Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Luft i magen flere dager etter laktulose.

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier har jeg slitet med masse luft i magen etter en 30ml dose med Laktulose. Jeg tok denne dosen på fredag, altså 5 dager siden. Jeg fikk gått på do ordentlig dagen etter jeg tok dosen, nå rumler magen min nesten hele tiden og jeg har en følelse at jeg må på do for å gjøre nr2 hele tiden. Er dette normalt å vil gå over ettertid eller burde jeg kontakte lege?

Anonymous poster hash: 608dc...b9f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det også slik da jeg brukte Laktulose. Måtte ta maks dose for å få effekt, men når den inntraff fikk jeg også veldig mye luft i magen, mye rumling, tungpustethet (på grunn av mye luft) og hyppig diaré. Jeg vet desverre ikke om det går over.

Jeg fikk mindre oppblåsthet og plager med avføringen etter at jeg byttet til Movicol som også er reseptfritt.

Hva med å kontakte farmasøyt på komplett apotek sin chat? Det skader jo ikke å ta kontakt med lege, men jeg tror (personlig) ikke at det er farlig å vente noen uker og se om det blir bedre om du vil.

Kanskje forsøke lavere dose dersom du får gått på toalettet med det da. Husker at en gastroenterolog jeg snakket med sa at det beste var å begynne på en veldig lav dose og øke den gradvis.

Håper at det ordner seg uansett hva du gjør.

Anonymous poster hash: 5f296...235
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg som skrev forrige svar. Beklager for at jeg misforsto deg litt. Så ikke at du bare har tatt en dose av medisinen. Litt rart at du fortsatt har symptomer fra den dosen da, men jeg vet ikke. Tror ikke at det burde være et problem å vente en uke til, men det er jo helt ok å spørre noen om du er bekymret for hva det er eller at det ikke går over.

Anonymous poster hash: 5f296...235
Lenke til kommentar

Hva bruker du laktulose for, kun vanlig forstoppelse? Enkelttilfelle, eller som fast behandling? Ved et enkelttilfelle av forstoppelse og kjente luft-bivirkninger ved laktulose ville jeg heller brukt movicol 1 pose 2-3 ganger daglig noen dager. Husk at det kan ta noen dager før effekt av både movicol og laktulose, ikke bruk mer enn minste effektive dose. Høyere dose enn du behøver gir høyere sjanse for løs avføring og andre symptomer som f.eks inkomplett tømming eller sårhet i anus. For fast behandling av forstoppelse relatert til f.eks. irritabel tarm ville jeg først og fremst fokusert på kostholdsendringer.

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Jeg har movicol poser i en eske stående fra lenge siden. Er dette noe man ikke kan bruke når datoen har gått ut for en god stund siden?

Jeg har også duphalac og ducosoft samt microlax stående (nylig hentet men ikke brukt ennå) for å få orden på en litt akutt forstoppelse som har kommet pga. en langvarig skade i benet.

Men lurer litt på hvilke som er best å bruke. Jeg har også lett for å få forstoppelse pga. noen andre forhold.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...