Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drysser fra hodet

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt et problem i mange år nå og det er at det snør fra hode mitt hele tiden. Det går litt opp og ned i mengde, men hvis jeg har på noe svart eller har svart putetrekk, så tar det ikke lang tid før det blir hvitt.

Jeg har vært hos legen for eksem og fikk noe jeg skulle smøre på hodebunnen, men fikk bort kløe, flak og soppen bare. Nå drysser det bare.

Jeg bruker sjeldent sjampo og har aldri noe stylingprodukter i håret. Jeg bare skyller det nesten daglig.

Noen tips til å få vekk dryssing?

Anonymous poster hash: 47f4e...bee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flass kommer ofte av seboreisk eksem, som vil si at det er en sopp alle har i huden som trives spesielt godt hos deg og irriterer huden. Soppen lever av forskjellige oljer som finnes i shampoo eller som du produserer selv. Ved å ikke bruke shampoo kan du altså mate den og gjøre problemene dine større, men du må være kritisk til hvilke du bruker. For meg duger ikke Head and Shoulders, men det er billige flasshampooer på apoteket som fungerer veldig bra. Fungoral er også effektivt for å stoppe utbrudd. Liker det mye bedre enn disse hårvannene og svineriet man skal smøre på hodebunnen.

https://simpleskincarescience.com/pityrosporum-folliculitis-treatment-malassezia-cure/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Første bud er egentlig at når du dusjer, så vask hodebunnen ordentlig og få vekk all overflødig hus. Ellers må man jo finne ut av hva som gir deg dette flasset - om det er en underliggende hudsykdom. Tørr hud, seboreisk eksem, psoriasis, andre sopparter kan være årsak til dette. Første sted blir å prøve ut diverse hårprodukter og vaske seg ordentlig. Hvis dette blir et plagsomt problem fremover må man jo til lege for å få noen bedre tips eller diagnose.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Klisjésvaret fra meg blir at etter min erfaring, hvis jeg er mye ute og er aktiv, dusjer normalt og skyller hår og hodebunn grundig, så minsker slike problemer. Hvis jeg er i en periode hvor jeg sitter mye stille, spiser mye dårlig mat og ikke ser mye sol og frisk luft, så ser det ut til å øke. God hygiene og sunn livsstil ser ut til å forebygge det til en stor grad, i hvert fall for meg. Sist sommer var jeg på strand og badet i saltvann i månedsvis, aldri følt meg friskere og de problemene bare forsvant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...