Gå til innhold

Salget faller: Overraskende stort underskudd for Tesla


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen, de aller fleste selskaper har estimater om når de er selvkjørende.

To feil gjør ikke en rett. Andre har helt klart også vært lettvindte her, men det er ingen unnskyldning.

 

Dette er heller ikke svart hvitt. Å si at man kommer med et produkt neste år som er selvkjørende er uansvarlig om man ikke faktisk vet at man gjør det, men det er en vesentlig gradsforskjell mellom det og å påstå at du kan kjøpe det vi selger i DAG og vi vil gjøre den selvkjørende om ett år OG du skal tjene masse penger på å leie den ut som taxi.

 

Det er en vesentlig forskjell i hva de to påstandende driver av signifikante beslutninger hos andre, selv om begge påstander kan beskrives som uansvarlige.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

To feil gjør ikke en rett. Andre har helt klart også vært lettvindte her, men det er ingen unnskyldning.

 

Dette er heller ikke svart hvitt. Å si at man kommer med et produkt neste år som er selvkjørende er uansvarlig om man ikke faktisk vet at man gjør det, men det er en vesentlig gradsforskjell mellom det og å påstå at du kan kjøpe det vi selger i DAG og vi vil gjøre den selvkjørende om ett år OG du skal tjene masse penger på å leie den ut som taxi.

 

Det er en vesentlig forskjell i hva de to påstandende driver av signifikante beslutninger hos andre, selv om begge påstander kan beskrives som uansvarlige.

 

Ja uttalelsene er langt uten for kanten, ingen tvil om det. Men det er jo bare en person i selskapet som driver med dette. Jeg forholder meg til det Tesla sier som selskap, det føles bedre. 

Lenke til kommentar

Ja uttalelsene er langt uten for kanten, ingen tvil om det. Men det er jo bare en person i selskapet som driver med dette. Jeg forholder meg til det Tesla sier som selskap, det føles bedre.

Personen vi snakker om her er vel teslas CEO? Da er det jo ingen forskjell. Kommunikasjon som kommer fra hvor som helst eller fra teslas organisasjon (utover styret) er jo uansett implisitt eller ekslisitt gitt med autorisasjon fra CEO.

 

Hvis dette anses som uakseptabel kommunikasjon fra Tesla er det i så fall opp til styret å ta affære, hvis det ikke skjer er teslas CEOs offentlige uttalelser om Tesla å regne som 'fra Tesla'

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Personen vi snakker om her er vel teslas CEO? Da er det jo ingen forskjell. Kommunikasjon som kommer fra hvor som helst eller fra teslas organisasjon (utover styret) er jo uansett implisitt eller ekslisitt gitt med autorisasjon fra CEO.

 

Hvis dette anses som uakseptabel kommunikasjon fra Tesla er det i så fall opp til styret å ta affære, hvis det ikke skjer er teslas CEOs offentlige uttalelser om Tesla å regne som 'fra Tesla'

 

Nå velger jeg vell selv hvem jeg hører på? Sist jeg sjekket var det slik. Og tesla som selskap(sett vekk i fra Elon) har en annen tilnærming til feks autopilot og autonom kjøring. Hvor Elon sier nivå 5 sier tesla sine sider nivå 4 og sier lite/ingenting om tid osv. 

 

Men ja, det er såklart å anse som Tesla sine uttalelser når Elon snakker, men jeg velger å ta det med en stor klype salt. 

Lenke til kommentar

Salget av Model S og X vil sikkert ta seg opp nå med nye modeller. Så det vil nok hjelpe og konkurransen på det markedet er fortsatt ikke stor.

 

Det som blir interessant å se er hvor stort markedet er i dag for elbiler. Jeg tror dette egentlig er overdrevet, og vi ser det med norske øyne hvor prisene er per dags dato er fordelaktige, det er andre økonomiske fordeler/insentiver, mange i Norge kan lade hjemme og mange kjører kortere distanser. I andre deler av verden er dette derimot ikke tilfellet og ikke så sikker på at etterspørselen i dag egentlig er så stor enda.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Nei, jeg kjenner han ikke... Forøvrig helt unødig kommentar..

På ingen måte.

Å omtale en kjent person med fornavn i en diskusjon slik du gjør er med på å skape et inntrykk av at du kjenner vedkommende personlig. Det er en mye brukt hersketeknikk (ikke at jeg tror du mener det slik men det er noe det er greit å være klar over)

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ingen måte.

