Gå til innhold

Salget faller: Overraskende stort underskudd for Tesla


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Men det er ikke så mange utenfor USA.

Hvor mange er det da?

 

Antar du ikke har noen kilde. Men det kan godt hende du har rett. Tesla har holdt på med å fylle skip i april, og disse blir så klart ikke levert før senere i kvartalet.

Samtidig så forsvinner enda mer av skattefordelene for Tesla i juni.

Dette hjelper altså til med å få leveranser i Q2.

 

Legg til at uten zev-kreditter så ville tapet i Q1 vært langt over en milliard dollar.

ZEV-kredittene sto for $15 mill i inntekt i Q1, ikke hundrevis av millioner.

 

Videre så er stadig større andeler av det synkende salget modeller med lavere margin. Oppå det så betyr færre salg av biler mindre mulighet for å selge zev-kreditter.

Det er lenge siden ZEV-kredittene har spilt særlig rolle for Tesla. Kravene til fossilbilprodusentene er foreløpig ganske overkommelige, så de har det de trenger av kreditter. Men det strammer seg til om noen år.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva løy jeg om?

Dette: "børsdrivende meldinger er det som dytter opp lønningene hans"

 

Da jeg ba deg om å dokumentere dette, linket du til en artikkel som sa noe helt annet, nemlig at han kun får utbetalt hvis selskapet når en viss markerdsverdi innen et gitt antall år.

 

Det hjelper altså ikke med børsdrivende meldinger. Det eneste som vil gi ham gevinst er solid kursoppgang over tid. Det oppnås ikke med kortsiktige meldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så galt. 10k/mnd i USA og 10k/mnd utenfor USA betyr 60k i Q2. Legg til 15-20k S/X så er man på 75-80k.

Du vet at de har solgt 10K utenfor USA i april siden det er tallet du oppgir?

 

Av det som har kommet fram er det kanskje rundt 2000 solgt i Europa. Noen holdepunkter for at det er solgt 8K i Kina og Kanada?

 

I tillegg, hvorfor skulle salget av S/X stige siden Q1? De solgte 12K i Q1 og i USA er det solgt under 2K i april og registreringsstatistikken i Europa er dyster lesning.

 

Men leveransene vil trolig øke utover i kvartalet. 90-100k er fortsatt oppnåelig.

Ikke sannsynlig. Tipper det kommer til ende rundt Q1 som var forferdelig dårlig. For året så er det null sjans for 360K Model 3 og et ansvarlig selskap ville redusert forventningene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I bunn og grunn er Tesla i skrivende stund Titanic og isfjellet er godt under en sjømil forut.

Dette har guttaboys skreket om i flere år nå. Tesla er alltid på randen av konkurs, visstnok. I flere år på rad. Det begynner å bli litt forutsigbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig for det er andre som også bruker Tesla i sine flåter og de har ikke slike problemer.

Nei vel?

 

Hele tre selskaper den siste uken har lagt ned fordi Tesla-bilene er altfor mye på verksted og altfor lite i inntektsbringende trafikk. Den i Kina som nevnt over samt ett selskap i Nederland og ett i Sverige.

 

Veldig mye som på plass for å få laget disse robottaxiene, for å si det sånn.

 

https://www.thedrive.com/tech/27725/tesla-fleet-company-struggles-raise-questions-about-robotaxi-plans

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange er det da?Antar du ikke har noen kilde. Men det kan godt hende du har rett. Tesla har holdt på med å fylle skip i april, og disse blir så klart ikke levert før senere i kvartalet.Dette hjelper altså til med å få leveranser i Q2.ZEV-kredittene sto for $15 mill i inntekt i Q1, ikke hundrevis av millioner.Det er lenge siden ZEV-kredittene har spilt særlig rolle for Tesla. Kravene til fossilbilprodusentene er foreløpig ganske overkommelige, så de har det de trenger av kreditter. Men det strammer seg til om noen år.

Hvorfor skal jeg ha kilder når du ikke har kilder?

 

Men kikk litt her:

 

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/bjii12/comment/em8jvoa Brukeren Lacrewpandora besøker kaien i California og ser på bilene med egne øyne. Skipene fylles ikke, de får en 1500 til 2000 biler fra Tesla ombord, der skipene kan ta 4-6 000. Alle de andre plassene er tatt av andre bilprodusenter.

 

ZEV spiller fremdeles en rolle, men ikke så mye som NON-ZEV. Over 200 millioner dollar av disse «glemte» Tesla å nevne i sin earnings call:

 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-30/tesla-analyst-miffed-by-credit-sales-missing-from-musk-s-call

 

At en Tesla-kjøper har mindre potensielt skattekrav etter juni hjelper IKKE på salget nå i Q2. I så fall ville det ikke vært salg av andre elektriske biler over hodet. Tvert om, andre produsenter vil nå selge mer fordi disse ennå kan lokke med fullt fratrekk på skatten.

 

I sum så strammer snøret seg veldig rundt Tesla om dagen. Tesla må hente inn mer penger for å ikke gå over ende. Spørsmålet er hvor mye Tesla kan få og til hvilke betingelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har guttaboys skreket om i flere år nå. Tesla er alltid på randen av konkurs, visstnok. I flere år på rad. Det begynner å bli litt forutsigbart.

