Gå til innhold

Salg til seg selv i eget AS, rabatter osv

Anbefalte innlegg

Et AS uten ansatte som driver med veldig lav omsetning av biler, samt noe bildeler og utstyr. Import av 10-15 nyere bruktbiler i året for videresalg. 

Kan eier(som ikke er ansatt) av selskapet importere bil til seg selv via firma(kjøpe først inn i firma) og  deretter selge til seg selv for innkjøpspris + mva og andre kostnader(frakt etc) knyttet til importen av den aktuelle bilen? 

Vi snakker om et engangstilfelle.

Staten får akkurat de samme avgiftene og mva som om man hadde importert den samme bilen privat. 

Og hvordan er det med prising/rabatter til venner og familie på biler og utstyr(dekk, felg osv). Kan man selge produkter til innkjøpspris + mva og andre kostnader(frakt osv)?

Må det spesifiseres at det er rabatt eller kan man fakturere den prisen man selv vil?

Det er spesielle regler for gaver, rabatter osv til ansatte men her snakker vi om noe litt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg husker skatteretten min riktig blir dette for skattepliktig utbytte å regne. Beløpet blir lik differansen mellom markedspris og salgspris. Samme gjelder også familie. Venner vet jeg ikke. Aksjeloven tar for seg alt dette, begynn med § 10-11 andre ledd.

EDIT: Hva som blir greia i virkeligheten om regnskapsfører "ser det annerledes" er selvsagt en annen sak ..

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett vil dette regnes som at markedsverdien av bilen tas ut som utbytte fra firmaet (med fradrag for det som betales inn til firmaet). Hvis eier instruerer om at hans venner og familie skal gis slike vilkår vil dette også regnes som utbytte til eier.

Lenke til kommentar

Så det finnes ingen ting som rabatter eller lignende i denne sammenheng? Man kan altså ikke prise produktene som jeg vil?

Åssen skal man rent praktisk løse dette da, hadde aldri sett for meg at dette var så komplisert. Kunne like gjerne kjøpt denne bilen privat så nå tenker jeg at jeg har skapt meg masse trøbbel og merarbeid.

Er det noen muligheter for å reversere dette på et vis og endre før regnskapet gjøres ferdig for 2018?

Lenke til kommentar

(2) "Som utbytte regnes enhver utdeling som innebærer en vederlagsfri overføring av verdier fra selskap til aksjonær."

Er det vederlagsfritt når en selger dekk og felg til innkjøpspris + mva og andre kostnader?

Hva er reglene for prissetting, man kan ikke prise dekk og felger som man vil? 

En jurist hos skattebetalerforingen mente at dersom man kan dokumentere at bilen var ment for privatbruk, at bilen aldri har vært brukt i firma og registrert umiddelbart privat så kan det forsvares at firma kun var et unødvendig mellomledd. Det kan også dokumententeres gjennom mailer og annet at bilen hele tiden var ment for privat eie. Det er rett og slett en glipp at firma ble mellomledd i denne handelen.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...