bygge ut infrastruktur som kunne støtte bilene? Igjen, et fryktelig overtramp å sørge for at bilene kunne brukes som de var tenkt.. /s Å sette opp et lukket system for lading av elbiler. Snakk om å prøve å vri det unna faktumet. Det at Tesla fikk fart på elbilsalg er jo bra, men ikke det at de har et system som kun de kan bruke. Det må du da selv, om du ser utenfor eget behov og ønsker er en uting? 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Å sette opp et lukket system for lading av elbiler. Snakk om å prøve å vri det unna faktumet. Det at Tesla fikk fart på elbilsalg er jo bra, men ikke det at de har et system som kun de kan bruke. Det må du da selv, om du ser utenfor eget behov og ønsker er en uting?Selvfølgelig er systemet 'lukket', de har selv bygget og finansiert det. Det er ikke sånn at de har nektet andre å gjøre det samme. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 Selvfølgelig er systemet 'lukket', de har selv bygget og finansiert det. Det er ikke sånn at de har nektet andre å gjøre det samme. Innrømmer du at det er umulig å tjene penger på hurtig-lading? Hvilke andre grunner finnes det for å holde et slikt system lukket? Er det bra for elbiler totalt sett, at Teslas system er lukket? Betaler Tesla eiere mer for å lade ved Ionity ladere? 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2. mai 2019 Del Skrevet 2. mai 2019 (endret) Legg merke til hvilke biler som står i ladekø. Enten ved hurtigladere du passerer eller google ladekø. Det er i hovedsak Leaf-generasjonen som står der. De kommer til å okkupere omtrent like mange ladere om 10 år uansett om de kan levere 350 eller 50 kW. Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men dette problemet er jo allerede løst. Det koster 3,50kr pr. minutt å benytte en 150kw lader, 2,50kr pr. minutt å benytte en 50kw lader og 1 kr pr.minutt å bruke en 22kw lader. Prisen er uavhengig av om man trekker 100 kw eller 20 kw.. Derfor vil skateladere helst bruke en saktelader. Det som bør innføres er en måte å få folk til å avslutte lading. 1) Dersom bilen er koblet til lader, uten å lade, bør det koste 5kr pr. minutt. Dette for å unngå at biler ikke flyttes når de er fulle. 2) Registrere seg i "kø" via appen og gps. Når noen står i kø, så må du avslutte ladingen iløpet av feks. 15 minutter. Endret 2. mai 2019 av WiiBoy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå