Gå til innhold

Faktisk.no: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende


jannicken

Anbefalte innlegg

Poenget er vel at med fossilbiler betaler man CO2 avgift som øker men økende energiforbruk. El biler kan bruke så mye de vil uten at avgifter ved kjøp økes. Avgifter på energitilførsel betaler begge proporsjonalt med forbruk.

Siden det er norske avgifter vi prater om: Elbiler som går på norsk kraftmiks slipper praktisk talt ikke ut CO2 ved kjøring. Derfor er det heller ikke CO2-avgifter på elbilene. Dette henger altså logisk sammen. Skulle man innført CO2-avgift på norsk strøm så hadde folk definitivt reagert med politikerforakt og opprør. Det hadde ikke hengt på greip.

 

Energiprisen er rimelig ulik. En bil betaler 1,7kr PR kWh mens el bil betaler ca 1kr.

Eksosbiler bruker 0 kWh a 1,7 kr/kWh = 0 kr, uansett antall km. Jeg ser rett og slett ikke relevansen.

 

Nå er ikke regnestykket så enkelt som du påstår. For å bruke argument for å bygge vindmøller så reduserer vi CO2 utslipp 500 gram globalt for hver kWh vi sender til utlandet. Dette er et røft estimat men har nok en rimelig riktighet da norsk kraft hindrer fossile kraftverk å starte opp når sol og vindproduksjon avtar.

Jeg vet ikke om forutsetningene eller estimatet ditt er rett, men jeg antar det for nå. Klimaet er globalt. Om 1 kWh gir 500g mindre CO2-utslipp i Tyskland eller 500g mindre utslipp fra den norske personbilparken er irrelevant for klimaet. Det er derimot en viktig forskjell for lokalmiljøet her hjemme, som slipper NOx, partikler og andre bestanddeler i eksosen.

 

1 kWh gir ca 5 km rekkevidde i Norge (årsgjennomsnitt), altså det samme som en eksosbil med 100g CO2/km slipper ut på 5 km.

 

Det betyr at når biler bruker mye strøm så går norsk eksport ned. Det har derfor stor betydning om norske el biler bruker 150wh PR km eller 250wh.

Joda, jeg ser poenget ditt .. gitt at forutsetningene og estimatet er rett.

 

Summert blir dette utrolig mangen vindmøller spart ved bruk av effektive el biler kontra biler som bruker 250wh PR km.

 

Samtidig vil el biler som bruker 150w PR km ha et CO2 utslipp som er ca 40% lavere enn en bil som bruker 250wh PR km

Store eksosbiler bruker mer enn små eksosbiler. Hvorfor er ikke de store forbudt? Det er fordi myndighetene respekterer og forstår at folk har forskjellige behov. En størrelse passer ikke alle.

 

Store batterier er ikke bare mye tyngre enn små, de er også mye dyrere, helt uten at det er lagt avgifter på det. Mener du vi trenger avgifter for å forsterke de allerede store prisforskjellene? Det vil jo bare føre til at folk som har behov for stor bil velger bensin/diesel i stedet for elbil.

 

Men avgiften er den samme!

CO2-avgifter på 96% ren vannkraft "fordi den potensielt kan erstatte kullkraft" høres meget søkt ut. CO2-avgiftene må jo kobles til utslippskilden, ikke forbruk av ren vannkraft. Snakk om å rette baker for smed.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er norske avgifter vi prater om: Elbiler som går på norsk kraftmiks slipper praktisk talt ikke ut CO2 ved kjøring. Derfor er det heller ikke CO2-avgifter på elbilene. Dette henger altså logisk sammen. Skulle man innført CO2-avgift på norsk strøm så hadde folk definitivt reagert med politikerforakt og opprør. Det hadde ikke hengt på greip.Eksosbiler bruker 0 kWh a 1,7 kr/kWh = 0 kr, uansett antall km. Jeg ser rett og slett ikke relevansen.Jeg vet ikke om forutsetningene eller estimatet ditt er rett, men jeg antar det for nå. Klimaet er globalt. Om 1 kWh gir 500g mindre CO2-utslipp i Tyskland eller 500g mindre utslipp fra den norske personbilparken er irrelevant for klimaet. Det er derimot en viktig forskjell for lokalmiljøet her hjemme, som slipper NOx, partikler og andre bestanddeler i eksosen.1 kWh gir ca 5 km rekkevidde i Norge (årsgjennomsnitt), altså det samme som en eksosbil med 100g CO2/km slipper ut på 5 km.Joda, jeg ser poenget ditt .. gitt at forutsetningene og estimatet er rett.Store eksosbiler bruker mer enn små eksosbiler. Hvorfor er ikke de store forbudt? Det er fordi myndighetene respekterer og forstår at folk har forskjellige behov. En størrelse passer ikke alle.Store batterier er ikke bare mye tyngre enn små, de er også mye dyrere, helt uten at det er lagt avgifter på det. Mener du vi trenger avgifter for å forsterke de allerede store prisforskjellene? Det vil jo bare føre til at folk som har behov for stor bil velger bensin/diesel i stedet for elbil.CO2-avgifter på 96% ren vannkraft "fordi den potensielt kan erstatte kullkraft" høres meget søkt ut. CO2-avgiftene må jo kobles til utslippskilden, ikke forbruk av ren vannkraft. Snakk om å rette baker for smed.

 

At en kWh spart tilsvarer 500gram CO2 er nok bare et anslag. Poenget er at om du har en el bil som bruker 300watt PR km så vil du totalt slippe mindre CO2 med en fossil småbil.

 

På biler med forbrenningsmotor må du betale store avgifter om du ønsker en bil som veier 2500kg og bruker 1,5 liter på mila.

 

Før du får bilen må du betale vekt og CO2 avgift gjerne flere hundre tuesen. Dette gjør at folk heller kjøper mindre stasjonsvogner. Folk som må ha en X5med v8 motor må betale flere hundre tusen i avgifter før de må betale bensinavgift som i kroner er mye høyere enn el avgift mm PR km.

 

Med el biler har du samme avgift uansett om bilen bruker det doble av en i3 el det er forskjellen.

 

Det er greit at folk trenger biler på størrelse med X5 og Q7 men at de skal være totalt uten avgifter strider mot sunn fornuft.

 

Elektrifiserer vi 2 millioner biler vil strømforbruket bli 5 Twh om bilene bruker 150wh PR km. Bruker de 250wh vil forbruk stige til

8 Twh. Forskjellen er lik produksjonen fra alle vindmøller vi har installert i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med den logikken skulle vi også hatt CO2-avgift på kjøp av komfyr, oppvaskmaskin, varmekabler, kaffetrakter osv. Norsk kraftmiks er 96% vannkraft. Vi står ikke ansvarlig for andres utslipp.

 

Men burde vi ikke egentlig det?

Gitt at vi har et felles kraftmarked, og en god del kjøper opp norsk kraft fordi den er miljøvennlig, og 1 kwh spart her vil sannsynligvis bety 1kwh mindre i kullkraft i Europa, bør man vel tenke slik?

Alle utslipp burde prises likt. Da kan man selv velge hva man vil bruke "sin kvote" til. 

Nå er det ofte billigere å ta fly til Trondheim enn bil, selv om man forurenser minst like mye med fly.

Også tog og særlig busser slipper også ut CO2. Hvis bilene skal ha CO2-avgift, burde også alt annet ha det.

Likt skal være likt. (?)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med den logikken skulle vi også hatt CO2-avgift på kjøp av komfyr, oppvaskmaskin, varmekabler, kaffetrakter osv. Norsk kraftmiks er 96% vannkraft. Vi står ikke ansvarlig for andres utslipp.

