Gå til innhold

Ny prisrekord for Bensin i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal og bør koste å forurense. Høy pris per liter er en bra ting for miljøet og setter fortgang i elektrifiseringen av transportnæringa. Dessuten er det bra for norges økonomi at vi tjener mest mulig per fat olje vi produserer. Måtte oljeprisen bare stige videre og forbruket vris stadig mer over på oljeprodukter som ikke forbrennes og ikke kan erstattes av tre, glass, metall etc. F.eks kabelisolasjon. Plastsøpla som dette gir må selvsagt gjenbrukes mest mulig, eller deponeres, ikke forbrennes.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er noe uenig. Man bør stimulere enda mere til EL-bilsalg (subsidier eller hva det nå måtte gå i), altså ikke straffe.

 

Det er et miljøregnskap på den produksjonen av fossildrivstoffbiler også - da de ble bygget. Derfor bør de brukes så lenge som mulig. Norge behøver uansett å selge oljen sin til noen, så hvorfor ikke fortsette å gjøre det også til sine egne borgere?

 

Vrakpanten kunne med fordel økes en del tusenlapper, på tross av at staten da må betale mer ut enn hva nyinnbetalingen stod for, altså en subsidiering her. Da blir man gjerne kvitt ihvertfall mange av de dårligste bilene.

Dette vil på sikt også skape mer behov får å nyinnkjøpe seg EL-biler, da det kun er EL-biler å få fra år 2025 (var det det året?)..

 

EU-godkjenningen er stram nok som den er, og økt vrakpant vil derfor ha en voldsom stimulerende effekt, ved at folk ikke finner de verdt å reparere på lengre dersom vrakpanten er god.

 

Jeg synes ikke bensin og diesel skal bestraffes med flere eller høyere avgifter enn hva vi har nå.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øke prisene, slik at de fortsatt kan kjøre tilbud to ganger i uken?

Lokalt har jeg sett priser under kr 15 på bensin på enkelte stasjoner i nærheten av uavhengige drivstoffleverandører (ikke fra de riksdekkende kjedene).

 

Litt dyrere å fylle tanken, men vi har god råd til det.

Siemen har rett, vi kan både tåle og trenge høyere priser. Nordmenn har tradisjon for å være sinker med å ta del i omstillinger, men økonomiske realiteter hjelper oss å våkne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syntes det ofte er "nå er bensinen dyr" fordi oljeprisen stiger, men når oljeprisen synker er argumentet at "Bensinprisene er fremdeles høye fordi raffineriprisen er høy"

 

Noe som vet om noe statistikk på dette?

 

Følger bensinprisen oljeprisen, raffineriprisen, eller det som passer bensinstasjonen best?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mmm deilig, rævkjør meg enda litt til a. Hvordan i helvete skal man få økonomien til å gå rundt når man ikke har råd til å dra på jobb?

Har du ikke hørt på Elbildisiplene? De har jo hatt svaret i evigheter. Elbiler passer for alle og de som ikke kjører elbil er idiotiske aper som ikke skjønner sitt eget beste.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syntes det ofte er "nå er bensinen dyr" fordi oljeprisen stiger, men når oljeprisen synker er argumentet at "Bensinprisene er fremdeles høye fordi raffineriprisen er høy"

 

Noe som vet om noe statistikk på dette?

 

Følger bensinprisen oljeprisen, raffineriprisen, eller det som passer bensinstasjonen best?

 

Prisen synker jo hele uka bortsett fra mandag og torsdag. Det mange glemmer er å regne på dollarkursen også. En sammenligner blindt kun mot oljeprisen i dollar. For to år siden var jo diesel tilgjengelig under 11kr omtrent hver uke, da hadde prisen sunket kraftig i tiden før. Sammenligner en også mot inflasjonen eller lønningene så blir det jo også litt annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du ikke hørt på Elbildisiplene? De har jo hatt svaret i evigheter. Elbiler passer for alle og de som ikke kjører elbil er idiotiske aper som ikke skjønner sitt eget beste.

El bil kan dekke behovet mitt såvidt det er, men da kommer jo neste problem: pris og lang ladetid. Det er ikke akkurat veldig moro å kjøre en rusten 30 år gammel bil.

Lenke til kommentar

Det skal og bør koste å forurense. Høy pris per liter er en bra ting for miljøet og setter fortgang i elektrifiseringen av transportnæringa. Dessuten er det bra for norges økonomi at vi tjener mest mulig per fat olje vi produserer. Måtte oljeprisen bare stige videre og forbruket vris stadig mer over på oljeprodukter som ikke forbrennes og ikke kan erstattes av tre, glass, metall etc. F.eks kabelisolasjon. Plastsøpla som dette gir må selvsagt gjenbrukes mest mulig, eller deponeres, ikke forbrennes.

Prøver du deg med litt komedien sånn utpå dagen :)

 

Du vet like godt som meg at det ikke skjer, det som skjer at at mamma og/eller pappa må bruke mer penger for å komme seg på jobb og ungene får mindre mat å spise.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det skal og bør koste å forurense. Høy pris per liter er en bra ting for miljøet og setter fortgang i elektrifiseringen av transportnæringa. Dessuten er det bra for norges økonomi at vi tjener mest mulig per fat olje vi produserer. Måtte oljeprisen bare stige videre og forbruket vris stadig mer over på oljeprodukter som ikke forbrennes og ikke kan erstattes av tre, glass, metall etc. F.eks kabelisolasjon. Plastsøpla som dette gir må selvsagt gjenbrukes mest mulig, eller deponeres, ikke forbrennes.

Prøver du deg med litt komedien sånn utpå dagen :)

 

Du vet like godt som meg at det ikke skjer, det som skjer at at mamma og/eller pappa må bruke mer penger for å komme seg på jobb og ungene får mindre mat å spise.

Og kanskje dei til og med må stoppe motoren på bilen når dei er på matbutikken og handler!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er noe uenig. Man bør stimulere enda mere til EL-bilsalg (subsidier eller hva det nå måtte gå i), altså ikke straffe.

 

Det er et miljøregnskap på den produksjonen av fossildrivstoffbiler også - da de ble bygget. Derfor bør de brukes så lenge som mulig. Norge behøver uansett å selge oljen sin til noen, så hvorfor ikke fortsette å gjøre det også til sine egne borgere?

 

Vrakpanten kunne med fordel økes en del tusenlapper, på tross av at staten da må betale mer ut enn hva nyinnbetalingen stod for, altså en subsidiering her. Da blir man gjerne kvitt ihvertfall mange av de dårligste bilene.

Dette vil på sikt også skape mer behov får å nyinnkjøpe seg EL-biler, da det kun er EL-biler å få fra år 2025 (var det det året?)..

 

EU-godkjenningen er stram nok som den er, og økt vrakpant vil derfor ha en voldsom stimulerende effekt, ved at folk ikke finner de verdt å reparere på lengre dersom vrakpanten er god.

 

Jeg synes ikke bensin og diesel skal bestraffes med flere eller høyere avgifter enn hva vi har nå.

Si meg enig i mye av dette. Faktisk så har ikke de med dårligst råd elbil enda, og øke hverdags kostnadene for dem gjør det ikke så de får råd til elbil kjappere.

 

Er først når vi er så si full el bilpark utenom stabeista igjen vi kan skru opp prisen for og "tvinge" dem siste.

 

Vrakpant er en flott måte og få byttet bil på. Men det koster.

 

Samtidig har det aldri vert så billig å kjøre bil

Kan ikke si det når en har fått bom så si utenfor utgangsdøren. Betaler da mer i bom en drivstoff som regel med småkjøringa jeg driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...