Gå til innhold

Tester skalamodell av batteridrevet hurtigbåt [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Flying Foil har foreløpig vært drevet av offentlige støttemidler og med hjelp fra NTNU TTO."

 

Det er her problemet er i Norge, ved at noen med gode kontakter til offentlige penger gjennom Innovasjon Norge eller Forskningsrådet får teste ideene sine, mens det kanskje finnes enda bedre teknologier som ikke får penger i miljøet utenfor.

Kan kanskje høres ut som misunnelse, men etter min mening har vi feil strategi for å skape levedyktige bedrifter.

Skal vi opprettholde velferden må vi ha gode industribedrifter til erstatning for oljeindustrien i årene som kommer, da denne industrien med stor sannsynlighet må pakke sammen og finne på noe annet innen 2050.

Det må med andre ord brukes mye penger på innovasjon, men det er mange eksempler på at vi bruker penger på ting som ikke fungerer, og oppdager det først etter år med innsats og mange millioner sløst bort.

Dette tror jeg er faren også denne gang.

Vi hadde "Hydrofoilbåtene" i sin tid, som rett nok gikk med 33 knop, så farten var bra.

Det er noen praktiske problem med denne teknologien som gjorde at dagens katamaraner er som de er, nemlig store vedlikeholdsutgifter.

Når båter med over 30 knops fart treffer en stokk eller annet drivgods i sjøen, må noe ryke, og foylene tar belastningen i dette tilfellet.

Har mer tro på videreutvikling av katamaranskroget, slik at vi får komprimert luft mellom sjø og skrog, som løfter båten og skaper mindre motstand på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...