Gå til innhold

Faktisk.no: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende


jannicken

Anbefalte innlegg

Jeg bare refererer til en test av mercedes el bil som ved to anledninger brukte mere enn 3,5kwh pr mil ved kjøring i norge. Ved forsiktig kjøring klarte de å komme ned i 2,5kwh pr mil. Da var snitthastighet ca 54km pr time.

 

Om dette plager dere får dere ta det opp med redaksjonen.

Du driver med det som kalles Cherry-picking, en egen form for løgn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du driver med det som kalles Cherry-picking, en egen form for løgn.

Hva kaller man linken om kullkraftverk i danmark som slipper ut 12 ganger mindre nox enn tyske myndighetskrav eller undersøkelse basert på 10 år gamle dieselbiler? Helt greit det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva kaller man linken om kullkraftverk i danmark som slipper ut 12 ganger mindre nox enn tyske myndighetskrav eller undersøkelse basert på 10 år gamle dieselbiler? Helt greit det?

 

Det kan man kalle noe som viser at tallene du kommer med er langt fra virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan man kalle noe som viser at tallene du kommer med er langt fra virkeligheten.

Nå var det ikke jeg som kom med ett dansk kraftverk. Min link hadde reelle målinger fra mange tyske kull kraftverk.

 

Vil påstå at det er nærmere virkeligheten enn et 4 år gammelt dansk kullkraftverk. Det er lite sannsynlig at Tyskland skifter ut sine gamle kullkraftverk med nye.

 

Ford har satt i gang med bygging av en megapicup med 180kwh batteri og helt sikkert høyere forbruk enn Mercedes.

 

Som sagt. Er vi redd global oppvarming bør det bli forbrutt for en person å bevege seg rund i en bil som veier 30ganger mere enn føreren. Når man ser på transport behov snakker man ofte om tonn km. Ved å benytte biler som veier det doble av det som er nødvendig dobler vi globalt massen vi skal transportere. Det er mange millioner tonn km unødvendig,og et helt forferdelig sløseri av kWh.

 

Rart dette er vanskelig å forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å kvitte seg med disse kullkraftverkene da? Sånn, for godt? Hvordan forurenser den elbilen på "tysk energimix" da? Om kull (og olje) er utelatt av "mixen" din?

 

Det er dette jeg finner helt topp med elbil, de kan bare bli bedre. Både hvordan en produserer biler/mineraler og "drivstoffet" vårt. 

 

Det er ingen tvil om at jeg skal ha solceller og batteri/reservoar når jeg bygger hus, både av interesse, miljøhensyn og økonomi. Pr i dag har jeg ikke den muligheten(borettslag), men om det var muligheter hadde jeg allerede gått for denne løsningen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at store deler av verden sliter med fornybar energi som gjør at de må benytte kullkraft og lignende. Det å tro at elbiler er så vanvittig mye bedre må jo ha sine grenser. Gi opp bilen om du bryr deg om miljøet! Her tar det på miljøet at bilen lages, metaller graves opp, settes sammen, transporteres hele jordkloden, kastes og benytter mye strøm som kunne forsynt andre ting, på samme måte som "mining" av cryptocurrency spiser mye strøm på verdensbasis, sikkert ikke fornybar strøm heller. Det hadde vært noe å ha bedre ordninger for at ting skal holde i mange år, en modulær bil, og heller oppgradert motor og resiruklert delene for å spare miljøet dersom vi trenger biler. Troen på det? Null. Troen på at de som kjører flukende nye elbiler bryr seg så mye? Tjaa...

 

Dersom forskere tar betraktning i den reelle situasjonen for kraft i Tyskland, så kan det hende dette stemmer. Kjenner tyskere som er svært misfornøyd med de økte prisene og nedleggelse av atom- og kull-kraftverk. Så, vi kan jo også se for oss at bilen lader bare på vindmøller, da er jo denne elbilen selvfølgelig mye mindre forurensende.

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er uansett feil satsning vi ser,

 

Ikke nødvendigvis at det er feil med El, men tror ikke man kommer særlig langt med å erstatte biler med andre biler som er 500-1000 kg tyngre. regjerningen legger det meste av sin miljøinnsats på elbilen.

 

Heller motivere folket til å reise kollektivt,  ha mindre biler, 1 bil per familie. momsfritak på elsykkel osv.

Lenke til kommentar

Hva kaller man linken om kullkraftverk i danmark som slipper ut 12 ganger mindre nox enn tyske myndighetskrav eller undersøkelse basert på 10 år gamle dieselbiler? Helt greit det?

Nå forsøker du å vri deg unna igjen. Hvorfor bruker du et av de høyeste tallene i en uoffisiell test når produsenten har gått ut med egne tall? Hvordan forsvarer du at du bedriver cherrypicking av tall i din argumentasjon?
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å kvitte seg med disse kullkraftverkene da? Sånn, for godt? Hvordan forurenser den elbilen på "tysk energimix" da? Om kull (og olje) er utelatt av "mixen" din?

Skal tyskerne bare komme seg på jobb dager med vind? Det er svært liten el produksjon i Tyskland. Bare 5 ganger mere enn i Norge. Befolkingen er mye større. Skal tyskerne koke mat, varme opp hus , få varmtvann fra strøm i stedet for gass og fjernvarme kommer strømforbruket til å øke voldsomt. Kommer el biler på toppen og kanskje el fly og båter sier det seg selv at det blir en utfordring. Både sol og vind er mindre enn biomasse i Tyskland i dag på energileveranser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forsøker du å vri deg unna igjen. Hvorfor bruker du et av de høyeste tallene i en uoffisiell test når produsenten har gått ut med egne tall? Hvordan forsvarer du at du bedriver cherrypicking av tall i din argumentasjon?

Har du noen gang brukt offesielle tall når du har oppgitt utslipp for dieselbiler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk for deg selv først du. Ikke prøv å vri deg unna nå.

Om du har problemer med å finne tallene for denne bilen som faktisk er i salg så ligger de på 25KWh PR 100km

 

Det var vel det tallet testerne kom ned på ved forsiktig kjøring uten høydeforskjeller og med 54kmh i snitthastighet.

 

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/explore/safety-teaser.module.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den Mercha utgjør vel ganske nøyaktig 0,0% av elbilparken i Norge og jeg vet bare om én elbil med høyere forbruk som kan kjøres på B sertifikat: Renault Master Z.E, som også utgjør ganske nøyaktig 0,0% av den norske elbilparken.

 

Dette er det du velger å generalisere rundt?

 

Ellers enig i at gass er undervurdert. Det er litt som snus vs røyking. Gass er mye bedre enn kull og bidrar til å kvitte oss med en mye værre avhengighet.

Lenke til kommentar

Jeg kan slenge ved at jeg selv har dårlig råd og ikke kan anse meg selv som etablert nok men ei. heller har behov for bil, og min jevnaldrende krets kjører masse f.eks. Toyota, Mazda som har de mest drivstoffeffektive motorene for å spare mest mulig penger, Ingen vil finne på å kjøre en forurensende bensinspisende gammel Mercedes.

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er *ikke* at folk har et transportbehov, problemet er at det transportbehovet løses med for høye utslipp av drivhusgasser.

Det er her du tar feil. Redusert behov for transport betyr også redusert behov for transportmidler, produksjonen av transportmidlene er på ingen måte irrelevant.

 

Vi bør starte med å fjerne pendlerfradraget og erstatte dette med skattefordeler ved å bo svært nære jobb.

 

Videre bør alle nyetablerte byggefelt bestå av kombinert areale med både bolig og næring slik at man ikke har noe reelt behov for å reise vekk fra sitt lokalsamfunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...