sato017 Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Hei!Jeg sliter litt med siste oppgaven min i arbeidskravet mitt i mikroøkonomi. Er det noen her som kunne hjulpet meg litt med oppgaven? Hadde satt utrolig stor pris på det!Oppgaven går som følger:Anja er glad i smågodt. Hun har nyttefunksjonen U(X1,X2) = X1 + 54X2 - 2x^2(2) (samme som X2, bare at den er opphøyd i 2 også)Hvor X1 er vingummi og X2 er skumbananer.Hun får 160 kr av foreldrene i måneden til å kjøpe smågodt. Prisen for vingummi er 1 kr pr. stk mens prisen for skumbananer er 6 kr pr. stk.a) Hvor mye vil Anja etterspørre av vingummi og skumbananer?b) Det er salg på skumbananer slik at den bare koster 2 kr pr. stk. Hva blir ny optimal etterspørsel etter skumbananer for Anja?c) Finn etterspørselsfunksjonen for skumbananer når vi setter prisen for vingummi lik p1 og prisen for skumbananer lik p2. Totalbudsjettet er lik R.d) Hvordan vil etterspørselen etter skumbananer reagere på en prisøkning på vingummi? Er gode alternative eller komplementære? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå