Gå til innhold

Faktisk.no: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende


jannicken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk.no viser seg nok en gang å være befolket av tåkehoder. De mener at snittet av bensinbilmodeller er relevant. Man undres over at det går an å bli så tett i pappen. Man skal altså sammenligne bensintørste suver med elbiler, som ikke har biler i dette segmentet. Og snittet av modeller er relevant, akkurat som om halve Norge kjører digre amerikanske SUVer. Jeg kunne til nød gått med på at snittet av bilparken er relevant, men et slikt regnestykke ville jo krevd en viss matematisk kompetanse, som selvsagt er mer enn faktisk.no kan levere.

 

 

 

 

 

Selv dersom man stiller inn energimiksen til kun å komme fra kull, er utslippene fra elbilene og hybridbilene fortsatt i snitt langt lavere enn for fossilbilene. Med andre ord har elbilene fortsatt en fordel over fossilbilene, selv når strømmen utelukkende kommer fra kullkraft.

 

 

Snittet av bensinmodeller er fullstendig irrelevant. Det som har noe å si er valgt bilmodells utslipp. Og da kommer biler i samme segment som elbiler like godt ut som elbiler i markeder dominert av kullkraft, som det amerikanske.

 

 

 

 

oppfølgingssaken har E24 snakket med klimaforsker Glen Peters ved forskningsinstituttet Cicero. Han sier han ikke har studert tallene bak den tyske analysen, men mener det irrelevant å bruke dagens elmiks i regnestykket.

 

Eh, dagens elmiks er relevant. Om jeg forurenser like mye med en bensinbil som en elbil i dag, kan jeg kjøpe elbil om 5 eller 10 år, når det faktisk monner. Er han så dum, eller tror han at vi er det?

Endret av Aiven
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

At bransjeforeninger snakker ned resultatene i en undersøkelse som favoriserer dieselbiler over elbiler, er kanskje ikke så overraskende.

Det er helt normal at en forsking går i favør av ønsket resultat, er bare snakk om og trikse riktig med tallene.

 

En faktor som sjeldent blir regnet inn i karbonavtrykket er at el-bil ikke erstatter en fossilbil prompt da skulle fossilbilen havnet direkte til hugger'n, men fossilbilen blir solgt videre til en annen bruker som igjen selger sin bil til en annen bruker, og nederst i næringskjeden blir bilene eksportert til u-land, så CO-2 avtrykket blir ikke redusert globalt.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

At bransjeforeninger snakker ned resultatene i en undersøkelse som favoriserer dieselbiler over elbiler, er kanskje ikke så overraskende.

Det er helt normal at en forsking går i favør av ønsket resultat, er bare snakk om og trikse riktig med tallene.

 

En faktor som sjeldent blir regnet inn i karbonavtrykket er at el-bil ikke erstatter en fossilbil prompt da skulle fossilbilen havnet direkte til hugger'n, men fossilbilen blir solgt videre til en annen bruker som igjen selger sin bil til en annen bruker, og nederst i næringskjeden blir bilene eksportert til u-land, så CO-2 avtrykket blir ikke redusert globalt.

Det kan hende, men følger man de forutsetningene er det til slutt elbiler som blir eksportert til u-land også.

Ett sted må sirkelen avsluttes/begynnes.

Tyskerne kan forøvrig kose seg selv med den rene og klimavennlige dieseleksosen sin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det gjøres ved at rapporten sendes først til et vitenskaplig tidsskrift, så sender de det videre til 2-3 andre forskere som ser over rapporten. 

 

Her er det altså et av verdens ledende forskningsinstitutt som har publisert, Ifo.

En av forfatterne, Hans-Werner Sinn, er tidligere leder for instituttet, og Ifo har sin egen vitenskapelige journal som gis ut kvartalsvis, samt gir ut bøker, flere av de skrevet av Sinn, som er en av verdens fremste eksperter innen økonomi.

 

Enten har forskerne valgt å publisere først på sin egen plattform, i stedet for å gå gjennom andre journaler, eller så bryr de seg ikke om fagfellevurdering i særlig stor grad? 

 

 

 

Men antar ikke at de 40% høyere, man VET de er det. 

 

 

Nei, man antar at de er omtrent 40% høyere i snitt, utifra tall hentet inn fra konsumenter, bilflåter og lignende.

 

Skulle man benyttet noe annet enn det som er offisielt målt, måtte man også fått helt korrekte tall for den bilen det sammenlignes med, en Mercedes 200 Diesel. Det fremstår mer korrekt å benytte de offisielle tallene, enn å skrive "vi har lest en annen rapport som hevder biler slipper ut 40% mer enn offisielle tall, så vi høyner elegant med det".

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ble brukt samme kjøresyklus for alle bilene så om de bruker mere i reel kjøring så blir det likt for alle.

 

Alle bilene fikk en levetid på 150 000 km. Det burde Mercedes bli forbannet over men det er likt for el biler og dieselbiler.

 

Nå er det skjelden at det er motoren som gjør at bilen skrotes. Det er som regel rust eller mange feil på EU kontroll.

 

Syntes at svarene fra faktisk.no var utrolig dårlige om de ønsket å overbevise noen. Om de vil stå på barrikadene for el biler burde de gått løs på CO2 utslipp ved batteriproduksjon som er den som kanskje kan slåss mest tvil om riktigheten av.