Å omtale en kjent person med fornavn i en diskusjon slik du gjør er med på å skape et inntrykk av at du kjenner vedkommende personlig. Det er en mye brukt hersketeknikk (ikke at jeg tror du mener det slik men det er noe det er greit å være klar over)

Ja bare for å være helt klar på det. Er ikke ment som noen teknikk eller å vise til at jeg kjenner personen.

Lenke til kommentar

Salget av Model S og X vil sikkert ta seg opp nå med nye modeller. Så det vil nok hjelpe og konkurransen på det markedet er fortsatt ikke stor.

 

Det som blir interessant å se er hvor stort markedet er i dag for elbiler. Jeg tror dette egentlig er overdrevet, og vi ser det med norske øyne hvor prisene er per dags dato er fordelaktige, det er andre økonomiske fordeler/insentiver, mange i Norge kan lade hjemme og mange kjører kortere distanser. I andre deler av verden er dette derimot ikke tilfellet og ikke så sikker på at etterspørselen i dag egentlig er så stor enda.

Etterspørselen er nok noe som må skapes ved at prisene på diesel/bensin går så høyt opp at det blir mye mer økonomisk fornuftig med el.

Lenke til kommentar

Tesla burde gjøre som Toyota. Lage en avdeling knyttet til personlig fremkommelighet. Det er ingen hemmelighet at det kommer til å ligge enorme pengebunker å hente på dette. Når de da uansett er flinke med software, og har el-teknologien i boks allerede, så burde det vell være enkelt å lage den beste elektriske rullestolen for eksempel? I tillegg kommer alt av hobby-kjøretøyer i etterkant.

 

Nå som Tesla har opparbeidet seg en "fanbase", så trur jeg enhjulinger, elsykler, elscooter etc hadde solgt som bare det

 

Boring company heter den butikken

Lenke til kommentar

Mer problemer for Tesla.

 

A Chinese ride-hailing firm is demanding refunds from Tesla, saying 20% of the cars it purchased from the electric-car maker experienced mechanical problems.

https://www.businessinsider.com/tesla-criticized-in-times-square-billboards-by-shenma-zhuanche-2019-4?utm_medium=referral&utm_content=topbar&utm_term=desktop&referrer=facebook&fbclid=IwAR1bREa-RGApUx9NQpeq7F5mf0TZoaDU50xO5hi8zjSx9ceBEL7Of_DEyuo&r=US&IR=T

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og enda mer problemer med de siste salgstallene. Kun 10 000 Model 3 solgt i USA i april i følge insideevs. For bare et par dager siden guidet Tesla 90-100K solgte biler i Q2. En umulighet og det vet de selv.

 

Dette går på dunken fort om Tesla ikke får en stor kapitalinnsprøyting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og enda mer problemer med de siste salgstallene. Kun 10 000 Model 3 solgt i USA i april i følge insideevs. For bare et par dager siden guidet Tesla 90-100K solgte biler i Q2. En umulighet og det vet de selv.

 

Dette går på dunken fort om Tesla ikke får en stor kapitalinnsprøyting.

Det er ikke så galt. 10k/mnd i USA og 10k/mnd utenfor USA betyr 60k i Q2. Legg til 15-20k S/X så er man på 75-80k.

 

Men leveransene vil trolig øke utover i kvartalet. 90-100k er fortsatt oppnåelig.

Lenke til kommentar

Det er ikke så galt. 10k/mnd i USA og 10k/mnd utenfor USA betyr 60k i Q2. Legg til 15-20k S/X så er man på 75-80k.

 

Men leveransene vil trolig øke utover i kvartalet. 90-100k er fortsatt oppnåelig.

Men det er ikke så mange utenfor USA. Samtidig så forsvinner enda mer av skattefordelene for Tesla i juni. Legg til at uten zev-kreditter så ville tapet i Q1 vært langt over en milliard dollar. Videre så er stadig større andeler av det synkende salget modeller med lavere margin. Oppå det så betyr færre salg av biler mindre mulighet for å selge zev-kreditter.

 

I bunn og grunn er Tesla i skrivende stund Titanic og isfjellet er godt under en sjømil forut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke så galt. 10k/mnd i USA og 10k/mnd utenfor USA betyr 60k i Q2. Legg til 15-20k S/X så er man på 75-80k.

 

Men leveransene vil trolig øke utover i kvartalet. 90-100k er fortsatt oppnåelig.

Det hjelper ikke å lage mange, de må selge de også.

Men uansett hvilke problemer dette selskapet står ovenfor, så har du vel alltid en forklaring på det. Som vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...