Gå til innhold

Over halvparten av oss tror butikkene lurer oss med tilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra, endelig har folk forstått det.
Altså at nettbutikker hever prisene kunstig høyt før den settes voldsomt ned på tilbudsdagen/uka/helg.
Forøvrig har vi svært gode priser på mange varer i vårt lille land. Har gjort best kjøp i fysisk butikk, har spart en del på å ikke handle på nett. Handlet faktisk mer på nett for 15-17 år siden. Ofte er det lokale tilbud som er bedre en beste pris på pristjenester.

Ofte gjør man gode kjøp på Black friday, men sjeldent med så enorme avslag som butikkene skal ha det til. Det som fremstår som 50-80% rabatt er ofte mer 10-20% rabatt i virkeligheten. -Som kan være bra, da særlig elektronikk har pressede priser i Norge.

I tillegg kommer det at noen tror at annonse(blad)/dm er det samme som tilbudsavis. Altså man ser ikke skille på reklame for et produkt vs tilbudskampanje.

Noen nettbutikker er rå på "fake tilbud", der den enorme rabatten bare er lik eller 5% under de andre butikkene.

 

På 90-tallet var det noe som het veiledende pris, selv om ingen solgte varen til veiledende pris så oppga alle en rabatt i forhold til veiledende pris. Dermed hadde visse varer alltid veldig tilbud. Forbrukermyndigheter endret på dette, så det ble ikke lenger tillat å vise til veiledende pris. Fordi den ofte bare var et fake tall, en slags makspris man kunne tillate seg å ta. 

Mekka for falske tilbud og førpriser er svenskegrensen...

Endret av plankeby
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror enkelt og greit at folk er mindre intelligente når det kommer til slikt. :) En får tilnærmet alltid de beste tilbudene på Black Friday (om en tenker på nye varer, ikke utsalg av utgående varer våren etter). En må imidlertid sjekke prishistorikk da det ikke er alle varer som blir satt ned til rekordnivå. Det er enkelt og transparent. Om folk ikke gjør det, kan de skylde seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De neste tilbudene finner én på finn.no

 

Selv om det er litt brukt er det som oftest i fin stand uten mange riper i lakken. Produktet fungerer 100% like bra som det som er helt nytt.

 

Du sparer penger, den du kjøper av får litt penger, og jaggu sparer en miljøet i tillegg. Se det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sparer alltid opp en slant til black friday og julesesongen, slik at jeg har råd til å utnytte de gode tilbudene. Mange er skeptiske til tilbudene (og noen få ganger med god grunn), men så lenge man skaffer seg en oversikt over tilbudene, og faktisk tar seg noen minutter med å sjekke prishistorikk og varestatus på varene, så er det ingen tilbud som kan lure deg.

 

Har gjort dette hvert år i flere år nå, og det meste av dyre forbrukerelektronikk har jeg kjøpt på tilbud. Spart maaaange tusen på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Kjedene kan ikke ha tilbud hele tiden. Da går de konk.

men de prøver å fremstå som om de har tilbud hele tiden.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjedene kan ikke ha tilbud hele tiden. Da går de konk.

 

Tvert imot. De fleste kjeder har kundeaviser hver uke med masse tilbud. Det er slik man får kundene til å gå i butikkene deres. Skal dog sies at ikke alle varene i denne avisen alltid er tilbud, men heller en annonsert vare. Og det er ikke alltid rabattene er superstore heller, men en gang i ny og ned, så kommer det noen varer i disse avisene med ganske mye rabatt. Selv på en helt vanlig uke. (Og ja, jeg sjekker prishistorikk)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De neste tilbudene finner én på finn.no

Selv om det er litt brukt er det som oftest i fin stand uten mange riper i lakken. Produktet fungerer 100% like bra som det som er helt nytt.

Du sparer penger, den du kjøper av får litt penger, og jaggu sparer en miljøet i tillegg. Se det.

Spørs litt hva man ser etter. En økende andel selgere tar mer for varen på Finn enn den koster ny. Eller et avslag på 10% av pris som gjelder. Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet for Byggmakker og der justerte de prisene hver uke på masse varer og kalte det tilbud. Folk beit på og trodde de gjorde et kupp. Sånn går det igjen over alt. Og dette skjedde etter det ble lovendringer om hva som var lov til å kalle salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et eksempel er TV'er som få eller bare Elkjøp som har akkurat den spesifikke modellen. Det finnes jo akkurat samme TV der ute med annet modellnavn.

 

Gjevnt og trutt kjøres samme TV på kampanjer. Så det er vanskeligere og bruke prisgarantien.

 

Kjøpte til mamma en Philips som var en slik Elkjøp modell i 2013. Sabla god tv!.

Endret av Toast Is Pimp!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuffende at bare halvparten har skjønt hva butikkene driver med.

Nå gjelder ikke dette alle butikker da. Noen har faktisk reelle tilbud på slike "fargedager/uker" og andre kampanjer.

 

Og det er riktig at prisbildet er uoversiktelig på grunn av at prisene går opp og ned hele tiden på grunn av slike prisroboter som omtrent alle butikker bruker (det er faktisk ikke bare Power som bruker slike, selv om de prøver å få det til å fremstå slik) som gjør at prisene hele tiden kan holdes på konkurrentenes nivå. Har en konkurrent hatt en kampanje kort tid i forveien, så kan det dermed se ut som butikken har satt prisen opp, for så å sette den ned igjen, når det i realiteten er to kampanjer med relativt kort mellomrom.

Lenke til kommentar

Enda en konstruert tilbudsdag for å få oss til å kjøpe mer?

 

Holder vist ikke med en dag, nå er det "green weekend" reklame som tyter ut på www.

Neste år blir det muligens "green week".

Endret av Argur
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...