Gå til innhold

Hytteeiere som tar hovedsikringen lager trøbbel for nettselskapene

Anbefalte innlegg

Det som kan tenkes å skje er vel at de kommer og plomberer hovedsikringene.

Senere kommer et "tilbud" om utkobling for den som ønsker det,

mot en "hyggelig" pris (for dem).

Det er derfor det er så stille fra de som burde vite noe her, de diskuterer internt

hvor "hyggelig" denne prisen skal være.

De "leker" ikke butikk.

I fremtiden omfatter dette hele sikringsskapet. Slår sikringer på kurser ut må vi betale for å få de slått inn igjen.

Tro ikke at det ikke er en plan bak,

dette var lillefingeren.

Stillheten har en årsak, og at fanden går stilt i dørene er ikke noe nytt.

Og han skal alltid ha mer!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke komme å plombere sikringer i låste hytter og har hytta NEK 399 tilkobling står måleren forran hovedsikringene så der de har tilgang er ikke målerne strømløse.

Er måleren tigjengelig, men bryteren inne, blir ikke måleren strømløs ved utkobling av hovedsikr. Så da er det greit så langt....

Den dagen alle hyttesikringer står i et skap utendørs er det ikke sikkert innholdet blir tilgjengelig for hytteeier lengre.

Da kan man jo skylde på sikkerhet o.s.v.

Saken er at vi blir "kujonisert" bit for bit

krone for krone, for å bli avhengig av andre, som skal tjene penger på alt.

Det første som ryker er, lillefingeren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er derfor det er så stille fra de som burde vite noe her, de diskuterer internt

De "leker" ikke butikk.

I fremtiden omfatter dette hele sikringsskapet. Slår sikringer på kurser ut må vi betale for å få de slått inn igjen.

dette var lillefingeren.

Du tar feil. Hovedsikringen er vel kundens eiendom. Måleren er Elektrisitetsverkets ansvar å holde i orden. Jeg ser ingen måte E-verket kan sno seg forbi kundens eiendom her.

Det er dessuten et sikkerhetsaspekt rundt det å kunne slå av hovedsikringen naturligvis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er måleren tigjengelig, men bryteren inne, blir ikke måleren strømløs ved utkobling av hovedsikr. Så da er det greit så langt....

Den dagen alle hyttesikringer står i et skap utendørs er det ikke sikkert innholdet blir tilgjengelig for hytteeier lengre.

Intensjonen med NEK 399 var at både netteier og huseier skulle ha lik tilgang til måleren så ut fra intensjonen med normen kommer det neppe til å skje.
Lenke til kommentar

De "leker" ikke butikk.

dette var lillefingeren.

Du tar feil. Hovedsikringen er vel kundens eiendom. Måleren er Elektrisitetsverkets ansvar å holde i orden. Jeg ser ingen måte E-verket kan sno seg forbi kundens eiendom her.

Det er dessuten et sikkerhetsaspekt rundt det å kunne slå av hovedsikringen naturligvis.

Det meste er bare et tidsspørsmål.

Legger de på nettleia og hevder det er

leie for sikringsskap, i en eller annen

form så er vi der.

Trenger bare noen politiske vedtak/EU direktiver som få eller ingen aner konsekvensen av, så sitter lillefingeren fast før vi skjønner hva som har skjedd.

Lignende ting mistenker jeg er jort før.

Lenke til kommentar

Tull, da må de ekspropriere eiendom. Tviler på at et ekspropriasjonspapir som daler inn i postkassen til folk blir særlig godt mottatt.

Og gjør de først det, så tenker jeg at powerwalls blir populært og all slags egenproduksjon. Kunne sikkert hatt generator på takrennenedløpet så mye som det regner der jeg bor  :p

Alt av oppvarming går nok da også over på vedfyring tipper jeg, med det svevestøv, bakkeforurensing det medfører samfunnet vårt  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Tull, da må de ekspropriere eiendom. Tviler på at et ekspropriasjonspapir som daler inn i postkassen til folk blir særlig godt mottatt.

Og gjør de først det, så tenker jeg at powerwalls blir populært og all slags egenproduksjon. Kunne sikkert hatt generator på takrennenedløpet så mye som det regner der jeg bor  :p

Alt av oppvarming går nok da også over på vedfyring tipper jeg, med det svevestøv, bakkeforurensing det medfører samfunnet vårt  :)

For lenge siden var det slik at om du drev verksted så eide du gassflaskene

(acetylen og oksygen til skjæring og sveising) og kjøpte gass og fikk flaskene fylt opp.

Dette var før plasmaskjærere ble tilgjengelige og sveiseapparater var store og tunge. Og vinkelsliper knapt fantes.

Så en dag fikk du ikke fylt flaskene lengre, de ble verdiløse.

Du kjøpte gass, men måtte leie flasker,

da ble det så dyrt at mange prøvde å greie seg uten.

For det er vel nå flaskeleien som er " butikken" i dette. Brukes det ikke jevnlig er det ulønnsomt å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste er bare et tidsspørsmål.

Legger de på nettleia og hevder det er

leie for sikringsskap, i en eller annen

form så er vi der.

Trenger bare noen politiske vedtak/EU direktiver som få eller ingen aner konsekvensen av, så sitter lillefingeren fast før vi skjønner hva som har skjedd.

Lignende ting mistenker jeg er jort før.

Sikringsskapet må da først eksproprieres for det er anleggseiers eiendom og alle som pusser opp vet at dette er noe de må betale for selv.

Samme gjelder de nye utvendige inntaksskapene, anleggseierne betaler for dette også.

Det eneste everkene kan bestemme er utformingen av installasjonen fram til målerpunkttet men som sagt, det er anleggseieren som eier det.

Et annet moment er at som anleggseier har skal du ha tilgang på måleren så du kan ikke stenges ute fra den.

Det slulle tatt seg ut å betale strømregning basert på målerresultatet du aldri har muligheter til å kontrollere opp mot virkeligheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter lynnedslag som knuste hovedsikringer og måler, har jeg lagt det til vane å fjerne store knivsikringer ved fravær i håp om at installasjonen overlever neste gang og er klar når jeg kommer sent fredag kveld. Blir ingen elektronisk lekesikring her før jeg blir tvunget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...