Gå til innhold

Faktisk.no: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende


jannicken

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke motstander av el biler men om strømmen må skaffes av kullkraftverk med 30% virkningsgrad så har de svært liten effekt på forurensing og klima.

...

Det meste av det du skriver tyder på at du *egentlig* er i mot elbiler. Spesielt det 'ebiler lader på kullkraft'-argumentet.

 

Vi er i starten på et grønt skifte. Vi skal bytte ikke-fornybar teknologi med fornybar teknologi, eller bytte fra dieselbiler og kullkraftverk til elbiler og vindkraftverk om du vil. Da er det ganske drøyt å forlange at den nye teknologien *ikke* skal vurderes ut fra sine egne forutsetninger men i stedet forlange at den skal holdes ansvarlig for dritten den *gamle* teknologien står for og vi prøver å komme oss vekk fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av det du skriver tyder på at du *egentlig* er i mot elbiler. Spesielt det 'ebiler lader på kullkraft'-argumentet.

 

Vi er i starten på et grønt skifte. Vi skal bytte ikke-fornybar teknologi med fornybar teknologi, eller bytte fra dieselbiler og kullkraftverk til elbiler og vindkraftverk om du vil. Da er det ganske drøyt å forlange at den nye teknologien *ikke* skal vurderes ut fra sine egne forutsetninger men i stedet forlange at den skal holdes ansvarlig for dritten den *gamle* teknologien står for og vi prøver å komme oss vekk fra.

Les igjennom det du selv skriver. Det er ikke et eneste rasjonelt argument der. Ikke en betraktning rundt hva som er viktigste fokus nå for å nå klimamålene. Ikke et snev av erkjennelse over at to tonn tunge elbiler ikke er en global løsning (skal inderne få hver sin Tesla også?). Vi kommenterer under en artikkel som har fått nasjonen til å gå i kollektiv fornektelse. Vi filer på et par prosenter for å overbevise oss selv om at tyskerne er helt på viddene, når tyskerne bare peker på det åpenbare. Tyskland trenger å fortsette fokuset på overgang til grønnere energi nå.

 

I Norge er dette blitt ganske merkelig. Industrielle prosjekter som kunne spart klima for enorme utslipp får ingen oppmerksomhet. Tu.no får kanskje for lite klikk på slike saker, eller journalistene i Tu.no er egentlig ikke interessert i teknologi. Når ikke en gang ingeniørenes egne tidsskrift betalt av ingeniørenes fagforeninger vil bringe saker frem, så sier det mye om hvor ille det er. Elbilsatsingen har blitt soveputen, vår tids avlat. Qatalum bygd i Norge ville alene spart klima for de samlede utslippene fra alle personbiler i Norge, og det startet for ni år siden. Vi har en rekke eksempler fra nyere tid også. Det eneste jeg så var aggresjon mot Hydro, som om det løser noe. Hydro valgte det kommersielt beste alternativet når rammevilkårene her på berget ikke kom på plass. Er klima bare viktig for deg om du kan unngå å betale skatt og avgifter på luksus?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Les igjennom det du selv skriver. Det er ikke et eneste rasjonelt argument der. Ikke en betraktning rundt hva som er viktigste fokus nå for å nå klimamålene. Ikke et snev av erkjennelse over at to tonn tunge elbiler ikke er en global løsning (skal inderne få hver sin Tesla også?). Vi kommenterer under en artikkel som har fått nasjonen til å gå i kollektiv fornektelse. Vi filer på et par prosenter for å overbevise oss selv om at tyskerne er helt på viddene, når tyskerne bare peker på det åpenbare. Tyskland trenger å fortsette fokuset på overgang til grønnere energi nå.

...

Tyskerne satt i gang energiewende, de vet nok hva de driver med. Disse tre nissene som har prestert en 'rapport' vet for så vidt også hva de driver med men målet deres er å *sabotere* det grønne skiftet. Spesielt den delen som handler om å gjøre bilen mer fornybar.

 

Energiewende har hele tiden handlet om å gi ny teknologi gode vilkår så den kan modnes og på sikt konkurrere med den gamle teknologien. Å gi elbilen ansvaret for kullkraftverkene vi prøver å bli kvitt tjener bare til å sabotere det grønne skiftet i transportsektoren.

Lenke til kommentar

I Norge er dette blitt ganske merkelig. Industrielle prosjekter som kunne spart klima for enorme utslipp får ingen oppmerksomhet.

Ikke bare det. Kanskje man kan få utviklet kompetanse, arbeidsplasser og konkurransedyktig miljøteknologi. I stedetfor null og niks av dette og diskutabel miljøeffekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Del, hvis vi tar utgangspunkt i norske forhold, med 96% vannkraft (98 om vi ser bort fra Svalbard) i kraftmiksen vår og begrenset eksportkapasitet så er norsk strøm ganske så ren. Elbilandelen i % av totalt antall biler sier nok ikke så mye om totale utslipp fra personbilparken. Det eksosbilenes utslipp som gjør det. Dvs. antall eksosbiler * gjennomsnittlig antall km kjørt per år * utslipp per km. Hvis elbilene bare kommer på toppen av dette tallet i både antall og samlet kjørelengde, så gir elbilene ingen positiv virkning. For at de skal gi positiv virkning må antallet eksosbiler ned, antall km kjørt per eksosbil ned og utslipp per km med eksosbil ned.

 

For å ta det kronologisk:

 

- Antallet eksosbiler er på vei ned, men ikke så mye som ønsket. Totalt antall biler er på vei opp, noe som viser at elbilene delvis kommer som tillegg til eksosbilene. Med andre ord bør vi fortsette med høye avgifter på nybilkjøp for å få ned salget av nye eksosbiler i Norge. Nye eksosbiler kjøres mer per år enn gamle og de har en levetid med utslipp i  ~20 år fremover. Derfor mener jeg det er viktigere å begrense salg av nye eksosbiler enn å skrote de gamle. Men antallet gamle må selvsagt også reduseres. Enten ved skroting eller ved bruktsalg til land med skitten kraftmiks hvis bilen fortjener flere leveår.

 

- Antall km kjørt per eksosbil er høyt men svakt synkende. Det viser at det fortsatt er for billig og enkelt å kjøre eksosbil. Avgiftene på drivstoff og bompenger bør ikke reduseres for disse biltypene. Restriksjoner på dieselbiler i byer på de verste vinterdagene kan muligens virke effektivt både for å få folk til å bytte bil, men også til å samkjøre eller kjøre kollektivt. Å eie en eksosbil som brukes lite har liten betydning for utslippene, men den kan kanskje gjøre mer nytte for seg i land med skitten kraftmiks.

 

- Utslippene per km med eksosbil er på vei ned, hovedsaklig på grunn av at nye eksosbiler slipper ut mindre enn nye ganget med utskiftningstakten. Vi burde øke takten av skroting ved hjelp av økt vrakpant og øke eksporten av brukte eksosbiler som tåler noen år til. Økt utskifting er også bra for trafikksikkerheten.

Lenke til kommentar

Del, hvis vi tar utgangspunkt i norske forhold, med 96% vannkraft (98 om vi ser bort fra Svalbard) i kraftmiksen vår og begrenset eksportkapasitet så er norsk strøm ganske så ren.

Helt enig. Kort sagt er vi en kraftnasjon som har levd godt av energieksport i flere hundre år. Vi startet med å anlegge sagbruk i elvene, og forsyne båtindustrien til England og Nederland med plank. Hydro slo seg opp på kraftkrevende industri lenge før oljen var der. Derfor nevnte jeg Qatalum, det siste aluminiumsmelteverket fra Hydro. Du kan lese om det her:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ww2da/krass-kritikk-av-norsk-prestisjeprosjekt-i-qatar

Legg merke til den hatske tonen mot Hydro, som om det hjelper noen av oss. Slike beslutninger må fattes politisk, du kan ikke forvente at et børsnotert selskap velger en dårligere kommersiell løsning. Dernest legg merke til dimensjonen på utslippet: 4.7 millioner tonn CO2 hvert år. Det er omtrent like mye som hele parken av personbiler i Norge. Så vi sender ikke bare arbeidsplasser og kompetanse ut av landet, her blir det utslipp så det holder.

 

- Antallet eksosbiler er på vei ned, men ikke så mye som ønsket. Totalt antall biler er på vei opp, noe som viser at elbilene delvis kommer som tillegg til eksosbilene. Med andre ord bør vi fortsette med høye avgifter på nybilkjøp for å få ned salget av nye eksosbiler i Norge.

Vi har alltid hatt høye bilavgifter i Norge. Dette er helt naturlig siden vi ikke produserer denne varen selv, så alt bilkjøp sender penger rett ut av landet. Danmark er i samme situasjon. Så kom Think, og man innførte et svært annerledes regime på batteribiler. I dag er stort sett alle argumentene som ble brukt borte. Kina sitt elbilmarked er allerede større enn det totale bilmarkedet i Norge. Teknologien er på ingen måte avhengig av Norge. Da er det naturlig å se hvor mye CO2 man sparer for hver krone som brukes, og på hvilken måte pengene bidrar til annen verdiskapning i Norge. Der kommer elbiler svært dårlig ut. Det er heller ikke så problematisk, det vi brenner av på elbiler er tross alt småpenger sammenlignet med totaliteten på statsbudsjettet, hvor det oljekorrigerte underskuddet nå er godt over 200 milliarder kroner. Gjennomsnittslønnen i Norge var sist jeg sjekket 36% høyere enn i Sverige, og vi har mindre skattetrykk. Det som er tragisk, er at vi ikke utnytter potensialet i industrien. Jeg får lyst til å gråte når jeg tenker på alle prosjektene som har blitt puttet i skuffen fordi det var for dyrt. Qatalum er ikke noe isolert eksempel. Månelandingen til Jens er godt kjent, den ble skrinlagt enda prislappen var mindre enn vi brenner av hvert år på elbilsubsidier. Penger som renner rett ut av landet uten å gi noe igjen. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et nytt aspekt angående dieselbilen har kommet nå. 

 

Tyske ADAC "omtrent det samme som NAF" har testet 13 nyutviklete dieselmotorer og noen av de har bortimot null i utslipp.

 

Link til Din Side

 

VW Golf 14 mg Nox pr. km

BMW 520d og Opel Astra 1,6 D 1mg NOx pr. Km

Og Mercedes-Benz C220d hadde 0 utslipp NOx pr. Km

 

Det er ikke noe nytt, har du lest hele artikkelen? Den fra Dinside.

 

I labben har utslippene vært omtrent null fra Euro 2 eller noe. Samme oppslagene hver gang... er vel noen år siden man fortsatt lot seg lure?

 

Men i virkeligheten - ute med kaldstarter, køkjøring (med en motor som aldri blir varm), 15 minus osv osv - så er diesel helt forjævlig - selv med Euro 10 (!!!) - som det hele tiden har vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt, har du lest hele artikkelen?

Testen er relativ ny siden det er kun 2 dager siden ADAC-artikkelen ble tilgjengelig.

 

Hva som står lengre nedover i Din Side artikkelen er irrelevant i forholdt til testen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Testen er relativ ny siden det er kun 2 dager siden ADAC-artikkelen ble tilgjengelig.

 

Hva som står lengre nedover i Din Side artikkelen er irrelevant i forholdt til testen.

 

Edit: Er egentlig drittlei diskusjoner om hvor bra diesel er. Så slutter her  :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Den siste linken din ligger bak en betalingsmur.

Her er en link til rapporten som artikkelen baserer seg på:

https://www.theicct.org/sites/default/files/publications/TRUE_Remote_sensing_data_20180604.pdf

 

Uansett hvilke lave utslipp nye biler har fabrikken så fjerner ofte eierne rensefunksjonene etter at garantiperioden er over. EGR-ventiler blokkeres, katalysatorer og partikkelfiltre fjernes, og AdBlue kobles vekk.

Lenke til kommentar

Uansett hvilke lave utslipp nye biler har fabrikken så fjerner ofte eierne rensefunksjonene etter at garantiperioden er over. EGR-ventiler blokkeres, katalysatorer og partikkelfiltre fjernes, og AdBlue kobles vekk.

Vi har PKK og sannsynligvis kan man avlese historikken i bilene, så tror ikke det blir så veldig utbredt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at mesteparten av den Norske befolkningen er lovlydige, og guttestreker finner du overalt.

 

Regner med at overvåkingsteknologier blir utviklet proporsjonalt med nye måter og jukse på, cowboyer i lastebiler finner du overalt, og den dagen det blir elektriske lastebiler monterer de et dieselaggregat som rekkevidde-forlenger for å rekke oppdragene og kunne kjøre langt nok nonstop.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er drittlei forsøkene på å fremstille diesel som reint.. Dette er ikke fremskritt, det er en finere likskjorte..

Prøv heller å regne ut en elbils utslipp av nox basert på tysk energimiks i el nettet.

 

Her er litt råmateriale

 

https://www.klima-allianz.de/fileadmin/user_upload/Dateien/Bilder/Content/Mitglieder/Dokumente/Studie_ÖKOPOL_NOx-aus-Kohlekraftwerken.pdf

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...