Logikk og logikk. Bruker vi mindre el energi i hjemmet vil vi kunne eksportere mere. Hadde vi brukt varmepumpe til å varme vannet i vaskemaskinen, varmepumpe tørketrommel, samt at spillvann kunne vert samlet opp og brukt til å varme opp huset.

 

Da hadde vi spart energi vi kunne ha eksportert eller brukt til elektrifisering av bilparken. Det er nettop dette vi trenger. Vi må minske energiforbruk i stedet for å øke det. Det er bærekraftig utvikling. Å gi avgiftsfritak til 2,5 tonns el biler er ikke optimalt MHP energiforbruk. Stimuler til lavere energiforbruk. Det er god klimapolitikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at en 100% elektrifisert bilpark i Norge bare vil trenge ca 5% av elkraften vi produserer, så bør det vel settes inn større energisparetiltak på andre områder.

Da ville en mindre bilpark bare hatt behov for 2.5% elkraft og vi kunne da eksportert mer strøm som igjen ville vært medansvarlig i å fjerne flere varmekraftverk.

Lenke til kommentar

Da ville en mindre bilpark bare hatt behov for 2.5% elkraft og vi kunne da eksportert mer strøm som igjen ville vært medansvarlig i å fjerne flere varmekraftverk.

 

Det er greia liksom? Vi burde senke temperaturen inne på vinteren, ta på oss ekstra klær inne - for å senke strømforbruket våres, slik at vi kan rydde opp i andre lands dritt?

 

Det er vårt ansvar?

 

Hva med å slokke lysene langs veien våre, her er det nok av tiltak. Dieselgjengen altså, slutter aldri å overraske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alles ansvar å "redde verden" og må vi forsake våres livsstil så er det det vi må gjøre.

 

Er vel bedre å kvitte oss med vår egen dritt først? Dieselbilene?

 

Når vi har gjort det - then we take Berlin  :D

 

Ellers ser jeg ikke deg som Gretas største fan liksom.. :hmm:

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel bedre å kvitte oss med vår egen dritt først? Dieselbilene?

 

Når vi har gjort det - then we take Berlin  :D

 

Ellers ser jeg ikke deg som Gretas største fan liksom.. :hmm:

Nei, overhode ikke. Det vi må gjøre er og redusere forbruket radikalt, og som denne artikkelen prøver å diskrediterer så vil ikke elbil "redde verden" og overhode ikke tidsnok så det er et feilspor.

 

Er lokale miljøproblemer grunnen for skifte til elbil er det en fornuftig løsning.

 

Greta er nok ei grei jente og får min fulle respekt for sine standspunkter.

 

Men synes synd på Greta som blir brukt grovt av alle miljøfanatikere, faktisk så mener en Dansk journalist at foreldrene til Greta burde anmeldes for måten deres barn er oppfostret.

 

Problemet med dere elbilfanatikerer er at dere kun har kjøpt elbil for egen vinning og forsvarer det med at dere "redder verden".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Problemet med dere elbilfanatikerer er at dere kun har kjøpt elbil for egen vinning og forsvarer det med at dere "redder verden".

 

Nå har ikke jeg el-bil, mulig jeg aldri heller kommer å skaffe en.

 

Men her har du nok et ganske så bra poeng. Er garantert en del som ikke er ærlige i sin argumentering.

 

Edit: Egentlig er jo el-biler en drøm for konservative/høyresiden, handle bil uten avgifter!!!

 

Vi vet jo at slike misliker å betale skatt  :D  i stedet er det som regel venstre som er pro el-biler - og høyre som argumenterer mot el-biler.

 

Så, hva skjer her egentlig?

 

Til og med Frp, som hater skatt, står på for å kreve inn avgifter på el-bil. Argumentet er visst rettferdighet  :hmm:

 

Ganske fascinerende å se på.

 

 

Frp-møte:

 

Du Carl, hva med dette el-bil opplegget? Hva synes vi?

-Hva synes venstresiden?

-Jo, de er for.

-Ja, da må vi være i mot.

-Men altså, det er jo avgiftsfritt - man slipper å bli ranet!!

-Knakende godt argument, dette blir vanskelig.

-Men el-biler er jo klima/miljøvennlige....

-Da er det greit, da er vi i mot.

-Men vi kan jo ikke si det?

-Nei, det kan vi ikke.

-Hva med å si at det er urettferdig at el-biler ikke betaler avgift?

-Fantastisk!!!

Endret av Mr_Spock
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Greta er nok ei grei jente og får min fulle respekt for sine standspunkter.

Jeg har ikke satt meg så mye inn i hva Greta har gjort, men oppfatter henne som en slags klimatiltaks-maskott. Etablerte politikere har jo gjerne mindre sjarm og mye "bagasje" som kan bli brukt mot dem. Greta er et "rent blad" og er kun kjent for klimasaken. Altså perfekt som søt maskott i mange sammenhenger. Håper hun gjør noe stort ut av det og ikke skusler bort berømmelsen på skandaler og dårlig oppførsel.

 

Problemet med dere elbilfanatikerer er at dere kun har kjøpt elbil for egen vinning og forsvarer det med at dere "redder verden".

Nå er jeg bare elbilist, ikke fanatiker, men det var da makan på generalisering. For min egen del kan jeg bare si at jeg slett ikke kjøpe elbil for egen vinning. Den gamle dieselbilen min var billigere i drift. Elbilen koster meg ca 20 000 mer i året. Men jeg kjører med ren miljøsamvittighet hver kilometer fordi jeg vet jeg gjør miljø og klima en tjeneste sammenlignet med å bruke den gamle dieselbilen eller bussen. Jeg kunne sikkert syklet oftere nå på sommeren, men tidskabalen tillater dessverre sjelden det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Edit: Egentlig er jo el-biler en drøm for konservative/høyresiden, handle bil uten avgifter!!!

 

Vi vet jo at slike misliker å betale skatt  :D  i stedet er det som regel venstre som er pro el-biler - og høyre som argumenterer mot el-biler.

 

Så, hva skjer her egentlig?

 

Til og med Frp, som hater skatt, står på for å kreve inn avgifter på el-bil. Argumentet er visst rettferdighet  :hmm:

Den enkle forklaringen er at vi er inne i en ny "hippie-periode"

 

Den lange forklaringen er oppdagelse av tenåringer på 50/60 tallet og kapitalismen og kommersialiseringen som eksploderte da og det vi ser i dag er et resultat av fra den gangen :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg sa bare at jeg ikke ønsket at veiene ble fulle av slike biler. Eksemplet jeg ga deg var med 2,0kwh PR mil.

...

Bare for å friske opp hukommelsen din:

 

...

Jeg hater ikke el biler. Helt greit med små effektive el biler i bytrafikk. Men når el biler begynner å bli 2,5 tonn tunge og bruker 35kwh PR 100km er de ikke så grønne lenger. Dessuten vil tunge biler automatisk dra opp vekten av resten av bilparken pga sikkerhet. Tunge biler krever mere råmaterialer i produksjon,mere frakt, større energiforbruk i produksjon osv.

...

Bilen du viser til her som 'veier 2,5 tonn og bruker 35kWh per 100km' er den nye elbilen til Mercedes-Benz. Den er for ny til å dukke opp på spritmonitor.de men hvis vi ser på MB GLC, som EQC visstnok er utviklet fra, så har dieselvarianten et snittforbruk på 7,64l/100km, eller 76,4kWh/100km. Hvis vi estimerer det elektriske forbruket ved å dele på tre kommer vi tett på den mer 'normale' testturen til tu.no hvor de endte med 25,4kWh/100km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å friske opp hukommelsen din: Bilen du viser til her som 'veier 2,5 tonn og bruker 35kWh per 100km' er den nye elbilen til Mercedes-Benz. Den er for ny til å dukke opp på spritmonitor.de men hvis vi ser på MB GLC, som EQC visstnok er utviklet fra, så har dieselvarianten et snittforbruk på 7,64l/100km, eller 76,4kWh/100km. Hvis vi estimerer det elektriske forbruket ved å dele på tre kommer vi tett på den mer 'normale' testturen til tu.no hvor de endte med 25,4kWh/100km.

