Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hvorfor det? Elbilen slipper fortsatt ikke ut verken NOx eller CO2, det er det kraftverket som gjør. Det blir som å si at bilmotoren min slipper ikke ut nox det er det eksosrøret som gjør. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Det blir som å si at bilmotoren min slipper ikke ut nox det er det eksosrøret som gjør.Påstår du at NOx oppstår i eksosrøret nå? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Det blir som å si at bilmotoren min slipper ikke ut nox det er det eksosrøret som gjør. Glemmer du at olje også skal produseres? Eller tror du at bensin/diesel kommer opp av bakken uten at man trenger å gjøre noe? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 No Påstår du at NOx oppstår i eksosrøret nå? Om du kjører en hybrid bil med el kobling mellom generator og el motor som driver hjulene så slipper ikke bilen ut nox? Eller du kjører en el vinsj med bensinaggregat så forurenser ikke vinsjen. Så lenge bilen din får energi fra et kraftverk så må du ta i betrakning utslippene du forårsaker. Om du ikke lader bilen reduseres nox menge fra kraftverkets skorsteiner. Et slik kraftverk slipper ut 1500mg Nox PR kWh. Det betyr at når du lader bilen med 50kwh så vil kraftverket spy ut 75 000mg nox. Kjører du 250km på denne strømmen får du et utslipp på 300mg PR km. Det er 10 til 20 ganger så skittent som en dieselbil 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Når de kommer med overskriften "Hva viser reell forskning?" faller jeg av. Dette blir bare lavmål fra Faktisk, og minner mest om cherrypicking. Når det kommer en forskningsrapport som ikke kommer frem til de "allment aksepterte" og "politisk korrekte" svarene, umyndiggjør man de forskerne som har kommet frem til svarene i denne rapporten i stedet. Dessverre er forskningen blitt slik at forskere som kommer frem til noe annet enn nåværende konsensus blir fratatt all troverdighet og latterliggjort. Og siden forskere ikke ønsker å miste levebrødet sitt, ender mange opp med å trekke konklusjoner de egentlig ikke er enig i. Det er gjerne bedre det enn å miste all troverdighet i de akademiske miljøene. Skjerpings Faktisk.no og TU.no! Vi kan jo starte med at dette ikke var forskere som har noen reel kompetanse med elbiler. Så kan vi jo fortsette med at forskere på feltet har reagert kraftig på rapporten. Haugevis med ting vi kan fortsette med, eksempelvis hele konklusjonen er sånn : " OppsummeringDen tyske rapporten er ikke en fagfellevurdert vitenskapelig studie. Ingen av de tre personene bak rapporten har forsket på elbiler. Rapporten har fått massiv kritikk fra forskere på fagfeltet. Forskerne påpeker at en rekke forutsetninger for rapporten går i elbilens disfavør og dieselbilens favør. Dette gjør at dieselbilen samlet sett kommer langt bedre ut av det enn det som er reelt. TØI-forsker Lasse Fridstrøm mener rapporten er ubalansert og villedende. Dette fordi den ser bort fra kvotehandelssystemet på strøm, gjør «tendensiøse forutsetninger» når det regnes på utslippet på diesel-Mercedesen som brukes som eksempel, og bruker et «ytterst tvilsomt» anslag når utslippet fra å produsere et Tesla-batteri beregnes. Men la oss forenkle litt, fakta er at Tesla har gigantiske fabrikker i varme områder som denne : https://e24.no/bil/tesla-motors/tesla-bygger-gigantfabrikk-i-oerkenen/23617022 , noe som gjør at de er selvdreven når det gjelder energiproduksjon til fabrikkene sine og det er av den typen som er "ren" altså ingen Co2, så har vi jo de fordelene et såpass varmt og tørt sted utgjør for de som produserer slike batterier og en god del andre fordeler. Med tiden så vil svært lite av energien som brukes til produksjon av Tesla sine biler og batterier komme fra energikilder som ikke er fornybare (trolig lik 0), batteriene er også noe de har fokusert på og resirkulerer på løpende vis : https://cleantechnica.com/2018/06/07/yes-tesla-recycles-all-of-its-spent-batteries-wants-to-do-more-in-the-future/ 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Glemmer du at olje også skal produseres? Eller tror du at bensin/diesel kommer opp av bakken uten at man trenger å gjøre noe? Oljen må rafineres. Det betyr at den må varmes opp. Gir det høye nox utslipp? 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Oljen må rafineres. Det betyr at den må varmes opp. Gir det høye nox utslipp? Jeg siterte feil post. Du nevnte tysk energimix. Fort gjort Nå som dette gir mer mening, kan du svare på nytt? EDIT: Og olje må raffineres - ja, men olje kommer ikke til raffinering "av seg selv". Veit du hvordan man får olje til å komme til dette punktet? Ta gjerne offshore boring som utgangspunkt, helt i fra letebrønner og seismikk til faktisk utbygging av et stort felt - hva er CO2-avtrykket å utvikle et oljefelt før raffinering? Endret 25. mai 2019 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 No Om du kjører en hybrid bil med el kobling mellom generator og el motor som driver hjulene så slipper ikke bilen ut nox? Eller du kjører en el vinsj med bensinaggregat så forurenser ikke vinsjen. Så lenge bilen din får energi fra et kraftverk så må du ta i betrakning utslippene du forårsaker. Om du ikke lader bilen reduseres nox menge fra kraftverkets skorsteiner. Et slik kraftverk slipper ut 1500mg Nox PR kWh. Det betyr at når du lader bilen med 50kwh så vil kraftverket spy ut 75 000mg nox. Kjører du 250km på denne strømmen får du et utslipp på 300mg PR km. Det er 10 til 20 ganger så skittent som en dieselbil Nei. Elbilen slipper fortsatt ikke ut NOx eller CO2. Det er det kraftverket som gjør. Det grønne skiftet handler blant annet om å bytte ut dieselbiler og kullkraftverk med elbiler og vindkraft. Men jeg legger merke til at dieselens venner tviholder på ideen om at den nye rene teknologien skal ta ansvar for den gamle dritten den søker å erstatte. Det er åpenbart at dere søker å forsinke eller stoppe det grønne skiftet med denne imaginære koblingen mellom elbil og gamle skitne kraftverk. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Jeg siterte feil post. Du nevnte tysk energimix. Fort gjort Nå som dette gir mer mening, kan du svare på nytt? EDIT: Og olje må raffineres - ja, men olje kommer ikke til raffinering "av seg selv". Veit du hvordan man får olje til å komme til dette punktet? Ta gjerne offshore boring som utgangspunkt, helt i fra letebrønner og seismikk til faktisk utbygging av et stort felt - hva er CO2-avtrykket å utvikle et oljefelt før raffinering? Dette er gjort undersøkelser på. Olje kommer fra mange steder. Mest fra Saudi-Arabia. Som sagt umulig å gi noe konkret svar på. Kull må også graves opp, fraktes og knuses. Tok ikke dette med i regnestykket. Ville bare poengtere at undersøkelse er tysk. Energimiks er tysk og det var bare CO2 som ble vurdert. Ved tysk energimiks er det de 300 tusen tonn nox disse kraftverkene slipper ut som betyr noe. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Dette er gjort undersøkelser på. Olje kommer fra mange steder. Mest fra Saudi-Arabia. Som sagt umulig å gi noe konkret svar på. Kull må også graves opp, fraktes og knuses. Tok ikke dette med i regnestykket. Hvorfor tar du ikke med dette, og hvorfor viser du ikke til disse undersøkelsene? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Nei. Elbilen slipper fortsatt ikke ut NOx eller CO2. Det er det kraftverket som gjør.Det grønne skiftet handler blant annet om å bytte ut dieselbiler og kullkraftverk med elbiler og vindkraft. Men jeg legger merke til at dieselens venner tviholder på ideen om at den nye rene teknologien skal ta ansvar for den gamle dritten den søker å erstatte. Det er åpenbart at dere søker å forsinke eller stoppe det grønne skiftet med denne imaginære koblingen mellom elbil og gamle skitne kraftverk. Jeg er ikke noen diesel venn. Har ikke diesel bil. Men utslipp er utslipp enten nox kommer fra en dieselmotor eller et kraftverk så er forurensing forurensing. Da blir det feil å snakke om el biler som rene når byen i nærheten av kraftverket får for høye nox verdier i lufta pga økt strømforbruk. Poenget er at dieselbiler slipper ut mindre nox enn kraftverkene gjør. Dette fordi autodiesel er rent og inneholder lite aske og svovel. Kull inneholder mye av dette som gjør at rensing ikke er like effektiv. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hvorfor tar du ikke med dette, og hvorfor viser du ikke til disse undersøkelsene? Kan du ikke spørre om hvor lang en fisk er? 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Kan du ikke spørre om hvor lang en fisk er? Takk. Du er ikke i stand til å svare på spørsmålet. Kom igjen, vær ærlig nå. Hvorfor er ikke olje (fra seismikk til bensinpumpe) nevnt i denne tyske energimixen? Endret 25. mai 2019 av bshagen Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Takk. Du er ikke i stand til å svare på spørsmålet. Kom igjen, vær ærlig nå. Hvorfor er ikke olje (fra seismikk til bensinpumpe) nevnt i denne tyske energimixen? Bare les den. Den er nevnt. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 I fra utvikling av felt til raffinering og videre transport? Eller er den definert fra et annet punkt? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) I fra utvikling av felt til raffinering og videre transport? Eller er den definert fra et annet punkt? I modellenes det lagt til ca 20% på utvinning og raffinering. Det var henvist til et europeisk direktiv som anga tallet. Endret 25. mai 2019 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) Hans-Werner Sinn forsvarer rapporten sin mot alle de negative forsøkene på å avise den. Det påstås at vi har fremstilt elbiler i overdrevent negativt lys, men sannheten er det helt motsatte, skriver Hans-Werner Sinn og hans medforfattere i et innlegg publisert i tyske Wirtschaftswoche. Endret 26. mai 2019 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) Nei. Elbilen slipper fortsatt ikke ut NOx eller CO2. Det er det kraftverket som gjør. Miljøkrisa er global, så at påstå at en elbil ikke tilfører atmosfæren CO2 er faktisk helt feil. Kjører du elbil i Berlin så slipper du ut CO2 foreksempel via Lippendorf brunkull kraftverk. Endret 26. mai 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Kjører du elbil i Berlin så slipper du ut CO2 foreksempel via Lippendorf brunkull kraftverk. så lenge bilen selv ikke slipper ut noe så er det innafor, og det tar seg godt ut i norsk co2 regnskap med "nullutslipps" biler 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Miljøkrisa er global, så at påstå at en elbil ikke tilfører atmosfæren CO2 er faktisk helt feil. Kjører du elbil i Berlin så slipper du ut CO2 foreksempel via Lippendorf brunkull kraftverk. Her snakker du jo mot deg selv, du snakker globalt men så går du ekstremt lokalt. En bruker strømnettet, alle utslipp som går med til produksjon til det nettet er det en bruker. Så må en trekke i fra det alternative, raffinering, transport osv. Totalt sett er det peanuts. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå