Venn0x Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Kan noen vennligst tegne ganske enkelt om hvordan og sette opp flere leds på en krets med en bryter?...Jeg tenkte på 5 leds, type de de har på MP.....Ville vært kjempebra om noen gadd! Mvh Christian Hogstad Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 HER la jeg ut en tegning jeg lagde i paint...derfor den er så meget stygg det er 5 LED's i serie....mener bestemt at de er satt riktig vei å, nemlig katode til jord...sant? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Du mangler jo en helt vesentlig ting på den tegningen: en motstand. Hvis du kobler uten motstand så må du regne med at alle LEDene brenner av. Du må nok vite litt om hvilken type LED det er snakk om, det selges også LED for 5V, med innebygget motstand. Da skal de kobles i parallell. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) han nevnte de som fantes på MP...hvis du hadde sjekket det, ser du at det er 5v LED..... Da de kjører på 5 volt gjør dette at du kan bruke dem uten å måtte gå til anskaffelse av løse motstander eller printkort - "plug'n'play" :-) vel....ikke vær så damn hissig til å argumentere da! du kunne nevnt at hvis det gjaldt ANDRE led's fra ANDRE steder.....men neida.... EDIT: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=2250&GID=2200 ok, du hadde rett ved å si at dem skal kobles i paralell Endret 22. desember 2003 av Dimensionx Lenke til kommentar
Venn0x Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 men hva med motstander osv da?..eller skal jeg bare paralell kople 5 leds og plugge den inn i 5 v? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 de LED'sa fra mikroplex har innebygde motstander. gjør som hårek sier og koble dem i paralell på +5v... husk bare å koble dem riktig vei, ellers lyser dem ikke. katode til jord(er jeg gaanske sikker på) katoden er den delen av LED'en som er størst, hvis du ser inni den. eller det lengste beinet. rett meg hvis jeg tar feil da Lenke til kommentar
Venn0x Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 Ok, Takk folkens Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Det lengste benet er anode (+) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Det lengste benet er anode (+) Japp, *rette på Dimensionx* Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Du mangler jo en helt vesentlig ting på den tegningen: en motstand. Hvis du kobler uten motstand så må du regne med at alle LEDene brenner av. Du må nok vite litt om hvilken type LED det er snakk om, det selges også LED for 5V, med innebygget motstand. Da skal de kobles i parallell. Det er heeelt feil! På koblingskjemaet seriekopler han ledsene, og dermed fordeles spenningen på 5 leds Uleds = U / antall leds Uleds = 12v / 5 Uleds = 2,4v det beste hadde derimot vært å paralellkoblet leds, og satt en motstand på hver av dem! da ville de fått den spenningen de bør ha. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 pass på at du har riktig ohm på de motstandene da Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Du mangler jo en helt vesentlig ting på den tegningen: en motstand. Hvis du kobler uten motstand så må du regne med at alle LEDene brenner av. Du må nok vite litt om hvilken type LED det er snakk om, det selges også LED for 5V, med innebygget motstand. Da skal de kobles i parallell. Det er heeelt feil! På koblingskjemaet seriekopler han ledsene, og dermed fordeles spenningen på 5 leds Uleds = U / antall leds Uleds = 12v / 5 Uleds = 2,4v det beste hadde derimot vært å paralellkoblet leds, og satt en motstand på hver av dem! da ville de fått den spenningen de bør ha. Vi er allerede enige om at de skal parallellkobles, fordi det er 5V LEDs. Men du kan jo forklare hva som er feil i min forklaring når vi snakker om vanlige LED. Fordeling av spenning er ikke relevant, skjønner ikke helt hvor du vil med det regnestykket ditt. Det er jo ingen strømbegrensing uten en motstand i kretsen. Lenke til kommentar
Venn0x Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 Motstander er det jo i LED'sa fra MP om ikke jeg tar helt feil..... Mærry Æksmass forresten Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Du mangler jo en helt vesentlig ting på den tegningen: en motstand. Hvis du kobler uten motstand så må du regne med at alle LEDene brenner av. Du må nok vite litt om hvilken type LED det er snakk om, det selges også LED for 5V, med innebygget motstand. Da skal de kobles i parallell. Det er heeelt feil! På koblingskjemaet seriekopler han ledsene, og dermed fordeles spenningen på 5 leds Uleds = U / antall leds Uleds = 12v / 5 Uleds = 2,4v det beste hadde derimot vært å paralellkoblet leds, og satt en motstand på hver av dem! da ville de fått den spenningen de bør ha. Vi er allerede enige om at de skal parallellkobles, fordi det er 5V LEDs. Men du kan jo forklare hva som er feil i min forklaring når vi snakker om vanlige LED. Fordeling av spenning er ikke relevant, skjønner ikke helt hvor du vil med det regnestykket ditt. Det er jo ingen strømbegrensing uten en motstand i kretsen. Var litt for tidlig for meg der ja "Hadde nettop stått opp" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå