Gå til innhold

Salget faller: Overraskende stort underskudd for Tesla


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok jojo effekten som slår inn, selger/leverer jo hoveddelen av bilene på slutten av hvert kvartal.

 

 

Selskapet regner med å levere opp mot 400.000 biler i 2019, men sier også at det kan bli så mange som 500.000

 

Litt rart at en produksjonen kan har så stor variasjon som på ca. 25% produserte eksempler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Merkelig formulering. "Opp mot 400 000 og også opp mot 500 000". Jeg regner med de tenker en maks produksjon innenfor forsvarlig arbeidstid osv på opp mot 400 000, men håper at de kan tyne arbeiderne til å jobbe opp mot 25% mer om etterspørselen blir veldig stor.

 

I og med at model 3 står for en stor del av produksjonen lurer jeg på hva de skal gjøre for å holde interessen for model 3 jevnt høy. De bør jo ha noen flere nyheter på gang enn bare kjipere utgaver til lavere priser. Hva skal de forbedre model 3 med? Flere farger og andre opsjoner? Feste for takstativ?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Merkelig formulering. "Opp mot 400 000 og også opp mot 500 000". Jeg regner med de tenker en maks produksjon innenfor forsvarlig arbeidstid osv på opp mot 400 000, men håper at de kan tyne arbeiderne til å jobbe opp mot 25% mer om etterspørselen blir veldig stor.

 

I og med at model 3 står for en stor del av produksjonen lurer jeg på hva de skal gjøre for å holde interessen for model 3 jevnt høy. De bør jo ha noen flere nyheter på gang enn bare kjipere utgaver til lavere priser. Hva skal de forbedre model 3 med? Flere farger og andre opsjoner? Feste for takstativ?

 

Hvor mye kan de egentlig gjøre?

 

Hoved-utfordringen er at det etterhvert kommer såpass mange nye el-biler i 350-600k nivået med relativt gode kjørelengder og bra utrustet. Da har kundene muligheter til å velge mellom forskjellige alternativer, og hva er det første man ser på? Pris + kjørelengde, så ser man på duppeditter og fargevalg etterpå.

 

Skal man trekke til seg kunder så må de promotere produktene, vise til god kvalitet på de bilene de selger, god service og oppfølging og være i samme prisnivå som andre konkurrenter.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt bil hvis produsenten har rykte på seg for mandagsbiler hele uken, dårlig service og høye priser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla burde gjøre som Toyota. Lage en avdeling knyttet til personlig fremkommelighet. Det er ingen hemmelighet at det kommer til å ligge enorme pengebunker å hente på dette. Når de da uansett er flinke med software, og har el-teknologien i boks allerede, så burde det vell være enkelt å lage den beste elektriske rullestolen for eksempel? I tillegg kommer alt av hobby-kjøretøyer i etterkant.

 

Nå som Tesla har opparbeidet seg en "fanbase", så trur jeg enhjulinger, elsykler, elscooter etc hadde solgt som bare det?

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva skal de forbedre model 3 med? Flere farger og andre opsjoner? Feste for takstativ?

Ehhh, ja? Det, pluss tilhengerfeste.

 

Den første elbilen type familiebil av ordinær størrelse [bREDDE!] med tilhengerfeste ≥750kg får mine penger. Om ikke, så ruller fortsatt e-Golfen relativt problemfritt rundt omkring.

Lenke til kommentar

 

Selskapet regner med å levere opp mot 400.000 biler i 2019, men sier også at det kan bli så mange som 500.000

Litt rart at en produksjonen kan har så stor variasjon som på ca. 25% produserte eksempler.

500.000 dersom dei får starta opp produksjonen av Model 3 i Kina til planlagd tid, men du veit Tesla-tid..
Lenke til kommentar

 

500.000 dersom dei får starta opp produksjonen av Model 3 i Kina til planlagd tid, men du veit Tesla-tid..

Syntes at eg har sett bilete av tesla 3 produsert i asia. At produksjonen ikkje var særleg vellukka er ei anna sak.

Du ser føre deg mykje rart, det treng du ikkje minne oss på. Det er ikkje veldig lenge sidan fyrste spadetak på fabrikken i Shanghai, og planen er produksjonsstart i fabrikken tidleg i fjerde kvartal 2019. Klarer dei det, kan dei nå 500.000 Model 3 totalt i år. Det er ein svært Elonsk tidsplan, som nok er grunnen til at Tesla tek eit atterhald her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok jojo effekten som slår inn, selger/leverer jo hoveddelen av bilene på slutten av hvert kvartal.

En positiv ting som kom frem på konferansesamtalen er at Tesla nå endelig skal gå bort fra dette. De skal nå produsere og levere biler for de forskjellige markedene mer stabilt gjennom hele kvartalet. Mer jevne leveranser over kvartalet vil forhåpentligvis redusere mengden armer og bein ved slutten av kvartalet.

 

Litt rart at en produksjonen kan har så stor variasjon som på ca. 25% produserte eksempler.

Nå var det snakk om leveranser, ikke produksjon. Men se på det som 450k +/- 50k. At leveransene kan havne 11% høyere eller lavere enn forventingen er ikke ekstremt stort spenn.

 

Edit: Etter jeg skrev det innså jeg at det er TU som har blandet sammen leveranser og produksjon. Tesla forventer 360k-400k leveranser i 2019 (som kan sees på som 380k +/- 5%), men produksjonen er forventet å kunne være betydelig høyere. Kanskje 500k, om fabrikken i Shanghai kommer skikkelig i gang tidlig i Q4. Tesla antyder ikke i det hele tatt i kvartalsrapporten at leveransetallet for 2019 kan være så høyt som 500k.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen: "etterspørselen ser ut til å dale"Jasså? Hvordan kan det ha seg at de holder fast ved produksjonstallene for hele 2019 da?

Hvis du ser på intervjurunden rundt kvartalsrapporten så sier Tesla at de forventer å produsere mer enn hva de vil levere i 2019. Og, mer enn 400k forutsetter fabrikk i Kina er oppe og går. Dette for tall der tidsregningen avsluttes 30 juni 2020.

 

Hvorfor i alle dager tesla ønsker å produsere 100 - 150 000 flere biler enn hva de vil få levert får du spør andre om. Men en plausibel teori er at Elon er så narsissistisk og mentalt ute av vader at han nekter å bakke ned på sine tidligere feil. selv om det betyr å kjøre hele butikken i grøfta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syntes at eg har sett bilete av tesla 3 produsert i asia. At produksjonen ikkje var særleg vellukka er ei anna sak.

Neppe. Men du tenker kanskje på den med en tapp i karosseriet (rett under fremvinduet) som var bøyd 180 grader og som er helt latterlig har prestert å komme så langt at den overhode ble lakkert. Da er beskrivelsen av hvor latterlig at den ble levert til kunde enda verre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe. Men du tenker kanskje på den med en tapp i karosseriet (rett under fremvinduet) som var bøyd 180 grader og som er helt latterlig har prestert å komme så langt at den overhode ble lakkert. Da er beskrivelsen av hvor latterlig at den ble levert til kunde enda verre.

Det var det bilde jeg tenkte på. Når jeg prøvde å google fikk jeg endel treff på tesla panel gap.

 

Veldig mange faktisk.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager tesla ønsker å produsere 100 - 150 000 flere biler enn hva de vil få levert får du spør andre om. Men en plausibel teori er at Elon er så narsissistisk og mentalt ute av vader at han nekter å bakke ned på sine tidligere feil. selv om det betyr å kjøre hele butikken i grøfta.

Om du hadde gidda å lese rapporten, so skuldast det at det tek tid å frakte bilane frå fabrikken i USA til marknadane i Europa og Asia. Fram til ca februar selde dei berre Model 3 i USA, med kort veg frå fabrikk til kunde. Auken i bilar på lager skuldast ganske enkelt at dei står på ein båt på veg til Europa eller Asia for klargjering eller bil eller båt frå klargjering til landet der bilen skal leverast til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du hadde gidda å lese rapporten, so skuldast det at det tek tid å frakte bilane frå fabrikken i USA til marknadane i Europa og Asia. Fram til ca februar selde dei berre Model 3 i USA, med kort veg frå fabrikk til kunde. Auken i bilar på lager skuldast ganske enkelt at dei står på ein båt på veg til Europa eller Asia for klargjering eller bil eller båt frå klargjering til landet der bilen skal leverast til slutt.

På de største båtene går det 6000 biler. 150 000 biler på båt samtidig betyr det. Om du skal tro på bortforklaringene til Tesla. Over 20 skip, veden over, søkklastet med Teslaer. Regn inn mengden bundet kapital i 150 000 biler og du ser rett i øynene på Herr Konkurs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"...profitable in Q1 and all quarters going forward" - Elon Musk 30. januar 2019

Klart man kan ty til sitatfusk når det gjelder å sverte Tesla og Musk. Ingenting er for nedrig da.

 

Men for de som mot formodning måtte bry seg om fakta, så er hele sitatet:

 

"Not by a lot, but I am optimistic about being profitable in Q1 and all quarters going forward."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...