Tror aldri du vil komme til å forstå dette med energi. Norske avgifter hindrer folk i å kjøpe store SUV biler og det er bra.

 

Du må ut med flere hundre tusen i avgifter for å kjøpe en miljøfiendtlig bil. Mest ett unntak. Kjøper du en elbil slipper du moms og avgifter uansett hvor mye bilen bruker.

 

Det høres ut som om du mener at om jeg kjøper meg en 48seters el buss og kjører den til og fra jobb er det greit at jeg ikke betaler avgifter.

 

Om vi skal nå klima mål må vi stimulere til kjøp av biler med lavt forbruk enten det er el biler eller andre drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det fantes en nybilavgift etter forbruk så ville Audi e-tron og Mercedes EQC fått saftige avgifter, mens for eksempel model S hadde fått langt lavere avgifter. og dermed kommet bedre ut i prissammenligning mot e-tron og EQC.

 

Engangsavgiftene til bil kan deles i fire undergrupper rangert fra det vanligvis dyreste til billigste:

- Mva

- CO2-avgift

- Vektavgift

- NOx-avgift

 

Elbiler får nok faset inn mva gradvis etter hvert. Det er rettferdig og riktig, men ikke helt modent ennå siden elbilandelen bare er på 7,9%. CO2-avgiften er vanligvis den nest dyreste for eksosbiler og vil selvsagt ikke innføres for nullutslippsbiler. Elbiler slipper heller ikke ut NOx så den avgiften vil heller aldri komme til elbil. Vektavgift kan bli aktuelt for elbiler også, men mye tyder på at innføringen av vektårsavgift på kjøretøy over 7,5 tonn staker ut kursen også for personbilene i framtida. Altså at personbiler generelt fritas for vektavgift siden de ikke sliter nevneverdig på veiene. Tyngre kjøretøy kan nok få mer av vektavgift i framtida, men sannsynligvis i form av vektårsavgift og ikke nybilavgift. Det er ikke noe å si på at elbiler får en gradvis innføring av mva, men her gjelder det å finne riktig tidspunkt for å unngå at elbilsatsingen går i revers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På sikt ville kanskje vei/bruk-prising være mest likeverdig ved at man legger alle avgifter inn i antall meter man kjører bilen, men da ville nok staten få inn betydelig mindre beløp i statskassen men det ville fortere fått ned bilbruken som er ønskelig.

 

Da kunne flere kjøpt en ny bil uten avgifter og heller betalt et større beløp hver gang man bruker bilen, det ville nok gjort at man ikke bruker bilen unødvendig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror aldri du vil komme til å forstå dette med energi. Norske avgifter hindrer folk i å kjøpe store SUV biler og det er bra.

 

Du må ut med flere hundre tusen i avgifter for å kjøpe en miljøfiendtlig bil. Mest ett unntak. Kjøper du en elbil slipper du moms og avgifter uansett hvor mye bilen bruker.

 

Det høres ut som om du mener at om jeg kjøper meg en 48seters el buss og kjører den til og fra jobb er det greit at jeg ikke betaler avgifter.

 

Om vi skal nå klima mål må vi stimulere til kjøp av biler med lavt forbruk enten det er el biler eller andre drivstoff.

Nå vrir du deg unna igjen. Det jeg kritiserer deg for er å dra tall ut av ræva når du skal kritisere elbilen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...