Det er jo bare å lese siste Q10 og se hvordan det står til ed kontantflyt, penger på bok, faste utgifter, etterspørsel osv. Til og med ærekjære Musk måtte innrømme at det var hold i tanken om å måtte hente mer kapital. Så langt har Tesla tapt 10 000 dollar for hver bil de har produsert.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei vel?Hele tre selskaper den siste uken har lagt ned fordi Tesla-bilene er altfor mye på verksted og altfor lite i inntektsbringende trafikk. Den i Kina som nevnt over samt ett selskap i Nederland og ett i Sverige.Veldig mye som på plass for å få laget disse robottaxiene, for å si det sånn.https://www.thedrive.com/tech/27725/tesla-fleet-company-struggles-raise-questions-about-robotaxi-plans

En må være særdeles lite informert om en tror på noe som helst av robot-taxi i 2020. Det er jo INGEN som er i nærheten av å ha teknologi for å få til dette. Og aller minst Tesla. Det er skremmende at tilsynelatende oppegående mennesker blir helt tullerusk bare fordi Musk har kommet med halvsannheter og direkte løgner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bare å stikke fingeren i jorda. April ser ut som en dårlig måned for Tesla. Men det er heller ingen grunn til å overdramatisere, Tesla går jo ikke konk av en dårlig måned.

 

Regner med de tar det konstruktivt og finner på tiltak som får folk til å åpne lommebøkene igjen. Jeg tviler sterkt på at de er helt rådløse og ikke har et eneste triks i ermet. Jokerne ligger nok bare på rekke og rad og venter på en passende anledning.

Lenke til kommentar

Dette: "børsdrivende meldinger er det som dytter opp lønningene hans"

 

Da jeg ba deg om å dokumentere dette, linket du til en artikkel som sa noe helt annet, nemlig at han kun får utbetalt hvis selskapet når en viss markerdsverdi innen et gitt antall år.

 

Det hjelper altså ikke med børsdrivende meldinger. Det eneste som vil gi ham gevinst er solid kursoppgang over tid. Det oppnås ikke med kortsiktige meldinger.

Har du hukommelse som ei gullfisk? Du pratet om kilder rundt hydrogenbiler, og nå tar du opp "børsdrevne meldinger"? Uansett så er det fremdeles 100%  rett. For å innkassere den enorme bonusen sin, så må Musk få opp prisingen, og det å kaste ut  børsdrevne meldinger, som han blir saksøkt for er nettopp for å gjøre et dårlig forsøk på det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I tillegg, hvorfor skulle salget av S/X stige siden Q1? De solgte 12K i Q1 og i USA er det solgt under 2K i april og registreringsstatistikken i Europa er dyster lesning.

De reduserte produksjonen i Q1 og innførte endringer på produksjonslinjene. Nå når de kan produsere biler med ny frontmotor og luftfjæring kjører de opp igjen produksjonen. Når de da har flere biler å selge så selger de flere biler.
Lenke til kommentar

De reduserte produksjonen i Q1 og innførte endringer på produksjonslinjene. Nå når de kan produsere biler med ny frontmotor og luftfjæring kjører de opp igjen produksjonen. Når de da har flere biler å selge så selger de flere biler.

Så det er på grunn av stor etterspørsel de setter ned prisen på flere av modellene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/bjii12/comment/em8jvoa Brukeren Lacrewpandora besøker kaien i California og ser på bilene med egne øyne. Skipene fylles ikke, de får en 1500 til 2000 biler fra Tesla ombord, der skipene kan ta 4-6 000. Alle de andre plassene er tatt av andre bilprodusenter.

Du burde kanskje lest det du linker til. Personen antar altså 10k biler i april. Sammen med 10-15k biler produsert for USA ser produksjonen ut til å være helt på stell. Disse bilene blir levert senere i kvartalet.

 

Sånn har det alltid vært. Januar, april, juli og oktober er alltid "dårlige" måneder med relativt få leveranser. Mars, juni, september og spesielt desember er alltid "gode" måneder, der det leveres massevis av biler. 10k leveranser i april er uvanlig sterkt.

 

ZEV spiller fremdeles en rolle, men ikke så mye som NON-ZEV. Over 200 millioner dollar av disse «glemte» Tesla å nevne i sin earnings call

De trenger da ikke nevne disse. Dette er inntekt som Tesla har alle kvartaler, og som er fullstendig kjent for alle investorer som følger halvveis med. Det er så stabil inntekt at Tesla ikke en gang skiller det ut i en egen post.

 

At en Tesla-kjøper har mindre potensielt skattekrav etter juni hjelper IKKE på salget nå i Q2. I så fall ville det ikke vært salg av andre elektriske biler over hodet. Tvert om, andre produsenter vil nå selge mer fordi disse ennå kan lokke med fullt fratrekk på skatten.