 

At strømproduksjon i fremtiden blir renere? Om alle i Tyskland hadde kjøpt el bil i dag hadde alt som kan lage strøm måtte brukes for å dekke etterspørselen. Da hadde nok fornybar andel blitt redusert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 [/quote

Skulle man benyttet noe annet enn det som er offisielt målt, måtte man også fått helt korrekte tall for den bilen det sammenlignes med, en Mercedes 200 Diesel. Det fremstår mer korrekt å benytte de offisielle tallene, enn å skrive "vi har lest en annen rapport som hevder biler slipper ut 40% mer enn offisielle tall, så vi høyner elegant med det".

 

Da kan man ikke generalisere funnene til virkelig kjøring da når man er klar over at det heftes oberveiende tvil til laboriatorietallene.

 

Da får de problematisere den overveiende svakheten ved deres tallgrunnlag når man forsøker å si noe om reelle konsekvenser for utslipp. Det er slett forskning å overgeneralisere laboriatoriefunn i enhver vitenskap.

 

Det er for mye dårlig vitenskapelig håndverk her ref. diverse kritikk. Skjønner heller ikke hvorfor tesla 3 nevnes når de bare benytter gjennomsnittlig utslipp for bilbatteriproduksjon. Da kunne de heller sagt «en elbil med 64 kwt batteri forurenser så og så mye gitt disse tallene» (og i en verden uten kvotesystem++).

 

Hadde vært moro om de faktisk gjennomførte casebasert forskning og så på faktisk utslipp til de to nevnte modellene.

 

For dette arbeidet sier jo veldig lite om reelle utslipp..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når de kommer med overskriften "Hva viser reell forskning?" faller jeg av. Dette blir bare lavmål fra Faktisk, og minner mest om cherrypicking. Når det kommer en forskningsrapport som ikke kommer frem til de "allment aksepterte" og "politisk korrekte" svarene, umyndiggjør man de forskerne som har kommet frem til svarene i denne rapporten i stedet.

 

Dessverre er forskningen blitt slik at forskere som kommer frem til noe annet enn nåværende konsensus blir fratatt all troverdighet og latterliggjort. Og siden forskere ikke ønsker å miste levebrødet sitt, ender mange opp med å trekke konklusjoner de egentlig ikke er enig i. Det er gjerne bedre det enn å miste all troverdighet i de akademiske miljøene.

 

Skjerpings Faktisk.no og TU.no!

 

Du misforstår. Det er per definisjon ikke forskning. Det er en ikke fagfellevurdert studie utført av folk som ikke er forskere på elbil. Derfor er det ikke definert som "reell forskning". Det hjelper også lite at den går i mot all fagliteratur fra de faktiske forskerne som har fagfellevurderte studier ute. Skjerpings på deg som ikke forstår vitenskap!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Faktisk.no er et et falskt og manipulerende nettsted som sprer løgner pakket inn i en saus av fakta. Problemet (eller løgnen) i denne saken er at faktisk.no ikke tar hensyn til at de aller fleste nordmenn kjøper strømmen i spotmarkedet hvor kullkraften dominerer, og at de "glemmer" det faktum at CO2-kvotene blir faset uthvis prisen blir for lav. Faktum er at elbiler øker strømforbruket og dermed presser opp prisen på CO2-kvoter, noe som forsinker utfasingen av disse. Dette fører til økte CO2-utslipp.

 

Vi må heller ikke glemme at fredsprisvinner Mukwege advarer mot elbiler fordi de inneholder store mengder mineraler fra Kongo.

 

https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du misforstår. Det er per definisjon ikke forskning. Det er en ikke fagfellevurdert studie utført av folk som ikke er forskere på elbil. Derfor er det ikke definert som "reell forskning". Det hjelper også lite at den går i mot all fagliteratur fra de faktiske forskerne som har fagfellevurderte studier ute. Skjerpings på deg som ikke forstår vitenskap!

Du trenger faktisk ikke å være klimaforsker for å regne ut utslipp. Er man kompetent i 10-klassematte kommer man langt. Disse tallene er tilgjengelige på nettet. Jeg har gjort utregninger selv, om ingen andre gjør det skal jeg legge de ut. Fagfellevurderinger driter jeg i, fordi jeg har null tillit til klimaforskere. Linkene her i tråden er skandaløse, med masse tankefeil. Dersom noen luringer kan peke ut hvor jeg tar feil derimot er det selvsagt velkomment.

 

Som personlig kristen kjenner jeg igjen en religion når jeg ser den. Klimahysteriet har klare religiøse trekk.

 

Ja jeg tror på vitenskap, men noen vitenskapsfolk har tatt feil før og noen gjør det nå. Når man ser vitenskap med metavitenskapelige svarte hull plikter man å si ifra.

 

Jeg mener at vi har en miljøkrise på jorda, med utrydding av arter og habitater. Og en ressurskrise, hvor vi forbruker bare mer og mer. Men jeg er ikke overbevist om at vi har en klimakrise. Og at klimaforskere primært briljerer med vitenskapelig inkompetanse gjør meg ekstra skeptisk.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...