BigJackW Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Har en 2009 Golf, 2.0Tdi som akkurat har passert 150k. Hørte med møller om at intervallet er 180k for regreimbytte, men de mente at det var anbefalt å gjøre det på alder siden bilen har passert 10 år. Et annet verksted jeg hørte med mente dette ikke var nødvendig. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Dominator X Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 (endret) Så du har vært inne å hørt med to bilverksteder, fått to forskjellige svar/meninger, så velger du å spørre på et forum der du kanskje kan treffe på en tilfeldig bilmekaniker, om ikke bare en hel haug med bedrevitere uten peiling? Jeg kan garantere at du blir mye mer klok om du hører med flere verksted enn å få folks meninger her. Endret 25. april 2019 av Dominator X Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Det er vanlig å spesifisere intervallene på kjørelengde og alder. Altså det som kommer først. Gummien både slites ved bruk og forringes ved alder. Konsekvensene ved reimbrudd er ofte så store at det ikke er verdt å gamble. 2 Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Det er vanlig å spesifisere intervallene på kjørelengde og alder. Altså det som kommer først. Gummien både slites ved bruk og forringes ved alder. Konsekvensene ved reimbrudd er ofte så store at det ikke er verdt å gamble. Det er korrekt at det normale er at det er angitt skiftintervall både i alder og km, dvs. det som kommer først. En av mine biler hadde for eks 10 år/240.000 km internasjonalt, men 5 år/120.000km i Norge pga. såkalt "ekstra krevende driftsforhold". Akkurat den forskjellen illustrerer vel at dette ikke er noen eksakt vitenskap. Produsent/Importør setter vel gjerne anbefaling som er såpass konservativ at den i de aller fleste tilfeller er innafor. Jeg hadde kjørt den bilen såpass lite etter 5 år at jeg ventet litt til, byttet etter 7 år og 90k km. Og det gikk bra. Men etter såpass lang tid som 10 år hadde nok jeg byttet for sikkerhets skyld selv om bilen var kjørt lite. Men det stemmer faktisk at noen VAG-biler har skiftintervall bare på km og ikke på alder. Jeg har selv et familiemedlem som har en 2008 1.9tdi, og der er det kun km. Bilen er altså 11 år gammel, men kun gått 70k km (pensjonistkjørt). Eieren har spurt sitt merkeverksted, og de viste til at det skulle skiftes på 150k km (tror jeg). Da han konfronterte dem med at med hans årlige kjørelengde ville dette rent teoretisk inntreffe når bilen var mellom 20 og 30 år gammel ble de flakkende i blikket, og noe klart og entydig svar på hvorvidt/når han burde skifte reima, ville de ikke gi. Verksted nr. 1 svarer nok ut fra en generell betraktning om at reimer som er 10 år gamle uansett bør skiftes for sikkerhets skyld. Mens verksted nr. 2 sannsynligvis holder seg slavisk til angitt skiftintervall for den motorvarianten. Begge har altså på en måte rett. Hvor lenge man skal ta sjansen på å kjøre før man bytter er jo et valg TS bare må ta selv. Men jeg tror som sagt innledningsvis det er på tide å bytte nå uansett. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Om det er mulig å ta av dekselet på registerreimen, kan du sjekke om reimen er slitt eller om gummien har begynt å sprekke. Er den fremdeles flott og fin, går det gjerne fint an å vente til du når riktig antall kilometer. Har det kommet antydning til sprekker (se gjerne mellom "tennene") eller få ødelagte tenner vil jeg anbefale å bytte før heller enn senere. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Verkstedet som anbefaler å ikke bytte håper vel kanskje de får jobben med å bytte motor når reima ryker. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Verkstedet som anbefaler å ikke bytte håper vel kanskje de får jobben med å bytte motor når reima ryker. Har ikke intrykk av at verksted nødvendigvis ønsker å bytte motorer for folk. Det tar veldig lang tid og forsinker alle andre oppdrag. Men klart dem får jo en del penger for det. Det vil helt sikkert gå fint å kjøre noen år til, men den kan og plutselig ryke og da er du uten motor. Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Den eneste måten å finne ut om du trenger å bytte reima eller ikke er visuell inspeksjon. Stort sett er det ikke delene som er dyre, det er arbeidet. Vurdert å bytte selv/hørt med noen du kjenner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå