Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gassgrill på solfylt veranda

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av gassgrill. Problemet er at vi bor i en leilighet uten markise, og sola står rett inn på verandaen fra 12 om dagen til solnedgang. Har lest litt rundt om diverse advarsler om gassflasker i sola og blir derfor litt skeptisk. Hva tenker dere? Finnes det noen løsninger på dette sånn at jeg slipper at flaska går i lufta? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gelender som gir skygge? I så fall bør det ikke være noe problem. Sjekk merkingen på gassflaska. Tror det står at de skal tåle å stå i 50 grader eller noe sånt.

Det er derimot en annen ting som er litt urovekkende med slike gassflasker. Det er at hvis det skulle brenne i nærheten så kan brannvesenet vurdere det som stor fare å ha brannmenn nært gassflaska. I ytterste konsekvens kan det bety at de ikke sender inn røykdykkere for å redde ut folk hvis det brenner i leiligheta. Det er ennå verre om flaska oppbevares innendørs f.eks på vinterstid.

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men i mange blokker er det regler mot grilling på verandaen fordi røyk og lukt sjenerer de som bor over og ved siden av. Hvis du bor en sånn plass, sjekk reglene før du kjøper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er ikkje optimalt, men mest sannsynleg går det greit. I utgangspunktet skal ikkje propanflasker utsettast for temperaturar over 40°, men sjølve sikkerhektsventilen vil ikkje starte å blåse ut propan før temperaturen kjem over 65°.

Det viktigaste er at du setter flaska i skyggen, og i alle fall ikkje drar eit mørkt trekk over eller har flaska ståande i skapet til grillen under bruk.

Eit alternativ kan være å bygge ei kasse med god lufting både oppe og nede, slik at flaska får stå luftig og skjerma frå sola. Kassa bør fortrinnsvis være lys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Fordi det blir varmt inne i skapet, både av solvarme og varme frå gassblussa over.

Dersom flaska står under grillen og den blir for varm så vil den blåse overtrykket rett opp i det brennande gassblusset og antenne.

Og i tillegg vil varmt/brennande fett kunne dryppe ned på gasslangen og forårsake lekkasje, som då vil kunne gå rett opp i gassblusset.

Gassflaska kan oppbevarast i grillskapet som eit improvisert gasskap, men under bruk skal gassflaska takast ut og settast ved sidan av grillen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Det står en ganske kraftig advarsel i manualen på grillen at flaska skal stå ved siden av grillen når den er i bruk. 

Du risikerer at flaska blir så varm at sikkerhetsventilen åpner seg og blåser ut gass. Siden avstand til flammer er ganske kort vil du da få en brann under grillen som ikke stopper før flaska er tom. Og siden gass-slange brenner opp blir det enda verre. 

Jeg lar gassflaska stå på terrassen hele sommeren. Har den på skyggesiden av grillen, slik at den får litt skygge når sola er som verst. 

Husk å ikke lagre gassflaska i boden i kjelleren om vinteren. Det er ikke lovlig å lagre gass under bakkeplan hvis det ikke er ventilasjon til det. Ved lekkasje vil hele kjelleren fylles med gass, og med en liten gnist løfte grunnmuren litt

Lenke til kommentar

Fordi det blir varmt inne i skapet, både av solvarme og varme frå gassblussa over.

Dersom flaska står under grillen og den blir for varm så vil den blåse overtrykket rett opp i det brennande gassblusset og antenne.

Og i tillegg vil varmt/brennande fett kunne dryppe ned på gasslangen og forårsake lekkasje, som då vil kunne gå rett opp i gassblusset.

Gassflaska kan oppbevarast i grillskapet som eit improvisert gasskap, men under bruk skal gassflaska takast ut og settast ved sidan av grillen.

Rart at grillprodusenten lager en brakett for å montere tanken under grillen og opplyser om dette i manualen, om det ikke er beregnet at man skal bruke den? På min Weber-grill blir det ikke varmt i skapet, og det er ingen fare for dryppende fett. 

Det står en ganske kraftig advarsel i manualen på grillen at flaska skal stå ved siden av grillen når den er i bruk. 

Du risikerer at flaska blir så varm at sikkerhetsventilen åpner seg og blåser ut gass. Siden avstand til flammer er ganske kort vil du da få en brann under grillen som ikke stopper før flaska er tom. Og siden gass-slange brenner opp blir det enda verre. 

Jeg lar gassflaska stå på terrassen hele sommeren. Har den på skyggesiden av grillen, slik at den får litt skygge når sola er som verst. 

Det er jo nettopp det det ikke gjør. I manualen står at at du skal montere flasken i den tiltenkte tankbraketten. 

Det er sikkert forskjell fra grill til grill, men jeg tenker at det beste er vel å forholde seg til det som faktisk står i manualen. 

Lenke til kommentar

Rart at grillprodusenten lager en brakett for å montere tanken under grillen og opplyser om dette i manualen, om det ikke er beregnet at man skal bruke den? På min Weber-grill blir det ikke varmt i skapet, og det er ingen fare for dryppende fett. 

Det er jo nettopp det det ikke gjør. I manualen står at at du skal montere flasken i den tiltenkte tankbraketten. 

Det er sikkert forskjell fra grill til grill, men jeg tenker at det beste er vel å forholde seg til det som faktisk står i manualen. 

Ser at det på Weber-grillane står at gassflaska enten kan plasserast på hylla/skapet eller på bakken. Men det er ikkje den vanlege instruksjonen, dei fleste gassgrillar har advarsel mot å ha propanflaska under grillen ved bruk.

Eg er heilt enig i at så lenge manualen for den spesifikke grillen seier at det er greit, så er det tryggast å følge produsentanbefalingane.

Sidan det langt i frå er alle gassgrillar som er beregna for å ha gassflaska under grillen så meiner eg at det tryggaste er å anbefale at gassflaska skal stå ved sidan av grillen (med mindre anna er presisert i manualen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...