Når juni er siste måned man får $3750, før det trappes ned til $1875 i juli, så er det åpenbart at folk vil forsøke å bestille i juni i stedet for i juli. Venter de til juli så taper de $1875. Altså ordre trekkes noe frem i tid.

 

Dette kan skape utfordringer i juli, så innen den tid må Tesla gjøre det de kan for å ha god flyt i de andre markedene. Leasing, RHD, biler tilgjengelige for snarlig kjøp, osv. Gjerne også få på plass luftfjæring og hengerfeste. Og så klart pushe SR+ litt tyngre.

 

I sum så strammer snøret seg veldig rundt Tesla om dagen. Tesla må hente inn mer penger for å ikke gå over ende. Spørsmålet er hvor mye Tesla kan få og til hvilke betingelser.

Jeg kan ikke utelukke at Tesla vil hente inn penger. Men ting tyder på at de ikke kommer til å gjøre det. Jeg tror ikke betingelsene de vil få er gode nok til at Tesla ønsker å ha mer penger på konto. Det blir bare rentekostnader og/eller utvanning av de eksisterende aksjonærene.

 

Men så klart, kanskje de kan få overraskende gode betingelser - da tror jeg Tesla vil seriøst vurdere det.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje lest det du linker til. Personen antar altså 10k biler i april. Sammen med 10-15k biler produsert for USA ser produksjonen ut til å være helt på stell. Disse bilene blir levert senere i kvartalet.Sånn har det alltid vært. Januar, april, juli og oktober er alltid "dårlige" måneder med relativt få leveranser. Mars, juni, september og spesielt desember er alltid "gode" måneder, der det leveres massevis av biler. 10k leveranser i april er uvanlig sterkt.De trenger da ikke nevne disse. Dette er inntekt som Tesla har alle kvartaler, og som er fullstendig kjent for alle investorer som følger halvveis med. Det er så stabil inntekt at Tesla ikke en gang skiller det ut i en egen post.Når juni er siste måned man får $3750, før det trappes ned til $1875 i juli, så er det åpenbart at folk vil forsøke å bestille i juni i stedet for i juli. Venter de til juli så taper de $1875. Altså ordre trekkes noe frem i tid.Dette kan skape utfordringer i juli, så innen den tid må Tesla gjøre det de kan for å ha god flyt i de andre markedene. Leasing, RHD, biler tilgjengelige for snarlig kjøp, osv. Gjerne også få på plass luftfjæring og hengerfeste. Og så klart pushe SR+ litt tyngre.Jeg kan ikke utelukke at Tesla vil hente inn penger. Men ting tyder på at de ikke kommer til å gjøre det. Jeg tror ikke betingelsene de vil få er gode nok til at Tesla ønsker å ha mer penger på konto. Det blir bare rentekostnader og/eller utvanning av de eksisterende aksjonærene.Men så klart, kanskje de kan få overraskende gode betingelser - da tror jeg Tesla vil seriøst vurdere det.

Produksjonen kan være så mye på stell den bare vil, det er salget som teller, og det er synkende for SEX.

 

Forklar meg heller hvorfor analytikere i fleng er kritiske til at over 200 millioner dollar i NON-ZEV ikke ble nevnt på earnings call? For sist sa du at det ikke var av betydning fordi beløpet var så lite, nå er inntekten så stabil at Tesla ikke synes det er verdt å nevne det. Tror ikke noen analytikere blir imponert over dine forklaringer heller. Sannheten er at Tesla tapte over 1 milliard dollar på produksjon av biler sist kvartal. Et kvartal du får jul mente ville være ett i flere kvartal i rekken der kontantstrømmen til tesla ville være positiv og Tesla ville tjene penger som gress. Mens fasiten er at mengden kontanter Tesla har er faretruende lavt.

 

Ordrer trekkes Ikke frem i tid. Det er jo overtydelig. Og, om dette fallende salget inneholder ordrer trukket frem i tid så betyr det at Q3 ligger an til å bli enda verre. Ergo, det er en rad med problemer som tårner seg opp for Tesla.

 

Den grunnen de fleste er enige om at Tesla ikke har hentet inn penger er at de rett og slett ikke har muligheten til å hente inn penger. Tesla oppgir ingen grunn selv, (sett vekk fra totalt ubegrunnede luftige drømmer fra Musk) så markedet er overlatt til å spekulere og det er størst konsensus rundt «Tesla kan ikke». Det i seg selv er et veldig dårlig tegn. At Tesla må vanne ut aksjen, som fort kan trigge tvangssalg av Musk sine aksjer er et veldig sannsynlig scenario. Noe som vil være bra for Tesla. Om Tesla kan kvitte seg med Musk, restrukturere og få på plass en person som er kompetent på produksjon av biler så kan kanskje selskapet reddes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den kjempestore etterspørselen er også grunnen til at man får bil levert på rekordtid.

Etterspørselen er så vill at tesla har fjernet forventet leveringstid fra bestillingslistene sine. Det skapte vel helt hinsides etterspørsel med to tre ukers leveringstid om du bestiller nå. I mars fikk du jo omtrent bilen på dagen bare du bodde på Østlandet. Sjekk Telsabjørn sin leveransevideo for bekreftelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...